-
IČO
-
30807484
-
Sídlo
-
29. augusta 8 - 10, 81363 Bratislava-Staré Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2015 až 2018 a súvisiace obdobia
-
Termín kontroly
-
27.06.2019 -
29.04.2020
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Náklady SP na správu poistného podľa prepočtov kontrolnej skupiny NKÚ SR dosahovali počas kontrolovaného obdobia 0,5 % z vybraného poistného a príspevkov na SDS. Procesné je správa poistného a príspevkov SDS nedeliteľná. SP ich vyberá spoločne a až následne delí do fondov (na dávky) a postupuje do DSS. Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že skutočné prepočítané náklady vo výške 0,5 % sú približne dvojnásobné oproti zákonne stanovej odplate vo výške 0,25 %.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
SP v preverovanom období rokov 2015 až 2017 pri vymáhaní pohľadávok voči zdravotníckym zariadeniam nevyužila všetky spôsoby vymáhania, ktoré jej ustanovuje zákon o sociálnom poistení. K vymáhaniu svojich pohľadávok v správnom výkone, resp. formou exekúcií SP nepristúpila z dôvodu že „prihliada na celospoločenský dopad, ktorý by v prípade exekúcie jednoznačne vyústil do celkovej insolventnosti zdravotníckych zariadení". čo je uvedené v uznesení Dozornej rady SP č. 21/02/18 zo dňa 10.12.2018.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje na základe uvedených zistení, že sa pri správnom výkone zvýšila úspešnosť vymáhania oproti predchádzajúcim spôsobom Počiatočné IT náklady sa prostredníctvom zvýšenej úspešnosti vymáhania vrátili SP v prvých dvoch rokoch od spustenia.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Sociálna poisťovňa implementuje množstvo legislatívnych zmien. Pri schvaľovaní zavedenia dobrovoľnej vojenskej prípravy sa predpokladal vznik výdavkov iba v rámci rozpočtovej kapitoly MO SR. Napriek tomu táto legislatívna zmena vyvolala aj vznik výdavkov v SP. Kontrolná skupina NKU SR konštatuje, že náklady na zavedenie novej role poistenca štátu „dobrovoľného vojaka“ do IS SP sa na vybranom poistnom nevrátili Pri plánovanom maximálnom počte účastníkov DVP a odvode do SF na úrovni 2.4 % by sa náklady vrátili za cca 150 rokov.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Kontrolná skupina NKU SR na základe prepočtu konštatuje, že celková tvorba správneho fondu bola 2.31 % vybraného poistného počas kontrolovaného obdobia a čerpanie predstavovalo 1,85 %. Výdavky na zabezpečenie správy poistného si vyžiadali v priemere 0,5 % z celkového výberu poistného, z čoho najväčší podiel pripadal na mzdové výdavky (0.25 %), nasledované ostatnými výdavkami (0,16 %) a IT výdavkami (0.09 %).
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolná skupina NKU SR pozitívne hodnotí systém stanovených kritérií pre hodnotenie pobočiek, v rámci ktorého bol v každom roku kladený dôraz na úspešnosť a efektívnosť výberu poistného a celkové zvyšovanie efektivity práce s dôrazom na využívanie elektronických foriem komunikácie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
SP identifikovala negatívne faktory vplývajúce na efektívnosť procesov aj v oblasti ľudských zdrojov v podobe sťaženej obnovy a absencie uchádzačov o zamestnanie na trhu práce s kvalifikačným predpokladom na výkon práce sociálneho poistenia. SP sa počas kontrolovaného obdobia snažila nadviazať spoluprácu s viacerými školami za účelom prípravy odborných zamestnancov SP. Aj napriek snahe SP sa nepodarilo spoluprácu dohodnúť a tak prebieha vzdelávanie vlastnými kapacitami formou adaptačnej prípravy.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Zavedením „mäkkého vymáhania“ došlo v kontrolovanom období k zvýšeniu výberu poistného o 183.2 mil. eur (spolu za SZČO a zamestnávateľov) bez dodatočne vynaložených nákladov a administratívnej záťaže spojenej s prípadným predpísaním poistného a prípadnému ďalšiemu procesu vymáhania pohľadávky formou mandátnej správy, exekúcie, správneho výkonu, resp. trestnému konaniu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje na základe uvedených zistení, že bolo identifikované riziko nejednotného postupu OČTK pri spracovávaní trestných oznámení ohľadom neplatenia a/alebo neodvádzania poistného a príspevkov na SDS (odlišné posudzovanie obdobných prípadov).
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
: Preverením postupu pri výbere a vymáhaní poistného na vybratej vzorke na vybraných pobočkách SP neboli zistené nedostatky. Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje účinné nastavenie interných procesov na výber poistného.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
IS SP je zložitý a rozsiahly komplex 48 heterogénnych informačných systémov vzájomne prepojených a zabezpečujúcich informatickú podporu pre výkon sociálneho poistenia. IS sú prevádzkované a rozvíjané podľa potrieb používateľov a primáme úpravy funkcionality hlavných a podporných IS sú priamo závislé na zmenách legislatívy, pri ktorých je SP povinná zapracovať požadovanú funkcionalitu. Legislatívne zmeny a súvisiace úpravy hlavných a podporných informačných systémov sa prelínajú a vyžadujú si časové a finančné prostriedky. Medzi problémy takého riešenia informačných systémov patrí: (1) absencia jednotnej údajovej základne a tým riziko chybovosti a duplicít. (2) vzájomné nedostatočné prepojenie informačných systémov a (3) problém integrácií (externých a interných).
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že počas kontrolovaného obdobia nastal minimálny pokrok v implementácii projektu UNITAS vo vzťahu ku správe sociálneho poistenia. Z plánovaných opatrení bolo legislatívne zavedené ročné zúčtovanie v sociálnom poistení a to s 11-ročným oneskorením oproti koncepcii a v podobe minimálne sa približujúcej k cieľom UNITAS. Platnosť programu UNITAS a jeho súčasná minimálna implementácia v oblasti sociálneho poistenia predstavujú do budúcnosti riziko nenaplnenia jeho hlavných cieľov a neistotu pri strategickom rozvoji systému sociálneho poistenia na Slovensku.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
SP prevádzkuje aj informačné systémy, kde nie je vlastníkom autorských práv, čo má za dôsledok, že úpravy takýchto informačných systémov nemôže realizovať bez súhlasu dodávateľa.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
Kontrolou holo zistené, že v kontrolovanom období a ani v čase vyhotovenia tohto protokolu SP nevyužívala služby úradného centrálneho doručovania.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie