Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo KA:
KA-004/2025/1070
Názov KA:
Prevencia a podpora duševného zdravia detí na základných školách
Účel KA:
Prostredníctvom realizovaných programov a aktivít na základných školách zhodnotiť správnosť nastavenia systému podpory a prevencie duševného zdravia žiakov v postcovidovom období a jeho funkčnosť.
Začiatok KA:
07.01.2025
Koniec KA:
13.08.2025
Stav KA:
Schválená v RPKČ

Podať príspevok ku kontrolnej akcii

Subjekty

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

IČO
00164381
Sídlo
Stromová 1, 81330 Bratislava-Staré Mesto
Kontrolované obdobie
2023-2025
Termín kontroly
04.02.2025 - 25.06.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Zistenia

KZ1: V kontrolovanom období chýbali jednoduché návody pre školy, s ktorými by mohli rovno pracovať, napr. ako zriadiť ŠPT, vytvoriť stratégiu, či jednotná a prakticky využiteľná metodika pre jednotlivé ročníky a oblasti prevencie, ktorú by školy mohli reálne aplikovať v bežnom vyučovacom procese. Chýbali vypracované zjednodušené vzory dokumentov, s ktorými by mohli školy a hlavne začínajúci odborní zamestnanci rovno pracovať.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ2: Kontrolou bolo zistené, že školy sa mali pri vymedzovaní profesijných kompetencií svojich zamestnancov riadiť takmer osem rokov starým pokynom ministra, ktorý nereflektoval na zmeny a inovácie, ktorými táto oblasť poslednými rokmi prešla, zákonné zmeny nevynímajúc. Kontrolná skupina zistila, že napr. v stále platnom pokyne ministra č. 39/2017 bola definovaná aj kariérová pozícia koordinátor prevencie, ktorá už od roku 2019 nebola zákonne upravená. Naopak v tomto pokyne nebola upravená pozícia koordinátor ŠPT, z dôvodu, že táto pozícia vznikla až novelizáciou zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch od 01.01.2022. Ministerstvo pritom od januára 2023 malo k dispozícií na schválenie inovované profesijné štandardy, ktoré ani ku koncu mája 2025, teda po 2,5 roku, neboli schválené. V nich sa nachádzal aj profesijný štandard pre pozíciu koordinátor ŠPT.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ3: NKÚ SR kontrolou na základných školách zistil, že nie každé CPP poskytovalo pravidelnú metodickú podporu pre OZ a PZ školy, ktorá má byť realizovaná CPP v zmysle Koncepcie usmerňovania metodickej činnosti. Tým, že sa metodická podpora ako cielená metodická činnosť niektorými CPP nerealizovala, PZ a OZ na školách nedostávali systematickú podporu pri realizácii ich odborných činností v štandardných a mimoriadnych situáciách. Cieľom metodickej podpory je rozširovanie profesijných kompetencií a zvyšovanie kvality odborných činností PZ a OZ v súlade s obsahovými a výkonovými štandardmi odborných činností prostredníctvom podporných úrovní.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ4: Kontrolou bolo zistené, že MŠVVaM SR v kontrolovanom období (ale ani v období pred ním) komplexne a systematicky nemonitorovalo a neanalyzovalo oblasť duševného zdravia detí. Ministerstvo predložilo rôzne databázy, s ktorými pri nastavovaní procesov pracovalo, jednalo sa však iba o čiastkové databázy, ktoré sa zameriavali iba na vybrané oblasti. V kontrolovanom období síce ministerstvo prostredníctvom svojej podriadenej organizácie rozbehlo v roku 2024 projekt z Plánu obnovy a odolnosti zameraný na komplexný zber a analýzu údajov, no výsledky z tohto projektu budú známe až v roku 2027.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ5: Kontrolou bolo zistené, pri financovaní pozícií z kapitoly ministerstva, teda buď prostredníctvom paušálneho kľúča, alebo normatívu, príp. aj iného zdroja (dotácia od zriaďovateľa a pod.) ministerstvo neevidovalo, z ktorého zdroja boli pozície financované. Zároveň na tejto úrovni neevidovalo ani výšku jednotlivých úväzkov. V praxi tak nebolo možné ani poukázať na to, v akom počte pracujú členovia ŠPT na menej ako plný úväzok, alebo zistiť frekvenciu využívania malých úväzkov, ktoré boli nižšie ako 50 %. Ministerstvo teda nevedelo analyticky sledovať a vyhodnocovať rôzne parametre, ako napr. či menšie školy v regiónoch využívali možnosť zdieľania niektorých odborných zamestnancov v rámci nižších úväzkov a podobne.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ6: Kontrolou bolo zistené, že hodnoty, ktoré ministerstvo nastavilo v metodike prideľovania finančných prostriedkov na realizáciu podporných opatrení vo vzdelávaní od školského roka 2024/2025, boli pri členoch ŠPT na základných školách nedostatočné. Ako vyplynulo z odpovedí 1 107 škôl, viac ako 74 % z nich vnímalo potrebu obsadiť viac pozícií OZ/PZ v ŠPT (okrem pozícií pedagogických asistentov), ale chýbal im dostatok finančných prostriedkov. Ďalších 16,4 % škôl odpovedalo, že prekážku vnímali nie vo financiách, ale v nedostatku vhodných pracovníkov, ktorých nevedeli nájsť na regionálnom trhu. Tým, že ministerstvo nemalo pred vydaním metodiky zistenú potrebu zo strany škôl, nemohlo vedieť, či nastavené potreby boli dostatočné.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ7: Kontrolou bolo zistené, že do roku 2025 pre školy nebol zabezpečený organizovaný prístup ku všetkým preventívnym programom v systéme duševného zdravia. Štát by mal garantovať kvalitu funkčných a certifikovaných preventívnych programov, ktoré sú určené ako pre 1., tak pre 2. stupeň základných škôl, prípadne aspoň zabezpečiť prehľad o nich prostredníctvom katalógu, resp. inej platformy.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ8: Na základe preverovania a vyjadrení ministerstva, kontrola zistila, že ministerstvo v kontrolovanom období nedisponovalo komplexnými informáciami ako základné školy realizujú prevenciu a podporu duševného zdravia, t. z. neexistoval komplexný monitoring tejto oblasti. Kontrolná skupina konštatovala, že vykonávané aktivity/monitoringy neniesli vlastnosti pravidelného štandardizovaného a systematického monitoringu, ktorým by štát získal uistenie, že si základné školy plnia povinnosť vykonávania prevencie a podpory duševného zdravia.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
KZ9: Tým, že v kontrolovanom období a ani v súčasnosti nie je nastavený pravidelný systém vyhodnocovania účinnosti aktivít a programov, ktoré sú realizované na základných školách rôznymi poskytovateľmi, ale začína sa nastavovať len na úrovni aktivít a programov, ktoré sú priamo realizované resp. priamo podporované MŠVVaM SR, je zrejmé, že sa v kontrolovanom období reálne nevyhodnocovala účinnosť aktivít a programov na podporu a prevenciu duševného zdravia v systéme školstva. Tým, že programy a aktivity v rámci podpory a prevencie mohli poskytovať rôzni poskytovatelia, vyhodnocovanie bolo rôznorodé, čiastkové, zvyčajne realizované jednotlivými poskytovateľmi programov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť

Základná škola

IČO
37831232
Sídlo
Námestie mládeže 587/17, 96001 Zvolen
Kontrolované obdobie
2023-2025
Termín kontroly
03.02.2025 - 29.05.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Základná škola

IČO
37828410
Sídlo
Kolkáreň 7/12, 97681 Podbrezová
Kontrolované obdobie
2023-2025
Termín kontroly
06.02.2025 - 05.06.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Základná škola Pavla Dobšinského

IČO
37828312
Sídlo
P.Dobšinského 1744, 97901 Rimavská Sobota
Kontrolované obdobie
2023-2025
Termín kontroly
05.02.2025 - 21.05.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Zistenia

V oboch organizačných poriadkoch nebola upravená náplň činnosti školského koordinátora vo výchove a vzdelávaní, čo nebolo v súlade s § 35 ods. 6 zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť Porušený predpis: 317/2009 Z.z.
Škola nekonala v súlade s § 79 ods. 3 zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, podľa ktorého zamestnávateľ najmenej jedenkrát ročne zabezpečí pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v pracovnom čase preventívne psychologické poradenstvo a umožní im absolvovať poradenstvo zamerané na predchádzanie a zvládanie agresivity, sebapoznanie a riešenie konfliktov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 317/2009 Z.z.

Základná škola s materskou školou, Radvanská 1, Banská Bystrica

IČO
52439666
Sídlo
Radvanská 1, 97405 Banská Bystrica
Kontrolované obdobie
2023-2025
Termín kontroly
03.02.2025 - 26.05.2025
Stav kontroly
Prebiehajúca

Zistenia

V kontrolovanom období sa školská psychologička síce podieľala na vypracovaní plánu práce v rámci celého ŠPT, no neplánovala svoju vlastnú psychologickú činnosť. Povinnosť vypracovať individuálny plán priamo určuje zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch prostredníctvom profesijného štandardu školského psychológa.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 245/2008 Z.z.
Kontrolou bolo zistené, že škola nemala pre pedagogickú zamestnankyňu, ktorá bola zároveň členkou ŠPT, zadefinovanú kariérovú pozíciu, ktorú vykonávala popri pracovnom úväzku v súlade s § 36 ods. 1 písm. k) zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, t. j. školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní. V predložených materiáloch zo školy figurovali rôzne názvy tejto pozície a ani jeden z týchto názvov nebol v súlade s vyššie citovaným paragrafom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 317/2009 Z.z.
Škola nepostupovala v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov v oblasti duševného zdravia a pohody v súlade s § 79 ods. 3 zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch tým, že im neumožnila absolvovať poradenstvo zamerané na predchádzanie a zvládanie agresivity, sebapoznanie a riešenie konfliktov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 317/2009 Z.z.
Späť