Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo:
KA-009/2022/1130
Názov:
Národné zdravotné registre NCZI
Účel kontrolnej akcie:
Preveriť procesy zabezpečujúce dáta vo vybraných národných zdravotných registroch.
Stav KA:
Ukončená
Správa o výsledku kontroly:
Národné zdravotné registre NCZI.pdf (1178488)

Subjekty

Národné centrum zdravotníckych informácií

IČO
00165387
Sídlo
Lazaretská 26, 81109 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
2019-2021
Termín kontroly
22.05.2022 - 10.10.2022
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

NCZI v kontrolovanom období nemalo schválený strategicko-plánovací koncepčný dokument, ktorý by stanovoval a riešil strednodobé ciele a vízie rozvoja NZR. V súvislosti s tým NKÚ SR upozorňuje na riziko nekoncepčného a nekoordinovaného systému riadenia v oblasti NZR.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nedisponovalo internými predpismi, ktoré by podrobnejšie upravovali postupy a metódy pre výkon konkrétnych činností v oblasti NZR. NKÚ SR konštatuje, že vydávanie interných normatívnych aktov riadenia je neoddeliteľnou súčasťou manažérskeho riadenia organizácie, ako aj uplatnenia právnej zodpovednosti za neplnenie povinností zo strany zamestnancov, a rovnako aj zabezpečenia personálnej zastupiteľnosti a riadneho chodu organizácie.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
V oblasti NZR sa nevykonali v kontrolovanom období žiadne iné kontroly v rámci jednotlivých stupňov riadenia NCZI (okrem kontroly zameranej na registratúru). V kontrolovanom období dozorný orgán MZ SR nevykonal žiadnu priamu kontrolnú činnosť zameranú na fungovanie NZR a tiež sa tejto oblasti na svojich zasadnutiach nevenoval. Na základe uvedeného NKÚ SR konštatuje nefunkčnosť a neúčinnosť vnútorného kontrolného systému NCZI v oblasti NZR.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo zavedený štandardizovaný postup pri tvorbe NZR (podregistrov), hlásení, revidovaní hlásení, resp. metodiky hlásení, ktorý by zadefinoval jasné pravidlá pre ich spravovanie.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Napriek tomu, že si SJ plnili hlásnu povinnosť na nízkej úrovni, NCZI nemalo vypracovanú metodiku k vyplňovaniu hlásení pre NZR okrem NOR.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo zavedený systém zisťovania zrozumiteľnosti hlásení a ani systematicky nezisťovalo zrozumiteľnosť metodiky pre SJ. Z dotazníkového prieskumu vyplynulo, že metodika NOR je dostatočne zrozumiteľná len pre 45 % respondentov. Pre ostatné vybrané NZR bola zrozumiteľnosť hlásení na úrovni 47 %.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo zavedený systematický postup zisťovania prístupnosti týchto hlásení a usmernení a ani nezisťovalo či hlásenia a usmernenia boli pre SJ prístupné. Z dotazníkového prieskumu NKÚ SR vyplynulo, že len pre 51 % respondentov bola metodika NOR dostatočne prístupná a pre ostatné vybrané NZR boli hlásenia dostatočne prístupné pre 60 % respondentov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI systematicky nemonitorovalo a neanalyzovalo záťaž SJ, a preto nevedelo stanoviť ciele na jej postupné znižovanie. V tejto súvislosti poukazuje NKÚ SR na skutočnosť, že SJ boli zaťažené aj zberom údajov, ktoré malo NCZI k dispozícii z iných zdrojov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI bez právneho základu menilo počty, názvy a obsah hlásení, čo bolo v rozpore s vyhláškou. Na základe uvedeného NKÚ SR konštatuje, že takéto zmeny mohli vyvolať neistotu u SJ ako si plniť hlásnu povinnosť vyplývajúcu zo zákona č. 153/2013 Z. z. a vyhlášky, ako aj ovplyvniť presnosť a spoľahlivosť zbieraných dát.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo zavedený systematický postup na zisťovanie a vyhodnocovanie spokojnosti používateľov dát z NZR, a ani v kontrolovanom období cielene u nich nezisťovalo spokojnosť. Nezisťovaním spokojnosti používateľov dát z NZR hrozí riziko, že zbierané a spravované dáta nebudú spĺňať súčasné ani potencionálne potreby ich používateľov a z tohto dôvodu nebudú v praxi reálne využiteľné a využívané.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI systematicky neprehodnocovalo metodiku zberu dát na základe potrieb používateľov. Neprehodnocovaním metodiky zberu dát na základe potrieb používateľov hrozí riziko, že zbierané a spravované dáta nebudú využiteľné a využívané v praxi.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI neiniciovalo využitie sankčných mechanizmov za porušenie zákonnej povinnosti SJ poskytovať údaje NCZI do NZR, napriek neplneniu hlásnej povinnosti zo strany niektorých SJ.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo objektívne informácie o počte incidenčných prípadov a o plnení hlásnej povinnosti, preto plnenie hlásnej povinnosti len odhadovalo. NKÚ SR upozorňuje, ak NCZI nebude poznať počty incidenčných prípadov v SR, tak hrozí riziko, že zdravotnícke dáta budú len odhadované a preto nebudú dostatočne presné a spoľahlivé pre tvorbu štátnej zdravotnej politiky a na stanovenie cielených preventívnych opatrení až na úroveň okresov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nemalo zavedený automatizovaný systém overovania, porovnávania a vyhodnocovania dát z NZR. Plnohodnotný a komplexný systém validácie dát sa dá realizovať len vtedy, ak existujú iné zdroje štruktúrovaných dát, s ktorými je možné zbierané dáta overiť, porovnať a vyhodnotiť. NKÚ SR poukazuje na riziko, že nedostatočná validácia údajovej základne a procesov zberu dát môže ovplyvniť presnosť a spoľahlivosť zbieraných údajov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Národný skríningový register (povinnosť NCZI spravovať register od 01.01.2021), národný register asistovanej reprodukcie (od 01.05.2015) a národný register zápalových reumatických chorôb (od 01.07.2013) boli v kontrolovanom období úplne nefunkčné, čo nebolo v súlade s § 12 ods. 3 písm. c) zákona č. 153/2013 Z. z., podľa ktorého NCZI má povinnosť zabezpečovať spravovanie NZR. NKÚ SR upozorňuje na riziko, že absentujúce dáta môžu mať negatívny vplyv na tvorbu a výkon štátnej zdravotnej politiky.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Viaceré NZR boli čiastočne nefunkčné a neboli plnohodnotne využiteľné pre výkon štátnej zdravotnej politiky, a to najmä z dôvodu neplnenia hlásnej povinnosti zo strany SJ.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nezabezpečilo v kontrolovanom období včasné zdravotnícke dáta z NOR. V tejto súvislosti NKÚ SR upozorňuje, že zistený deväťročný časový sklz spracovania týchto dát má negatívny vplyv na kvalifikovanú tvorbu štátnej zdravotnej politiky a jej výkon.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI nevyžadovalo od sprostredkovateľa predloženie správy o vedení registra najneskôr do jedného mesiaca po ukončení kalendárneho roka v zmysle uzatvorenej zmluvy.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI bolo zákonom č. 153/2013 Z. z. poverené spravovaním NAR a je zaň priamo zodpovedné. NKÚ SR zistil, že NCZI nevykonávalo kontrolu, resp. dohľad nad vedením NAR. Poverením sprostredkovateľa zberom a spracovávaním dát sa NCZI nezbavuje zodpovednosti za zabezpečenie relevantných, presných a spoľahlivých dát v NZR.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NCZI neinformovalo v zmysle uzatvorených kontraktov MZ SR o problémoch, ktoré sa vyskytli v priebehu riešenia úloh v súvislosti s NZR, a ani nemonitorovalo a nevyhodnocovalo využívanie finančných prostriedkov na ich správu.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NKÚ SR identifikoval značné rezervy v dosahovaní maximálnej efektívnosti pri vynakladaní verejných prostriedkov na zabezpečenie spravovania NZR, čo preukazujú zistenia uvedené v tomto protokole o výsledku kontroly.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Späť