Kontrolné zistenia

Konkrétne nedostatky kontrolovaných subjektov zistené v rámci kontrolných akcií.

Rok Číslo KA Názov KA Subjekt
Zistenie
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Riadiaci výbor nevykonával koordináciu plnenia úloh vyplývajúcich z implementácie aktuálnej integračnej a migračnej politiky vrátane monitorovania vecného plnenia úloh v kontrolovanom období. Jedna z možných príčin nerealizovania uvedenej činnosti mohla spočívať v nejasnom vymedzení tejto úlohy, keďže štatút nestanovil jej jednoznačný rozsah a formu. Ďalej bolo zistené, že odborné pracovné skupiny, ktoré mali vzniknúť v zmysle štatútu Riadiaceho výboru a poskytovať mu informácie a súčinnosť, neboli vytvorené. Vzhľadom na komplexnosť problematiky migračnej a integračnej politiky ako aj náročnosť koordinačných a hodnotiacich aktivít tak mohli v tom čase nezriadené pracovné skupiny predstavovať dôležitý prvok pri tvorbe týchto hodnotení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Dokument migračná politika ako aj uznesenie vlády nestanovili podmienky pre účinné monitorovanie opatrení, nešpecifikovalo formu a spôsob vyhodnocovania, ponechávalo autonómnosť dotknutým subjektom pri rozpracovaní úloh ako aj ich hodnotení. Takto formulované predpoklady spôsobili, že ministerstvo nemalo dosah na úroveň rozpracovania dokumentu do akčných plánov jednotlivých ministerstiev a ďalších zainteresovaných inštitúcií. Rovnako tak nemalo kompetenciu vynútiť plnenie opatrení na úrovni iného rezortu a tým ovplyvniť kvalitu jednotlivých odpočtov. Správa o migračnej politike vo výsledku predstavovala súhrn čiastkových správ jednotlivých zainteresovaných strán, pričom samotný rozsah a kvalitu odpočtov nebolo možné koordinovať a v prípade potreby ovplyvniť. MV SR tak ako autor a gestor stratégie nemalo praktický dosah na jej plnenie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Posúdením spôsobu hodnotenia plnenia cieľov a opatrení, vyplývajúcich z integračnej politiky, bolo zistené, že k jednotlivým úlohám bol v kontrolovanom období uvádzaný popis v podobe realizovanej činnosti. Tento prehľad predstavoval informatívny štatistický súhrn vykonaných úloh, avšak bez ich kvalitatívneho posúdenia. Tým, že súčasťou hodnotení nebolo posúdenie, či sa podarilo splniť cieľ, čo vyplývalo okrem iného z absencie merateľných ukazovateľov pri stanovení úloh, nebolo možné vyhodnotiť, či a akým spôsobom realizované činnosti prispeli k plneniu stratégie s následným dopadom na úroveň integrácie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Stanovením všeobecných postupov pre implementáciu opatrení v dokumente migračná politika bez uvedenia konkrétnej zodpovednosti nebolo zabezpečené, že všetky stanovené priority budú prevzaté a rozpracované kompetentnými orgánmi. Pri prioritách nebola stanovená minimálna zodpovednosť v podobe špecifikácie gestora úlohy, rozsah prevzatých úloh a úroveň ich rozpracovania v akčných plánoch bola výlučne na rozhodnutí dotknutých orgánov. Takto formulované predpoklady pre implementáciu na jednej strane ponechali príslušným rezortom samostatnosť v rozhodovaní, zároveň však obmedzili možnosť ovplyvniť a koordinovať výslednú podobu akčných plánov, ktoré boli pre napĺňanie politiky dôležité. Takýto postup zároveň vytváral riziko, že bližšie rozpracovanie priorít a opatrení bez nutnej koordinácie bude nedostatočné resp. v podobe, ktorú bude možné vyhodnocovať formálne.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Akčný plán Integračnej politiky MV SR nepredstavoval dokument, ktorý by adekvátne transformoval Integračnú politiku na podmienky ministerstva, a to spôsobom, zaručujúcim jej napĺňanie v stanovenom rozsahu. MV SR nerozpracovalo do akčného plánu všetky opatrenia, v ktorých bolo určené ako zodpovedný subjekt. Úlohy neboli v akčnom pláne rozpracované podľa oblastí, na základe ktorých by bolo možné identifikovať ich nadväznosť na hlavný dokument. Nemali tiež formulované merateľné ukazovatele a indikátory, podľa ktorých bolo možné hodnotiť úroveň ich plnenia resp. neplnenia. Absencia týchto ukazovateľov bola kľúčová najmä pri úlohách, ktoré boli formulované všeobecne, ako rozvíjanie spolupráce, aktívna účasť a podpora dialógu, realizácia preventívnych a vzdelávacích aktivít. Úlohy akčného plánu z roku 2014 tiež nemali stanovené konkrétne termíny pre realizáciu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Akčný plán bol rozpracovaný do podoby, ktorá nešpecifikovala konkrétne úlohy s jasným časovým vymedzením, neuvádzala ciele, prípadne požadovaný stav, ktorý sa mal vykonávaním týchto aktivít dosiahnuť, ako aj merateľné ukazovatele, podľa ktorých by bolo možné posúdiť úroveň implementácie. Takýto postup neumožňoval vykonávať jednoznačnú a koordinovanú činnosť so zámerom cielenej kvalitatívnej zmeny v konkrétnych oblastiach. Absencia ukazovateľov zároveň neumožňovala merať úroveň vykonávaných aktivít, a tým poskytovať spätnú väzbu o správnosti prípadne nedostatočnosti realizovaných krokov ako aj ich o skutočnom vplyve na sledovanú oblasť.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Stratégia pracovnej mobility cudzincov v SR mala zadefinovaný systém monitorovania a hodnotenia jej realizácie. Nakoľko za celú dobu platnosti stratégie nebola požiadavka vyhodnotenia plnenia opatrení, zadefinovaný systém jej monitorovania a hodnotenia nebol nikdy realizovaný a mal tak len formálny charakter. Nevyhodnocovaním efektivity opatrení realizovaných v rámci stratégie nepostupoval kontrolovaný subjekt v zmysle Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií schválenej vládou SR. Analýza dosahovaných výsledkov vo veciach, ktoré sú v pôsobnosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnych orgánov je pritom aj legislatívna požiadavka definovaná zákonom č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-039/2024/1110 Integračná politika štátu Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Napriek tomu, že úloha rozpracovať Integračnú politiku SR do akčných plánov nebola uznesením vlády č. 405 z 05.09.2018 zrušená, ministerstvo od roku 2017 nevypracovalo akčný plán, ktorý by definoval ciele a opatrenia vyplývajúce z Integračnej politiky SR. Systém monitoringu a vyhodnocovania plnenia opatrenia slúži k priebežnému vyhodnocovaniu postupu realizácie cieľov stanovených v strategickom dokumente. V podmienkach ministerstva neboli opatrenia vyhodnocované a aktualizované podľa stavu ich plnenia. Absencia týchto činností mala vplyv na to, že platný strategický dokument Integračná politika SR mal formálny charakter bez zásadnejšieho vplyvu na formovanie integračnej politiky.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Tým, že kontrolovaný subjekt nepreukázal písomné oznámenia o výsledku vyhodnotenia PRUZZ Nemocnice sv. Michala a FNsP F. D. Roosevelta Banská Bystrica v 2. kvartáli 2019 a UNB v 3. kvartáli 2019, nedodržal zmluvné podmienky ustanovené v Prílohe č. 5 bod III zmluvy o poskytovaní ZS.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
VšZP nepostupovala v súlade s § 7 ods. 4 písm. b) a c) zákona o zdravotných poisťovniach, pretože nevytvárala poradie PZS podľa ich úspešnosti pri plnení kritérií podľa § 7 ods. 4 písm. a) predmetného zákona a pri uzatváraní zmlúv nezohľadňovala poradie PZS vytvorené podľa ich úspešnosti.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 581/2004 Z.z.
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Kontrolovaný subjekt VšZP nepostupoval v súlade s Vyhláškou MZ SR č. 100/2023 Z. z., tým že nedodržal percento výdavkov určené pre jednotlivé typy ZS z celkovej sumy výdavkov určenej na ZS v rozpočte. Percento výdavkov nedodržal kontrolovaný subjekt pre 3 typy ZS, a to pre všeobecnú ZS, špecializovanú ambulantnú ZS a inú ZS.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
Tým, že VšZP nenaplnila plánovanú výšku súboru úsporných opatrení č. L1, L2, ÚZS5 a SVLZ3 v rôznych oblastiach ZS v sume 27 mil. eur nedodržala RJA zo dňa 03.07.2024 a prílohy č. 2 „Zoznam mitigačných opatrení VšZP, a.s.“ tohto rozhodnutia.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Nemocnica s poliklinikou Prievidza
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám bol porušený, keď dodatky k zmluvám o poskytovaní zdravotnej starostlivosti neboli zverejnené v centrálnom registri zmlúv.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
2024 KA-033/2024/1032 Úhradové mechanizmy vo vybranej zdravotnej starostlivosti poskytovanej na základe verejného zdravotného poistenia Nemocnica Alexandra Wintera n.o.
V období od 01.01.2019 až do konca septembra 2024 NAW z celkového počtu 94 uzatvorených dodatkov k zmluvám o poskytovaní zdravotnej starostlivosti so zdravotnými poisťovňami nezverejnila v CRZ 29 dodatkov. Tým NAW nepostupovala v zmysle ustanovenia § 5a zákona o slobodnom prístupe k informáciám v nadväznosti na čl. VIII bod 8.1 internej smernice č. 02/2014 O sprístupňovaní informácií a zverejňovaní zmlúv, faktúr a objednávok.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
2024 KA-032/2024/1026 Strednodobé riadenie štátneho dlhu a likvidity Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že posledná, obsahovo komplexná a verejne dostupná, výročná správa ARDAL bola spracovaná za rok 2014 a okrem toho boli spracovávané správy o činnosti, od roku 2018 len v angličtine. Každoročná správa sumarizujúca vývoj pri riadení dlhu a likvidity, odpočet stratégie riadenia štátneho dlhu a opis makroekonomického prostredia, vrátane výhľadu do budúcnosti, nie je pripravovaná. Vyhodnotenie plnenia cieľov stratégie riadenia štátneho dlhu uvádzané v Súhrnnej výročnej správe SR neposkytuje komplexný obraz. Zákonodarca a verejnosť tak nemajú byť ako informovaní o plnení stratégie. Pripomíname tiež, že pri riadení dlhu a likvidity je potrebné udržiavanie rovnováhy medzi transparentnosťou a ochranou strategických záujmov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
2024 KA-032/2024/1026 Strednodobé riadenie štátneho dlhu a likvidity Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že ALCO výbor sa počas kontrolovaného obdobia stretával menej než 5-krát ročne, čo nie je v súlade s čl. 6, ods. 1 rokovacieho poriadku, podľa ktorého sa rokovanie Výboru uskutočňuje spravidla raz mesačne. Na rokovanie sú navyše predkladané len mesačné a ročné správy o fungovaní ARDAL. Ďalšie operatívne aj strategické dokumenty na rokovanie formálne predkladané nie sú, podané sú ako ústna informácia. Takáto prax potenciálne znižuje dôveryhodnosť a transparentnosť zasadnutí ALCO výboru.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-032/2024/1026 Strednodobé riadenie štátneho dlhu a likvidity Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že počas kontrolovaného obdobia uplynula platnosť stratégie riadenia štátneho dlhu na roky 2015 až 2018 a stratégia na nasledovné obdobie nebola schválená. Neboli tak splnené ustanovenia §18, ods. (3), písm. a) zákona o Štátnej pokladnici (291/2002 Z. z.), podľa ktorého vypracúva návrh stratégie riadenia štátneho dlhu ARDAL a následne §2b, ods. (1), písm. l) cit. zákona uvádza, že túto stratégiu schvaľuje MF SR. Zároveň informácie o predchádzajúcich stratégiách nie sú jednotne uvádzané a formálne predlžovanie stratégie aj 6 rokov po uplynutí jej strategického obdobia zhoršuje transparentnosť a zúčtovateľnosť systému riadenia štátneho dlhu na Slovensku.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 291/2002 Z.z.
2024 KA-032/2024/1026 Strednodobé riadenie štátneho dlhu a likvidity Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že sa v druhom polroku 2024 zúčastňoval zasadnutí ALCO výboru aj člen bankovej rady NBS. Pravidelná účasť zástupcu NBS predstavuje potenciálne riziko vo vzťahu k možnému konfliktu záujmov, právnej čistote a oddeleniu fiškálnej a monetárnej politiky.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2024 KA-031/2024/1033 Záväzky zdravotníckych zariadení Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
V čl. IX mandátnych zmlúv súvisiacich s Návrhom finančnej stabilizácie ZZ boli definované sankčné mechanizmy. MZ SR ich však obdobne ako pri predchádzajúcom kole oddlžovania (Koncepcia oddlžovania ZZ) z dôvodu zlej finančnej situácie zdravotníckych zariadení neuplatňovali.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
2024 KA-031/2024/1033 Záväzky zdravotníckych zariadení Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
V rámci procesu finančnej stabilizácie neboli predložené žiadne ozdravné plány a nebol realizovaný mechanizmus dlhovej brzdy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu