-
IČO
-
00321796
-
Sídlo
-
Námestie obetí komunizmu 1, 01131 Žilina
-
Kontrolované obdobie
-
2015 - 1. polrok 2018
-
Termín kontroly
-
23.08.2018 -
13.11.2018
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Zabezpečenie a zavedenie triedeného zberu pre všetky povinne triedené zložky komunálneho odpadu (papier, plasty, kovy, sklo, viacvrstvové kombinované materiály na báze lepenky, jedlé oleje a tuky z domácností a biologicky rozložiteľný odpad zo záhrad a parkov vrátane odpadu z cintorínov).
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Mesto malo v kontrolovanom období zabezpečený na svojom území aj triedený zber iných ako povinných zložiek komunálnych odpadov. V roku 2017 tvorili tieto ostatné zložky spolu 19,15 % celkového triedeného odpadu. Uvedená skutočnosť výrazne pozitívne prispievala k zvyšovaniu podielu triedeného odpadu a v konečnom dôsledku k znižovaniu vyprodukovaného množstva zmesového komunálneho odpadu.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Zberné nádoby zodpovedajú systému zberu zmesového komunálneho odpadu a triedeného zberu zložiek komunálnych odpadov, pričom sú farebne odlíšené. Rodinné domy majú zabezpečené kompostovacie zásobníky.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 371/2015 Z.z.
Štandard zberu vyjadrujúci minimálne zberové kapacity, v jednotkách objemu, v priemere dostupné pre každého jednotlivého obyvateľa počas kalendárneho roka je mestom aktuálne spĺňaný pre každú povinne triedenú zložku odpadu, t.j. pre papier, plasty, sklo, kovy a tetrapaky. Dostupnosť zberových kapacít pre povinne triedené zložky je teda dostatočná, pričom je k dispozícii aj určitá rezerva nad 100 %.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 371/2015 Z.z.
Podľa štatistických ročných výkazov o komunálnom odpade z obce ŽP 6-01 vykazovalo mesto za kontrolované obdobie rokov 2015 až 2017 všetky povinne triedené zložky komunálneho odpadu. Ako držiteľ odpadu viedlo a uchovávalo evidenciu o druhoch a množstve odpadov a o nakladaní s nimi. Súčasne ohlasovalo údaje z evidencie za uplynulý kalendárny rok príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva a uchovávalo ohlásené údaje.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Zber vytriedených zložiek komunálnych odpadov, na ktoré sa uplatňuje rozšírená zodpovednosť výrobcov bol na základe zmluvy umožnený OZV na jej náklady. OZV zabezpečuje odobratie celého množstva oddelene vyzbieranej zložky komunálneho odpadu, na ktoré sa uplatňuje rozšírená zodpovednosť výrobcov a jej zhodnotenie recykláciou. Znáša aj náklady na zabezpečenie zberných nádob na predmetný triedený zber. Tieto vzniknuté náklady uhrádza OZV priamo zberovej spoločnosti zabezpečujúcej zber a vývoz triedeného komunálneho odpadu na území mesta. Prostredníctvom mesta tak nie sú realizované súvisiace finančné toky. Z pohľadu uzavretej zmluvy mesto v praxi neeviduje žiadne problémy vyplývajúce z rozšírenej zodpovednosti výrobcov, naopak spoluprácu hodnotí kladne.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Mesto zverejňuje na svojom webovom sídle podrobný všeobecne zrozumiteľný popis celého systému nakladania s komunálnym odpadom vrátane triedeného zberu a aj v spolupráci s OZV realizuje pravidelne vzdelávaciu a informačnú kampaň zameranú na zvýšenie povedomia obyvateľov v oblasti triedeného zberu komunálnych odpadov.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Mesto napĺňanie cieľov vyplývajúcich z POH do roku 2015 priebežne nemonitorovalo a ani žiadnym spôsobom nevyhodnocovalo mieru ich účinnosti. Tým nemohlo včas reagovať na vzniknutú situáciu a vykonať potrebné zmeny či nápravné opatrenia na dosiahnutie očakávaného cieľa.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Programový rozpočet mesta obsahoval v kontrolovanom období program zameraný na odpadové hospodárstvo, ktorý bol z hľadiska zámeru logicky členený na podprogramy zamerané na zvoz a likvidáciu najmä zmesového odpadu a na triedenie a následnú recykláciu odpadu. Jeho štruktúra zostala v zásade zachovaná, čím bola zabezpečená určitá kontinuita a stabilita nevyhnutná pre dlhodobejšie plánovanie. Na monitorovanie a hodnotenie plnenia stanovených cieľov malo mesto ako nástroj sformulované merateľné ukazovatele pomenúvajúce výstup, ktorý sa má dosiahnuť v plánovanej číselnej hodnote.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 5238/2004-42 v znení Dodatku č.1 a Dodatku č. 2
Podprogram Zvoz, odvoz a likvidácia odpadu mal zámer nesprávne formulovaný ako cieľ, popisoval konkrétnu činnosť (pravidelný zvoz odpadu), nie budúci stav, ale službu zabezpečovanú mestom. Nebol všeobecný a formulovaný ako výzva. V podprograme chýbal výsledkovo orientovaný cieľ vyplývajúci z POH a z existujúceho výsledkovo orientovaného merateľného ukazovateľa medziročne a plánovite znižujúceho množstvo vyvezeného zmesového komunálneho odpadu (napr. cieľ: znížiť podiel zmesového odpadu na celkovom komunálnom odpade). Nedostatkom podprogramu Triedenie a recyklovanie odpadu bola v rozpočtovom roku 2017 skutočnosť, že v rámci jeho štruktúry čerpané kapitálové výdavky poskytnuté Envirofondom v sume 106 539,72 eur, neboli realizované prostredníctvom rozpočtovo plánovaných hodnôt existujúcich merateľných ukazovateľov, umožňujúcich hodnotiť mieru účinnosti vynaložených prostriedkov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 5238/2004-42 v znení Dodatku č.1 a Dodatku č. 2
Mesto v kontrolovanom období napĺňanie zámerov a cieľov vyplývajúcich z programového rozpočtu k 30. júnu pravidelne monitorovalo a k 31. decembru každoročne hodnotilo. Prostredníctvom dosahovania plánovaných hodnôt príslušných merateľných ukazovateľov súčasne posudzovalo mieru účinnosti kontrolovaného programu týkajúceho sa odpadového hospodárstva.
Typ nedostatku: -
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Ciele, opatrenia a aktivity stanovené v POH do roku 2015, zamerané na znižovanie množstva biologicky rozložiteľných odpadov ukladaných na skládky a na zvyšovanie povedomia obyvateľov v oblasti nakladania s komunálnymi odpadmi neboli premietnuté do štruktúry príslušného programu programového rozpočtu. Znižovanie množstva zmesového komunálneho odpadu a teda súvisiaci medziročný progres vyplývali len nepriamo z plánovaných množstiev vyvezeného odpadu v merných jednotkách, nie zo samotného zadefinovaného zámeru alebo cieľa podprogramu. Zámery a ciele programového rozpočtu tak nenadväzovali komplexne na opatrenia a aktivity vyplývajúce z POH do roku 2015.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Skutočný príjem mesta z miestneho poplatku prevyšoval v trojročnom kontrolovanom období výdavky zrealizované na účely odpadového hospodárstva bez cudzích zdrojov spolu o 1 680 059,39. eur. Tieto nevyčerpané prostriedky (nepoužitá časť výnosu z miestneho poplatku) boli každoročne v rámci usporiadania výsledku hospodárenia mesta neodôvodnene zahrnuté ako súčasť prebytku rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok do tvorby rezervného fondu, čím mesto nezabezpečilo ich ďalšie použitie podľa zákona o odpadoch, podľa ktorého je výnos tohto miestneho poplatku možné použiť výlučne na zber, prepravu, zhodnocovanie a zneškodňovanie komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov. Naopak ich ďalšie čerpanie na oprávnené účely v budúcich obdobiach je výrazne limitované možnosťami použitia prostriedkov rezervného fondu. Aj napriek uvedeným nevyčerpaným prostriedkom bol v posudzovanom období zaznamenaný aj medziročný nárast sumy pohľadávok evidovaných z titulu nedoplatkov za miestny poplatok.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 79/2015 Z.z.
Z porovnania dosahovaného podielu triedeného zberu vo vzťahu k nákladom uskutočneným za jeho zabezpečenie na území mesta vyplýva medziročný nárast tohto podielu, pri vynaložení porovnateľných nákladov. Podiel množstva triedeného odpadu voči celkovému vyprodukovanému odpadu pri porovnaní rokov 2017 a 2015 stúpol približne 4,1 násobne.
Typ nedostatku: -
Z hľadiska plnenia cieľov zameraných na dosahovanie podielu triedeného odpadu k celkovému komunálnemu odpadu, vychádzajúcich z POH SR a zároveň z cieľov EÚ, možno systém triedenia odpadov v meste hodnotiť v kontrolovanom období ako účinný. Ciele EÚ stanovené pre roky 2016 a 2017 boli mestom v zásade splnené (podiel triedenia 20 %, resp. 30 %). Plánované ciele určené pre nasledujúce obdobie rokov 2018 až 2020 by mali byť na základe vypočítaného lineárneho odhadu pravdepodobne taktiež dosiahnuté, na základe čoho existuje predpoklad, že v roku 2020 by mohla byť dosiahnutá úroveň triedenia 60 %. Výpočet odhadu rezultoval z predchádzajúceho vývoja, t.j. z kalkulácie zohľadňujúcej medziročný nárast podielu triedeného odpadu v prvých troch rokoch posudzovaného obdobia (2015 až 2017).
Typ nedostatku: -
Z hľadiska plnenia cieľov stanovených programovým rozpočtom možno systém triedenia odpadov v meste hodnotiť v kontrolovanom období ako úspešný a účinný. Tieto ciele mesta stanovené pre roky 2016 a 2017 boli podľa hodnotiacich správ dosiahnutím plánovaných hodnôt príslušných merateľných ukazovateľov v princípe plnené, pričom medziročný nárast podielu triedeného odpadu na celkovom odpade možno vnímať perspektívne.
Typ nedostatku: -
Mesto svojich obyvateľov v rámci motivovania žiadnym spôsobom neinformovalo, že zvýšením podielu triedeného odpadu je možné znížiť, resp. prehodnotiť výšku ustanoveného miestneho poplatku. V príslušnom všeobecne záväznom nariadení mesta, resp. v inom dokumente nie je konštatovaná možnosť prehodnotenia a úpravy výšky stanoveného miestneho poplatku v prípade dôslednejšieho triedenia odpadov a ani iná motivačne pôsobiaca skutočnosť.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť