-
IČO
-
00331546
-
Sídlo
-
Hlavná 200/30, 07615 Hrčeľ
-
Kontrolované obdobie
-
2019 - 2021
-
Termín kontroly
-
30.06.2022 -
20.10.2022
-
Stav kontroly
-
Pripravovaná
Zistenia
Nastavenie systému vyplácania príspevkov v hmotnej núdzi nezabezpečilo adresnosť tejto pomoci pre ľudí, ktorí spĺňali zákonné predpoklady pre jej poskytnutie. Kontrolou bola preukázaná formálnosť procesov priznávania nároku na PnB, keď boli identifikované prípady obcou vydaných potvrdení o splnení podmienok, ktoré v skutočnosti splnené neboli. Uvedeným bolo zároveň potvrdené riziko o nevhodnom nastavení systému, ktorý umožňoval neoprávnené vyplácanie verejných prostriedkov, pričom samotný úrad práce nemal možnosť toto riziko obmedziť.
Jedným z príjmov obce sú miestne dane a poplatky. Pre získanie PnB je okrem iného podmienkou úhrada dane z nehnuteľnosti a poplatku za komunálny odpad, pričom podmienky nároku na bývanie sa v takom prípade prehodnocovali po uplynutí 12 po sebe nasledujúcich mesiacov. To je deklarované potvrdením obce, ktorá pre potreby priznania PnB potvrdzuje, že osoba má uhradené všetky podlžnosti. Na základe uvedeného potvrdenia zo strany obce je úradom práce posúdený nárok na priznanie tohto príspevku.
Kontrolou bolo zistené, že v šiestich prípadoch obec vydala v rokoch 2019 -2021 potvrdenia o úhrade dane z nehnuteľnosti a poplatku za komunálny odpad aj napriek tomu, že vlastníci nehnuteľnosti nemali uhradené vyrubené dane a poplatky. Tieto potvrdenia boli podkladom pre úrad práce na účely posúdenia nároku na príspevok na bývanie. Obec vystavením potvrdenia umožnila vyplácanie príspevku, ktorý schválil úrad práce aj napriek nesplneniu podmienok na jeho priznanie. Vystavením potvrdení o úhrade nákladov, ktoré neboli uhradené, obec umožnila bezdôvodné obohatenie získaním finančného prospechu z verejných prostriedkov, čím bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Presne vyčíslenie sumy, v ktorej došlo k porušeniu finančnej disciplíny nebolo možné, nakoľko suma pomoci v hmotnej núdzi bola určená ako rozdiel medzi úhrnom súm nárokov a príjmov.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Preverením dennej evidencie dochádzky na vybranej vzorke za mesiace január, júl, september 2021, bolo zistené, že chýbali vlastnoručné podpisy ZUoZ, čo nebolo v súlade s dohodou uzatvorenou podľa § 54 zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti v čl. III Práva a povinnosti obce ods. 8.
Vedenie podpísanej dennej dochádzky ZUoZ zabezpečovalo vyššiu transparentnosť pri príprave a kontrole mesačných dochádzkových listov, ktoré slúžia ako podklad k vyplateniu aktivačného príspevku.
Obec na preverovanej vzorke predloženej evidencie dochádzky úradu práce dodržala termíny na predkladanie evidencie definované v rámci dohôd uzatvorených podľa § 10, § 12 zákona č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a v rámci dohody podľa § 54 ods.1 zákona č. 5/2004 Z.z o službách zamestnanosti.
Z uzatvorených dohôd medzi obcou a úradom práce vyplynuli pre obe zmluvné strany aj ďalšie povinnosti. V prípade vykonávania menších obecných služieb na získanie dávky v hmotnej núdzi v plnej výške spočívala úloha úradu práce okrem iného v zabezpečení osobných ochranných pracovných prostriedkov a pracovných pomôcok. Úrad práce taktiež uzatváral úrazové poistenie pre občanov v hmotnej núdzi, prostredníctvom koordinátora koordinoval a kontroloval činnosti, zaznamenával zistené skutočnosti a prejednával ich s obcou.
V prípade vykonávania menších obecných služieb na získanie aktivačného príspevku bola organizácia realizácie činností k získaniu aktivačného príspevku v kompetencii organizátora – obce.
Dodržiavanie zmluvných povinnosti obce pri výkone aktivačnej činnosti realizoval koordinátor. Koordinátor organizoval, zabezpečoval vykonávanie aktivačnej činnosti v rámci dohôd podľa § 12 ods.3 zákona č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi podľa potreby a počasia. Rozdeľoval aktivačných pracovníkov na dané práce, ktoré boli naplánované a ktoré bolo potrebné urobiť v daný deň, sledoval dodržanie denného rozvrhu práce. Koordinátor organizoval vykonávanie aktivačnej činnosti v rámci dohôd podľa § 54 ods.1 zákona č.5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti pri upratovaní a kosení verejných priestranstiev, odstránení divokých skládok odpadu v osade, rekonštrukcie obecnej budovy a pri príprave na bezbariérový prístup. Vykonané práce boli doložené fotodokumentáciou.
Povinnosťou obce bolo zabezpečiť školenie z BOZP, koordinátorov, pracovné pomôcky a osobné ochranné pracovné prostriedky. Obec viedla záznamy o prevzatí osobných ochranných prostriedkov, čo sa potvrdilo aj na predloženej vzorke záznamov. Obec každoročne zabezpečovala školenie BOZP tak svojich zamestnancov, ako aj UoZ vykonávajúcich menšie obecné služby alebo aktivačné práce, čo sa potvrdilo na predloženej vzorke záznamov – oboznámenie o BOZP. Obec v rámci svojich zmluvných povinností, mala povinnosť vyplývajúcu z dohody č. 21/45/054/59 uzatvorenej podľa § 54 ods.1 písm. a) zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti, čl. III Práva a povinnosti obce ods.16: Zabezpečiť úrazové poistenie ZUoZ zaradených na vykonávanie aktivačnej činnosti a predložiť kópiu zmluvy o úrazovom poistení úradu. Obec v kontrolovanom období nemala uzatvorené dohody o poistení osôb.
Kontrolou bolo zistené, že obec nemala uzatvorené zmluvy o úrazovom poistení, čím nedodržala povinnosť podľa dohody č. 21/45/054/59 uzatvorenej podľa § 54 ods.1 písm. a) zákona č.5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti, čl.III Práva a povinnosti obce ods.16: Zabezpečiť úrazové poistenie ZUoZ zaradených na vykonávanie aktivačnej činnosti a predložiť kópiu zmluvy o úrazovom poistení úradu. Nesplnenie tejto povinnosti mohlo mať v prípade vzniku pracovného úrazu alebo poškodenia zdravia ZUoZ negatívny dopad na rozpočet obce (finančné odškodnenie ZUoZ).
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Kontrolou bolo zistené, že obec nemala uzatvorené zmluvy o úrazovom poistení, čím nedodržala povinnosť podľa dohody č. 21/45/054/59 uzatvorenej podľa § 54 ods.1 písm. a) zákona č.5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti, čl.III Práva a povinnosti obce ods.16: Zabezpečiť úrazové poistenie ZUoZ zaradených na vykonávanie aktivačnej činnosti a predložiť kópiu zmluvy o úrazovom poistení úradu. Nesplnenie tejto povinnosti mohlo mať v prípade vzniku pracovného úrazu alebo poškodenia zdravia ZUoZ negatívny dopad na rozpočet obce (finančné odškodnenie ZUoZ).
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 5/2004 Z.z.