- IČO
- 50349287
- Sídlo
- Pribinova 25, 81109 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2017-2023
- Termín kontroly
- 13.03.2024 - 05.09.2024
- Stav kontroly
- Pripravovaná
Zistenia
RO znižoval alokáciu na PO5, na základe čoho došlo v súvislosti s Usmernením k ukončeniu programov financovaných zo štrukturálnych fondov, KF a ENRF na programové obdobie 2014-2020 č. 2_2021-U k uhradeniu sumy 9 252 919 EUR z kapitoly ŠR.
RO nevedel preukázať nadobudnutie účinnosti Implementačného modelu CLLD vo verzii 1.5 s odôvodnením, že aktualizácia a následné zverejnenie vo verzii 1.5 bola ešte v gescii MPRV SR.
NKÚ SR konštatuje, že neskoré vyhlasovanie výziev a nedodržiavanie IHV predstavovalo zlé plánovanie zo strany RO, čo sa odzrkadlilo v meškajúcom vyhlasovaní výziev zo strany MAS a nemožnosti plánovania ich finančných tokov.
Kontrolovaný subjekt v 32 prípadoch nedodržal lehotu stanovenú vo výzve IROP-PO5-SC511/512-2018-28, podľa ktorej RO vydá rozhodnutia pre všetky ŽoNFP prijaté v rámci príslušného hodnotiaceho kola výzvy najneskôr do 35 pracovných dní od konečného termínu uzavretia príslušného hodnotiaceho kola.
Kontrolná skupina NKÚ SR v 6 prípadoch konštatuje porušenie bodu 3.3.2 SR EŠIF a bodu 5.3.1.2 IMP (príslušných verzií SR EŠIF a IMP), ktoré stanovili lehotu desať pracovných dní na zabezpečenie zaslania návrhu na uzavretie zmluvy o poskytnutí NFP od splnenia všetkých podmienok stanovených SR EŠIF, resp. IMP.
NKÚ SR zistil, že hodnoty MU uvedené v zmluvách o poskytnutí NFP na implementáciu stratégií CLLD (napr. OZ Podhoran, MAS 11 Plus – v znení dodatku zmluvy o poskytnutí NFP) neboli v súlade so schválenými stratégiami CLLD. Takýto postup zavedený zo strany RO mohol, resp. môže spôsobovať problémy vo vzťahu k vyhodnocovaniu plnenia stratégií CLLD z dôvodu, že z uvedených dokumentov v rámci oboch spomenutých MAS vyplývala povinnosť vykonať ich záverečné (ex-post) hodnotenie.
zníženie požiadavky na tvorbu pracovných miest) nebol v súlade s hodnotiacimi kritériami Výzvy na predkladanie žiadostí o schválenie stratégie CLLD a udelenie štatútov MAS číslo výzvy: 21/PRV/2017, ktorá v bode B.7 Prínosy stratégie CLLD k napĺňaniu cieľov IROP stanovila pre MAS povinnosť prostredníctvom stratégie CLLD vytvoriť minimálny počet miest v podnikoch (FTE), ktorý bol vypočítaný ako podiel určenej sumy na vytvorenie jedného pracovného miesta - 50 000 EUR na alokácii pre aktivity špecifického cieľa 5.1.1 IROP.
V rámci vybranej vzorky MAS RO nedodržal lehotu na overenie správnosti výkonu kontroly dokumentácie VO MAS, ktorá bola stanovená v jednotlivých verziách IMP v nasledovných projektoch: IROP-CLLD-Q425-512-003-001, IROP-CLLD-Q425-511-002-001, IROP-CLLD-AFY1-512-001-003.
Lehota na vykonanie AFK ŽoP vyplývajúca z jednotlivých verzií IMo nebola RO dodržaná v nasledovných projektoch: IROP-CLLD-Q425-512-003-001, IROP-CLLD-Q425-511-002-001, IROP-CLLD-AFY1-512-001-003, IROP-CLLD-Q575-512-002-001, IROP-CLLD-Q575-511-001-003.
NKÚ SR konštatuje, že RO nebol upravený spôsob overovania protokolov o výbere ŽoPr. Súčasťou predloženej dokumentácie k projektom realizovaným preverovanými MAS však boli KZ k protokolom o výbere ŽoPr.
RO vo vyššie uvedených prípadoch nedodržal lehotu sedem pracovných dní na pridelenie OH stanovenú príslušnými verziami IMo.
Zasielanie predbežného plánovaného harmonogramu nebolo v súlade s IMo vo verzii 2.0, ktorá nadobudla účinnosť dňa 27.12.2022 ako ani s nasledujúcimi verziami dokumentu.
Spôsob výberu odborných hodnotiteľov (napr. prostredníctvom ITMS2014+) nebol upravený, čo hodnotí NKÚ SR ako netransparentné konanie zo strany kontrolovaného subjektu.
Stanovený MU P0299 umožňoval MAS čerpanie bez povinnosti implementovať a jeho splnenie predpokladalo nadobudnutie účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP a schválenie akejkoľvek sumy ŽoP s oprávnenými výdavkami na financovanie chodu MAS. Nakoľko výzva na financovanie implementácie stratégií bola vyhlásená až 06.04.2018, teda takmer po pol roku od vyhlásenia výzvy na prevádzkové náklady, MAS ani nebolo umožnené v tomto čase implementovať svoje stratégie CLLD. Nakoľko bol MU nesprávne nastavený, NKÚ SR nevedel merať/vyhodnotiť pokrok, ktorý ním mal byť dosiahnutý.
Kontrolovaný subjekt v 8 prípadoch nedodržal lehotu stanovenú vo výzve IROP-PO5-SC511-2017-23, podľa ktorej RO vydá rozhodnutia pre všetky ŽoNFP prijaté v rámci príslušného hodnotiaceho kola výzvy najneskôr do 35 pracovných dní od konečného termínu uzavretia príslušného hodnotiaceho kola, resp. lehotu stanovenú v príručke pre žiadateľa, tzn. od konečného termínu príslušného posudzovaného časového obdobia výzvy v prípade otvorenej výzvy.
Kontrolná skupina NKÚ SR v 3 prípadoch konštatuje porušenie bodu 3.3.2 SR EŠIF a bodu 5.3.1.2 IMP (príslušných verzií SR EŠIF a IMP), ktoré stanovili lehotu desať pracovných dní na zabezpečenie zaslania návrhu na uzavretie zmluvy o poskytnutí NFP od splnenia všetkých podmienok stanovených SR EŠIF a IMP.
Kontrolovaný subjekt v 10 prípadoch nedodržal lehotu stanovenú vo výzve IROP-PO5-SC511-2019-51, podľa ktorej RO vydá rozhodnutia pre všetky ŽoNFP prijaté v rámci príslušného hodnotiaceho kola výzvy najneskôr do 70 pracovných dní od konečného termínu uzavretia príslušného hodnotiaceho kola, resp. lehotu stanovenú v príručke pre žiadateľa, tzn. od konečného termínu príslušného posudzovaného časového obdobia výzvy v prípade otvorenej výzvy.
Kontrolná skupina NKÚ SR v 3 prípadoch konštatuje porušenie bodu 3.3.2 SR EŠIF a bodu 5.3.1.2 IMP (príslušných verzií SR EŠIF a IMP), ktoré stanovili lehotu desať pracovných dní na zabezpečenie zaslania návrhu na uzavretie zmluvy o poskytnutí NFP od splnenia všetkých podmienok stanovených SR EŠIF, resp. IMP.
MIRRI SR nezverejnilo VS za rok 2022 v súlade s MP CKO č. 23 k obsahu výročnej a záverečnej správy
o vykonávaní programu v programovom období 2014 – 2020. VS bola schválená na zasadnutí MV IROP, ktoré
sa konalo v dňoch 03.–10.05.2023 písomnou procedúrou per rollam. RO odoslal VS za rok 2022 EK dňa 25.10.2023, ktorú EK akceptovala 14.11.2023. Zároveň neboli dodržané ustanovenia SR EŠIF – 4.1.2.2., bod 9., podľa ktorých RO predkladá výročnú správu za rok n po schválení členmi MV cez systém SFC2014 EK do 31.05. roku n+1 ako ani ustanovenia článku 111 ods. 1 nariadenia č. 1303/2013.
V 5 prípadoch bolo zo strany NKÚ SR zistené nedodržanie stanovených lehôt na registráciu, resp. posúdenie VMS/ZMS/MMS a vyplnenie KZ uvedených v jednotlivých verziách IMP.
NKÚ SR identifikoval nesúlad týkajúci sa predkladania NMS zo strany MAS ako prijímateľa NFP a predkladania NMS zo strany užívateľov projektov. Dôvodom bolo, že udržateľnosť projektov na strane MAS bola päť rokov a udržateľnosť projektov na strane užívateľov bola pri aktivite A1 stanovená na tri roky. V uvedenom prípade nebol riešený spôsob vykazovania udržateľnosti MU súvisiacich s aktivitou A1 za posledné dva roky ich udržateľnosti projektov.
Údaje o výške žiadaného, schváleného a zazmluvneného príspevku v rámci jednotlivých výziev MAS (implementácia stratégii MAS, t. j. implementácia projektov v rámci špecifického cieľa 5.1.1 a 5.1.2) neboli v systéme ITMS2014+ zachytené a evidencia jednotlivých projektov prebiehala len v databázach odboru CLLD. Finančné toky boli dohľadateľné v systéme ITMS2014+ až od fázy agregovanej ŽoP, čím nebola zo strany RO zabezpečená transparentnosť a kontrolovateľnosť procesov implementácie EŠIF. Nastavením takto stanovených procesov došlo k porušeniu čl. 125 nariadenia č. 1303/2013.
V 9 prípadoch boli zistené nedostatky súvisiace s porušením príslušných ustanovení:
- Čl. 125 nariadenia č. 1303/2013, podľa ktorého má RO zriadiť systém na zaznamenávanie a uchovávanie údajov v elektronickej podobe o každej operácii, ktoré bolo potrebné na monitorovanie, hodnotenie, finančné riadenie, overovanie a audit, vrátane podľa potreby aj údajov o jednotlivých účastníkoch operácií, ako aj zabezpečenie, aby boli tieto údaje zozbierané, vložené a uložené do systému;
- § 49 ods. 2 zákona č. 292/2014 Z. z., podľa ktorého RO evidujú a aktualizujú v informačnom monitorovacom systéme údaje podľa odseku 1; tieto orgány zodpovedajú za aktuálnosť, pravdivosť, úplnosť a správnosť nimi vložených údajov;
- SR EŠIF, časť 4.1.1, bod 4, podľa ktorého pre zabezpečenie konzistentných, porovnateľných a aktuálnych kľúčových informácií o implementácii OP (vrátane informácií o implementácii projektov) na centrálnej úrovni, ako aj pre zabezpečenie transparentnosti, kontrolovateľnosti procesov implementácie EŠIF,
sú RO povinné priebežne a bezodkladne evidovať požadované údaje v ITMS2014+;
- IMP, podľa ktorého RO má povinnosť v každom momente zabezpečiť, aby sa údaje do ITMS2014+ zadávali včas a korektne. V prípade identifikovania chybne alebo nekorektne zadaných údajov
do ITMS2014+ RO bezodkladne zabezpečí nápravu takéhoto stavu.