- IČO
- 00164381
- Sídlo
- Stromová 1, 81330 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2023-2025
- Termín kontroly
- 04.02.2025 - 25.06.2025
- Stav kontroly
- Prebiehajúca
Zistenia
KZ1: V kontrolovanom období chýbali jednoduché návody pre školy, s ktorými by mohli rovno pracovať, napr. ako zriadiť ŠPT, vytvoriť stratégiu, či jednotná a prakticky využiteľná metodika pre jednotlivé ročníky a oblasti prevencie, ktorú by školy mohli reálne aplikovať v bežnom vyučovacom procese. Chýbali vypracované zjednodušené vzory dokumentov, s ktorými by mohli školy a hlavne začínajúci odborní zamestnanci rovno pracovať.
KZ2: Kontrolou bolo zistené, že školy sa mali pri vymedzovaní profesijných kompetencií svojich zamestnancov riadiť takmer osem rokov starým pokynom ministra, ktorý nereflektoval na zmeny a inovácie, ktorými táto oblasť poslednými rokmi prešla, zákonné zmeny nevynímajúc. Kontrolná skupina zistila, že napr. v stále platnom pokyne ministra č. 39/2017 bola definovaná aj kariérová pozícia koordinátor prevencie, ktorá už od roku 2019 nebola zákonne upravená. Naopak v tomto pokyne nebola upravená pozícia koordinátor ŠPT, z dôvodu, že táto pozícia vznikla až novelizáciou zákona
o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch od 01.01.2022. Ministerstvo pritom od januára 2023 malo k dispozícií na schválenie inovované profesijné štandardy, ktoré ani ku koncu mája 2025, teda po 2,5 roku, neboli schválené. V nich sa nachádzal aj profesijný štandard pre pozíciu koordinátor ŠPT.
KZ3: NKÚ SR kontrolou na základných školách zistil, že nie každé CPP poskytovalo pravidelnú metodickú podporu pre OZ a PZ školy, ktorá má byť realizovaná CPP v zmysle Koncepcie usmerňovania metodickej činnosti.
Tým, že sa metodická podpora ako cielená metodická činnosť niektorými CPP nerealizovala, PZ a OZ na školách nedostávali systematickú podporu pri realizácii ich odborných činností v štandardných a mimoriadnych situáciách. Cieľom metodickej podpory je rozširovanie profesijných kompetencií a zvyšovanie kvality odborných činností PZ a OZ v súlade s obsahovými a výkonovými štandardmi odborných činností prostredníctvom podporných úrovní.
KZ4: Kontrolou bolo zistené, že MŠVVaM SR v kontrolovanom období (ale ani v období pred ním) komplexne
a systematicky nemonitorovalo a neanalyzovalo oblasť duševného zdravia detí. Ministerstvo predložilo rôzne databázy, s ktorými pri nastavovaní procesov pracovalo, jednalo sa však iba o čiastkové databázy, ktoré sa zameriavali iba na vybrané oblasti. V kontrolovanom období síce ministerstvo prostredníctvom svojej podriadenej organizácie rozbehlo v roku 2024 projekt z Plánu obnovy a odolnosti zameraný na komplexný zber a analýzu údajov, no výsledky z tohto projektu budú známe až v roku 2027.
KZ5: Kontrolou bolo zistené, pri financovaní pozícií z kapitoly ministerstva, teda buď prostredníctvom paušálneho kľúča, alebo normatívu, príp. aj iného zdroja (dotácia od zriaďovateľa a pod.) ministerstvo neevidovalo, z ktorého zdroja boli pozície financované. Zároveň na tejto úrovni neevidovalo ani výšku jednotlivých úväzkov. V praxi tak nebolo možné ani poukázať na to, v akom počte pracujú členovia ŠPT na menej ako plný úväzok, alebo zistiť frekvenciu využívania malých úväzkov, ktoré boli nižšie ako 50 %. Ministerstvo teda nevedelo analyticky sledovať a vyhodnocovať rôzne parametre, ako napr. či menšie školy v regiónoch využívali možnosť zdieľania niektorých odborných zamestnancov v rámci nižších úväzkov a podobne.
KZ6: Kontrolou bolo zistené, že hodnoty, ktoré ministerstvo nastavilo v metodike prideľovania finančných prostriedkov na realizáciu podporných opatrení vo vzdelávaní od školského roka 2024/2025, boli pri členoch ŠPT na základných školách nedostatočné. Ako vyplynulo z odpovedí 1 107 škôl, viac ako 74 % z nich vnímalo potrebu obsadiť viac pozícií OZ/PZ v ŠPT (okrem pozícií pedagogických asistentov), ale chýbal im dostatok finančných prostriedkov. Ďalších 16,4 % škôl odpovedalo, že prekážku vnímali nie vo financiách, ale v nedostatku vhodných pracovníkov, ktorých nevedeli nájsť na regionálnom trhu. Tým, že ministerstvo nemalo pred vydaním metodiky zistenú potrebu zo strany škôl, nemohlo vedieť, či nastavené potreby boli dostatočné.
KZ7: Kontrolou bolo zistené, že do roku 2025 pre školy nebol zabezpečený organizovaný prístup ku všetkým preventívnym programom v systéme duševného zdravia. Štát by mal garantovať kvalitu funkčných a certifikovaných preventívnych programov, ktoré sú určené ako pre 1., tak pre 2. stupeň základných škôl, prípadne aspoň zabezpečiť prehľad o nich prostredníctvom katalógu, resp. inej platformy.
KZ8: Na základe preverovania a vyjadrení ministerstva, kontrola zistila, že ministerstvo v kontrolovanom období nedisponovalo komplexnými informáciami ako základné školy realizujú prevenciu a podporu duševného zdravia, t. z. neexistoval komplexný monitoring tejto oblasti. Kontrolná skupina konštatovala, že vykonávané aktivity/monitoringy neniesli vlastnosti pravidelného štandardizovaného a systematického monitoringu, ktorým by štát získal uistenie, že si základné školy plnia povinnosť vykonávania prevencie a podpory duševného zdravia.
KZ9: Tým, že v kontrolovanom období a ani v súčasnosti nie je nastavený pravidelný systém vyhodnocovania účinnosti aktivít a programov, ktoré sú realizované na základných školách rôznymi poskytovateľmi, ale začína sa nastavovať len na úrovni aktivít a programov, ktoré sú priamo realizované resp. priamo podporované MŠVVaM SR, je zrejmé, že sa v kontrolovanom období reálne nevyhodnocovala účinnosť aktivít a programov na podporu a prevenciu duševného zdravia v systéme školstva. Tým, že programy a aktivity v rámci podpory a prevencie mohli poskytovať rôzni poskytovatelia, vyhodnocovanie bolo rôznorodé, čiastkové, zvyčajne realizované jednotlivými poskytovateľmi programov.