- IČO
- 00603481
- Sídlo
- Primaciálne námestie 1, 81499 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2015
- Termín kontroly
- 25.08.2016 - 07.12.2016
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Mesto vykonalo export rozpisu svojho rozpočtu za rok 2015 do systému RIS.SAM dňa 20.05.2015 (41 kalendárnych dní po jeho schválení), čím konalo v rozpore s § 12 ods. 4 písm. a) zákona č. 583/2004 Z. z.
Uznesením MZ č.345/2015 z 10.12.2015 bol primátor mesta splnomocnený vykonávať zmeny rozpočtu v mesiaci december 2015 bez toho, aby v ňom bol stanovený rozsah (kvantifikácia) zmien rozpočtu, ktoré môže vykonávať primátor mesta, čím došlo k porušeniu § 11 ods. 4 písm. b) zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta.
Kontrolou predloženého výkazu FIN 6-04 - Finančný výkaz o stave bankových účtov a záväzkov obcí, vyšších územných celkov a nimi zriadených rozpočtových organizácií bolo zistené, že v riadku č. 5 nebola uvedená výška záväzkov po lehote splatnosti k 31.12.2015.
Tým, že rámcová zmluva obsahovala dve ceny predmetu zákazky, kontrolovaný subjekt nedbal pri úprave zmluvných vzťahov na odstránení všetkého, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov v súlade s § 43 Občianskeho zákonníka.
Mesto ako poskytovateľ príspevku mnohodetným rodinám neposudzovalo existenciu stavu hmotnej núdze u príjemcov finančného príspevku - fyzickým osobám - nad rámec zákona č. 599/2003 Z. z o pomoci v hmotnej núdzi
Správa o zákazke nebola zverejnená v profile verejného obstarávateľa na webovom sídle ÚVO v lehote stanovenej podľa § 21 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého VO vypracuje a zverejní správu o zákazke v profile do desiatich pracovných dní odo dňa uzatvorenia zmluvy alebo rámcovej zmluvy.
Rámcová zmluva alebo dodatky k zmluve neboli zverejnené v profile VO vôbec, čím bol porušený § 49a ods. 1 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého VO uverejní vo svojom profile v členení podľa jednotlivých verejných obstarávaní zmluvu, koncesnú zmluvu, rámcovú dohodu a každý ich dodatok, a to do siedmich pracovných dní odo dňa ich uzavretia, alebo si túto povinnosť nesplnil ani prostredníctvom uverejnenia priameho odkazu na text zmluvy podľa § 49a ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní.
Kontrolovaný subjekt si nesplnil svoju zverejňovaciu povinnosť v súlade s § 9 ods. 6 zákona o VO, podľa ktorého je verejný obstarávateľ povinný bezodkladne po uzatvorení zmluvy zverejniť v profile kópiu zápisnice o posúdení splnenia podmienok účasti vo VO, kópie ponúk všetkých uchádzačov doručené v lehote na predkladanie ponúk, kópiu zápisnice z otvárania ponúk, kópiu zápisnice o vyhodnotení ponúk, kópiu zápisnice o zasadnutí poroty a kópiu správy podľa § 21 ods. 2 zákona o VO.
"V profile VO nebola zverejnená suma skutočne uhradeného plnenia zo zmluvy alebo rámcovej dohody, vrátane ich dodatkov, a to ak ide o zmluvu alebo rámcovú dohodu, uzatvorenú
na obdobie dlhšie než jeden rok, vždy aj k 31. marcu kalendárneho roka, za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka, v tomto prípade do 31.03.2016 podľa § 49a ods. 1 písm. d) bod 2 zákona o verejnom obstarávaní.
"
Na faktúrach chýbali dátumy vykonania PFK a schválenia finančnej operácie.
"Zmluva bola zverejnená až po poskytnutí plnenia protistranou, t. j. k plneniu došlo bez právneho titulu definovanom v § 451 ods. 2 Občianskeho zákonníka. Takýmto uzatvorením povinne zverejňovanej zmluvy došlo k porušeniu ustanovení § 5a zákona o slobodnom prístupe k informáciám a § 21a ods. 1 písm. c) tohto zákona, podľa ktorého sa priestupku dopustí ten, kto poruší inú povinnosť ustanovenú týmto zákonom, t. j. aj nesplnenie si povinnosti zverejniť zmluvu.
"
Hlavné mesto poskytlo preddavky na nákup elektronických darčekových kariet bez toho, aby boli zmluvne dohodnuté, čím nekonalo v súlade s § 19 ods. o zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Uvedeným zároveň porušilo finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. l)
Mesto v textovej časti poznámok uviedlo náklady voči audítorovi alebo audítorskej spoločnosti bez ďalšieho členenia , čím nekonalo v súlade s § 18 ods. 6 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná v poznámkach uviesť aj vymedzenie a sumu vzniknutých nákladov voči audítorovi alebo audítorskej spoločnosti za účtovné obdobie v členení na náklady za overenie účtovnej závierky, uisťovacie audítorské služby s výnimkou overenia účtovnej závierky, súvisiace audítorské služby, daňové poradenstvo a ostatné neaudítorské služby. Suma uvedená v poznámkach nekorešpondovala s údajom uvedeným v hlavnej knihe na analytickom účte 518.
Kontrolou tabuľkovej časti poznámok bola zistená nesprávne uvedená zostatková hodnota podielových cenných papierov a podielov v dcérskej účtovnej jednotke k 31.12.2015, keď nebola upravená o tvorbu OP vo výške 1 891 697,92 eur. Nesprávnym a neúplným uvedením údajov v poznámkach v ÚZ hlavné mesto nekonalo v súlade s § 23a ods. 8 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka zodpovedná za správnosť uložených dokumentov. Zároveň nekonala v súlade s § 17 ods. 9 tohto zákona, podľa ktorého informácie v účtovnej závierke sú spoľahlivé, ak spĺňajú požiadavky podľa § 7 ods. 1 a ak sú úplné a včasné.
Účtovaním nákladov v sume eur do obdobia, s ktorým časovo a vecne nesúviseli, hlavné mesto nepostupovalo v súlade s § 3 ods. 1 a 2 zákona o účtovníctve v platnom znení, podľa ktorých účtovná jednotka vykazuje účtovné prípady v období, s ktorými časovo a vecne súvisia. Zároveň hlavné mesto neúčtovalo v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve, t. j. podľa platných postupov účtovania.
Mesto o majetku uvedenom do užívania na základe vydaného povolenia na predčasné užívanie stavby neúčtovalo v súlade s § 26 ods. 1 postupov účtovania, podľa ktorého uvedením do užívania sa rozumie aj vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutia o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku, čím zároveň nedodržalo ustanovenie § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Tým, že hlavné mesto neevidovalo majetok v účtovníctve podľa zákona o účtovníctve, nedodržalo ustanovenie § 7 ods. 2 písm. d) zákona o majetku obcí.
Mesto nekonalo v súlade s § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve, podľa ktorého ku dňu zostavenia účtovnej závierky je účtovná jednotka povinná upraviť ocenenie hodnoty majetku, vytvoriť rezervy a odpisovať majetok v súlade s účtovnými zásadami a účtovnými metódami a ods. 4, podľa ktorého ocenenie majetku sa upraví opravnými položkami, ak existuje opodstatnený predpoklad zníženia hodnoty majetku pod jeho účtovnú hodnotu. Opravné položky sa zrušia alebo sa zmení ich výška, ak nastane zmena predpokladu zníženia hodnoty.(zmarené investície)
Mesto nedodržalo ustanovenie § 30 ods. 2 písm. h) zákona o účtovníctve, podľa ktorého inventúrny súpis ako účtovný záznam zabezpečujúci preukázateľnosť účtovníctva (v zmysle § 8 ods. 4), neobsahoval odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a 27, ak sú takéto skutočnosti známe
Mesto nepostupovalo v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve (platné postupy účtovania), keď na účte ostatných finančných investícií účtovalo o iných skutočnostiach, ako je jeho obsahová náplň - postupy účtovania § 31 ods. 7
Mesto v roku 2015 rezervy na prebiehajúce a hroziace súdne spory, audit ani rezervy na nevyfakturované dodávky nevytvorilo, čím nekonalo s § 14 ods. 1 platných postupov účtovania, podľa ktorého sa tvorí rezerva v súlade s § 26 zákona, t.j. ku dňu zostavenia účtovnej závierky je účtovná jednotka povinná upraviť ocenenie hodnoty majetku, vytvoriť rezervy a odpisovať majetok v súlade s účtovnými zásadami a metódami. Hlavné mesto zároveň nedodržalo ustanovenie § 14 ods. 9 postupov účtovania, ktoré vymedzuje okruh záväzkov, ku ktorým sa rezervy vytvárajú. Zároveň nekonalo v súlade s § 7 ods. 2 písm. d) zákona o majetku obcí, podľa ktorého sú orgány obce povinné viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu.
Hlavné mesto nemalo interným aktom riadenia upravenú oblasť tvorby, použitia a rozpustenia rezerv, čím nepostupovalo v súlade s § 14 ods. 2 postupov účtovania, ktorý stanovuje, že „spôsob tvorby a použitia rezerv sa účtuje podľa vnútorného predpisu účtovnej jednotky, pričom rezerva sa použije len na účel, na ktorý bola vytvorená“
Kontrolovaný subjekt vykonal PFK po uzatvorení zmlúv, čím nepostupoval v súlade s § 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
Mesto pri zmluvách o prevode majetku (nehnuteľností) nevykonalo PFK, čím nepostupovalo v súlade s ustanovením § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
Mesto zverejnilo zmluvy bez uvedenia osobných údajoch účastníka zmluvy odlišného od povinnej osoby v rozsahu titul, meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu.
"Kontrolovaný subjekt nekonal a neuplatnil si práva vyplývajúce z dodatku zmluvy a neuložil nájomcovi za rok 2014 zmluvnú pokutu vo výške 300,00 eur.
"
Kontrolovaný subjekt si neuplatnil svoje práva vyplývajúce zo zmluvy a úhradu nájomného a zálohových platieb vo výške 42 033,26 eur vymáhal až po uplynutí 18 mesiacov nájomného vzťahu.