Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo:
KA-019/2021/1120
Názov:
Rekonštrukcie, opravy a údržba mostov na cestách I. triedy
Účel kontrolnej akcie:
Preveriť nastavenie a zisťovanie stavebno-technického stavu mostov ako aj účinnosti systému opráv a
Stav KA:
Ukončená

Subjekty

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky

IČO
30416094
Sídlo
Námestie Slobody 6, 81005 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Termín kontroly
14.06.2021 - 02.11.2021
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Kontrolou kontraktov uzatvorených v kontrolovanom období boli zistené nasledovné vecné a formálne nedostatky: - Kontrakty boli uzatvárané na dobu určitú, a to od 01.01. do 31.12. kalendárneho roka. Vzhľadom na termín ich uzatvárania - koniec mesiaca február, boli uzatvárané so spätnou pôsobnosťou. - Komplexné vyhodnotenie vecného a finančného plnenia činností SSC malo ministerstvo podľa kontraktu uskutočňovať do 15.04. za predchádzajúci kalendárny rok. Kontrolou bolo zistené, že uvedené vyhodnotenie nebolo MDV SR uskutočňované, ministerstvo schvaľovalo výročnú správu zasielanú SSC, ktorá mala byť podkladom vyhodnotenia.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou bolo zistené, že finančné prostriedky rozpočtované na opravu a údržbu mostov neboli priamo viazané a špecifikované na konkrétne mosty.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Plánovaná úroveň plnenia štandardu vo výške 55 % bola vo všetkých rokoch kontrolovaného obdobia rovnaká, t. j. stanovovala len približne polovičné splnenie stanoveného štandardu. Na základe vyjadrenia kontrolovaného subjektu, štandardy údržby vyplývajú z príslušných platných technických predpisov (Systém hospodárenia s mostami, Evidencia cestných mostov a lávok, Prehliadky, údržba a opravy cestných komunikácií. Mosty), ktoré stanovujú početnosť jednotlivých činností (kosenie, čistenie, obnova náterov, údržba súčastí ciest a mostov, ...) potrebných pre zachovanie adekvátneho stavu spravovaných objektov. Ako ďalej vyplýva z vyjadrenia, prideľovanie finančných prostriedkov na bežnú údržbu, ktoré sú navyšované v druhej polovici príslušného roka je nesystémové, tiež vzhľadom na to, že zabezpečovanie všetkých činností údržby a opravy je vykonávané len dodávateľsky. Na základe uvedeného, je plánovanie a následné vyhodnocovanie stanoveného cieľa prispôsobované dostupným finančným prostriedkom, ktoré hodnoverne nekorešpondujú s požiadavkami stanovenými technickými predpismi. Podobne ako v predchádzajúcom prvku, plánovaná úroveň plnenia stanoveného cieľa v dĺžke 1 km bola vo všetkých rokoch kontrolovaného obdobia rovnaká, pričom táto dĺžka obsahovala cesty vrátane mostov. Textová časť cieľa síce obsahovala ambíciu zabezpečiť rekonštrukciu a obnovu mostných objektov v nevyhovujúcom stave, no merateľný ukazovateľ, ktorý je poddimenzovaný, jednak neumožňuje reálne posúdiť stav zlepšenia u mostov, ak k nemu došlo, jednak jeho nemennosť počas celého kontrolovaného obdobia nenasvedčuje o pláne, resp. ambícii posúvať stav hodnotených skutočností k lepším číslam. V podobnom duchu sú hodnotené aj ďalšie prvky v programovej štruktúre, kde plánované ukazovatele sú počas viacerých rokov nemenné alebo v nulovej hodnote. (Napr. prvky 0530209, 053020A)
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Účinnosť opráv a údržby mostov bola vyhodnotená na základe desiatich kritérií stanovených NKÚ SR, ktoré zahŕňali náhle kolapsy mostov, resp. výrazné obmedzenie plynulosti premávky, porovnanie STS podľa jednotlivých stupňov, výkony prehliadok, plánovanie činností a stanovenie cieľov a merateľných ukazovateľov. Jednotlivým kritériám boli pridelené body v rozsahu 0 až 2 body. Kritériá sa týkali činnosti MDV SR aj správcu a boli spracované do prehľadu v prílohe 2, pričom boli vyhodnotené rovnako za obe organizácie ako celok. Po spočítaní celkového počtu 12 bodov bol systém hospodárenia s mostami vyhodnotený ako neúčinný. Zásadnú zmenu účinnosti možno dosiahnuť len podstatným navýšením zdrojov (personál, technika, systém dlhodobo udržateľného financovania účelovo viazaného na mosty), ktoré sa využívajú v systéme hospodárenia s mostami. Čiastočné zvýšenie účinnosti je možné aj zlepšením nastavenia jednotlivých činností v rámci systému hospodárenia s mostami.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Slovenská správa ciest

IČO
00003328
Sídlo
Miletičova 19, 82619 Bratislava-Ružinov
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Termín kontroly
14.06.2021 - 29.09.2021
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

V rámci neverejnej časti aplikácie mosty boli preverené jej funkcionality súvisiace s vykonávaním a zaznamenávaním bežných a hlavných prehliadok mostov v nadväznosti na termíny výkonu prehliadok stanovených platnými TP určenými k systému hospodárenia s mostami. Kontrolou bolo zistené, že v prípade niektorých správcov mostných objektov hlavné prehliadky neboli vykonané vôbec resp. v niektorých prípadoch boli informácie súvisiace s výkonom hlavných prehliadok nahrávané do systému po termínoch stanovených v platných TP. V určitých jednotlivých prípadoch sa jednalo o odstup viac ako jeden rok. Nevykonaním HPM, resp. editáciou informácií získaných prostredníctvom hlavných prehliadok, ktoré priamo súvisia so STS mosta, s tak dlhým časovým odstupom malo za následok narušenie kontinuity SHM najmä v súvislosti s plánovaním opráv, údržby a rekonštrukcií.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrola NKÚ SR preukázala, že neboli vykonané bežné a hlavné prehliadky mostov na všetkých MO, resp. o ich vykonaní neboli v IS MCS - Mosty záznamy. Vo väčšine kontrolovaných prípadov protokoly po vykonaných HPM neobsahovali návrhy na odstránenie porúch ako aj návrhy na vykonanie doplňujúcich činností pre zlepšenie technického stavu mosta.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porovnaním počtu mostov evidovaných v CDB s počtom mostov evidovaných v majetku kontrolovaného subjektu na účte 021 – Stavby, bol kontrolou zistený nesúlad spôsobený najmä tým, že mosty boli zaradené ako súčasť príslušnej cesty I. triedy pre dané okresy (IVSC BB) pod jedno inventárne číslo s jednou cenou (MO neboli evidované samostatne). Taktiež viacero MO bolo evidovaných duplicitne, resp. v evidencii boli zaradené aj iné objekty ako mosty.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Slovenská správa ciest Investičná výstavba a správa ciest Banská Bystrica

IČO
00003328
Sídlo
Skuteckého 32, 97423 Banská Bystrica
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Termín kontroly
17.06.2021 - 07.09.2021
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

1.BPM neboli v rokoch 2018 - 2020 vykonané do júna a zaznamenané v IS MCS do augusta bežného roka v zmysle TP Systém hospodárenia s mostami.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
2. Preverením výkonu a zaznamenania HPM v IS MCS k 30.08.2021 na všetkých mostoch spravovaných IVSC BB bolo zistené, že počas rokov 2017 - 2020 neboli HPM vykonané a zaznamenané na 165 mostoch, čo tvorilo 38,8 % z počtu mostov spravovaných IVSC BB k 31.12.2020.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
3. Počas rokov 2017 - 2020 nemala IVSC BB dostatočné personálne kapacity na vykonanie a zaznamenanie všetkých HPM. Na prehliadky 425 mostov bol len jeden hlavný prehliadkár, ktorý mal v pracovnej náplni aj iné časovo náročné činnosti a nemal k dispozícii technické vybavenie na výkon HPM ani dostatočne rýchle internetové pripojenie k IS MCS na zaznamenávanie výsledkov HPM.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
4. Porovnaním počtu mostov za roky 2017 - 2020 bolo zistené, že IVSC BB vykazuje významne odlišné údaje o počte mostov v evidencii majetku (od 262 do 281) a v IS MCS (od 424 do 427). V evidencii CDB sú tiež vykázané iné údaje (od 413 do 420), ale rpzdiel nie je významný.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
5. IVSC BB neaktualizovanla a nedopĺňala mostné zošity tak, aby vždy súhlasili so skutočným stavom v zmysle čl. 3.4.3 TP Evidencia cestných mostov a lávok. Preverením 28 mostných zošitov mostov, na ktorých sa v kontrolovanom období vykonali opravy, rekonštrukcie príp. modernizácia, bolo zistené, že v štyroch prípadoch vykonaných rekonštrukcií príp. modernizácií neboli vykonané práce do mostných zošitov vôbec zaznamenané. V niektorých mostoných zošitoch neboli zaznamenané všetky údaje ako napr. realizačné údaje, cena mosta, rok zásadnej rekonštrukcie, časť A2 mostného zošita. V piatich prípadoch nebol zaznamenaný aktuálny údaj o stupni STS mosta.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
NKÚ SR pozitívne hodnotí skutočnosť, že hlavný prehliadkár IVSC BB pri výkone HPM sústredil pozornosť na najviac ririkové mosty - mosty v havarijnom a veľmi zlom stave. Preverením výkonu HPM bolo zistené, že HPM boli pri týchto mostoch plánované a vykonávané častejšie ako predpisujú TP Systém hospodárenia s mostami.
Typ nedostatku: -

Slovenská správa ciest Investičná výstavba a správa ciest Bratislava

IČO
00003328
Sídlo
Miletičova 19, 82619 Bratislava-Ružinov
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Termín kontroly
30.06.2021 - 19.09.2021
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Úlohy IVSC BA vo vzťahu k plánovaniu činnosti hospodárenia s mostami vymedzené organizačným poriadkom nebolo možné v plnej miere realizovať. Plánovanie výdavkov bolo ovplyvnené uzatváraním kontraktu so špecifikáciou výdavkov oneskorene až v priebehu bežného roka. Plánovanie a realizácia potrebných činností na správu mostov bola negatívne ovplyvnená oneskoreným schvaľovaním kontraktu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Pri výkone HPM a BPM zabezpečovaných IVSC BA nebol dodržaný cyklus a periodicita prehliadkovej činnosti. Táto absencia požadovaných údajov mala taktiež vplyv na úroveň plánovania opráv, a tým aj výdavkov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Pri editácii výsledku z prehliadok do IS Mosty, IVSC BA nekonala vo viacerých prípadoch v súlade s technickým predpisom TP 077, keď nezadával všetku dokumentáciu z prehliadok do systéme IS MCS.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolovaný subjekt nevyhodnocoval plnenie plánu opráv a rekonštrukcií mostov v dostatočnom rozsahu, pretože nerealizoval analýzu potrebných zdrojov na správu mostov, nevyhodnocoval efektívnosť opráv, ale iba vyčíslil náklady na rekonštrukcie a opravy mostných objektov, bez prípadného odôvodnenie presunu nezrealizovaných činností do nasledujúceho roka.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Slovenská správa ciest Investičná výstavba a správa ciest Košice

IČO
00003328
Sídlo
Kasárenské námestie 4, 04001 Košice-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Kontrolovaný subjekt nezaevidoval v IS MCS všetky vykonané BPM, takže evidencia v IS bola neúplná a nezodpovedala skutočnosti, čo ovplyvnilo výsledky nadväzujúcich procesov, napr. plánovanie výkonov opráv a údržby
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
IVSC Košice zasielal Poradie naliehavosti mostov na GR SSC, ktoré to predkladalo vlastníkovi mostov. IVSC Košice v roku 2017 - 2020 nepredkladala každoročne príslušnému orgánu štátnej správy plán HPM a hodnotiacu správu s výsledkami HPM. Príslušný orgán štátnej správy nemal objektívne informácie o zhodnotení stavu konštrukcie mostov, potrebné pre rozhodovanie v rámci svojich kompetencií
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
O mostoch ako majetku evidovanom na účte 021_Stavby účtovalo GR SSC. Kontrolou bol zistený rozdiel medzi majetkovou evidenciou (účet 021) a skutočnosťou v CDB. Podľa inventúry (účet 021) počet mostov k 01.01.2021 bol 524, podľa CDB počet mostov bol 521. Rozdiel vznikol duplicitou údajov v účtovnej evidencii, každý z dvoch mostov bol evidovaný na dvoch inventárnych kartách, mali pridelené dve inventárne čísla. Išlo o most 009 na CK I/68 a most 008 na CK I/15, ktorý bol navyše preradený medzi priepusty (mosty tak boli majetkovo evidované duplicitne).
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Personálne bol výkon HPM v IVSC Košice zabezpečovaný jednou zamestnankyňou v spolupráci s vysunutými pracovníkmi na detašovaných pracoviskách, ktorá vykonávala aj iné činnosti (stanoviská k nadrozmernej preprave, vyjadrovala sa k pripravovanej dokumentácii mostov ako aj k preberaniu stavieb mostov po realizácii opráv a rekonštrukcií, zastrešovala proces usporiadania cestnej siete po vybudovaní preložiek ciest, iné). Pri počte spravovaných mostov 521 a dodržania štvorročnej periodicity na výkon HPM, považuje NKÚ SR personálne obsadenie za poddimenzované a rizikové najmä z pohľadu zastupiteľnosti
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Činnosti v oblasti hospodárenia s mostami na cestách I. triedy boli závislé najmä od výsledku schválenia a objemu finančných prostriedkov pridelených z ústredia SSC pre IVSC Košice, nevychádzali úplne zo skutočných potrieb dislokovanej zložky. Schvaľovanie jednotlivých výkonov, resp. činností a potrieb IVSC Košice nebolo v plnej miere determinované vopred určenými kritériami, napríklad počtom spravovaných mostov, počtom mostov v zlom stave, resp. počtom mostov s potrebou opráv, alebo údržby. Finančné požiadavky IVSC Košice na opravy, údržbu, resp. rekonštrukcie mostov predkladané GR SSC boli prehodnocované, resp. upravované aj v priebehu roka podľa možností rozpočtu SSC.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Slovenská správa ciest Investičná výstavba a správa ciest Žilina

IČO
00003328
Sídlo
ul. M.Rázusa 104/A, 01001 Žilina
Kontrolované obdobie
Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
Termín kontroly
20.06.2021 - 05.10.2021
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Úlohy IVSC Žilina vymedzené Organizačným poriadkom nebolo možné vo vzťahu k plánovaniu činností hospodárenia s mostami dokonale realizovať. Plánovanie bolo výrazne ovplyvnené procesom schválenia a pridelenia finančných prostriedkov. Tie neboli prideľované podľa skutočnej potreby, ale na základe disponibilných zdrojov. GR SSC neprideľovalo finančné prostriedky na MO na základe vopred určených kritérií (napríklad počet MO a ich STS v správe IVSC), teda vo vzťahu k hospodáreniu s MO neobjektivizovalo ich prideľovanie jednotlivým IVSC.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Dohliadacou činnosťou IVSC Žilina bol zisťovaný STS mostov v rámci jej územnej pôsobnosti. NKÚ SR vykonal analýzu kvalitatívnych údajov o stave mostov, teda ich STS. Zdrojom údajov boli databázy zverejnené GR SSC na príslušnej webovej stráne, ako aj údaje poskytnuté IVSC Žilina. Boli zistené rozdiely medzi počtom MO, poskytnutých od IVSC Žilina, počtom MO zverejňovaných v rámci štatistík SSC ako aj v majetkovej evidencii. Zistené rozdiely v počtoch MO v rôznych výkazoch neboli významné, ale identifikujú nespoľahlivosť v procesoch zaisťujúcich spracúvanie údajov o spravovanej infraštruktúre
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Medzi rokmi 2017 a 2020 došlo k nárastu absolútneho počtu MO v kategórii STS I., II., V. a VI. Nárast počtu MO v STS V. a VI. (+ 36 MO) v absolútnom vyjadrení bol viac ako dvakrát vyšší ako nárast počtu MO v STS I. a II. (+ 15 MO). To zakladá opodstatnené riziko ďalšieho zhoršovania STS MO v správe IVSC Žilina, pretože súčasný systém hospodárenia s MO nedokázal zabezpečiť udržanie akceptovateľného STS MO.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
IVSC Žilina nevykonala v kontrolovanom období na niektorých MO raz za rok BPM, a tým nedodržala procesy upravené TP 060. Výsledkom nevykonania BPM bola absencia údajov potrebných k plánovaniu výdavkov na opravy MO.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Proces zverejňovania zmlúv zabezpečovalo GR SSC. Zmluvy neboli zverejnené v úplnom znení vrátane všetkých príloh, ktoré tvorili ich neoddeliteľnú súčasť.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Späť