Zdielať:

Tlačové správy 2025

Hazard sa presúva na internet, pre premlčanie štát neudelil stovky pokút

Publikované: 25.07.2025


Bratislava 25. júla 2025 – Hazardné hry sa na Slovensku presunuli z kamenných prevádzok do online priestoru. Výber finančných poplatkov z hazardu pre štát sa aj preto za ostatné roky zvýšil. Naopak celkové príjmy miestnych samospráv sa výrazne znížili. Kým v roku 2018 prišlo do štátneho rozpočtu cez odvody z hazardných hier 224 miliónov, v minulom roku to bola už suma bezmála 350 miliónov eur. Výber odvodov pri čisto internetových hrách v i-kasinách sa z necelých 3 miliónov v roku 2019 zvýšil 40-násobne a v roku 2024 dosiahol úroveň 126 miliónov eur. V prípade obcí a miest je cítiť trend obmedzovania hazardu na ich území, príjmy samospráv z hazardných hier sa aj týmito opatreniami znížili z 21 miliónov v roku 2018 na necelých 13 miliónov v predchádzajúcom roku. Prísnejšie záväzné pravidlá v konečnom dôsledku neznížili nástrahy súvisiace s hraním hazardných hier, iba ich presunuli z kamenných prevádzok na internet, častokrát priamo do domáceho prostredia hráča. K prechodu hazardu do online priestoru prispela aj pandémia spôsobená ochorením COVID-19 a prijímané reštrikčné opatrenia, ktoré na dlhší čas kamenné prevádzky zatvorili.

Infografika: Kontrola: Činnosť a hospodárenie Úradu pre reguláciu hazardných hier; Kontrolované obdobie: 2022 – 2024; Hazard sa presúva do obývačky. Výber poplatkov pre štát sa zvýšil, príjmy samospráv sa však znížili. Celkové odvody z hazardu do štátneho rozpočtu (mil. €): 2018: 224, 2024: 350; Odvody čisto z i-kasín do štátneho rozpočtu (mil. €): 2019: 3, 2024: 126 – z kamenných herní do online kasín. Pandémia a reštrikcie tento trend urýchlili. Zvyšuje sa počet samospráv, ktoré obmedzujú hazard. Napriek významnejšiemu poklesu celkové príjmy obcí a miest z hazardných hier za obdobie rokov 2018 až 2024 dosiahli úroveň 113 miliónov eur.  Príjmy samospráv z hazardných hier (mil. €): 2018 – 21, 2024 – 13. 5 faktov o úrade, ktorý má regulovať hazard: 1) Založený v roku 2019, predtým bola agenda rozdelená medzi ministerstvo financií, finančné riaditeľstvo a daňové úrady. 2) Personálna kapacita sa založením úradu znížila o 40 %, hoci úloh výrazne pribudlo - z pôvodných 114 ľudí na 67 miest na ÚRHH. 3) Do roku 2024 riešil pokuty za porušenie zákona jeden jediný zamestnanec - výsledok: cez 900 prípadov premlčaných. 4) ÚRHH vznikol bez predchádzajúcej analýzy, dodnes chýba štátna politika hazardu a plán prevencie závislostí 5) Rovnaké porušenie, rôzna pokuta - chýbajú jednotné postupy, nie je jasné, prečo niektorí prevádzkovatelia pokutu dostali a iní nie. Hazard sa dostáva z ulíc, ale nie zo života ľudí. Online hazard sa odohráva mimo kontroly verejného priestoru. Táto situácia je výzvou pre kompetentné inštitúcie, aby sa upravila legislatíva a sprísnili pravidla prevádzky hazardu v on-line priestore. Príjmy z hazardu rastú, no ochrana mladistvých, rodín a závislých je slabá. NKÚ chce v budúcnosti urobiť audit zameraný na liečbu závislostí a ďalšie negatívne dopady patologickej závislosti od hrania.
 

Správa o výsledku kontroly Činnosť a hospodárenie Úradu pre reguláciu hazardných hier (.pdf, 506 kb) 

 

Štát napriek stúpajúcim príjmom z hazardu nemá ucelenú koncepciu týkajúcu sa tejto oblasti. Nedostatočne rieši prevenciu závislosti od hazardu a ochranu zraniteľných skupín, napríklad mladistvých či patologických hráčov. Národní kontrolóri upozorňujú aj na skutočnosť, že Úrad pre reguláciu hazardných hier (ÚRHH) v rokoch 2019 – 2025 udelil pre porušenie zákona o hazardných hrách vyše 600 pokút, no v ďalších viac ako 900 prípadoch došlo pre jeho viac ako dvojročnú nečinnosť k zániku možnosti uložiť finančnú sankciu. Dôvodom bola aj skutočnosť, že agende ukladania sankcií v správnych konaniach sa až do roku 2024 venoval len jeden zamestnanec. „Regulačný úrad pre hazard nemal stanovený interný postup, ktorý by upravoval ukladanie sankcií a odnímanie pridelených licencií. Nie je tak jasné, prečo niektorí prevádzkovatelia niekoľkotisícovú pokutu dostali a iní sa sankcii pre nečinnosť úradu vyhli,“ približuje závery auditu šéf kontrolórov Ľubomír Andrassy. Národná autorita pre externú kontrolu odporúča, aby v súlade s programovým vyhlásením vlády rezort financií predložil stratégiu štátnej politiky v oblasti hazardných hier a v súlade so zistenými aplikačnými problémami pripravil aj novelu zákona o hazardných hrách. 

 

ÚRHH začal fungovať v júni 2019 s cieľom centralizovať činnosti v oblasti hazardných hier, predtým bola problematika rozdelená medzi ministerstvo financií, finančné riaditeľstvo, daňové úrady a s čiastočným zapojením obcí. Vzniku úradu nepredchádzala osobitná analýza a zdieľaním informácií medzi európskymi kontrolnými úradmi slovenský NKÚ zistil, že v rámci EÚ má samostatný úrad na reguláciu hazardných hier 13 krajín. Úrad od vzniku zabezpečuje vyššie príjmy do štátneho rozpočtu a zároveň robí väčší objem úloh naviazaných na správne konania či kontrolu, ktorej neoddeliteľnou súčasťou je aj kontrola na mieste. Napriek tomu, že rozsah a náročnosť úloh narástla, úrad má podstatne nižší počet zamestnancov, než aký bol vyčlenený pre oblasť regulácie hazardných hier v období pred jeho vznikom. Z pôvodných 114 zamestnancov ministerstva financií, finančného riaditeľstva a daňových úradov, ktorí mali v agende vydávanie licencií, správu odvodov, dozor, kontrolu a správne konanie na ukladanie sankcií za porušenia zákona o hazardných hrách, je v súčasnosti zachovaných len 67 systematizovaných miest. Celkové príjmy z odvodov hazardu za obdobie rokov 2018 až 2024 dosiahli 1,8 miliardy eur. Významným verejným zdrojom sú aj príjmy zo správnych poplatkov za udelenie individuálnej licencie, ktoré v rokoch 2019 až 2024 boli na úrovni 96 miliónov eur. Napriek významnejšiemu poklesu celkové príjmy miestnych samospráv – obcí a miest z hazardných hier za obdobie rokov 2018 až 2024 dosiahli úroveň 113 miliónov eur. Pri kontrole správy pohľadávok štátu v súvislosti s odvodmi z hazardu nebol kontrolórmi zistený ani jeden prípad premlčania, čo môže slúžiť ako príklad dobrej praxe.

 

V súvislosti s udeľovaním individuálnych licencií národná autorita pre externú kontrou zistila problémy pri aplikácii zákona o hazardných hrách. Ten umožňuje obciam prijať všeobecné záväzné nariadenie o zákaze umiestňovania hazardných hier na ich území. V zmysle zákona o hazardných hrách však platí, že na záväzne nariadenie príslušnej obce, ktoré nebolo úradu oznámené do piatich dní, sa pri udeľovaní individuálnych licencií neprihliada. „Dodržanie tejto neprimerane krátkej zákonnej lehoty bolo v niektorých prípadoch problematické. Prijatím nariadenia nastal de iure stav zákazu umiestňovania herní a kasín na území obce, ale de facto nedodržanie päťdňovej lehoty znamenalo vznik novej herne zvyčajne na obdobie piatich rokov,“ podčiarkol zistené aplikačné riziko predseda Ľ. Andrassy. Podľa národných kontrolórov ide o neprimeraný následok nesplnenia päťdňovej povinnosti, čím sa legitímny verejný záujem samosprávy „prebíja“ zlým nastavením národnej legislatívy.

 

Predseda NKÚ v súvislosti s hazardom upozorňuje aj na problematiku liečby závislostí a ďalšie negatívne dopady patologickej závislosti na hraní. V tejto súvislosti kontrolný úrad chce v budúcnosti urobiť audit, ktorý bude zameraný na túto problematiku. „Život ukázal, že dobrý úmysel predstaviteľov samosprávy, či občianskych aktivistov zatvoriť kamenné prevádzky hazardných hier s cieľom znížiť riziko hazardu na obyvateľov obce sa nedarí napĺňať. Zatvorením prevádzky sa hazard presunul takpovediac do obývačky hráča, ktorý v ešte väčšej miere využíva anonymitu a je mimo kontroly verejného priestoru,“ približuje jeden zo systémových záverov kontroly šéf NKÚ. Zároveň dodáva, že táto situácia je výzvou pre kompetentné verejné inštitúcie, aby sa upravila národná legislatíva a sprísnili pravidlá prevádzky hazardných hier v on-line priestore. „Ukázalo sa, že herňu vďaka občianskej aktivite je možné zatvoriť, ale to ešte neznamená, že sme sa vysporiadali s dopadmi hazardu na život konkrétneho človeka, jeho rodinu a v konečnom dôsledku aj spoločnosť“, uzatvára Ľ. Andrassy.
 

Zdielať: