-
IČO
-
00689718
-
Sídlo
-
Klin nad Bodrogom 34, 07631 Klin nad Bodrogom
-
Kontrolované obdobie
-
2015 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
16.02.2016 -
19.04.2016
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Rozpočet neobsahoval zámery a ciele, ktoré bude obec realizovať z výdavkov z rozpočtu obce nebol dodržaný § 4 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Rozpočet obce nebol pred schválením zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, čo bolo v rozpore s § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
Obec zverejnila návrh rozpočtu až tri dni po zasadnutí obecného zastupiteľstva a v inej, ako obecným zastupiteľstvom schválenej výške. Vykonaním zmeny rozpočtu bežných príjmov a bežných výdavkov v sume 3 048,00 eur bez rozpočtového opatrenia a bez schválenia obecným zastupiteľstvom došlo k porušeniu § 14 ods. 1 a 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec konala v rozpore
Obec konala v rozpore s § 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, keď v priebehu roka nevykonala zmeny rozpočtu, ktoré by zabezpečili vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu roka.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Čerpaním, resp. použitím výdavkov, ktoré neboli schválené v rozpočte obce bolo porušené ustanovenie § 13 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého rozpočtové prostriedky možno použiť len na účely, na ktoré boli v rozpočte obce schválené.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Údaje o rozpočte, jeho zmeny, ktoré obec vykonala v priebehu rozpočtového roka, neboli dôsledne premietnuté do rozpočtového informačného systému RIS.SAM podľa § 12 ods. 4 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec uvedeným konaním nepostupovala v zmysle § 18 ods. 3 zákona o štátnej štatistike, podľa ktorého spravodajská jednotka bola povinná úplne a pravdivo poskytovať údaje požadované na štatistické zisťovania.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 540/2001 Z.z.
Kontrolou správnosti uplatňovania rozpočtovej klasifikácie podľa opatrenia MF SR bolo zistené nesprávne triedenie výdavkov v 15 prípadoch a nesprávne triedenie príjmov v jednom prípade. Nesprávnym triedením príjmov a výdavkov kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade
s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Bolo zistené v troch prípadoch konanie v rozpore so zákonom o cestovných náhradách z dôvodu využitia súkromného motorového vozidla na služobné účely bez súhlasu obecného zastupiteľstva využívať súkromné osobné cestné motorové vozidlo pri pracovných cestách. Uvedený postup bol v rozpore s § 7 ods. 1 zákona o cestovných náhradách, čo malo za následok porušenie finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verenej správy celkom v sume 60,36 eur.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 283/2002 Z.z.
Kontrolou bolo preverené uplatňovanie cestovných náhrad a s tým súvisiacich dokladov, pričom bolo zistené v štyroch prípadoch konanie v rozpore so zákonom o cestovných náhradách ? z dôvodu uplatnenia stravného v nesprávnej výške (CP z 03.03.2015, CP z 06.03.2015, CP z 28.05.2015 v dvoch prípadoch). Uvedený postup bol v rozpore s § 5 ods.1 a 2 zákona o cestovných náhradách v nadväznosti na opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 296/2014 Z. z. o sumách stravného. Vyplatením stravného v nesprávnej výške, v sume vyššej o 22,40 eur bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 283/2002 Z.z.
Obec, ako zamestnávateľ zastúpený štatutárom – starostkou obce, uzavrela v troch prípadoch dohodu o vykonaní práce (dohoda o vykonaní práce zo 07.01.2015, zo 14.05.2015 a z 09.06.2015) s osobou blízkou osobe, ktorá vykonáva verejnú funkciu, čím postupovala v rozpore s § 7 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov. Na základe vyššie uvedených dohôd o vykonaní práce bola vyplatená odmena v sume 382,20 eur.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 552/2003 Z.z.
V prípade uzavretej dohody o vykonaní práce z 03.08.2015 na pracovnú úlohu skladníčky materiálu civilnej ochrany nebol deklarovaný rozsah práce v hodinách, čo nebolo v súlade
s § 226 ods. 2 Zákonníka práce. Porušenie uvedeného ustanovenia bolo zistené tiež v prípade dohody o vykonaní práce zo 07.01.2015, keď dohoda o vykonaní práce bola uzatvorená v deň začatia výkonu práce.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Obec neviedla evidenciu pracovného času zamestnancov, ktorí vykonávali prácu na základe dohody o vykonaní práce, čím konala v rozpore s § 224 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovného času zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o vykonaní práce, tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom sa práca vykonávala.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Obecné zastupiteľstvo schválilo odmenu 200,00 eur za výkon administratívnych a účtovných prác nepostupovalo v súlade s § 4 ods. 2 zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí. Vyplatením odmien v mesiaci júl až december 2015 v sume 1 200,00 eur bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 253/1994 Z.z.
Kontrolovaný subjekt mal vypracovanú smernicu na reprezentačné a propagačné účely, ktorá nadobudla účinnosť 12.01.2010. Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že výdavky obce na reprezentačné a propagačné účely v roku 2015 spolu v hodnote 922,22 eur, neboli doložené príslušnými dokladmi, ktoré by jasne a preukazne deklarovali napr. pri výdavkoch na občerstvenie a pohostenie, pri akej príležitosti sa poskytli, presný počet resp. zoznam účastníkov, rozpis konzumácie; pri výdavkoch na dary, príležitosť pri akej, komu a kedy bol dar poskytnutý, čím účtovné doklady neboli preukázateľné podľa § 32 a § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Obec konala v rozpore s článkom III. internej smernice - Použitie finančných prostriedkov z reprezentačného fondu obce. Nedodržanie ustanoveného, resp. určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami malo za následok porušenie finančnej disciplíny vo vyššie uvedenej sume podľa § 31 ods. 1 písm. k) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Smernicou na reprezentačné a propagačné účely obec deklarovala existenciu reprezentačného fondu obce, ktorá v zmysle § 7 ods. 6 zákona o obecnom zriadení a § 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy nie je mimorozpočtovým peňažným fondom a preto pomenovanie reprezentačného ako fond v zmysle schválenej smernice je nesprávne.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
Za kontrolované obdobie roka 2015 nebola dovŕšená lehota na splnenie si povinnosti v zmysle
§ 16 ods. 12 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy t.j. návrh záverečného účtu prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí roka.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Zásadu účtovania nákladov do obdobia, s ktorým tieto časovo a vecne súvisia, kontrolovaný subjekt v roku 2015 nedodržal v troch prípadoch v sume 505,72. Účtovaním nákladov, týkajúcich sa roka 2013 a 2014 do obdobia roka 2015, kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa § 6 ods. 1 písm. a) postupov účtovania, čím zároveň porušil § 3 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovná jednotka účtuje náklady v tom účtovnom období, v ktorom vznikli bez ohľadu na deň ich úhrady.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/010175/2004-42
V 10 prípadoch bolo zistené, že kontrolovaný subjekt účtoval o záväzkoch voči dodávateľom až dňom úhrady záväzku, čím nepostupoval podľa § 2 ods. 1 postupov účtovania, podľa ktorého dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň vzniku záväzkov a podľa § 44 ods. 1, podľa ktorého sa na účte 321 – Dodávatelia účtuje záväzok voči dodávateľovi pri vzniku záväzku.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42
Nezaúčtovaním nákladov v 13 prípadoch v sume 374,41 eur na vecne príslušnom účte 513 – Náklady na reprezentáciu nepostupoval kontrolovaný subjekt podľa § 58 ods. 4 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
V piatich prípadoch v sume 228,00 eur nezaúčtovaním nákladov súvisiacich v úhradou poštových poplatkov na účte 518-Ostatné služby postupoval v rozpore s § 58 ods. 4 písm. b) postupov účtovania.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
V troch prípadoch nezaúčtovaním cestovných nákladov v sume 117,12 eur na vecne príslušnom účte 512 – Cestovné postupoval v rozpore s § 58 ods. 3 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
V 10 prípadoch nezaúčtovaním nájomného v sume 6 676,22 eur na vecne príslušnom účte 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti nepostupoval kontrolovaný subjekt podľa § 72 ods. 4 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Kontrolou bolo zistené, že kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 10 ods. 1 písm. f) zákona o účtovníctve, keď účtovné doklady (dodávateľské faktúry, VPD) neboli opatrené podpisovým záznamom osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisovým záznamom osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt nemal vypracovaný vnútorný predpis pre spôsob tvorby a používanie rezerv v zmysle ustanovenia § 14 ods. 2 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Obec o predaji pozemkov neúčtovala, čím majetok v položke dlhodobý hmotný majetok k 01.01.2015 a k 31.12.2015 vykazovala v nesprávnej v sume, vyššej o 5 760,00 eur (prevod vlastníckeho práva k nehnuteľnosti nastal v roku 2014). Predmetné bolo v rozpore s § 2 ods. 2 postupov účtovania, podľa ktorého u predávajúceho je dňom uskutočnenia účtovného prípadu deň odovzdania nehnuteľnosti. Neúčtovaním o vzniku pohľadávky nepostupovala podľa § 2 ods. 1 postupov účtovania.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Nebolo preukázané obcou vykonanie jázd uvedeným vozidlom prostredníctvom záznamu o prevádzke motorového vozidla za uvedené obdobie. Podľa písomného vyjadrenia kontrolovaného subjektu z 08.04.2016 uvedené záznamy boli vedené, avšak sa nenašli v archíve obecného úradu, čím nebol dodržaný § 16 ods. 2 pís. a) zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.Nezabezpečením ochrany účtovnej dokumentácie bol porušený § 35 ods. 1 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 395/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt konal v rozpore s § 9 ods. 1 a 3 zákona o verejnom obstarávaní pri obstarávaní tovarov a služieb tým, že nedodržal základné princípy verejného obstarávania v zmysle uvedeného zákona, keď priamo zadal zákazky bez vykonania prieskumu trhu pri obstaraní v sume 2 428,26 eur.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Pri obstarávaní v rámci zákazky „Stavebné úpravy na obecnom úrade“ a zákazky „Zvýšenie bezpečnosti a prevencie kriminality v obci Klin nad Bodrogom, zriadenie kamerového systému“ kontrolná skupina NKÚ SR zistila nesprávny postup pri stanovení predpokladanej hodnoty zákazky. Kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 5 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní, keď určil predpokladanú hodnotu zákazky ako cenu s daňou z pridanej hodnoty.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Nezriadením profilu v elektronickom úložisku obec konala v rozpore s § 113 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Kontrolou bolo zistené, že obec nevykonala v roku 2015 inventarizáciu k 31.12.2015, čím nepostupovala v súlade s § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve. Nevykonaním inventarizácie nebola zabezpečená preukázateľnosť účtovníctva podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Vyhotovený dodatok č. 1 k zmluve o dielo mal vplyv na uzatvorenú kúpnu zmluvu v časti článku III – Kúpna cena a platobné podmienky. Zmenou podmienok kúpnej zmluvy bez vyhotovenia písomného dodatku, kontrolovaný subjekt konal v rozpore s § 40 ods. 2 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Obecné zastupiteľstvo vyššie uvedeným uznesením schválilo predaj nehnuteľnosti za odplatu, forma naturálneho plnenia nebola schválená. Tým,
že nakladanie s majetkovými právami nebolo schválené obecným zastupiteľstvom došlo k porušeniu § 9 ods. 2 písm. e) zákona o majetku obcí.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Ďalej bolo zistené, že obec poskytovala budovu na bohoslužby bezodplatne, čo nebolo v súlade s čl. 6 ods. 1 zásad hospodárenia s majetkom obce. Zároveň obec postupovala v rozpore s § 9a ods. 9 zákona o majetku obcí, keď pri prenechávaní majetku do nájmu neuplatnila nájomné v cene obvyklej.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 138/1991 Zb.
Kontrolou správnosti vykazovania pohľadávok z daňových a nedaňových príjmov v nadväznosti na plnenie povinností obce ako správcu dane bolo zistené, že obec nepostupovala v zmysle základných zásad správy daní podľa § 3 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorých sa pri správe daní postupuje podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, chránia sa záujmy obce a dbá sa pritom na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
Obec mala upravené podmienky ukladania miestnych daní a miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady VZN o miestnych daniach a o miestnom poplatku obce schválené uznesením č. 69 z 12.12.2014. Ako správca dane mala povinnosť každoročne vyrubiť daň z nehnuteľností a miestny poplatok upravené v ustanoveniach § 12 ods. 1 a § 36 vyššie uvedeného VZN o miestnych daniach a o miestnom poplatku obce, v zmysle ktorého nekonala.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Obec tým, že v kontrolovanom období nevyrubovala miestne dane a miestne poplatky vo všetkých prípadoch rozhodnutím (vyrubovala iba podnikateľským subjektom) postupovala v rozpore s § 3 ods. 1 daňového poriadku. Zároveň porušila § 12 ods. 1 a § 36 VZN o miestnych daniach a o miestnom poplatku obce. Účtovne vykazované pohľadávky sú nevymožiteľné. Kontrolovaný subjekt mal v tejto položke nadhodnotené aktíva.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 563/2009 Z.z.
V obci nebola zabezpečená nezlučiteľnosť a oddelenie rozhodovacích právomocí od právomocí pri realizácii finančných operácií od právomocí pri vedení účtovníctva v zmysle § 8 písm. c) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Obec nevykonávala predbežnú finančnú kontrolu, čím nepostupovala v súlade s § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého predbežnou finančnou kontrolou orgán verejnej správy overuje každú pripravovanú finančnú operáciu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Zároveň obec nekonala v súlade s § 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého sa predbežnou finančnou kontrolou overuje súlad pripravovanej finančnej operácie so schváleným rozpočtom, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami alebo s internými aktmi riadenia so zameraním na hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Preverením povinností vyplývajúcich zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám bolo zistené, že obec v kontrolovanom období nezverejňovala objednávky a zmluvy, čím konala v rozpore s § 5a) a 5b) ods. 1 písm. a) zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Zároveň pri kontrole splnenia povinnosti zverejňovať faktúry v rozsahu uvedenom v § 5b ods. 1 písm. b) zákona o slobodnom prístupe k informáciám bolo zistené konanie v rozpore s bodom 6, 7b a 7c písm. predmetného ustanovenia zákona, keď obec neuviedla dátum doručenia faktúry, adresu trvalého pobytu fyzickej osoby, resp. miesto podnikania fyzickej osoby – podnikateľa, alebo sídlo právnickej osoby, keď neuviedla identifikačné číslo podnikateľa.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Hlavný kontrolór neplnil povinnosti uložené ustanovením § 18f ods. 1 písm. a), c) a ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
V činnosti hlavného kontrolóra boli zistené nedostatky v prípadoch, keď nevykonal kontrolu v rozsahu ustanovenia § 18d, nevypracoval odborné stanovisko k návrhu rozpočtu obce a nezúčastnil sa zasadnutí obecného zastupiteľstva.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
Kontrolovaný subjekt nemal zriadenú komisiu na ochranu verejného záujmu podľa čl. 7 ods. 5 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2004 Z.z.
Obec nevykonávala predbežnú finančnú kontrolu, nemala zriadené komisie a do 06.10.2015 nemala zvoleného hlavného kontrolóra, čím nezabezpečila povinnosti vyplývajúce z § 4 ods. 3 písm. e) zákona o obecnom zriadení, t.j. utvárať účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.