Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo:
KA-030/2022/1120
Názov:
Vymáhanie nedoplatkov v samospráve
Účel kontrolnej akcie:
Preveriť postup miestnej samosprávy pri vymáhaní vybraných druhov nedoplatkov.
Stav KA:
Schválená v RPKČ

Podať príspevok ku kontrolnej akcii

Subjekty

Mesto Krompachy

IČO
00329282
Sídlo
Nám. Slobody 1, 05342 Krompachy
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
10.07.2022 - 04.10.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Mesto Kysucké Nové Mesto

IČO
00314099
Sídlo
Nám. Slobody 94, 02401 Kysucké Nové Mesto
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
14.07.2022 - 06.11.2022
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Pri úprave zmluvného vzťahu medzi mestom a Kysuca s.r.o. nebolo odstránené všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov, čím došlo k porušeniu ustanovenia § 43 Občianskeho zákonníka, v nadväznosti na ustanovenie § 1 ods. 2 Obchodného zákonníka.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Mesto neplnilo požiadavky pre minimálne bezpečnostné opatrenia pre riadenie kybernetickej bezpečnosti a informačnej bezpečnosti vo vzťahu k tretej strane – mandatárovi Kysuca s.r.o. To nebolo v súlade s ustanovením § 12 ods.1 písm. a) v nadväznosti na § 31 písm. j) zákona č. 95/2019 Z. z. a vyhláškou č. 179/2020 Z. z.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: Zákon č. 95/2019 Z.z.
Zamestnanec Kysuca s.r.o. účtoval o pohľadávkach z bytového hospodárstva mesta bez príslušného poverenia od účtovnej jednotky, čo nebolo v súlade s ustanovením § 5 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Mesto nezabezpečilo vytvorenie vhodných postupov pre riadenie rizík, použitie, poskytovanie, účtovanie a výkazníctve verejných financií v oblasti bytového hospodárstva, t. j. nezabezpečilo vhodný systém finančného riadenia, najmä nezabezpečilo dostatočnú ochranu majetku vo svojej správe a vlastníctve. To nebolo v súlade s ustanovením § 5 ods. 1 písm. g) zákona č. 357/2015 Z. z.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Mesto po ukončení kontroly hlavným kontrolórom mesta a uložení lehoty na prijatie opatrení na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov a lehoty na ich splnenie neprijalo žiadne opatrenia. To nebolo v súlade s ustanovením § 21 ods. 3 písm. d) a f) zákona č. 357/2015 Z. z. v nadväznosti na ustanovenie § 18 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
príjmy z vyrubených pokút a sankcii v rámci daňového konania mesto netriedilo na položke 160 - Sankcie uložené v daňovom konaní, čo nebolo v súlade s opatrením č. MF/010175/2004-42, v nadväznosti na ustanovenie § 4 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
mesto v jednom prípade nezabezpečilo vymožiteľnosť pohľadávky v sume 58,83 Eur zaslaním výzvy na zaplatenie, resp. jej uplatnením v exekučnom konaní, na základe čoho sa stala pohľadávka premlčanou, nekonalo v súlade s ustanovením § 7 ods. 2 písm. c) zákona č. 138/1991 Zb.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
prikázaním vykonania určitej činnosti (inventarizácie pohľadávok) fyzickej osobe, ktorá nebola zamestnancom mesta, konalo mesto nad rámec Mandátnej zmluvy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu

Mesto Martin

IČO
00316792
Sídlo
Nám. S. H. Vajanského 1, 03649 Martin
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
30.06.2022 - 09.11.2022
Stav kontroly
Ukončená

Mesto Stropkov

IČO
00331007
Sídlo
Hlavná 38/2, 09101 Stropkov
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
06.07.2022 - 09.10.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Mesto Svätý Jur

IČO
00304832
Sídlo
Prostredná 29, 90021 Svätý Jur
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
05.07.2022 - 07.11.2022
Stav kontroly
Ukončená

Mesto Trenčianske Teplice

IČO
00312088
Sídlo
M.R.Štefánika 4, 91451 Trenčianske Teplice
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
30.06.2022 - 16.10.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Zistenia

Postup mesta, na základe ktorého boli v rokoch 2020 a 2021 odpísané daňové nedoplatky v sume 30 241 eur úkonom orgánu mesta nebol v súlade s daňovým poriadkom. Uvedeným konaním tak mesto konalo nad rámec daňového poriadku a v rozpore s VZN o zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť, Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Pri odpise daňových nedoplatkov v sume 20 969 eur bol uvedený dôvod, ktorý daňový poriadok nedefinuje, čo nebolo v súlade s ustanovením § 84 ods. 1) písmená a) až g) daňového poriadku.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Dočasne nevymožiteľné daňové nedoplatky v úhrne do 20 eur na daňovníka boli odpísané bez vystavenia rozhodnutia správcu dane o zániku daňového nedoplatku, čím nebolo dodržané ustanovenie § 84 ods. 2 písm. a) daňového poriadku.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Časť odpísaných pohľadávok nebola v účtovníctve účtovaná na správnom účte, čo nebolo v súlade s ustanovením § 8 ods. 1 a 2 zákona o účtovníctve a ustanovením § 61 ods. 5 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť, Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
V siedmich uzatvorených nájomných zmluvách nebola dohodnutá ochrana pohľadávok formou sankcie, resp. úrokom z omeškania, čo nebolo v súlade s ustanovením § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí a článkom V bod 2 písm. k) VZN o zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom mesta.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť, Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Do katastra nehnuteľností neboli v dvoch prípadoch zapísané údaje o nájomnom práve k pozemkom mesta, ktoré podľa nájomných zmlúv trvajú päť a viac rokov, čo nebolo v súlade s § 1 ods. 1 a § 19 ods. a) katastrálneho zákona.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť, Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 162/1995 Z.z., 162/1995 Z.z.
V dvoch nájomných zmluvách nebolo stanovené kto zabezpečí zápis do katastra nehnuteľností, čím nebolo dodržané ustanovenie § 43 Občianskeho zákonníka.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 40/1964 Zb.
V dvoch nájomných zmluvách uzatvorených na päť a viac rokov bolo dojednané, že nájomca platí daň z nehnuteľností, pričom nájomné právo nebolo zapísané v katastri nehnuteľností, čo nebolo v súlade s ustanovením § 5 ods.2 písm. b) 1 zákona o miestnych daniach a poplatku.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 582/2004 Z.z.
Inventúrne súpisy neobsahovali sídlo účtovnej jednotky, čo nebolo v súlade s ustanovením § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 431/2002 Z.z.

Mesto Žarnovica

IČO
00321117
Sídlo
Nám. SNP 33, 96681 Žarnovica
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
06.07.2022 - 28.09.2022
Stav kontroly
Ukončená

Mesto Žiar nad Hronom

IČO
00321125
Sídlo
Š. Moysesa 46, 96519 Žiar nad Hronom
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
30.06.2022 - 07.11.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Obec Lomnička

IČO
00330027
Sídlo
Lomnička 66, 06503 Lomnička
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
03.07.2022 - 02.11.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Obec Pukanec

IČO
00307416
Sídlo
Nám. mieru 11, 93505 Pukanec
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
07.07.2022 - 25.10.2022
Stav kontroly
Ukončená

Zistenia

Tým, že obec nemala na tieto pozemky uzatvorenú žiadnu nájomnú zmluvu nepostupovala v zmysle § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, podľa ktorého je obec povinná používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Tým, že si obec neuplatnila možnosť indexácie nájomného, nepostupovala v zmysle § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, podľa ktorého je obec povinná používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Daňový nedoplatok v sume 369,29 eur bol odpísaný v rozpore s podmienkami Daňového poriadku ustanovenými § 84 ods. 1, keď úkon OZ (prípadne starostu) bol nad rámec uvedeného ustanovenia, ktoré taxatívne určuje dôvody a formy zániku daňového nedoplatku, pričom úkon orgánu obce sa medzi nimi nenachádza.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Obec pri tvorbe OP k pohľadávkam v sume 1 910,86 eur nepostupovala v zmysle § 15 ods. 6 Postupov účtovania, keď tvorbu OP nezaúčtovala na ťarchu nákladov a v prospech príslušného účtu OP, čím súčasne nedodržala § 62 ods. 4 Postupov účtovania. Zároveň tým, že pri tvorbe OP k pohľadávkam obec nepostupovala v súlade s Postupmi účtovania, porušila ustanovenie § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Obec tým, že nezúčtovala ku koncu roka 2021 danú pohľadávku ako nevymožiteľnú, nepostupovala v zmysle § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. V zmysle ods. 2 tohto ustanovenia je účtovníctvo účtovnej jednotky správne, ak účtovná jednotka vedie účtovníctvo podľa tohto zákona a ostatných osobitných predpisov a v zmysle ods. 3 je účtovníctvo účtovnej jednotky úplné, ak účtovná jednotka zaúčtovala v účtovnom období v účtovných knihách všetky účtovné prípady
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Tým, že si obec neuplatňovala vo všetkých nájomných zmluvách možnosť udelenia zmluvných pokút, resp. úrokov z omeškania v prípadoch oneskorených úhrad a neplatenia nájomného, porušila § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, keď je povinnosťou obce používať všetky právne prostriedky na ochranu svojho majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Obec nepostupovala v zmysle čl. 2 ods. 2 internej smernice pre tvorbu a zúčtovanie OP, keď podľa tejto smernice dôvod tvorby, zníženia alebo zrušenia OP k pohľadávkam mala vyznačovať inventarizačná komisia v inventúrnom súpise. Zároveň obec nepostupovala v zmysle § 6 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Obec nezverejnila zámer prenajať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na internetovej stránke obce a regionálnej tlači v zmysle § 9a ods. 2 zákona o majetku obcí. Pri prenájme poľovných pozemkov neboli použité formy prenájmu v zmysle § 9a ods. 9, napr. OVS ako najtransparentnejšiu formu výberu nájomcov, ktorou by obec mohla dosiahnuť vyššie príjmy do rozpočtu. Obec týmto nepostupovala v zmysle § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, podľa ktorého je obec povinná používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Obec tým, že počas rokov 2008 – 2021 neupravila výšku nájomného, nepostupovala v zmysle § 7 ods. 1 zákona o majetku obcí, podľa ktorého sú orgány obce a organizácie povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Tým, že obec v kontrolovanom období 2019 - 2021 nevystavovala faktúry štyrikrát ročne do 15 dní po uplynutí štvrťroka, nepostupovala v zmysle ustanovenia § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, podľa ktorého sú orgány obce povinné používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi. Zároveň obec porušila čl. 4 Zmluvy o nájme nehnuteľných vecí, podľa ktorej nájomné malo byť v štyroch splátkach najneskôr do 15 dní od ukončenia príslušného štvrťroka.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Podklady k fakturácii nespĺňali podmienku náležitostí účtovného dokladu, ktorý musí obsahovať okrem iného slovné a číselné označenie účtovného dokladu, obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov, dátum vyhotovenia a podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v zmysle § 10 ods. 1 písm. a), b), d) a f) zákona o účtovníctve. Obec týmto nedodržala ustanovenie § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. V zmysle ods. 4 tohto ustanovenia je účtovníctvo účtovnej jednotky preukázateľné, ak všetky účtovné záznamy sú preukázateľné (§ 32).
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Obec porušila ustanovenie § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého je orgán verejnej správy povinný overovať ZFK súlad každej finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 tohto zákona. Obec tým zároveň porušila aj čl. 2 a čl. 3 Smernice o finančnej kontrole obce Pukanec.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Nezapísaním nájomcu na LV na základe nájomnej zmluvy na dobu neurčitú bol porušený § 1 ods. 1 zákona o katastri, podľa ktorého súčasťou katastra sú údaje o právach k nehnuteľnostiam, a to o vlastníckom práve, záložnom práve, vecnom bremene, o predkupnom práve, ak má mať účinky vecného práva, ako aj o právach vyplývajúcich zo správy majetku štátu, zo správy majetku obcí, zo správy majetku vyšších územných celkov, o nájomných právach k pozemkom, ak nájomné práva trvajú alebo majú trvať najmenej päť rokov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 162/1995 Z.z.
Obec ako správca dane nepostupovala v zmysle § 17 Daňového poriadku, keď nevyzvala obchodnú spoločnosť na odstránenie pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti podaného daňového priznania alebo jeho príloh.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 563/2009 Z.z.

Obec Slovenský Grob

IČO
00305073
Sídlo
Hlavná 132, 90026 Slovenský Grob
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
05.07.2022 - 09.11.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Zistenia

V rámci kontrolovanej vzorky nebola v štyroch prípadoch zo strany kontrolovaného subjektu predložená dokumentácia, ktorá by preukazovala vymáhanie daňových nedoplatkov. Tým bolo porušené ustanovenie § 7 ods. 2 zákona o majetku obcí. Išlo o prípady premlčania pri daňových nedoplatkoch spred rokov, u ktorých by tak mohlo byť namietané premlčanie. K rovnakej situácii prišlo aj v prípade, keď zo strany obce ako správcu dane boli nedostatočne preverované údaje o daňových dlžníkoch a výzvy na zaplatenie daňového nedoplatku boli zasielané pôvodnému daňovému dlžníkovi aj potom čo zmenil svoje obchodné meno ako aj po samotnom zániku spoločnosti. V jednom prípade v rámci vybranej vzorky nedoplatkov neboli kontrolovaným subjektom predložené žiadne relevantné podklady o uplatnení si daňového nedoplatku v konkurznom konaní, pričom v súvislosti s neprihlásením si pohľadávky v konkurznom konaní, uplynutím lehoty šiestich rokov od vyhlásenia konkurzu dochádza podľa § 84 ods. 1 písm. f) daňového poriadku aj k zániku neprihlásených pohľadávok.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Kontrolou uplatňovania sankcii bolo zistené, obec neuplatňovala žiadne sankcie za správne delikty podľa daňového poriadku a nevyrubovala úroky z omeškania. Tým, že zo strany kontrolovaného subjektu neboli vyrubované úroky z omeškania v prípadoch, ak daňový subjekt nezaplatil alebo neodviedol daň v lehote alebo vo výške určenej v rozhodnutí správcu dane, bolo porušené ustanovenie § 156 ods. 1 písm. a) daňového poriadku. Súčasne pri nedoplatkoch spred rokov, pri ktorých nebol úrok z omeškania vyrubovaný, bolo zistené, že v niektorých prípadoch uplynula lehota na jeho vyrubenie, ktorá bola päť rokov od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt povinný zaplatiť daň. Tým došlo k porušeniu § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Vo viacerých prípadoch, najmä pri nedoplatkoch na dani z nehnuteľnosti ako aj poplatku za komunálny odpad nebolo možné určiť deň doručenia rozhodnutia od ktorého sa odvíja počítanie lehoty na plnenie a dátum nadobudnutia právoplatnosti a vykonateľnosti rozhodnutia, nakoľko k rozhodnutiam neboli predložené doručenky preukazujúce ich doručenie a nebola tak vo viacerých prípadoch preukázateľná správnosť doručenia rozhodnutí. Tým bol porušený § 31 ods. 1 písm. b) daňového poriadku.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
V niektorých prípadoch bola použitá platba na úhradu daňového nedoplatku so starším dátumom splatnosti aj ak platba bola riadne označená spôsobom určeným v rozhodnutí. Tým došlo k porušeniu ustanovenia § 98a ods. 1 zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
V prípade povoleného platenia dane v splátkach bolo zistené, že obec ako správca dane nevymáhala po nezaplatení splátky následne celkovú dlžnú sumu a nezačala do 30 dní odo dňa, keď mala byť splátka zaplatená, daňové exekučné konanie. Tým došlo k porušeniu § 57 ods. 9 daňového poriadku.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Kontrolou pohľadávky z nájmu bolo zistené, že v priebehu plynutia premlčacej lehoty neboli vykonané zo strany kontrolovaného subjektu žiadne kroky k vymoženiu danej pohľadávky, neboli vymáhané ani zákonné úroky z omeškania a na základe vyjadrenia kontrolovaného subjektu na jej vymoženie boli zo strany kontrolovaného subjektu využité len telefonické výzvy. Tým bolo zo strany obce porušené ustanovenie § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Obec neúčtovala o zmene výšky odpusteného nájmu, čím došlo k porušeniu § 2 ods. 2 písm. a) zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Kontrolou nájomných zmlúv, v ktorých predmetom nájmu boli pozemky, bolo zistené, že nájomné práva k pozemkom, ktoré trvali alebo mali trvať najmenej päť rokov, neboli zapísané v katastri nehnuteľností. Tým došlo k porušeniu § 1 ods. 1 katastrálneho zákona a § 43 Občianskeho zákonníka.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Kontrolou inventúrnych súpisov pohľadávok bolo zistené, že tieto neobsahovali náležitosti v zmysle zákona o účtovníctve § 30 ods.2 písm. b) a e). Ďalej bolo zistené, že v inventúrnych súpisoch boli uvedené pohľadávky z obdobia rokov 2003 až 2006, pri ktorých kontrolovaný subjekt nevedel identifikovať dlžníka resp. obec nedisponovala dokumentáciou súvisiacou s uvedenými pohľadávkami. Tým došlo k porušeniu § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve ako aj § 7 ods.2 písm. b) zákona o majetku obcí. Boli to pohľadávky v hodnote 3 871,19 eur.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť Porušený predpis: 431/2002 Z.z.

Obec Zákamenné

IČO
00315001
Sídlo
Námestie J. Vojtaššáka 100212, 02956 Zákamenné
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
10.07.2022 - 16.10.2022
Stav kontroly
Ukončená

Obec Čachtice

IČO
00311464
Sídlo
Malinovského 769, 91621 Čachtice
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
30.06.2022 - 09.11.2022
Stav kontroly
Pripravovaná

Zistenia

V jednom prípade zmena týkajúca sa nehnuteľností vo vlastníctve obce, ktorými bolo prenajatie nehnuteľností na päť rokov nebola oznámená správe katastra, čím nebolo dodržané ustanovenie § 1 ods. 1 a § 19 písm. a) katastrálneho zákona, podľa ktorých súčasťou katastra sú údaje o právach k nehnuteľnostiam vyplývajúcich zo správy majetku obcí, o nájomných právach, ak nájomné práva trvajú alebo majú trvať najmenej päť rokov a vlastníci a iné oprávnené osoby sú povinní dbať, aby všetky údaje katastra týkajúce sa nehnuteľností alebo vlastníka nehnuteľností, ako aj zmeny týchto údajov mohli byť v katastri riadne evidované a ohlásiť každú zmenu správe katastra do 30 dní odo dňa vzniku, zmeny alebo zániku rozhodujúcej skutočnosti a na vyzvanie správy katastra predložiť v určenej lehote doklady na zápis týchto údajov do katastra.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu Porušený predpis: 162/1995 Z.z., 162/1995 Z.z.
Preverením nájomných zmlúv bolo tiež zistené, že povinnosť oznámenia zmeny týkajúcej sa prenajatých nehnuteľností správe katastra jednou zo zmluvných strán nebola v jednej uzatvorenej nájomnej zmluve bližšie špecifikovaná a zároveň bola v zmluve ako podmienka nájmu stanovená povinnosť nájomcu platiť daň z nehnuteľností, pričom nájomca nebol daňovníkom dane z pozemkov, nakoľko nebol zapísaný v katastri nehnuteľností. Zároveň v piatich nájomných zmluvách bola stanovená povinnosť nájomcu prihlásiť sa ako platca dane za predmetnú nehnuteľnosť a včas platiť daň, pričom nájomca nebol daňovníkom dane z pozemkov, nakoľko nebol zapísaný v katastri nehnuteľností. Uvedeným konaním obce nebolo dodržané ustanovenie § 43 občianskeho zákonníka, podľa ktorého sú účastníci zmluvného vzťahu povinní dbať na to, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Kontrolou bolo zistené, že v čase výkonu kontroly obec evidovala pohľadávky voči jedenástim dlžníkom, v prípade ktorých okresný súd právoplatne rozhodol o vyhlásení konkurzu na ich majetok. Okresný súd rozhodnutím okrem iných skutočností oddlžil dlžníkov a zároveň vyzval veriteľov, ktorým v uvedených prípadoch bola aj obec, aby si svoje pohľadávky prihlásili u správcu konkurznej podstaty. Na základe informácií poskytnutých obcou, pohľadávky obce neboli u konkurzného správcu uplatnené, v dôsledku čoho obec nevyužila možnosť aspoň čiastočného uspokojenia pohľadávok. Tým, že neboli do konkurzu, resp. oddlženia prihlásené pohľadávky obce, nebolo dodržané ustanovenie § 7 ods. 2 písm. c) zákona o majetku obcí, podľa ktorého orgány obce a organizácie sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Sú povinné najmä používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi. Zároveň nebolo dodržané ustanovenie čl. XVII bod 1. zásad hospodárenia s majetkom obce, podľa ktorého je obec povinná pohľadávky a majetkové práva včas uplatňovať a vymáhať.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu Porušený predpis: 138/1991 Zb.

Obec Žehra

IČO
00329819
Sídlo
Žehra 104, 05361 Žehra
Kontrolované obdobie
Roky 2019 – 2021, v prípade potreby aj súvisiace obdobia
Termín kontroly
06.07.2022 - 10.11.2022
Stav kontroly
Pripravovaná
Späť