-
IČO
-
36126624
-
Sídlo
-
K dolnej stanici 7282/20A, 91101 Trenčín
-
Kontrolované obdobie
-
2010-2012
-
Termín kontroly
-
03.03.2014 -
24.06.2014
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Kontrolou zriaďovacej listiny SC TSK bolo zistené, že táto neobsahovala vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý jej bol zverený do správy, čo nebolo v súlade s ustanovením § 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy), v zmysle ktorého zriaďovacia listina rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie obsahuje vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý je rozpočtovej organizácii alebo príspevkovej organizácii zverený do správy pri jej zriadení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Určením predpokladanej hodnoty zákazky za vykonanie verejného obstarávania ako ceny 2 000 eur s DPH a 5 449,00 eur s DPH bolo zároveň porušené ustanovenie § 5 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého predpokladaná hodnota zákazky na účely tohto zákona sa určuje ako cena bez DPH.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Kontrolou bol ďalej preverený súlad fakturácie súvisiacej s verejným obstarávaním zákazky s nízkou hodnotou na výkon stavebného dozoru stavby „Zlepšení dostupnosti pohraničí v okolí Velké Javořiny“ s platobnými podmienkami vyplývajúcimi z mandátnej zmluvy uzatvorenej dňa 10.10.2011. Kontrolovanému subjektu boli v súvislosti s výkonom stavebného dozoru vystavené nasledovné faktúry:
- Faktúra č. 02/00003/12 vystavená dňa 27.01.2012 v sume 1 041,54 eur. Súpis vykonaných prác od 03.11.2011 do 07.11.2011.
- Faktúra č. 02/00021/12 vystavená dňa 23.05.2012 v sume 433,65 eur. Súpis vykonaných prác od 16.04.2012 do 30.04.2012
- Faktúra č. 02/00045/12 vystavená dňa 11.07.2012 v sume 4 598,81 eur. Súpis vykonaných prác od 02.05.2012 do 28.06.2012
- Faktúra č. 02/00070/12 vystavená dňa 15.08.2012 v sume 5 699,28 eur. Súpis vykonaných prác od 03.07.2012 do 27.07.2012
- Faktúra č. 02/00084/12 vystavená dňa 12.09.2012 v sume 7 761,65 eur. Súpis vykonaných prác za mesiac august.
Vystavením faktúry č. 02/00070/12 dňa 15.08.2012 a faktúry č. 02/00084/12 dňa 12.09.2012 2- krát za dva mesiace bolo porušené ustanovenie čl. 7.2 mandátnej zmluvy
, v zmysle ktorého mandatár je oprávnený vystaviť mandantovi faktúru jedenkrát za dva mesiace. Kontrolou faktúry č. 02/00003/12 vystavenej dňa 27.01.2012 bolo ďalej zistené, že táto neobsahovala označenie živnostenského registra. Tým, že faktúra neobsahovala označenie živnostenského registra bolo porušené ustanovenie čl. 7.7 mandátnej zmluvy, v zmysle ktorého faktúra vyhotovená mandatárom v súlade s platnou legislatívou mala obsahovať minimálne údaj o označení živnostenského registra.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou dokumentácie k verejnému obstarávaniu č. TSK/2010/02986 podprahová zákazka, predmetom ktorého bolo zabezpečenie výkonu stavebného dozoru na stavbe „Rekonštrukcia a modernizácia úsekov cesty III/050043 Uhrovec – Kšiná a č. III/05004 Žitná – Radiša – Omastiná“ bolo zistené, že v súťažných podkladoch bolo za účelom výberu najvýhodnejšej ponuky stanovené kritérium na vyhodnotenie ponúk, ako najnižšia cena vrátane DPH za uskutočnenie požadovanej služby v eur. Cenovú ponuku na uvedený predmet obstarania predložili traja uchádzači v stanovenej lehote na predkladanie ponúk. Dňa 26.04.2010 bola vyhotovená zápisnica z vyhodnotenia ponúk podprahovej zákazky, v ktorej boli ponuky od jednotlivých uchádzačov vyhodnocované ako cena v eur s DPH. Víťazom podprahovej zákazky sa stala súkromná spoločnosť z Trenčína, ktorá splnila podmienky účasti a predložila najnižšiu ponuku 60 690,00 eur s DPH. Dňa 25.01.2012 bola uzavretá s víťazným uchádzačom príkazná zmluva na výkon stavebného dozoru, v ktorej bola stanovená zmluvná cena 61 200,00 eur s DPH. Podľa vyjadrenia kontrolovaného subjektu bola s víťazným uchádzačom uzatvorená zmluva na vyššiu sumu ako bola uvedená v zápisnici z vyhodnotenia ponúk z dôvodu zmeny sadzby DPH z 19% na 20% v roku 2011 aj napriek tomu, že ustanovenia príslušnej novely zákona o DPH ako aj zákona o verejnom obstarávaní neobsahovali žiaden zákonný dôvod, ktorý by oprávňoval kontrolovaný subjekt zmeniť vysúťaženú sumu z vyššie uvedeného dôvodu. Uzavretím zmluvy, ktorá bola v rozpore s víťaznou cenovou ponukou predloženou úspešným uchádzačom bolo porušené ustanovenie § 45 zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého uzavretá zmluva nesmie byť v rozpore so súťažnými podkladmi a s ponukou predloženou víťazným uchádzačom alebo uchádzačmi v nadväznosti na § 99 ods. 1 písm. i) zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého pri zadávaní podprahových zákaziek verejný obstarávateľ postupuje podľa prvej časti a uzavrie zmluvu podľa § 45 s úspešným uchádzačom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Kontrolou zápisnice s vyhodnotenia ponúk bolo zistené, že táto obsahovala zoznam vylúčených uchádzačov bez uvedenia dôvodu ich vylúčenia, čím bolo porušené ustanovenie
§ 42 ods. 8 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého zápisnica o vyhodnotení ponúk obsahuje najmä zoznam vylúčených uchádzačov s uvedením dôvodu ich vylúčenia v nadväznosti na § 99 ods.1 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého pri zadávaní podprahových zákaziek verejný obstarávateľ postupuje podľa prvej časti a postupuje pri vyhodnocovaní ponúk podľa § 42.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Vylúčenému uchádzačovi bolo dňa 14.12.2012 doručené oznámenie o jeho vylúčení s uvedením odôvodnenia vylúčenia pre nesplnenie podmienok účasti a poučenia o možnosti podania žiadosti o nápravu do 10 dní od doručenia oznámenia, ktorú vylúčený uchádzač nevyužil. Zábezpeka vylúčeného uchádzača, zložená na účet verejného obstarávateľa v súvislosti s podprahovou zákazkou, bola uvoľnená dňa 18.01.2013 bankovým prevodom. Uvedeným postupom bolo porušené ustanovenie § 36 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní, v zmysle ktorého verejný obstarávateľ a obstarávateľ uvoľní pred uplynutím lehoty viazanosti ponúk uchádzačovi zábezpeku do siedmich dní, ak uchádzač nesplnil podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a verejný obstarávateľ a obstarávateľ ho vylúčil z verejného obstarávania a uchádzač nepodal námietku proti postupu verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa v lehote podľa § 138 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
S víťaznou obchodnou spoločnosťou uzavrel kontrolovaný subjekt zmluvu o dielo
na zmluvnú cenu 126 728,60 eur s DPH, ktorá bola podpísaná dňa 29.03.2013, t. j. v lehote viazanosti ponúk. Kontrolou bolo zistené, že v uvedenej zmluve o dielo si kontrolovaný subjekt neuplatnil právo nezaplatiť zhotoviteľovi minimálne 5 % a najviac 10 % z dohodnutej ceny, čím bolo porušené ustanovenie § 12 ods. 1 písm. b) bodu 3 zákona
č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach, podľa ktorého za kvalitu verejnej práce zodpovedá stavebník, ktorý je povinný najmä počas uskutočňovania verejnej práce v zmluve vyhradiť si právo nezaplatiť zhotoviteľovi najmenej 5 % a najviac 10 % z dohodnutej ceny do doby preukázania splnenia kvalitatívnych parametrov pri odovzdávaní verejnej práce alebo jej ucelenej časti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 254/1998 Z.z.
Kontrolou zákaziek s nízkou hodnotou a podprahových zákaziek bolo zistené, že kontrolovaný subjekt nedostatočne vykonal predbežnú finančnú kontrolu. Kontrolovaný subjekt používal na uzatvorených zmluvách interný doklad „Krycí list“, na ktorom mali zodpovedné osoby potvrdiť vykonanie predbežnej finančnej kontroly. Na uvedenom doklade súvisiacom s pripravovanou finančnou operáciou chýbali v piatich prípadoch dátumy a podpisy osôb zodpovedných za rozpočet, v štyroch prípadoch dátumy a podpisy osôb zodpovedných za správu majetku a v dvoch prípadoch podpisy osôb zodpovedných za verejné obstarávanie. Neuvedením dátumov a podpisov na „Krycích listoch“ kontrolovaný subjekt porušil ustanovenie § 9 odsek 3 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“), podľa ktorého vykonanie predbežnej finančnej kontroly potvrdzujú osoby zodpovedné za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie podpisom a uvedením dátumu jej vykonania na doklade súvisiacom s pripravovanou finančnou operáciou. Pokračovaním vo finančnej operácii zároveň kontrolovaný subjekt porušil ustanovenie § 9 odsek 4 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého finančné operácie nemožno vykonať alebo v nich pokračovať bez ich overenia predbežnou finančnou kontrolou. Finančnou operáciou je v zmysle ustanovenia § 2 odsek 2 písmeno j) zákona o finančnej kontrole príjem alebo použitie verejných prostriedkov v hotovosti alebo bezhotovostne, právny úkon alebo iný úkon majetkovej povahy.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť, Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 502/2001 Z.z., 502/2001 Z.z.
Dňa 15.06.2011 bola na TSK doručená sťažnosť na výtlky a rozpad vozovky na ceste č. III/06449 medzi Ješkovou Vsou a Skýcovom. Kontrolou bolo zistené, že TSK ako orgán verejnej správy príslušný na jej vybavenie nevyhotovil zápisnicu o prešetrení sťažnosti, čím bolo porušené ustanovenie § 19 ods. 1 zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“), v zmysle ktorého orgán verejnej správy príslušný na prešetrenie sťažnosti vyhotoví zápisnicu o prešetrení sťažnosti. Sťažnosť bola vybavená písomným oznámením výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi ako neopodstatnená, pričom odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti nevychádzalo zo zápisnice o prešetrení sťažnosti. Uvedeným postupom bolo porušené ustanovenie § 20 zákona o sťažnostiach, v zmysle ktorého oznámenie musí obsahovať odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti, ktoré vychádza zo zápisnice.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 9/2010 Z.z., 9/2010 Z.z.
Kontrolou bolo preukázané, že neexistoval efektívny kontrolný systém dane z motorových vozidiel z dôvodu, že správu a kontrolu dane vykonával iný subjekt, ktorý nebol prijímateľom výnosu z tejto dane.
Zámery a ciele programových rozpočtov boli pravidelne monitorované a hodnotené. Kontrolou bolo preverené, že v niektorých prípadoch neboli merateľné ukazovatele podľa potreby prehodnotené, keď skutočné hodnoty merateľných ukazovateľov vo významnej miere nedosahovali plánovanú hodnotu a napriek tomu boli vyhodnotené ako splnené. Vo vyhodnotí programového rozpočtu neboli uvedené dôvody, pre ktoré neboli merateľné ukazovatele splnené alebo boli plnené len čiastočne.
Kontrolou bolo preverené majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod cestami, kde sa potvrdila vysoká miera nevysporiadania uvedených pozemkov s ich vlastníkmi. Uvedená situácia predstavuje riziko pre čerpanie eurofondov v oblasti cestného hospodárstva v programovom období 2014 – 2020.
Preverením spôsobu odpisovania majetku bolo zistené, že cestné komunikácie boli na základe rozhodnutia účtovnej jednotky odpisované v rámci stavieb po dobu 50 rokov, ktorá vzhľadom na použité spôsoby ich rekonštrukcie a technického zhodnotenia v zmysle platných technických predpisov nezodpovedala reálnej dobe predpokladanej životnosti cestných komunikácií.