-
IČO
-
42181810
-
Sídlo
-
Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava-Staré Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2007-2017
-
Termín kontroly
-
05.10.2017 -
10.12.2017
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
V rámci SR neexistuje evidencia, ktorá by preukazovala, ako má každá nehnuteľnosť riešený spôsob nakladania s komunálnymi odpadovými vodami. NKÚ SR z toho dôvodu upozorňuje na riziko, že údaje predkladané EK nie sú kompletné a spoľahlivé.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Preverením stavu plnenia záväzku SR voči EÚ k 31.12.2015 NKÚ SR zistil, že MŽP SR ho nevyhodnocovalo k tomuto termínu. Vyhodnotením údajov k termínu 31.12.2014 a vychádzajúc z vyjadrení MŽP SR je zrejmé, že SR nesplnila záväzok odkanalizovania všetkých aglomerácií nad 2 000 EO do 31.12.2015, tzn. ani k predošlým prechodným obdobiam.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Preverením plnenia stanovených cieľov NKÚ SR zistil, že splnenie špecifického cieľa prioritnej osi 1 (znižovanie znečistenia vôd a zvýšenie kvality života obyvateľstva SR) nebolo možné vyhodnotiť, pretože neboli nastavené konkrétne merateľné ukazovatele na jeho vyhodnotenie.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Analýzou plnenia operačného cieľa 1.2 (odvádzanie a čistenie komunálnych odpadových vôd v zmysle záväzkov SR voči EÚ) NKÚ SR zistil, že merateľný ukazovateľ „Počet ekvivalentných obyvateľov napojených
na novovybudovanú kanalizačnú sieť“ bol v roku 2017 plnený oproti plánovanej hodnote na 50,20 %. NKÚ SR preto upozorňuje na možné riziko, že EK vyhodnotí tento Core ukazovateľ ako nenaplnený vzhľadom na cieľovú hodnotu stanovenú v OP ŽP k 31.12.2015.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NKÚ SR tiež zistil, že skontrolovaní koneční prijímatelia NFP neboli zo strany riadiaceho orgánu usmerňovaní, akou metodikou majú stanoviť počet EO v žiadosti o NFP a potom následne pri vykazovaní tohto merateľného ukazovateľa v monitorovacích správach. Viacerí koneční prijímatelia NFP stanovovali tieto údaje rôzne a existuje tak riziko nejednotnosti a nekompatibilnosti ich vykazovania.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
V rámci tejto kontrolnej akcie NKÚ SR zisťoval pripojiteľnosť na novovybudované kanalizačné siete na vzorke 26 konečných prijímateľov NFP. Pripojiteľnosť na základe aktívnych kanalizačných odbočení pri jednotlivých projektoch bola v rozmedzí od 25 % do 100 %. Čím menej bolo aktívne pripojených kanalizačných odbočení, tým sú prepočítané vynaložené verejné prostriedky na jedno kanalizačné odbočenie vyššie. Ako najčastejší dôvod nepripájania sa obyvateľov na novovybudované kanalizačné siete bol identifikovaný nedostatok finančných prostriedkov na vybudovanie kanalizačnej prípojky, ktorú obyvatelia budujú na vlastné náklady. Najvyššia pripojiteľnosť bola zaznamenaná
pri projektoch, kde bola kanalizácia (odbočenia) vybudovaná čo najbližšie k hraniciam pozemkov obyvateľov. To by malo
o. i. slúžiť ako dobrá prax pri ďalších projektoch budovania kanalizácie.
Typ nedostatku: Neefektívne konanie
NKÚ SR zistil, že odbory starostlivosti o životné prostredie okresných úradov v rámci celej SR neboli jednotne a dostatočne účinne usmerňované ako postupovať pri kontrole povinnosti vlastníkov nehnuteľností pripojiť sa na vybudované kanalizačné siete v zmysle zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Z kontrol vykonaných NKÚ SR u vybraných obcí vyplynulo, že obce rôzne a často nesprávne interpretujú súčasnú právnu legislatívu v oblasti kontroly preukazovania odvozu obsahu žúmp. Väčšina obcí nevykonávala pravidelnú a systematickú kontrolu odvozu obsahu žúmp u vlastníkov nehnuteľností, ktorí majú zavedený tento individuálny systém odvádzania komunálnych odpadových vôd. Obce spravidla vykonávali kontrolu tesnosti žúmp len v procese kolaudácie nehnuteľnosti. NKÚ SR upozorňuje na rôzny výklad a nejednoznačnosť právnych noriem. Legislatíva týkajúca sa nakladania s odpadovými vodami akumulovanými vo vodotesných žumpách je súčasťou viacerých predpisov (napr. v stavebnom zákone, vodnom zákone, zákone o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, zákone o obecnom zriadení, v rôznych vykonávacích predpisoch, v STN), je zároveň komplikovaná a príslušným orgánom, ako aj občanom umožňuje rôznu interpretáciu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť