-
IČO
-
00611972
-
Sídlo
-
Terézie Vansovej 5, 91701 Trnava
-
Kontrolované obdobie
-
2012-2013
-
Termín kontroly
-
15.06.2014 -
19.10.2014
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Preverením vybraných zmlúv o poskytovaní sociálnej služby bolo zistené, že podľa čl. XII, bod 12sa prijímateľ sociálnej služby zaväzuje zabezpečovať si doprovod do zdravotníckych zariadení na odborné vyšetrenia z radov svojich príbuzných príp. známych. Uvedené nebolo v súlade s §35 ods.2 písm. a) bod1 v nadväznosti na § 16 ods.1 písm. c) zákona o sociálnych službách, podľa ktorého v zariadení pre seniorov sa ako jedna z odborných činností poskytuje pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 448/2008 Z.z.
Preverením výdavkov a príslušných účtovných dokladov za mesiac október 2013 bolo zistené, že preddavok vo výške 529,20 eur za dodanie služieb spojených s prevádzkou informačných a telekomunikačných systémov na základe zálohovej faktúry bol zúčtovaný priamo na nákladový účet triedy 5 (518 - ostatné služby). Kontrolovaný subjekt v uvedenom prípade nepostupoval v súlade s ustanovením § 43 ods. 4 Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 8. Augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky. Poskytnuté preddavky dodávateľom pred splnením zmluvy zo strany dodávateľa sa účtujú na účte 314- poskytnuté prevádzkové preddavky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Preverením účtovania a vykazovania účtovných prípadov z hľadiska vecnosti, včasnosti, správnosti, úplnosti, preukázateľnosti a zrozumiteľnosti v zmysle zákona o účtovníctve boli preverené faktúry za mesiac október 2013. Kontrolou bolo zistené,
že vo viacerých prípadoch súčasťou faktúr za vykonané práce neboli súpisy vykonaných prác a ani samotné účtovné doklady - faktúry neboli rozpísané tak, aby preukazovali množstvo a cenu jednotlivo vykonaných prác. Kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve, v nadväznosti na § 32 ods. 1 písm. a), b) uvedeného zákona, podľa ktorého účtovný záznam sa považuje za preukázateľný, ak jeho obsah priamo dokazuje skutočnosti, alebo skutočnosť preukazuje nepriamo obsahom iných preukázateľných záznamov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Zariadenie evidovalo k 31.12.2013 pohľadávky z nedaňových príjmov vo výške 22 384,90 eur. Tvorili ich pohľadávky voči 31 klientom za poskytnutú sociálnu službu. Všetky pohľadávky boli po lehote splatnosti, z toho pohľadávky so splatnosťou viac ako jeden rok (rok 2012) boli vo výške 5 447,63 eur. Najväčšiu časť pohľadávok zariadenia tvorili pohľadávky klientov, ktorých príjem nepostačoval na pokrytie plnej výšky úhrady
za poskytovanú službu alebo jej časti a povinnosť platiť nevznikla ani inej osobe v zmysle osobitných predpisov(Zákon o rodine). Väčšina klientov nedisponovala žiadnym majetkom
a preto boli tieto pohľadávky zväčša nevymožiteľné alebo ich vymáhanie bolo neefektívne.
Pri vymáhaní takýchto pohľadávok zariadenie postupovalo v zmysle § 73 ods. 13 zákona o sociálnych službách a uplatňovalo takúto pohľadávku po úmrtí klienta najneskôr v konaní o dedičstve. V zmysle § 6 ods. 6 internej smernice „Zásad hospodárenia a nakladania s majetkom“, ak je pohľadávka prechodne alebo trvale nevymožiteľná, je ZpS oprávnené dočasne upustiť od jej vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa takáto pohľadávka nepremlčala alebo nezanikla. V zmysle § 101 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník (ďalej len „Občiansky zákonník“) premlčacia doba je tri roky a plynie odo dňa, keď sa právo mohlo vykonať.
Spôsob vymáhania pohľadávok bol preverený na vzorke šiestich klientov, u ktorých boli evidované pohľadávky s najvyššou hodnotou a pohľadávky vzniknuté v roku 2012. Kontrolou bolo zistené, že v dvoch prípadoch po úmrtí klienta zariadenie zabezpečilo vymáhanie pohľadávky v dedičskom konaní. V prípade žijúcich klientov sa v spisoch nenachádzali doklady, ktoré by preukazovali zabezpečenie nepremlčania pohľadávky. Premlčacia doba v zmysle Občianskeho zákonníka ešte neuplynula.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Zariadenie malo vypracovaný organizačný poriadok a organizačnú štruktúru s účinnosťou od 1.9.2008. Kontrolou organizačného poriadku bolo zistené, že nezodpovedal skutočnému stavu. Zmeny sa týkali názvu zariadenia a procesu prijímania klientov
do zariadenia.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
V zariadení bolo k 31.12.2013 evidovaných 71 zamestnancov. Z celkového počtu zamestnancov pracovalo na ekonomickom, zdravotnom a stravovacom úseku 40 odborných zamestnancov a 31 zamestnancov, ktorí vykonávali obslužné činnosti. V rámci kontroly bolo preverené dodržiavanie ustanovenia § 9 ods. 3 zákona o sociálnych službách, podľa ktorého je poskytovateľ sociálnej služby povinný dodržiavať maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného svojho zamestnanca a minimálny percentuálny podiel odborných zamestnancov na celkovom počte zamestnancov v zmysle prílohy č. 1 k citovanému zákonu. Túto povinnosť je poskytovateľ sociálnych služieb povinný splniť v zmysle prechodného ustanovenia § 110a ods. 2 zákona o soc. službách do 31.12.2015. Normovaný počet zamestnancov bol prekročený len v roku 2011 o 3,6 zamestnanca, v ďalších dvoch rokoch nebol tento ukazovateľ splnený. Zariadenie nemalo dostatočný počet zamestnancov, tak aby spĺňalo podmienku maximálneho počtu prijímateľov na jedného zamestnanca podľa prílohy č. 1 zákona o sociálnych službách. Pri počte 150 poberateľov sociálnej služby by bolo potrebné zvýšiť počet zamestnancov o päť, aby zariadenie zabezpečilo plnenie uvedenej podmienky v zmysle citovaného zákona.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 448/2008 Z.z.