- IČO
- 00319961
- Sídlo
- Partizánska 1612, 96205 Hriňová
- Kontrolované obdobie
- Roky 2017 - 2019 a súvisiace obdobie
- Termín kontroly
- 02.03.2020 - 28.07.2020
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Mesto nemalo v roku 2017 a do 11.09.2018 vypracovaný a schválený komunitný plán, čo nebolo v súlade s § 80 písm. a) zákona o sociálnych službách.
Mesto predložilo VÚC komunitný plán 12 dní po lehote, stanovenej v § 83 ods. 2 zákona o sociálnych službách, podľa ktorého malo komunitný plán predložiť do 15 dní od jeho schválenia, do 26.09.2018. MsZ schválilo komunitný plán uznesením č. MsZ – 25/II/1 z 11.09.2018, VÚC bol predložený 08.10.2018.
Kontrolou povinných náležitostí bolo zistené, že komunitný plán neobsahoval:
- analýzu poskytovaných sociálnych služieb podľa jednotlivých foriem sociálnych služieb,
- analýzu požiadaviek prijímateľov sociálnych služieb a ďalších obyvateľov na rozvoj sociálnych služieb podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb, podľa foriem sociálnych služieb a cieľových skupín,
- určenie cieľov a priorít rozvoja sociálnych služieb podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb,
ani za opatrovateľskú službu, podľa foriem sociálnych služieb, vrátane kvantifikácie potrebnej kapacity týchto služieb,
- v časovom pláne realizácie určenie kapacity podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb,
ani opatrovateľskej služby, foriem sociálnych služieb tak, aby boli vytvorené podmienky na zabezpečenie dostupnosti sociálnej služby pre obyvateľov obce a VÚC, ktorí sú odkázaní na sociálnu službu; v časovom pláne realizácie komunitného plánu neboli určené personálne, prevádzkové a organizačné podmienky, ktoré vytvára obec, VÚC a zapojené subjekty na tvorbu a realizáciu komunitného plánu,
- podmienky a spôsob zmeny a aktualizácie komunitného plánu,
čo nebolo v súlade s ustanovením § 83 ods. 5, písmenami a), b), d), e) a g) zákona o sociálnych službách.
Článok III VZN o poskytovaní sociálnych služieb obsahoval v § 5 ustanovenia o právnej ochrane občana pred platením neprimeranej úhrady. Zostatok príjmu prijímateľa sociálnej služby po zaplatení úhrady za opatrovateľskú službu bol v § 5 ods. 3 stanovený vo výške najmenej 1,4-násobku sumy životného minima, čo nebolo v súlade s § 73 ods. 1 zákona o sociálnych službách, ktorý od 01.01.2018 zvýšil túto hranicu na 1,65-násobok sumy životného minima. Zostatok príjmu fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzovali spoločne s príjmom prijímateľa sociálnej služby, bol v § 5 ods. 4 VZN o poskytovaní sociálnych služieb stanovený vo výške najmenej 1,4-násobku sumy životného minima, čo nebolo v súlade s § 73 ods. 8 zákona o sociálnych službách, ktorý od 01.01.2014 určil túto hranicu 1,65-násobkom sumy životného minima (od 01.01.2018 to nebolo v súlade s § 73 ods. 10 zákona o sociálnych službách). Tým, že limity uvedené vo VZN o poskytovaní sociálnych služieb neboli v súlade so zákonom o sociálnych službách, mesto porušilo § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého nariadenie vydané obcou nesmie byť v rozpore so zákonmi.
Mesto vykázalo v ročných výkazoch o vybraných druhoch sociálnych služieb pre obce za roky 2017 – 2019 v rámci príjmov a výdavkov aj položky, ktoré nesúviseli s opatrovateľskou službou v zmysle § 41 zákona o sociálnych službách. Mesto v príjmoch z úhrad za opatrovateľskú službu v roku 2019 vykázalo aj úhrady za rozvoz obedov dôchodcom. Vo výdavkoch na opatrovateľskú službu v rokoch 2017 – 2019 vykazovalo aj výdavky na rozvoz obedov (mzdy a odvody iného zamestnanca opatrovateľskej služby, výdavky na automobil). Naopak, vo výdavkoch na opatrovateľskú službu nevykazovalo výdavky na stravovanie zamestnancov opatrovateľskej služby, ktoré boli pomerne vysoké. Mesto vo výkazoch uvádzalo evidenčný počet opatrovateliek, nie prepočítaný počet podľa vysvetliviek k vyplneniu výkazov. Mesto tým nekonalo v súlade s § 18 ods. 3 zákona o štátnej štatistike, podľa ktorého sú spravodajské jednotky povinné úplne, pravdivo, v ustanovených termínoch a bezplatne poskytovať údaje požadované
na štatistické zisťovania zahrnuté v programe štátnych štatistických zisťovaní ustanoveným spôsobom.
Mesto v rokoch 2017 – 2019 zamestnávalo opatrovateľku, ktorá nesplnila kvalifikačné požiadavky podľa § 84 ods. 9 zákona o sociálnych službách (v znení účinnom od 01.01.2018 § 84 ods. 8). Mesto nepredložilo doklad o kvalifikácii uvedenej pracovníčky, v dokumentácii sa nachádzalo len vyjadrenie mesta, že táto zamestnankyňa spĺňala podmienku podľa § 110b zákona o sociálnych službách. Na uplatnenie výnimky v zmysle prechodného ustanovenia § 110b zákona o sociálnych službách však táto pracovníčka nesplnila vekové kritérium – dosiahnutie 55 rokov k 29.02.2012. Obec tým, že poskytovala opatrovateľskú službu klientom prostredníctvom zamestnanca, ktorý nesplnil kvalifikačné predpoklady, postupovala v rozpore s ustanovením § 84 ods. 9 zákona o sociálnych službách (od 01.01.2018 § 84 ods. 8 uvedeného zákona).
Podľa komunitného plánu, šiestej časti Implementácia a monitoring malo byť priebežné vyhodnocovanie jeho plnenia predkladané MsZ formou informatívnej správy raz ročne, a to vždy v treťom kvartáli od 2018-2023. Mesto nedodržalo spôsob každoročného vyhodnocovania plnenia komunitného plánu, stanovený podľa § 83 ods. 5 písm. f) zákona o sociálnych službách v šiestej časti Implementácia a monitoring, keď priebežné vyhodnocovanie plnenia komunitného plánu nepredložilo MsZ formou informatívnej správy raz ročne, v treťom kvartáli 2019.
Poskytovateľ sociálnej služby bol povinný na účel zvýšenia odbornej úrovne a kvality poskytovanej sociálnej služby vypracovať a uskutočňovať program supervízie. Mesto ako poskytovateľ sociálnej služby nevypracovalo a neuskutočňovalo program supervízie podľa § 9 ods. 12 zákona o sociálnych službách.
Mesto nevykonávalo v rokoch 2017 – 2019 internú kontrolu poskytovania opatrovateľskej služby.
Mesto ako poskytovateľ sociálnej služby nemalo vypracované štandardy kvality poskytovaných sociálnych služieb, t. z. postupy, pravidlá a podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby, spracované v súlade s prílohou č. 2 písm. A zákona o sociálnych službách.