Aktuality
Doučovanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia nie je dostatočné, upozorňujú analytici NKÚ
Bratislava 27. augusta 2021 – Slovenskí žiaci mali školy zatvorené takmer najdlhšie v EÚ, najväčší dopad to malo na deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré mali len málo možností sa vzdelávať dištančne. Až 128 tisíc detí, čo predstavuje viac ako 18 %, sa online neučilo. Ministerstvo školstva pripravilo aktivity, ktoré mali pomôcť dobehnúť zmeškané vyučovanie u detí s nedostatočným dištančným vzdelávaním, resp. tých, ktoré sú ohrozené školským neúspechom, napríklad prepadnutím. Jednou z takých aktivít bol projekt „Spolu múdrejší“ za 1,5 mil. eur alebo podpora letných škôl za viac ako 1 mil. eur. Tieto aktivity sú prospešné, úsilie a prostriedky vynaložené na tento účel sa môžu v budúcnosti mnohonásobne vrátiť. Analytici NKÚ však zároveň identifikujú priestor na zvýšenie ich rozsahu a adresnosti. Analytická jednotka pôsobí na NKÚ od roku 2016. V nedávnom období prešla externým aj interným hodnotením, ktoré pozitívne ocenilo zlepšovanie kvality výstupov odboru.
Slovensko bolo jednou z krajín, ktoré mali najdlhšie zatvorené školy v EÚ – 28 týždňov. Žiaci sa začali vracať do škôl až po vyše roku od prvého prípadu COVID-19 na Slovensku. NKÚ považuje zmiernenie dopadov pandémie na vzdelávací proces za kľúčovú výzvu, preto víta snahu i aktivity ministerstva školstva. Analytici kontrolného úradu však vidia priestor na zvýšenie ich rozsahu a adresnosti. Pripravili preto analýzu opatrení na podporu vzdelávania detí zo znevýhodneného prostredia.
Podľa analýzy samotného ministerstva školstva nebolo 52 tisíc (7,5 %) žiakov základných a stredných škôl zapojených do dištančného vzdelávania, a až 128 tisíc (viac než 18 %) žiakov sa neučilo prostredníctvom internetu. Situácia bola kritická najmä v školách s vysokým zastúpením žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a v špeciálnych školách, kde bol podiel nezapojených detí oveľa vyšší oproti priemeru.
Doučovanie znevýhodnených žiakov nie je dostatočné
Projekt „Spolu múdrejší“ za takmer 1,5 mil. eur mal byť jedným z opatrení na zmiernenie negatívneho vplyvu zatvorenia škôl počas lockdownu. Tento projekt mal podporiť základné a špeciálne školy, aby v mesiacoch apríl až jún vytvorili podmienky na zlepšenie vedomostí a zručností žiakov, ktorí nemali možnosť sa dištančne vzdelávať. Podporených bolo 20 % z celkových 2 300 základných a špeciálnych základných škôl. Analytici NKÚ vypočítali, že to predstavuje menej ako 40 % zo škôl, ktoré majú vysoký podiel žiakov zo znevýhodneného prostredia, teda tých, ktorí mali najmenšiu šancu sa dištančne vzdelávať prostredníctvom internetu. S využitím údajov o plánovaných počtoch doučovaných žiakov na jednotlivých školách odhadli, že počet doučovaných žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia je na úrovni takmer 10 tisíc žiakov, čo predstavuje 30 % ich celkového počtu (viď Graf č. 1). Ďalším opatrením je finančná podpora pri organizovaní letných škôl, na ktoré vyčlenilo ministerstvo viac ako 1 mil. eur, trojnásobne viac ako v r. 2020. Podľa odborníkov by však na doučovanie všetkých offline žiakov bolo potrebných viac ako 60-násobok. Doučovanie žiakov základných škôl študentami vysokých škôl je tiež chvályhodná aktivita, no dokázala zachytiť len 1 132 žiakov.
Uvedené zistenia vyvolávajú otázniky o účinnosti a najmä dostatočnosti týchto krokov, ktoré mali byť zamerané najmä na žiakov najviac zasiahnutých pandemickými opatreniami a zatvorením škôl. Otázne je, ako bude zabezpečené dobehnutie učiva pre ostatných 70 %, teda viac ako 20 tisíc detí zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Z kuchyne analytickej jednotky NKÚ
Národná autorita pre externú kontrolu sa snaží neustále zlepšovať a profesionalizovať svoju činnosť. Jednou z takých aktivít je aj vybudovanie a rozvoj analytickej jednotky, k čomu využíva aj prostriedky európskej pomoci – operačného programu Efektívna verejná správa. Analytickou jednotkou NKÚ je odbor stratégie a analýz, ktorý prešiel v uplynulých mesiacoch hodnotením interných aj externých hodnotiteľov. Úlohou tohto odboru je príprava strategického a ročného zamerania kontrolnej činnosti, vlastné analýzy či podklady pre kontrolnú činnosť a tiež vypracovanie stanovísk k návrhom štátneho záverečného účtu a štátneho rozpočtu SR. Na odbore pracuje momentálne 16 analytikov rôznorodého zamerania. Popri ekonómoch tu pôsobia aj zamestnanci s prírodovedným, matematickým či iným vzdelaním. Od septembra 2017 do mája 2021 analytici vypracovali spolu 47 výstupov, čím výrazne prekročili cieľ stanovený v projekte. Pozitívne bolo hodnotené zlepšovanie kvality výstupov odboru, odporúčania hodnotiteľov smerovali najmä na zlepšenie postavenia analytickej jednotky.
PRÍLOHA
Graf č. 1: Pokrytie žiakov zo SZP doučovaním v rámci projektu Spolu múdrejší
Zdroj: MŠVVaŠ SR a CVTI SR; výpočty a spracovanie NKÚ SR
Poznámka: Predpokladáme, že v každom mesiaci sa kompletne obmenili doučovaní žiaci.
* * * * *
Zdroje údajov: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Centrum vedecko-technických informácií, Centrum vzdelávacích analýz, Inštitút vzdelávacej politiky a verejne dostupné zdroje uvedené v analýze.
Čítať ďalej