-
IČO
-
17067707
-
Sídlo
-
- 0, 96652 Orovnica
-
Kontrolované obdobie
-
2015 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
07.04.2016 -
01.08.2016
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Nezabezpečením krytia všetkých zmluvných záväzkov z prijatých NZF pri zostavovaní rozpočtu nekonala obec v súlade s § 10 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné operácie, ktorými sa realizujú NZF a ich splácanie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Tým, že obec nevykonala všetky potrebné zmeny rozpočtu v priebehu rozpočtového roka 2015 nekonala v súlade s § 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého obec sleduje v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonáva zmeny
vo svojom rozpočte. Zároveň obec nekonala v súlade s § 14 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého príslušný orgán obce vykonáva všetky zmeny rozpočtu v priebehu rozpočtového roka rozpočtovými opatreniami.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec uzatvorila 24. 11. 2009 Dodatok č. 1 k zmluve o poskytnutí podpory vo forme úveru č. 612/847/2009 so ŠFRB, ako aj zmluvu o pôžičke s firmou SimKor s.r.o. Banská Štiavnica, pričom uvedené dokumenty neboli pred ich podpísaním schválené ObZ, čím nekonala obec v súlade
s § 11 ods. 4 písm. b) zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého ObZ rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
HK nepreverila dodržanie podmienok pre prijatie NZF týkajúcich sa dvoch úverov zo ŠFRB v rokoch 2009 a 2013, úveru z OTP Banka Slovensko, a.s. v roku 2011 a pôžičky od spoločnosti SimKor, s.r.o. Banská Štiavnica v roku 2013, čím nekonala v súlade s § 17 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec v priebehu roka nesledovala a neprijala adekvátne opatrenia pri dosiahnutí 50,00 % dlhu na skutočných bežných príjmoch roku 2014, ktorý k 01. 01. 2015 bol vo výške 58,10 % skutočných bežných príjmov roku 2014 (95 688,51 eur celkový dlh / 164 708,06 eur skutočné bežné príjmy roku 2014), čím nekonala v súlade s § 17 ods. 9 až 11 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého ak celková suma dlhu dosiahne 50,00 % a nedosiahne 58,00 %, starosta obce je povinný do 15 dní od zistenia uvedených skutočností vypracovať a predložiť ObZ zdôvodnenie spolu s návrhom opatrení na jeho zníženie a v lehote do siedmich od predloženia informácie ObZ je povinný starosta obce túto skutočnosť písomne oznámiť ministerstvu financií. Ak celková suma dlhu obce dosiahne 58,00 % a nedosiahne 60,00 %, okrem realizácie uvedených postupov, je obec povinná do konca rozpočtového roka vykonať také zmeny rozpočtu, ktoré zabezpečia jeho vyrovnanosť a schváliť na nasledujúci rok iba vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Ozdravný režim bolo potrebné zaviesť už v marci 2014, pričom obec ho zaviedla až v novembri 2015, čím nekonala v súlade s § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého je obec povinná zaviesť ozdravný režim, ak celková výška jej záväzkov po lehote splatnosti presiahne 15 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a ak neuhradila niektorý uznaný záväzok do 60 dní odo dňa jeho splatnosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
HK nepredložila ObZ písomnú správu k návrhu ozdravného režimu a k návrhu ozdravného rozpočtu, čím nekonala v súlade s § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého HK obce je povinný predkladať ObZ písomnú správu k návrhu ozdravného režimu, k návrhu ozdravného rozpočtu a ku každej správe o plnení ozdravného režimu vrátane plnenia ozdravného rozpočtu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Uznesenie ObZ o zavedení ozdravného režimu bolo MF SR doručené až 07. 12. 2015, podľa listu MF SR adresovaného obci zo 17. 12. 2015, tzn. až 14 dní po prijatí uznesenia ObZ o zavedení ozdravného režimu, čím obec nekonala v súlade s § 19 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého je obec po zavedení ozdravného režimu povinná do troch dní od prijatia uznesenia ObZ o zavedení ozdravného režimu predložiť MF SR toto uznesenie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Ozdravný režim v obci bol zavedený od 23. 11. 2015 do 21. 02. 2016. Obec listom z 08. 04. 2016 požiadala o predĺženie ozdravného režimu na ďalších 90 dní, ktoré MF SR, po doplnení preukázania zníženia výdavkov obcou 27. 04. 2016, povolilo do 21. 05. 2016. Tým, že obec nepredložila MF SR do 28. 02. 2016 výsledky plnenia ozdravného režimu nekonala v súlade s § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého je obec lehote do siedmich dní po uplynutí 90 dní od zavedenia ozdravného režimu povinná oznámiť
MF SR výsledky jeho plnenia vrátane plnenia ozdravného rozpočtu a stavu záväzkov spolu
so stanoviskom HK obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Nesprávnym triedením príjmov a výdavkov v celkovej sume 4 388,18 eur nekonala obec v súlade s § 1 ods. 3 opatrenia MF SR k rozpočtovej klasifikácii. Zároveň tým, že obec nesprávne uplatnila ekonomickú klasifikáciu rozpočtovej klasifikácie, nepostupovala v súlade § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a § 4 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Tým, že obec v roku 2015 obstarala tovar a služby v celkovej sume 1 843,96 eur (300,00 eur, 356,40 eur, 587,56 eur, 200,00 eur a 400,00 eur), ktoré boli rozpočtované, ale neboli reálne kryté finančnými prostriedkami na bankových účtoch obce, nekonala v súlade s 12 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého obec sleduje v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonáva zmeny vo svojom rozpočte. Obstarávaním tovarov a služieb bez ich uhrádzania obec zvyšovala svoje záväzky po lehote splatnosti a tým zvyšovala aj riziko ďalších výdavkov – sankcií (úroky z omeškania) a nadväzne aj riziko zavedenia ozdravného režimu, čím nekonala v súlade s § 7 ods. 1 zákona o majetku obcí, podľa ktorého orgány obce sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jej občanov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Obec obstarala pracovné odevy v sume 588,84 eur od PROFI SAFETY s.r.o. Nová Baňa, ktoré uhradila v hotovosti 20. 10. 2015. Vo finančnom výkaze FIN 1-12 k 31. 12. 2015 bola
na položke 633 Všeobecný materiál v triede 01.6.0 rozpočtovaná suma 166,00 eur a na podpoložke 633010 Pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky nebola rozpočtovaná žiadna suma a čerpanie bolo v sume 685,32 eur. Tým, že obec uhradila tovar, ktorý nebol krytý rozpočtom, nekonala v súlade s 19 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého štatutárny orgán subjektu verejnej správy je povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v rozpočte subjektu verejnej správy. Nedodržaním určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami zároveň bola porušená finančná disciplína, podľa § 31 ods. 1 písm. k) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, v sume 685,32 eur.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Obec pri obstaraní bytového domu a technickej vybavenosti k nemu sa vyhla postupom a princípom verejného obstarávania, čo bolo v rozpore s § 9 ods. 1 a 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého je verejný obstarávateľ povinný pri zadávaní zákaziek postupovať podľa tohto zákona, pričom pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Tým, že nebolo zverejnených šesť dodávateľských faktúr, obec nepostupovala v súlade s § 5b ods. 1 písm. b) zákona o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého povinná osoba zverejňuje na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené, v štruktúrovanej a prehľadnej forme údaje o faktúre za tovary, služby a práce.
Obec na svojom webovom sídle nezverejňovala objednávky, čím nepostupovala v súlade s § 5b ods. 1 písm. a) zákona o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého povinná osoba zverejňuje na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené, v štruktúrovanej a prehľadnej forme údaje o vyhotovenej objednávke za tovary, služby a práce.
Z vybranej vzorky neboli zverejnené tri zmluvy, čím obec nepostupovala v súlade s § 5a ods. 14 zákona o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého povinne zverejňovaná zmluva sa zverejňuje nepretržite počas existencie záväzku vzniknutého z povinne zverejňovanej zmluvy, najmenej však počas piatich rokov od nadobudnutia účinnosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Neúplným vykazovaním údajov vo finančnom výkaze FIN 5-04 k 31. 12. 2015 obec nekonala v súlade s § 1 ods. 1 a 2 opatrenia MF SR k usporiadaniu a predkladaniu informácií z účtovníctva.
Neúplným vykazovaním a vykazovaním nesprávnych údajov vo finančnom výkaze FIN 6-04 k 31. 12. 2015 obec nekonala v súlade s § 1 ods. 1 a 2 opatrenia MF SR k usporiadaniu a predkladaniu informácií z účtovníctva.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/21513/2012-31
Tým, že obec v uvedených prípadoch zaúčtovala poskytnuté prevádzkové preddavky spolu v sume 340,00 eur na ťarchu účtu 321 Dodávatelia, nepostupovala podľa § 44 ods. 1 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého sa na účte 321 Dodávatelia účtuje záväzok voči dodávateľovi pri vzniku záväzku. Podľa § 43 ods. 4 postupov účtovania sa prevádzkové preddavky poskytnuté dodávateľom pred splnením zmluvy zo strany dodávateľa sa účtujú na účte 314 Poskytnuté prevádzkové preddavky. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná dodržiavať opatrenia MF SR.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Obec zaúčtovala nákup reklamných predmetov – vín s podtlačou erbu obce v sume 205,60 eur, faktúra č. 141500883 (DF2015/94) z 23. 06. 2015 a nákup kancelárskych potrieb a darčekových predmetov hrnčekov s potlačou ku mesiacu Október – mesiac úcty k starším vrátane balenia v sume 587,56 eur, faktúra č. 011032015 (DF2015/150) z 11. 10. 2015 na účet 518 Ostatné služby, čo nebolo v súlade s § 58 ods. 5 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého sa na účte 518 Ostatné služby účtujú všetky ostatné externé služby, ktoré svojim charakterom na iné účty účtovej skupiny 51. Podľa § 57 ods. 1 postupov účtovania sa náklady na spotrebované nákupy účtujú v závislosti od zvoleného spôsobu účtovania zásob na účtoch účtovej skupiny
50 Spotrebované nákupy a podľa § 58 ods. 4 postupov účtovania sa náklady týkajúce sa reprezentácie účelovo účtujú na účte 513 Náklady na reprezentáciu. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Obec uzatvorila 04. 07. 2013 s poskytovateľom Geosense SK, s. r. o. Košice zmluvu o dielo a poskytovaní servisných služieb. Predmetom zmluvy bol záväzok poskytovateľa zhotoviť a predať obci webovú aplikáciu Geosense Geoportál a poskytovať zmluvne špecifikované servisné služby. Poskytovateľ na základe tejto zmluvy vystavil 05. 07. 2015 obci faktúru č. 2015285 (DF2015/106) v sume 312,00 eur za servisné poplatky za obdobie od 05. 08. 2015 do 04. 08. 2016. Obec časovo nerozlíšila náklady týkajúce sa dvoch účtovných období, čo nebolo v súlade s § 6 ods. 1 písm. a) opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého náklady a výnosy sa účtujú do obdobia, s ktorým časovo a vecne súvisia a § 50 ods. 2 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého sa na účte 381 Náklady budúcich období účtujú výdavky bežného účtovného obdobia, ktoré sa týkajú nákladov v budúcich obdobiach. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Pri účtovaní obstarania softvéru obec doúčtovala k faktúre č. 20154286 (DF2015/143) na ťarchu účtu 518 Ostatné služby a v prospech účtu 321 Dodávatelia, druhýkrát softvér v sume 220,80 eur bez relevantného účtovného dokladu, čím nepostupovala v súlade s § 6 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovanie účtovných prípadov v účtovných knihách vykoná účtovná jednotka účtovným zápisom iba na základe účtovných dokladov.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Tým, že obec nevypracovala inventúrne súpisy s predpísanými náležitosťami, nepostupovala v súlade s § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorých inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva (§ 8 ods. 4) a musí obsahovať predpísané náležitosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Súčet záväzkov podľa súpisu záväzkov z knihy došlých faktúr priloženého k inventarizačnému zápisu účtu 321 Dodávatelia bol v sume
25 452,91 eur a v účtovníctve bol stav záväzkov voči dodávateľom evidovaný v sume 32 755,09 eur. Podľa písomného vyjadrenia obce v súpise záväzkov neboli uvedené zálohy za preddavky na odber elektrickej energie, ktoré boli neuhradené so stavom k 31. 12. 2015 a záväzok za členské voči občianskemu združeniu Pohronská cesta, výška záväzkov je správna.
Z inventarizácie iných pohľadávok evidovaných na účte 378 Iné pohľadávky nebolo možné overiť voči komu a v akej výške boli vedené pohľadávky za spoločné priestory v sume 3 507,14 eur. Podľa písomného vyjadrenia obce išlo o pohľadávky voči nájomníkom za spoločné priestory, ktoré boli rozúčtované vo vyúčtovaniach za predchádzajúce roky, v tejto sume zahrnuté aj pohľadávky za fond opráv od nájomníkov v sume 115,90 eur.
Inventarizačné zápisy záväzkov voči dodávateľom a iných pohľadávok neboli dostatočne preukázateľné podľa § 32 ods. 1 písm. a) a b) zákona o účtovníctve, podľa ktorého sa za preukázateľný účtovný záznam považuje iba účtovný záznam, ktorého obsah priamo dokazuje skutočnosť, alebo ktorého obsah dokazuje skutočnosť nepriamo obsahom iných preukázateľných účtovných záznamov.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Tým, že obec neviedla riadnu analytickú evidenciu DHM, nepostupovala podľa § 25 ods. 4 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého analytická evidencia podľa jednotlivých zložiek DNM a DHM slúži na jeho identifikáciu a obsahuje najmä názov alebo opis majetku, číselné označenie, dátum jeho obstarania a uvedenia do užívania, dátum zaúčtovania na účte účtovej skupiny 01, 02 a 03, ocenenie, údaje o zvolenom postupe odpisovania, sadzby odpisov, sumy odpisov za účtovné obdobie, zostatkovú cenu, dátum a spôsob vyradenia. V analytickej evidencii dlhodobého majetku sa uvádza vecné bremeno k dlhodobému majetku, transfer, z ktorého bol dlhodobý majetok obstaraný, záložné právo k dlhodobému majetku a podobne. Pri súbore hnuteľných vecí a majetku, ktorého súčasťou je aj príslušenstvo, sa jednotlivé časti súboru a jednotlivé kusy majetku zaznamenávajú v analytickej evidencii vo fyzickom a hodnotovom vyjadrení. Ak sa k súboru hnuteľných vecí priradí ďalšia vec a k majetku sa priradí príslušenstvo alebo naopak vyradí, zaznamenáva sa v analytickej evidencii aj dátum priradenia alebo vyradenia. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Predané pozemky obec v roku 2015 z účtovníctva nevyradila, čím nepostupovala podľa § 29 ods. 4 písm. b) opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého zostatková cena DHM sa účtuje na ťarchu účtu 541 Zostatková cena predaného DNM a DHM. Podľa údajov z účtovníctva boli predané pozemky evidované účtovnej sume 12,60 eur. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Kontrolou bolo zistené, že obec evidovala cenné papiere - kmeňové akcie Stredoslovenskej vodárenskej spoločnosti a. s. v sume 103 224,00 eur na účte 069 Ostatný dlhodobý finančný majetok, čo nebolo v súlade s § 31 ods. 7 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého na účte 069 Ostatný dlhodobý finančný majetok sa účtuje najmä dlhodobý finančný majetok podľa § 21 ods. 7 písm. d), tzn. umelecké diela, zbierky, predmety z drahých kovov, pozemky, ktoré sú obstarané za účelom dlhodobého uloženia voľných peňažných prostriedkov. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Tým, že obec nerozlišovala pohľadávky, záväzky a bankové úvery v účtovníctve podľa dohodnutej doby splatnosti na krátkodobé a dlhodobé, nepostupovala v súlade s § 2 ods. 3 opatrenia MF SR k usporiadaniu a predkladaniu účtovnej závierky, podľa ktorého sa pohľadávky a záväzky v súvahe vykazujú ako dlhodobé alebo krátkodobé podľa zostatkovej doby splatnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a podľa § 16 ods. 3 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého sa pohľadávky podľa dohodnutej doby splatnosti účtujú pri vzniku účtovného prípadu na príslušné analytické účty k syntetickým účtom. Nedodržaním predmetných opatrení obec nepostupovala podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/25755/2007-31
Kontrolou bolo zistené, že obec k 31. 12. 2015 neviedla finančné zábezpeky prijaté od nájomcov bytových domov na samostatnom účte. Zostatok peňažných prostriedkov na bankových účtoch nepokrýval záväzky obce vyplývajúce z prijatých zábezpek. K 01. 01. 2015 bol zostatok na bankových účtoch spolu v sume 112,69 eur a k 31. 12. 2015 v sume 4 415,08 eur. Tým, že obec použila prijaté finančné zábezpeky na úhradu bežných výdavkov obce, nepostupovala v súlade s § 12 ods. 8 zákona o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní. Zároveň došlo k porušeniu § 7 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého sa záväzky obce vyplývajúce z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi ako aj ďalšie výdavky súvisiace s hlavnou činnosťou obce hradia z rozpočtu obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 443/2010 Z.z.
Dňa 31. 01. 2013 obec uzatvorila s prenajímateľom SimKor s. r. o. Banská Štiavnica zmluvu o nájme nehnuteľnosti a 09.12. 2013 zmluvu o pôžičke. Tým, že obec nezverejnila uvedené zmluvy na webovej stránke nepostupovala v súlade s § 5a ods. 14 zákona o slobodnom prístupe k informáciám, podľa ktorého povinne zverejňovaná zmluva sa zverejňuje nepretržite počas existencie záväzku vzniknutého z povinne zverejňovanej zmluvy, najmenej však počas piatich rokov od nadobudnutia účinnosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Tým, že obec uzatvorila zmluvu o nájme, pričom nemala zahrnuté celé nájomné za rok 2013 v rozpočte na rok 2013, nepostupovala podľa § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy nie je oprávnený zaväzovať sa v bežnom rozpočtovom roku na také úhrady, ktoré nemá zabezpečené v rozpočte na bežný rozpočtový rok a zaťažujú nasledujúce rozpočtové roky z dôvodu nedostatku zdrojov v bežnom rozpočtovom roku. Zároveň porušila finančnú disciplínu v sume 6 000,00 eur podľa § 31 ods. 1 písm. f) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny prekročenie rozsahu splnomocnenia na prevzatie záväzkov podľa § 19 ods. 5.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
V rozpočte na rok 2013 mala obec výdavky na obstaranie bytového domu rozpočtované v sume 710 000,00 eur, z toho výdavky v sume
107 500,00 boli pokryté príjmami z kapitálového transferu zo štátneho rozpočtu, výdavky v sume 575 693,00 eur boli pokryté z úveru zo ŠFRB, výdavky v sume 14 375,00 eur boli pokryté bankovým úverom a výdavky v sume 12 432,00 eur vlastnými zdrojmi obce. Podľa aktuálneho výmeru MDVaRR SR a plánu financovania, ktoré tvorili neoddeliteľnú prílohu č. 3 nájomnej zmluvy a zmluvy o budúcej kúpnej zmluve z 17. 04. 2012 mal byť bytový dom financovaný v sume 448 373,10 eur z úveru zo ŠFRB, z dotácií v sume 149 457,70 eur a 21 428,73 eur a z vlastných zdrojov obce v sume 78 159,58 eur. Rozpočet obce na rok 2013 v časti príjmov a výdavkov súvisiacich s obstaraním bytového domu „B“ nebol zostavený podľa tohto finančného plánu. Rozpočtovým opatrením z 31. 12. 2013 bol dokonca znížený zo sumy 710 000,00 eur na sumu
622 413,00 eur, t. j. neboli v ňom zahrnuté všetky výdavky na obstaranie bytového domu „B“, k 31. 12. 2013 bolo skutočné čerpanie v sume 679 191,90 eur, čo predstavuje čerpanie na úrovni 109 %.Tým, že obec uzatvorila kúpnu zmluvu na kúpu bytového domu „B“ a nemala na jej úhradu zabezpečený dostatok finančných prostriedkov v rozpočte na rok 2013, nepostupovala podľa § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň porušila finančnú disciplínu v sume 9 924,42 eur podľa § 31 ods. 1 písm. f) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Tým, že obec uzatvorila zmluvu o pôžičke so splatnosťou do 30 kalendárnych dní, pričom nemala na jej úhradu zabezpečený dostatok finančných prostriedkov v rozpočte na rok 2013 a 2014, nepostupovala podľa § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň porušila finančnú disciplínu v sume 57 000,00 eur podľa § 31 ods. 1 písm. f) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Z hlavnej knihy, denníka ani z FIN 1-12, sa nedala overiť výška zaplatených úrokov podľa jednotlivých úverov, nakoľko obec účtovala všetky úroky zo ŠFRB aj z bankových úverov na jednom účte 562 Úroky, neviedla analytické účty podľa úverov a pri triedení výdavkov obec tiež používala pre všetky úroky rozpočtovú položku 651 004 Splácanie úrokov v tuzemsku ostatnému veriteľovi. Konečný stav k 31. 12. 2015 v účtovníctve bol v súlade so stavom čerpania k 31.12.2015 podľa FIN 1-12. Nesprávnym triedením výdavkov za úhradu úrokov bankových úverov z uvedených podpoložiek rozpočtovej klasifikácie v sume 1 915,28 eur nekonala obec v súlade s opatrením MF SR k rozpočtovej klasifikácii, ktorým sa vykonáva § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Správne mali byť úroky platené banke triedené na podpoložke 651002 Splácanie úrokov v tuzemsku banke a pobočke zahraničnej banky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Kontrolná skupina overila výšku úrokov z úverov ŠFRB podľa výpisov. K 31. 12. 2015 ŠFRB z prvého úveru zúčtoval úroky v sume 2 920,84 eur a z druhého úveru v sume 2 922,19 eur. Na účte 562 Úroky obec zaúčtovala úroky z úverov ŠFRB v sume 10 703,84 eur (za obidva úvery). Tým, že obec zaúčtovala úroky z úverov ŠFRB na účet 562 Úroky vo vyššej sume ako boli skutočne zúčtované ŠFRB, nepostupovala v súlade s § 63 ods. 2 postupov účtovania, podľa ktorého sa na ťarchu tohto účtu účtuje platobná povinnosť z dôvodu úrokov voči bankám, dodávateľom pri pôžičkách, finančných operácií, napríklad eskontu cenných papierov. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Obec v roku 2015 nemala finančné prostriedky fondu opráv analyticky oddelené na bankovom účte, čo nebolo v súlade s § 40 ods. 3 opatrenia MF SR k postupom účtovania, podľa ktorého v účtovnej jednotke, ktorou je obec sa na samostatnom analytickom účte sa účtujú prostriedky peňažných fondov. Nedodržaním postupov účtovania obec nepostupovala v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31
Tým, že obec uviedla v poznámkach k účtovnej závierke nesprávnu informáciu o záložnom práve k majetku a o splátkach istiny a úrokov úveru, nepostupovala v súlade s § 3 ods. 1 opatrenia MF SR k usporiadaniu a predkladaniu účtovnej závierky, podľa ktorého sa poznámky zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé. Tým, že obec nedodržala predmetné ustanovenie opatrenia, nepostupovala v zmysle § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Tým, že obec neuviedla v poznámkach informáciu o záložnom práve k nehnuteľnostiam nepostupovala podľa § 18 ods. 5 zákona o účtovníctve, podľa ktorého sa v poznámkach uvádzajú informácie, ktoré vysvetľujú a dopĺňajú údaje v súvahe a výkaze ziskov a strát, prípadne ďalšie výkazy a údaje, ktoré ich vysvetľujú a dopĺňajú. V poznámkach sa uvádzajú aj informácie, ktoré sa týkajú použitia účtovných zásad a účtovných metód, a ďalšie informácie podľa požiadaviek ustanovených týmto zákonom. V poznámkach uvedie účtovná jednotka tiež informácie o skutočnostiach, ktoré ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, nevykazuje v ostatných súčastiach účtovnej závierky, ale ich dôsledky menia významným spôsobom pohľad na finančnú situáciu účtovnej jednotky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Predbežnú FK v obci vykonávala jedna zamestnankyňa obce a starostka obce. Tým, že starostka obce ako štatutárny orgán obce vykonávala predbežnú FK, nebola zachovaná vzájomná nezlučiteľnosť a oddelenie rozhodovacích právomocí vedúcich zamestnancov od právomoci zamestnancov zodpovedných za realizáciu finančnej operácie a od právomoci zamestnancov zodpovedných za vedenie účtovníctva, podľa § 8 písm. c) zákona o finančnej kontrole. Vymedzenie oprávnených osôb na vykonávanie predbežnej FK neumožňovalo v plnom rozsahu aplikovať ani § 9 ods. 2 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého predbežnú FK vykonáva vedúci zamestnanec poverený vedúcim orgánu verejnej správy a zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Obec nevykonala predbežnú finančnú kontrolu finančnej operácie, resp. je časti v prípade dvoch zmlúv a 14 objednávok, čím nepostupovala v súlade s ustanovením § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého predbežnou FK orgán verejnej správy overuje každú pripravovanú finančnú operáciu. Zároveň obec nekonala v súlade s ustanovením § 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého sa predbežnou FK overuje súlad pripravovanej finančnej operácie so schváleným rozpočtom, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami alebo s internými aktmi riadenia so zameraním na hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov. Pri podpise zmluvy ide o finančnú operáciu, na základe ktorej sa realizuje vstup do záväzku, pričom podpis zmluvy predpokladá finančné plnenie na výdavkovej strane rozpočtu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Predbežná FK bola pri dvoch zmluvách vykonaná len jednou osobou, čím obec nepostupovala v súlade s § 9 ods. 2 zákona o finančnej kontrole.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.