-
IČO
-
30416094
-
Sídlo
-
Námestie Slobody 6, 81005 Bratislava-Staré Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2013 - 2021, v prípade potreby objektívneho zhodnotenia preverovaných skutočností aj iné súvisiace obdobia
-
Termín kontroly
-
22.02.2022 -
12.06.2022
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Kontrolné zistenie 1:
Plnenie úloh a opatrení v súvislosti s cyklostratégiou vyplývajúcich z národných stratégií a politík bolo MDV SR povinné predkladať každoročne k 31.12. prostredníctvom hlásení o plnení úlohy. Preverením hlásení o splnení úloh a opatrení v súvislosti s cyklostratégiou vyplývajúcich z národných stratégií a politík bolo zistené, že už v prvom hlásení k 31.12.2014 bolo MDV SR deklarované splnenie všetkých termínovaných aj netermínovaných opatrení. Podobný obsah mali aj ostatné hlásenia, ktoré uvádzali takmer zhodne splnenie všetkých termínovaných opatrení a priebežné plnenie netermínovaných opatrení bez konkrétnej špecifikácie ich formy plnenia. Kontrolou bola preukázaná formálnosť vyhodnotenia plnených úloh a opatrení, pretože časť termínovaných opatrení nebola splnená vôbec a niektoré netermínované opatrenia boli splnené len čiastočne.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 2:
MDV SR bolo na základe opatrenia prijatého v zmysle národnej cyklostratégie povinné spracovať v termíne do 31.03.2014 metodiku pre generely nemotorovej dopravy vrátane prepojenia mestských cyklotrás s cykloturistickými trasami. Kontrola preukázala formálne vyhodnotenie plneného opatrenia, keď napriek skutočnosti, že dokument bol schválený vo vedení MPRV SR v septembri 2015, resp. v januári 2016 vo vedení MDV SR, opatrenie bolo zo strany kontrolovaného subjektu vyhodnotené ako splnené. Uvedené zistenie bolo potvrdené aj obsahom zápisníc zo zasadnutí MPS, na ktorých národný cyklokoordinátor informoval prítomných o nesplnení stanoveného termínu.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 3:
Národná cyklostratégia určila prostredníctvom prijatého opatrenia v stanovenom termíne do 31.12.2014, vypracovať návrhy na potrebnú zmenu legislatívy pre rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR (najmä novelizácia zákonov súvisiacich s ochranou prírody a krajiny, lesmi, katastrom nehnuteľností, vysporiadaním pozemkov, vodohospodárskou výstavbou a spravovaním vodných tokov, ako aj cestnou sieťou a cestnou premávkou). Kontrola preukázala formálne vyhodnotenie plneného opatrenia, keď napriek skutočnosti, že v stanovenom termíne bol vypracovaný návrh na zmenu len jedného zákona, bolo opatrenie zo strany kontrolovaného subjektu vyhodnotené ako splnené. Ostatné vyššie uvedené zákony neboli v správe spomenuté ani hodnotené.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 4:
V súvislosti s rozvojom cyklistickej dopravy a výstavbou cyklistickej infraštruktúry bola preverená skutočnosť, či MDV SR disponuje údajmi o dĺžke, resp. sieti vybudovaných a značených cyklotrás. Kontrolou bolo zistené, že MDV SR nemalo spracovanú ani zverejnenú komplexnú evidenciu v podobe číselných údajov, resp. sietí alebo máp cyklodopravných a cykloturistických trás. V zmysle štatistického zisťovania už od roku 2013 v trojročnom intervale získavalo ministerstvo od miest a obcí údaje o miestnych komunikáciách vrátane dĺžkových a plošných údajov o cyklodopravných trasách. Tieto údaje podľa cyklostratégie mali slúžiť ako východisková databáza údajov, ktoré budú využiteľné aj pri tvorbe cieľov a indikátorov na ďalšie obdobie. Kontrola preukázala, že MDV SR, napriek tomu, že disponovalo základnými údajmi o cyklodopravných trasách, spomenuté údaje nevyužívalo pre potreby cyklistickej dopravy a neboli ani sprístupnené, napr. zverejnením na webovom sídle ministerstva.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 5:
Na základe prijatého opatrenia Národnej cyklostratégie mal byť podiel nehodovosti (úmrtí) k počtu cyklistami najazdených kilometrov znížený do roku 2020 o cca 60 %, oproti údajom vykazovaných v roku 2014, kedy už tieto údaje mali byť sledované. Kontrolou predložených dokladov a informácií bolo zistené, že uvedený cieľ nebol v stanovenom období splnený, keď počet nehôd sa nedarilo dlhodobo znižovať a sledovanie počtu cyklistami najazdených kilometrov nebolo zavedené.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 6:
Opatrením prijatým na základe Národnej cyklostratégie mal byť zavedený pravidelný zber údajov o stave a rozvoji cykloinfraštruktúry a vykonávanie prieskumov a sčítaní na mapovanie cyklomobility v SR. Kontrolou bolo zistené, že do ukončenia výkonu kontroly nebol pravidelný zber uvedených údajov zavedený. Kontrola preukázala formálne vyhodnotenie plneného opatrenia, keď napriek skutočnosti, že do ukončenia výkonu kontroly nebol pravidelný zber uvedených údajov zavedený, opatrenie bolo vyhodnotené ako priebežne plnené. Chýbajúce údaje o počte cyklistami najazdených kilometrov boli jedným z dôvodov nesplnenia cieľa stanoveného v Národnej cyklostratégii.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 7:
Víziou Cyklostratégie bolo dosiahnuť 10 % - ný podiel cyklistickej dopravy na celkovej deľbe prepravnej práce do roku 2020. Kontrolou bolo zistené, že plánované hodnoty podielu cyklodopravy na prepravnej práci v jednotlivých rokoch neboli splnené ani v jednom roku sledovaného obdobia a nepodarilo sa k nim ani priblížiť. Na uvedenej skutočnosti sa významnou mierou podieľala aj absencia stabilného financovania cyklistickej dopravy. Podiel cyklistickej dopravy na celkovej prepravnej práci na Slovensku je takmer zanedbateľný a SR sa dlhodobo nedarí dosahovať požadované tempo rozvoja cyklistickej dopravy. Na zlepšenie tohto neuspokojivého stavu bude potrebné zaviesť okrem iného transparentné a merateľné kritérium vyhodnocovania zodpovedajúce stanovenému cieľu rastu cyklodopravy. Pripravovaná aktualizácia Cyklostratégie, ktorú ministerstvo plánuje zadať Žilinskej univerzite, má okrem iného riešiť aj potvrdenie dosiahnutia základnej vízie 10 % - ného podielu cyklistickej dopravy na celkovej deľbe prepravnej práce.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolné zistenie 8:
Na základe rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky bolo v zmysle Národnej cyklostratégie prijaté opatrenie na základe ktorého mal byť v termíne do 30.06.2014 vytvorený národný webový portál vrátane mapového podkladu s cyklotrasami s možnosťou vyhľadávania trás a so základnými informáciami o jednotlivých regiónoch a ich cykloinfraštruktúre. Kontrolou bolo preukázané formálne vyhodnotenie plneného opatrenia, keď napriek skutočnosti, že webový portál nebol do ukončenia výkonu kontroly vytvorený, opatrenie bolo zo strany kontrolovaného subjektu vyhodnotené ako splnené. Alternatívou webového portálu bol podľa zistenia odkaz na webovom sídle MDV SR na stránky občianskych združení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Na základe rozsahu a dôležitosti agendy cyklistickej dopravy zdôraznenej v Národnej cyklostratégii a zistení popísaných v ďalšej časti protokolu o výsledku kontroly bol počet uvedených zamestnancov vyhodnotený ako nedostatočný.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou bolo zistené, že MDV SR nemalo spracovanú ani zverejnenú komplexnú evidenciu v podobe číselných údajov, resp. sietí alebo máp cyklodopravných a cykloturistických trás. V zmysle štatistického zisťovania už od roku 2013 v trojročnom intervale získavalo od miest a obcí údaje o miestnych komunikáciách vrátane dĺžkových a plošných údajov o cyklodopravných trasách. Tieto údaje podľa cyklostratégie mali slúžiť ako východisková databáza údajov, ktoré budú využiteľné aj pri tvorbe cieľov a indikátorov na ďalšie obdobie. Kontrola preukázala, že MDV SR, napriek tomu, že disponovalo základnými údajmi o cyklodopravných trasách, spomenuté údaje nevyužívalo pre potreby cyklistickej dopravy a neboli ani sprístupnené, napr. zverejnením na webovom sídle ministerstva.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou bolo zistené, že MDV SR nemalo spracovanú ani zverejnenú komplexnú evidenciu v podobe číselných údajov, resp. sietí alebo máp cyklodopravných a cykloturistických trás. V zmysle štatistického zisťovania už od roku 2013 v trojročnom intervale získavalo od miest a obcí údaje o miestnych komunikáciách vrátane dĺžkových a plošných údajov o cyklodopravných trasách. Tieto údaje podľa cyklostratégie mali slúžiť ako východisková databáza údajov, ktoré budú využiteľné aj pri tvorbe cieľov a indikátorov na ďalšie obdobie. Kontrola preukázala, že MDV SR, napriek tomu, že disponovalo základnými údajmi o cyklodopravných trasách, spomenuté údaje nevyužívalo pre potreby cyklistickej dopravy a neboli ani sprístupnené, napr. zverejnením na webovom sídle ministerstva.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou predložených dokladov, resp. údajov zverejnených na webovom sídle MDV SR bolo zistené, že ministerstvo v rámci jednotlivých výziev uskutočňovalo výber projektov v zmysle zákona o poskytovaní dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Preverením skutočnosti, či MDV SR spätne zisťovalo výkonnosť jednotlivých výziev, resp. ich prínos na zvýšení podielu prepravnej práce bolo zistené, že, samotná výkonnosť projektov na základe údajov, ako napr. počty cyklistov, zvýšenie turizmu nebola vyhodnocovaná. Ministerstvo sa v súlade s podmienkami zmluvy o poskytnutí dotácie zameralo na vecné vyhodnotenie projektov, vyúčtovanie poskytnutej dotácie, resp. následnú kontrolu vybraných projektov na mieste.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou bolo zistené, že MDV SR údaje o finančných prostriedkoch investovaných do rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky z uvedených zdrojov, ani o dĺžke vybudovaných cyklotrás neevidovalo. Bez evidencie a pravidelného vyhodnocovania objemu finančných prostriedkov a dĺžky vybudovaných cyklotrás, MDV SR ako nositeľ verejnej politiky v oblasti cyklodopravy nemohlo účinne riadiť a koordinovať plnenie opatrení cyklostratégie.
Ďalej bolo tiež zistené, že na príprave výziev z fondov EÚ vyhlasovaných inými rezortmi (MPRV SR, MIRRI) sa ministerstvo podieľalo len formou konzultácii a osobných stretnutí, pričom nemalo možnosť priamo vstupovať do finálneho znenia jednotlivých výziev. Podľa vyjadrenia kontrolovaného subjektu, v podporených projektoch nebol kladený dôraz na kritériá, ktoré by prispeli k zvýšeniu počtu a dĺžky cyklodopravných trás.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť