- IČO
- 30416094
- Sídlo
- Námestie Slobody 6, 81005 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- Roky 2018 – 2020, pre dosiahnutie účelu kontroly a objektívne zhodnotenie kontrolovaných skutočností môžu byť použité aj údaje z predchádzajúceho a nasledujúceho obdobia.
- Termín kontroly
- 14.06.2021 - 02.11.2021
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Kontrolou kontraktov uzatvorených v kontrolovanom období boli zistené nasledovné vecné a formálne nedostatky:
- Kontrakty boli uzatvárané na dobu určitú, a to od 01.01. do 31.12. kalendárneho roka. Vzhľadom na termín ich uzatvárania - koniec mesiaca február, boli uzatvárané so spätnou pôsobnosťou.
- Komplexné vyhodnotenie vecného a finančného plnenia činností SSC malo ministerstvo podľa kontraktu uskutočňovať do 15.04. za predchádzajúci kalendárny rok. Kontrolou bolo zistené, že uvedené vyhodnotenie nebolo MDV SR uskutočňované, ministerstvo schvaľovalo výročnú správu zasielanú SSC, ktorá mala byť podkladom vyhodnotenia.
Kontrolou bolo zistené, že finančné prostriedky rozpočtované na opravu a údržbu mostov neboli priamo viazané a špecifikované na konkrétne mosty.
Plánovaná úroveň plnenia štandardu vo výške 55 % bola vo všetkých rokoch kontrolovaného obdobia rovnaká, t. j. stanovovala len približne polovičné splnenie stanoveného štandardu. Na základe vyjadrenia kontrolovaného subjektu, štandardy údržby vyplývajú z príslušných platných technických predpisov (Systém hospodárenia s mostami, Evidencia cestných mostov a lávok, Prehliadky, údržba a opravy cestných komunikácií. Mosty), ktoré stanovujú početnosť jednotlivých činností (kosenie, čistenie, obnova náterov, údržba súčastí ciest a mostov, ...) potrebných pre zachovanie adekvátneho stavu spravovaných objektov. Ako ďalej vyplýva z vyjadrenia, prideľovanie finančných prostriedkov na bežnú údržbu, ktoré sú navyšované v druhej polovici príslušného roka je nesystémové, tiež vzhľadom na to, že zabezpečovanie všetkých činností údržby a opravy je vykonávané len dodávateľsky. Na základe uvedeného, je plánovanie a následné vyhodnocovanie stanoveného cieľa prispôsobované dostupným finančným prostriedkom, ktoré hodnoverne nekorešpondujú s požiadavkami stanovenými technickými predpismi.
Podobne ako v predchádzajúcom prvku, plánovaná úroveň plnenia stanoveného cieľa v dĺžke 1 km bola vo všetkých rokoch kontrolovaného obdobia rovnaká, pričom táto dĺžka obsahovala cesty vrátane mostov. Textová časť cieľa síce obsahovala ambíciu zabezpečiť rekonštrukciu a obnovu mostných objektov v nevyhovujúcom stave, no merateľný ukazovateľ, ktorý je poddimenzovaný, jednak neumožňuje reálne posúdiť stav zlepšenia u mostov, ak k nemu došlo, jednak jeho nemennosť počas celého kontrolovaného obdobia nenasvedčuje o pláne, resp. ambícii posúvať stav hodnotených skutočností k lepším číslam. V podobnom duchu sú hodnotené aj ďalšie prvky v programovej štruktúre, kde plánované ukazovatele sú počas viacerých rokov nemenné alebo v nulovej hodnote. (Napr. prvky 0530209, 053020A)
Účinnosť opráv a údržby mostov bola vyhodnotená na základe desiatich kritérií stanovených NKÚ SR, ktoré zahŕňali náhle kolapsy mostov, resp. výrazné obmedzenie plynulosti premávky, porovnanie STS podľa jednotlivých stupňov, výkony prehliadok, plánovanie činností a stanovenie cieľov a merateľných ukazovateľov. Jednotlivým kritériám boli pridelené body v rozsahu 0 až 2 body. Kritériá sa týkali činnosti MDV SR aj správcu a boli spracované do prehľadu v prílohe 2, pričom boli vyhodnotené rovnako za obe organizácie ako celok. Po spočítaní celkového počtu 12 bodov bol systém hospodárenia s mostami vyhodnotený ako neúčinný.
Zásadnú zmenu účinnosti možno dosiahnuť len podstatným navýšením zdrojov (personál, technika, systém dlhodobo udržateľného financovania účelovo viazaného na mosty), ktoré sa využívajú v systéme hospodárenia s mostami. Čiastočné zvýšenie účinnosti je možné aj zlepšením nastavenia jednotlivých činností v rámci systému hospodárenia s mostami.