Tlačové správy 2018
Kapacita zariadení pre seniorov na Slovensku je alarmujúco nedostatočná
Bratislava 7. decembra 2018 – Populácia na Slovensku rapídne starne, za 10 rokov počet seniorov vzrástol o 200 tisíc a kým v roku 2008 ich bolo 655 tisíc, dnes tu žije takmer 850-tisíc ľudí nad 65 rokov (viď tabuľka 1, graf 1). Dostupnosť sociálnych služieb pre seniorov sa v súčasnosti stáva stále naliehavejšou výzvou najmä v súvislosti s demografickým vývojom populácie. Kým v roku 2008 na každého obyvateľa vo veku 65+ pripadalo šesť osôb v produktívnom veku, v roku 2017 to boli už len cca 4,5 osoby.
Oblasť sociálnej politiky a starostlivosť o starších ľudí je kľúčovou pôsobnosťou rezortu práce a sociálnych vecí a ministerstvo v roku 2014 vypracovalo strategický dokument „Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 – 2020”. Štát preniesol zodpovednosť za poskytovanie, výkon sociálnych služieb pre seniorov na regionálnu a miestnu samosprávu. NKÚ sa preto pozrel na to, ako vykonávajú verejnú politiku zriaďovatelia i poskytovatelia týchto služieb.
Najväčšie výzvy zistili kontrolóri v troch oblastiach:
Kapacitné možnosti
Počet obyvateľov v seniorskom veku rastie, no kapacitné možnosti zariadení sa nezvyšujú. Tie súčasné sú v zariadeniach pre seniorov, ako aj v špecializovaných zariadeniach na úrovni 26-tisíc lôžok, pričom viac ako 7 500 ľudí čaká na voľné miesto. Počet žiadateľov narástol za desať rokov takmer o polovicu a proces vybavenia žiadosti trvá väčšinou viac ako 60 dní. Počet lôžok sa pritom v poslednom roku zvýšil len o 730 miest (graf 2). Z hľadiska vyhodnocovania a transparentnosti NKÚ považuje za problém, že z hľadiska administratívy je žiadosť vybavená odoslaním požiadavky do zariadenia. Klienti však po administratívnom vybavení (v prípade VÚC) žiadostí čakajú aj dva i tri mesiace, kým sa vhodné miesto v zariadení uvoľní.
Ekonomické podmienky
Výdavky na prevádzku sociálnych zariadení majú v ostatných rokoch stúpajúcu tendenciu a v roku 2017 dosiahli u verejných poskytovateľov 19 miliónov eur (tabuľka 2). Tento nárast však nezohľadňuje mzdové požiadavky. Mzda opatrovateľov sa pohybuje na úrovni minimálnej mzdy a ich vekový priemer je skoro 60 rokov. Alarmujúci je tiež nedostatok odborných zamestnancov, ktorí by poskytovali služby pre seniorov. Zákonom stanovené limity – maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného zamestnanca a percentuálny podiel odborných zamestnancov ku koncu minulého roka nespĺňala viac ako tretina zariadení. Národná autorita pre oblasť externej kontroly vidí problém tiež v meškajúcej modernizácii ubytovacích či hygienických priestorov. Len na kontrolnej vzorke 14-tich verejných zariadení predstavuje investičný dlh viac ako 8 mil. eur. – to je objem financií, ktorý je potrebný na modernizáciu ubytovacích a hygienických zariadení, aj na splnenie podmienky minimálnej výmery izieb.
Kontrolný systém
Systém vnútornej kontroly hodnotí NKÚ ako nedostatočný. Napríklad rezort práce za tri roky v období 2015-17 nevykonal ani jednu kontrolu v seniorskom zariadení. Závažný je aj fakt, že samosprávne kraje nemajú schválené koncepcie rozvoja sociálnych služieb na základe národných priorít a ani poznania cieľov z komunitných plánov obcí. Z ôsmich krajov tak urobili iba dva, Banskobystrický a Prešovský, no i to len na vzorke necelých 10% obcí. Závažnejšie je, že v týchto koncepciách neurčili personálne, finančné ani organizačné podmienky na ich realizáciu, mali len všeobecný charakter a nedajú sa teda vyhodnotiť. Podľa názoru NKÚ by mal rezort práce, soc. vecí a rodiny aktívne plniť svoje povinnosti vo vzťahu k poskytovateľom služieb.
Najvyšší kontrolný úrad konštatuje, že štát sa nemôže zbaviť zodpovednosti za jednu z kľúčových verejných politík. Zodpovedné ministerstvá musia prijímať také strategické opatrenia, ktoré prispejú k zvýšeniu kapacít zariadení sociálnych služieb pre seniorov a zároveň povedú k lepšiemu finančnému ohodnoteniu práce opatrovateľov. Samosprávne kraje by mali svoje koncepčné strategické dokumenty stavať na reálnych a preukazných podkladoch, preto musia oveľa viac spolupracovať s obcami a mestami. Výzvou pre všetkých je tiež hľadať možnosti na investovanie verejných zdrojov do modernizácie už existujúcich zariadení, ale aj do výstavby nových.
Grafy a tabuľky:
Tabuľka č. 3: Prehľad o vekovej štruktúre obyvateľov SR za roky 2008 až 2017
Ukazovateľ | Rok | |||||||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Veková skupina | počet osôb | |||||||||
0 – 14 | 836 069 | 831 320 | 830 457 | 832 572 | 830 576 | 829 925 | 830 181 | 832 043 | 840 228 | 849 701 |
15 – 64 | 3 921 880 | 3 928 471 | 3 932 092 | 3 881 088 | 3 870 038 | 3 852 888 | 3 834 289 | 3 810 273 | 3 780 456 | 3 748 564 |
65+ | 654 305 | 665 134 | 672 724 | 690 662 | 710 222 | 733 136 | 756 879 | 783 936 | 814 659 | 844 855 |
Spolu | 5 412 254 | 5 424 925 | 5 435 273 | 5 404 322 | 5 410 836 | 5 415 949 | 5 421 349 | 5 426 252 | 5 435 343 | 5 443 120 |
| štruktúra (v %) | |||||||||
0 – 14 | 15,45 | 15,32 | 15,28 | 15,41 | 15,35 | 15,32 | 15,31 | 15,33 | 15,46 | 15,61 |
15 – 64 | 72,46 | 72,42 | 72,34 | 71,81 | 71,52 | 71,81 | 70,73 | 70,22 | 69,55 | 68,87 |
65+ | 12,09 | 12,26 | 12,38 | 12,78 | 13,13 | 13,54 | 13,96 | 14,45 | 14,99 | 15,52 |
Zdroj: ŠÚ SR
Tabuľka2 : Prehľad o výdavkoch a ich štruktúre v zariadeniach pre seniorov – verejní poskytovatelia v rokoch 2015 až 2017
Rok | Celkové výdavky spolu | |
2015 | 17 305 430,99 |
|
2016 | 17 961 088,15 |
|
2017 | 19 324 822,51 |
|
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaných subjektov
Podrobné výsledky kontroly sú v Záverečnej správe Sociálne služby pre seniorov (pdf, 1,6 MB)
Čítať ďalej