-
IČO
-
00313998
-
Sídlo
-
Dlhá nad Kysucou 258, 02354 Dlhá nad Kysucou
-
Kontrolované obdobie
-
2012-2014 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
04.02.2015 -
12.04.2015
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Podľa schváleného ZÚ za rok 2012 a 2013 výsledkom rozpočtového hospodárenia obce
(po vylúčení finančných operácií) podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) bol v oboch rozpočtových obdobiach dosiahnutý prebytok:
- k 31.12.2012 v sume 32 688,09 eur,
- za rok 2013 v sume 511,56 eur,
predstavujúci podľa súvahy Úč ROPO SFOV 1 – 01 (ďalej len „súvaha“) k 31.12.2012 a k 31.12.2013 čistú hodnotu majetku obce v danom účtovnom období zníženú o nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov a o sumu záväzkov za každé účtovné obdobie.
Obecné zastupiteľstvo v kontrolovanom období prerokovaním ZÚ schválilo celoročné hospodárenie obce bez výhrad, a to:
- za rok 2012 uznesením č. 3/2013 z 03.06.2013,
- za rok 2013 uznesením č. 3/2014 z 18.06.2014.
Podľa ustanovenia § 2 písm. b) zákona č. 583/2004 Z. z. prebytkom rozpočtu obce
je kladný rozdiel medzi príjmami rozpočtu obce a výdavkami rozpočtu obce zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) tohto zákona, z ktorého sa podľa ustanovenia § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. vylučujú nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, ktoré je možné použiť v rozpočtovom období v súlade s osobitným predpisom. Takto určený prebytok rozpočtu obce je zdrojom rezervného fondu (ustanovenie § 15 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z.), prípadne ďalších peňažných fondov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obecné zastupiteľstvo uzneseniami č. 1/2013 z 15.02.2013 a č. 1/2014 z 18.02.2014 schválilo vytvorenie rezervného fondu v sume 32 688,09 eur (z celkového prebytku rozpočtu za rok 2012) a v sume 511,56 eur z celkového prebytku rozpočtu nasledujúceho rozpočtového obdobia,
t. j. pred prerokovaním oboch ZÚ, čo nebolo v súlade s ustanovením § 16 ods. 8 zákona
č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého o použití prebytku rozpočtu podľa odseku 6 tohto zákona rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Zároveň nesprávne určeným prebytkom rozpočtu k 31.12.2012 a k 31.12.2013 nebolo dodržané ustanovenie § 15 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. podľa ktorého, obec vytvára rezervný fond vo výške určenej zastupiteľstvom, najmenej však 10 % z prebytku rozpočtu zisteného podľa
ustanovenia § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Hlavný kontrolór obce (ďalej len „HK“) k návrhu ZÚ za rok 2012 a za rok 2013 vypracoval odborné stanoviská (ďalej len „stanoviská“). NKÚ SR preukázal, že stanovisko k ZÚ za rok 2012 vypracoval HK až 27.06.2013 (návrh ZÚ za rok 2012 schválený obecným zastupiteľstvom 03.06.2013), čím nebolo dodržané ustanovenie § 18f ods. 1 písm. c) zákona č. 369/1990 Zb., podľa ktorého HK vypracúva odborné stanoviská k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením
v obecnom zastupiteľstve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
HK v stanoviskách podľa jednotlivých rozpočtových obdobiach uviedol, že výsledkom hospodárenia obce podľa ustanovenia § 2 písm. b) a c) a ustanovenia § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z., bol prebytok v sume 32 688,09 eur (k 31.12.2012) a v nasledujúcom období v sume 511,56 eur. HK tak nesprávne určil prebytok rozpočtu obce za rok 2012 a 2013 podľa ustanovenia § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Analýzou plnenia príjmov a čerpania vybraných výdavkov z hľadiska rozpočtovej klasifikácie (ďalej len „klasifikácia“) vo väzbe na finančné výkazy k 31.12.2012, k 31.12.20123 a k 31.12.2014, bolo obci preukázané prekročenie rozpočtového limitu bežných výdavkov hradených z vlastných príjmov, a to:
- za rok 2012 podpoložka 632001 – Energie o sumu 2 434,58 eur, schválená suma
tejto podpoložky po úpravách rozpočtu (ďalej len „schválená suma“) predstavovala hodnotu 8 888,00 eur, 632002 – Vodné stočné o sumu 3 808,32 eur (schválená suma 5 840,00 eur), 637012 – Poplatky a odvody o sumu 2 751,75 eur (schválená suma
332,00 eur), 637004 – Všeobecné služby o sumu 5 177,28 eur (schválená suma
3 153,00 eur),
- k 31.12.2013 podpoložka 632002 – Vodné, stočné čerpané v sume 8 337,88 eur (schválená suma 5 840,00 eur), 637009 – Náhrada mzdy a platu čerpaná v sume 2 373,85 eur (schválená suma 948,00 eur), 637012 – Poplatky a odvody čerpané v sume 6 288,53 eur a schválené v sume 332,00 eur, 637004 – Všeobecné služby o sumu 4 944,28 eur (schválená suma 3 153,00 eur),
- za rok 2014 podpoložka 632002 – Vodné, stočné o sumu 5 553,71 eur (schválená suma 8 350,00 eur), 634002 – Servis, údržba, opravy a výdavky s tým spojené o sumu 2 777,24 eur (schválená suma 700,00 eur),
bez vykonania úprav jednotlivých rozpočtov príslušnými rozpočtovými opatreniami.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Preverením použitia vybraných kapitálových výdavkov hradených z vlastných príjmov z hľadiska ich klasifikácie podľa FIN 1 – 04 a FIN 1 – 12 v kontrolovanom období na účely,
na ktoré boli v rozpočte obce schválené NKÚ SR preukázal, že obec použila výdavky:
- v roku 2012 podpoložka 717001 – Realizácia nových stavieb v sume 7 762,80 eur, položka 716 – Prípravná a projektová dokumentácia v sume 850,00 eur,
- k 31.12.2014 podpoložka 717002 – Rekonštrukcia a modernizácia v sume
131 000,00 eur,
na účely, na ktoré neboli v rozpočte schválené
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Do celkového dlhu obce v kontrolovanom období tak neboli v súlade s ustanovením
§ 17 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. zahrnuté úvery poskytnuté zo ŠFRB vo výške splátok úveru, ktorých úhrada bola zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty. Jednalo
sa o úvery zo ŠFRB č. 502/2666/2000 z 27.03.2001, č. 502/105/2002 zo 14.02.2002,
č. 502/464/2005 z 27.05.2005, č. 502/992/2006 z 29.05.2006 a č. 502/466/2011 z 26.07.2011 (ďalej len „úvery ŠFRB“). Ich celkový zostatok k 31.12.2012 predstavoval hodnotu 1 827 103,90 eur, v nasledujúcom účtovnom období sumu 1 744 309,74 eur a k 31.12.2014 sumu 1 658 541,98 eur.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
ZÚ k 31.12.2012 a k 31.12.2013 neobsahoval údaje o plnení rozpočtu v členení
na kapitálové príjmy a výdavky, finančné operácie, bilanciu aktív a pasív
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
ZÚ k 31.12.2012 a k 31.12.2013 neobsahoval údaje o plnení rozpočtu v členení
na kapitálové príjmy a výdavky, finančné operácie, bilanciu aktív a pasív
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
ZÚ za rok 2014 nebol ku dňu ukončenia kontroly NKÚ SR ešte vypracovaný vzhľadom
na ustanovenie § 16 ods. 12 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého vypracovaný návrh ZÚ obec
je povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka,
t. j. do 30.06.2015.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Preverením účtovných ako aj finančných podkladov bolo zistené, že ustanovenie § 17
ods. 6 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z. bolo v celom kontrolovanom období dodržané
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania pred ich prijatím preveroval podľa ustanovenia § 17 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z. HK obce - stanovisko k čerpaniu úveru z 26.05.2014, podľa ktorého obec spĺňala zákonné podmienky na jeho prijatie
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
NKÚ SR preverila použitie poskytnutých návratných zdrojov financovania podľa ustanovenia § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. v rámci čerpania úveru č. 31/007/14 k 31.12.2014 v celkovej sume 131 000,00 eur na základe vystavenej faktúry č. 140213 z 20.10.2014 týkajúcej
sa kapitálových výdavkov dostavby obecného úradu. Preverením bolo preukázané použitie návratných zdrojov financovania na úhradu kapitálových výdavkov podľa uvedeného ustanovenia zákona č. 583/2004 Z. z.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec nemala zriadené vlastné webové sídlo, preto informačná tabuľa obce predstavovala základný komunikačný kanál medzi obcou a obyvateľmi v obci. Podľa ustanovenia § 5a ods. 9 zákona 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 211/2000 Z. z.“) obec ako povinná osoba, bola povinná zverejňovať zmluvy bezodplatne v Obchodnom vestníku.
Preverením dodržiavania tejto povinnosti podľa zmluvy o termínovanom úvere
č. 31/007/14 z 13.08.2014 vrátane jej dodatku č. 31/016/08 z 13.08.2014 bolo preukázané, že tieto neboli zverejnené v Obchodnom vestníku, čím obec nepostupovala v súlade s ustanovením
§ 5a ods. 9 zákona 211/2000 Z. z.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Obec nemala zriadené vlastné webové sídlo, preto informačná tabuľa obce predstavovala základný komunikačný kanál medzi obcou a obyvateľmi v obci. Podľa ustanovenia § 5a ods. 9 zákona 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 211/2000 Z. z.“) obec ako povinná osoba, bola povinná zverejňovať zmluvy bezodplatne v Obchodnom vestníku.
Preverením dodržiavania tejto povinnosti podľa zmluvy o termínovanom úvere
č. 31/007/14 z 13.08.2014 vrátane jej dodatku č. 31/016/08 z 13.08.2014 bolo preukázané, že tieto neboli zverejnené v Obchodnom vestníku, čím obec nepostupovala v súlade s ustanovením
§ 5a ods. 9 zákona 211/2000 Z. z.
Podľa ustanovenia § 47a ods. 4 Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov
ak sa do troch mesiacov od uzavretia zmluvy alebo od udelenia súhlasu, ak sa na jej platnosť vyžaduje súhlas príslušného orgánu, zmluva nezverejnila, platí, že k uzavretiu zmluvy nedošlo.
Informácie o faktúrach a objednávkach obec nezverejňovala z dôvodu absencie vlastného webového sídla.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 40/1964 Zb.
V kontrolovanom období obec neprevzala záruku za úver, pôžičku alebo iný dlh
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Preverením splácania úverov za obdobie roku 2014 bolo preukázané, že obec nesprávne účtovala úroky z úverov v kategórií 820 – Splácanie istín v sume 530,90 eur, čo nebolo v súlade s Opatrením MF SR z 8. decembra 2004 k č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia v znení neskorších zmien, podľa ktorého platby úrokov sa klasifikujú v bežných výdavkoch v kategórií 651 – Splácanie úrokov v tuzemsku.
Zároveň obec neuplatnila správne ekonomickú klasifikáciu rozpočtovej klasifikácie
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Podľa preverených uzatvorených úverových zmlúv a bankových výpisov (ŠFRB a dlhodobý úver) preukazujúcich úhrady jednotlivých úverových splátkach v kontrolovanom období predstavovali zostatkové hodnoty návratných zdrojov financovania nasledovné sumy:
- k 31.12.2012 v sume 1 827 103,90 eur (úvery zo ŠFRB), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 1 802 206,10 eur,
- v nasledujúcom účtovnom období v sume 1 744 309,74 eur (úvery zo ŠFRB), preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe k 31.12.2013 v sume 261 412,74 eur,
- k 31.12.2014 v sume 1 788 449,98 eur (1 658 541,98 eur úvery zo ŠFRB a dlhodobý bankový úver v sume 129 908,00 eur), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 392 973,06 eur.
Zároveň NKÚ SR preukázal, že obec vykazovala v súvahe k 31.12.2012 a k 31.12.2013 úvery ŠFRB na účte 231 – Krátkodobé bankové úvery a v súvahe k 31.12.2014 na účte
461 – Bankové úvery. Správne mali byť úvery ŠFRB vo všetkých kontrolovaných účtovných obdobiach obcou účtované a vykazované na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky.
Nesprávnym účtovaním úverov ŠFRB nepostupovala podľa ustanovenia § 55 ods. 11 opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31 republiky č. MF/16786/2007-31 (ďalej len „opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31“), ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, podľa ktorého sa na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky,
pre ktoré nie je v predchádzajúcich účtovej skupiny 47 – Dlhodobé záväzky určený samostatný syntetický účet
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Podľa preverených uzatvorených úverových zmlúv a bankových výpisov (ŠFRB a dlhodobý úver) preukazujúcich úhrady jednotlivých úverových splátkach v kontrolovanom období predstavovali zostatkové hodnoty návratných zdrojov financovania nasledovné sumy:
- k 31.12.2012 v sume 1 827 103,90 eur (úvery zo ŠFRB), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 1 802 206,10 eur,
- v nasledujúcom účtovnom období v sume 1 744 309,74 eur (úvery zo ŠFRB), preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe k 31.12.2013 v sume 261 412,74 eur,
- k 31.12.2014 v sume 1 788 449,98 eur (1 658 541,98 eur úvery zo ŠFRB a dlhodobý bankový úver v sume 129 908,00 eur), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 392 973,06 eur.
Zároveň NKÚ SR preukázal, že obec vykazovala v súvahe k 31.12.2012 a k 31.12.2013 úvery ŠFRB na účte 231 – Krátkodobé bankové úvery a v súvahe k 31.12.2014 na účte
461 – Bankové úvery. Správne mali byť úvery ŠFRB vo všetkých kontrolovaných účtovných obdobiach obcou účtované a vykazované na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky.
Nesprávnym účtovaním úverov ŠFRB nepostupovala podľa ustanovenia § 55 ods. 11 opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31 republiky č. MF/16786/2007-31 (ďalej len „opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31“), ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, podľa ktorého sa na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky,
pre ktoré nie je v predchádzajúcich účtovej skupiny 47 – Dlhodobé záväzky určený samostatný syntetický účet
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Podľa preverených uzatvorených úverových zmlúv a bankových výpisov (ŠFRB a dlhodobý úver) preukazujúcich úhrady jednotlivých úverových splátkach v kontrolovanom období predstavovali zostatkové hodnoty návratných zdrojov financovania nasledovné sumy:
- k 31.12.2012 v sume 1 827 103,90 eur (úvery zo ŠFRB), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 1 802 206,10 eur,
- v nasledujúcom účtovnom období v sume 1 744 309,74 eur (úvery zo ŠFRB), preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe k 31.12.2013 v sume 261 412,74 eur,
- k 31.12.2014 v sume 1 788 449,98 eur (1 658 541,98 eur úvery zo ŠFRB a dlhodobý bankový úver v sume 129 908,00 eur), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 392 973,06 eur.
Zároveň NKÚ SR preukázal, že obec vykazovala v súvahe k 31.12.2012 a k 31.12.2013 úvery ŠFRB na účte 231 – Krátkodobé bankové úvery a v súvahe k 31.12.2014 na účte
461 – Bankové úvery. Správne mali byť úvery ŠFRB vo všetkých kontrolovaných účtovných obdobiach obcou účtované a vykazované na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky.
Nesprávnym účtovaním úverov ŠFRB nepostupovala podľa ustanovenia § 55 ods. 11 opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31 republiky č. MF/16786/2007-31 (ďalej len „opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31“), ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, podľa ktorého sa na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky,
pre ktoré nie je v predchádzajúcich účtovej skupiny 47 – Dlhodobé záväzky určený samostatný syntetický účet
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Preverením vybraných pasív uvádzaných obcou v účtovných výkazoch a v hlavných knihách za kontrolované obdobie bolo NKÚ SR preukázané, že sumy návratných zdrojov financovania uvedené v súvahách neboli zhodné so skutočnými zostatkami úverov k 31.12. každého kontrolovaného roka (údaje podľa účtovných výkazoch sa uvádzajú v tabuľke č. 4).
Podľa preverených uzatvorených úverových zmlúv a bankových výpisov (ŠFRB a dlhodobý úver) preukazujúcich úhrady jednotlivých úverových splátkach v kontrolovanom období predstavovali zostatkové hodnoty návratných zdrojov financovania nasledovné sumy:
- k 31.12.2012 v sume 1 827 103,90 eur (úvery zo ŠFRB), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 1 802 206,10 eur,
- v nasledujúcom účtovnom období v sume 1 744 309,74 eur (úvery zo ŠFRB), preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe k 31.12.2013 v sume 261 412,74 eur,
- k 31.12.2014 v sume 1 788 449,98 eur (1 658 541,98 eur úvery zo ŠFRB a dlhodobý bankový úver v sume 129 908,00 eur), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 392 973,06 eur.
Zároveň NKÚ SR preukázal, že obec vykazovala v súvahe k 31.12.2012 a k 31.12.2013 úvery ŠFRB na účte 231 – Krátkodobé bankové úvery a v súvahe k 31.12.2014 na účte
461 – Bankové úvery. Správne mali byť úvery ŠFRB vo všetkých kontrolovaných účtovných obdobiach obcou účtované a vykazované na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky.
Nesprávnym účtovaním úverov ŠFRB nepostupovala podľa ustanovenia § 55 ods. 11 opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31 republiky č. MF/16786/2007-31 (ďalej len „opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31“), ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, podľa ktorého sa na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky,
pre ktoré nie je v predchádzajúcich účtovej skupiny 47 – Dlhodobé záväzky určený samostatný syntetický účet a podľa ustanovenia § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 431/2002 Z. z.“), podľa ktorého je účtovná jednotka povinná dodržiavať opatrenie MF SR o postupoch účtovania.
Vzhľadom na uvedené bolo preukázané, že informácie v účtovnej závierke za roky 2012
a 2013 sú nezrozumiteľné, neporovnateľné a nespoľahlivé, čo bolo v rozpore s ustanovením § 17 ods. 8 a 9 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 431/2002 Z. z.“) podľa ktorých je účtovná jednotka povinná uvádzať v účtovnej závierke informácie podľa stavu ku dňu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje a informácie v účtovnej závierke musia byť pre používateľa užitočné, posudzujú sa z hľadiska ich významnosti a musia byť zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé. Informácia sa považuje za významnú, ak jej chybné uvedenie v účtovnej závierke ovplyvnilo úsudok alebo rozhodovanie používateľa.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Preverením vybraných pasív uvádzaných obcou v účtovných výkazoch a v hlavných knihách za kontrolované obdobie bolo NKÚ SR preukázané, že sumy návratných zdrojov financovania uvedené v súvahách neboli zhodné so skutočnými zostatkami úverov k 31.12. každého kontrolovaného roka (údaje podľa účtovných výkazoch sa uvádzajú v tabuľke č. 4).
Podľa preverených uzatvorených úverových zmlúv a bankových výpisov (ŠFRB a dlhodobý úver) preukazujúcich úhrady jednotlivých úverových splátkach v kontrolovanom období predstavovali zostatkové hodnoty návratných zdrojov financovania nasledovné sumy:
- k 31.12.2012 v sume 1 827 103,90 eur (úvery zo ŠFRB), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 1 802 206,10 eur,
- v nasledujúcom účtovnom období v sume 1 744 309,74 eur (úvery zo ŠFRB), preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe k 31.12.2013 v sume 261 412,74 eur,
- k 31.12.2014 v sume 1 788 449,98 eur (1 658 541,98 eur úvery zo ŠFRB a dlhodobý bankový úver v sume 129 908,00 eur), čím bol preukázaný rozdiel skutočného stavu úverov s vykázaným účtovným stavom v súvahe za dané účtovné obdobie v sume 392 973,06 eur.
Zároveň NKÚ SR preukázal, že obec vykazovala v súvahe k 31.12.2012 a k 31.12.2013 úvery ŠFRB na účte 231 – Krátkodobé bankové úvery a v súvahe k 31.12.2014 na účte
461 – Bankové úvery. Správne mali byť úvery ŠFRB vo všetkých kontrolovaných účtovných obdobiach obcou účtované a vykazované na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky.
Nesprávnym účtovaním úverov ŠFRB nepostupovala podľa ustanovenia § 55 ods. 11 opatrenia MF SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31 republiky č. MF/16786/2007-31 (ďalej len „opatrenie MF SR č. MF/16786/2007-31“), ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, podľa ktorého sa na účte 479 – Ostatné dlhodobé záväzky,
pre ktoré nie je v predchádzajúcich účtovej skupiny 47 – Dlhodobé záväzky určený samostatný syntetický účet a podľa ustanovenia § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 431/2002 Z. z.“), podľa ktorého je účtovná jednotka povinná dodržiavať opatrenie MF SR o postupoch účtovania.
Vzhľadom na uvedené bolo preukázané, že informácie v účtovnej závierke za roky 2012
a 2013 sú nezrozumiteľné, neporovnateľné a nespoľahlivé, čo bolo v rozpore s ustanovením § 17 ods. 8 a 9 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 431/2002 Z. z.“) podľa ktorých je účtovná jednotka povinná uvádzať v účtovnej závierke informácie podľa stavu ku dňu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje a informácie v účtovnej závierke musia byť pre používateľa užitočné, posudzujú sa z hľadiska ich významnosti a musia byť zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé. Informácia sa považuje za významnú, ak jej chybné uvedenie v účtovnej závierke ovplyvnilo úsudok alebo rozhodovanie používateľa.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Tým, že hodnoty jednotlivých úverov ŠFRB podľa súvahy k 31.12.2012, 31.12.2013 a k 31.12.2014 boli nesprávne stanovené, obec nedodržala ustanovenie § 7 ods. 1 zákona
č. 431/2002 Z. z., podľa ktorého účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovnej jednotky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Tým, že hodnoty jednotlivých úverov ŠFRB podľa súvahy k 31.12.2012, 31.12.2013 a k 31.12.2014 boli nesprávne stanovené, obec nedodržala ustanovenie § 7 ods. 1 zákona
č. 431/2002 Z. z., podľa ktorého účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a o finančnej situácii účtovnej jednotky.
Zároveň tým nebolo dodržané ustanovenie § 8 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z., podľa ktorého bola obec povinná viesť účtovníctvo správne, úplne a zrozumiteľne.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
NKÚ SR preveril správnosť inventarizácie záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania k 31.12.2012, k 31.12.2013 a k 31.12.2014. Preverením bolo preukázané, že obec v kontrolovanom období neinventarizovala záväzky týkajúce sa návratných zdrojov financovania. Neinventarizovaním záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania za celé kontrolované obdobie
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
NKÚ SR preveril správnosť inventarizácie záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania k 31.12.2012, k 31.12.2013 a k 31.12.2014. Preverením bolo preukázané, že obec v kontrolovanom období neinventarizovala záväzky týkajúce sa návratných zdrojov financovania. Neinventarizovaním záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania za celé kontrolované obdobie
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
NKÚ SR preveril správnosť inventarizácie záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania k 31.12.2012, k 31.12.2013 a k 31.12.2014. Preverením bolo preukázané, že obec v kontrolovanom období neinventarizovala záväzky týkajúce sa návratných zdrojov financovania. Neinventarizovaním záväzkov týkajúcich sa návratných zdrojov financovania za celé kontrolované obdobie a tým nebolo účtovníctvo obce za účtovné obdobia 2012 - 2014 preukázateľné podľa ustanovenia
§ 8 ods. 4 zákona č. 431/2002 Z. z.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Kontrolou boli preverené účtovné doklady (faktúra a uzatvorené zmluvy) týkajúce
sa použitia návratných zdrojov financovania v sume 157 200,00 eur.
Preverením bolo preukázané, že všetky vybrané účtovné doklady spĺňali náležitosti preukázateľného účtovného záznamu a ku každému dokladu obec NKÚ SR predložila doklad týkajúci sa vykonania predbežnej finančnej kontroly podľa zákona č. 502/2001 Z. z.
o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.“). Následné finančné kontroly zo strany HK zamerané na návratné zdroje financovania neboli v kontrolovanom období vykonané.
Predbežnú finančnú kontrolu na týchto účtovných dokladoch zabezpečoval starosta obce, čím nekonal v súlade s ustanovením § 8 písm. c) zákona č. 502/2001 Z. z., podľa ktorého vedúci orgánu verejnej správy zodpovedá za zabezpečenie vzájomnej nezlučiteľnosti a oddelenia rozhodovacích právomocí vedúcich zamestnancov od právomocí zamestnancov zodpovedných
za realizáciu finančnej operácie.
Základné spôsoby, ciele a zásady vykonávania finančnej kontroly v obci upravovala smernica č. 1/2012 účinná od 01.01.2012, ktorá na základe jednotlivých novelizácii zákona
č. 502/2001 Z. z. nebola upravovaná.
Podľa ustanovenia § 9 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z. vykonáva predbežnú finančnú kontrolu vedúci zamestnanec poverený vedúcim orgánu verejnej správy a zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie.
Starosta obce ako volený orgán nemal oprávnenie vykonávať predbežnú finančnú kontrolu podľa zákona č. 502/2001 Z. z.
Ani tento zákon neposkytuje uspokojujúce riešenie takej situácie, keď obec v celom kontrolovanom období mala len jedného administratívneho pracovníka, ktorý v obci vykonával všetky administratívne činnosti v rámci jednotlivých kompetencií samosprávy.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Účtovné závierky k 31.12.2012 a k 31.12.2013 kontrolovaného subjektu boli zostavené
za predpokladu nepretržitého trvania jeho činnosti a obsahovali okrem všeobecných zákonom stanovených náležitosti aj súčasti: súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky. Poznámky k účtovnej závierke k 31.12.2014 obec ešte nemala vypracované.
Údaje uvedené v účtovných závierkach, resp. súčastiach účtovných závierok – súvahách
za kontrolované obdobie neboli zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Účtovné závierky k 31.12.2012 a k 31.12.2013 kontrolovaného subjektu boli zostavené
za predpokladu nepretržitého trvania jeho činnosti a obsahovali okrem všeobecných zákonom stanovených náležitosti aj súčasti: súvahu, výkaz ziskov a strát a poznámky. Poznámky k účtovnej závierke k 31.12.2014 obec ešte nemala vypracované.
Údaje uvedené v účtovných závierkach, resp. súčastiach účtovných závierok – súvahách
za kontrolované obdobie neboli zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé (zistenia sa uvádzajú v bode 3.1 tohto protokolu o výsledku kontroly).
Účtovné závierky za kontrolované roky 2012 a 2013 neboli overené audítorom, čím obec nekonala v súlade s ustanovením § 19 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z., podľa ktorého účtovná závierka musí byť overená do jedného roka od skončenia účtovného obdobia za ktoré sa zostavuje. Zároveň nebolo dodržané ustanovenie § 16 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého obec
je povinná dať si overiť účtovnú závierku, pretože pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež hospodárenie podľa rozpočtov, hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami, stav
a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec za roky 2012 a 2013 nevyhotovila výročné správy podľa ustanovenia § 20 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z., podľa ktorého účtovná jednotka, ktorá musí mať účtovnú závierku overenú audítorom, je povinná vyhotovovať výročnú správu, ktorej súlad s účtovnou závierkou zostavenou za to isté účtovné obdobie musí byť overený audítorom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Obec je povinná poskytovať MF SR potrebné údaje o svojom hospodárení na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy, návrhu štátneho rozpočtu, návrhu záverečného účtu verejnej správy a návrhu štátneho záverečného účtu.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
K 31.12. kontrolovaného obdobia obec neevidovala žiadne záväzky po lehote splatnosti, čím nenastali podmienky pre zavedenie ozdravného režimu podľa ustanovenia § 19 ods. 1 zákona
č. 583/2004 Z. z.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.