-
IČO
-
00314293
-
Sídlo
-
Jozefa Kronera 588, 02353 Staškov
-
Kontrolované obdobie
-
2012 - 2015
-
Termín kontroly
-
02.02.2016 -
20.06.2016
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Štatistické ročné výkazy o komunálnom odpade z obce (ŽP 6-01) prezentujúce informácie a skutočnosti o komunálnych odpadoch a o ochrane životného prostredia vyhotovené za kontrolované obdobie obsahovali neúplne vykázané údaje o príslušných finančných ukazovateľoch. Výdavky boli vykázané len sumárne za oblasť ochrany životného prostredia ako celku bez ich logického členenia na jednotlivé čiastkové aktivity podľa medzinárodnej klasifikácie.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
PHSR obce na roky 2007 až 2013 bol schválený uznesením ObZ č. 13/2006 z 24.11.2006. Jeho platnosť bola podľa uznesenia ObZ č. 4/2015 z 29.05.2015 vo väzbe na uznesenie ObZ č. 184/2015 z 26.08.2015 predĺžená do prijatia nového PHSR. Predĺžením jeho platnosti až v roku 2015 reagovala obec na potrebu vypracovania nového PHSR oneskorene.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
PHSR na roky 2007 – 2013 nepozostával z požadovanej analyticko-strategickej časti a programovej časti, ktoré by obsahovali všetky stanovené súčasti, t.j. príslušné analýzy, stratégie a hodnotenia, finančné zabezpečenie jednotlivých opatrení a aktivít a systém monitorovania a hodnotenia plnenia programu. Obec nevypracovaním aktualizácie tohto programového dokumentu nepostupovala podľa ustanovenia § 18 ods. 2 zákona o podpore regionálneho rozvoja, podľa ktorého je obec povinná PHSR schválený pred 1. januárom 2009 uviesť do súladu s ustanoveniami tohto zákona v termíne do 1. októbra 2010.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 539/2008 Z.z.
Realizačná časť PHSR na roky 2015 až 2022 nebola zameraná na systém monitorovania a hodnotenia plnenia programu rozvoja obce s ustanovením merateľných ukazovateľov a na časový harmonogram realizácie programu a finančná časť neobsahovala finančné zabezpečenie jednotlivých opatrení a aktivít, čím kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa ustanovení § 8 ods. 3 písm. d) a e) zákona o podpore regionálneho rozvoja účinného od 1. januára 2015, ktorý stanovoval takúto štruktúru tohto dokumentu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 539/2008 Z.z.
Neustanovením dôvodov nezavedenia triedeného zberu biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov vo VZN nepostupovala obec podľa ustanovenia § 39 ods. 6 zákona o odpadoch. Oprávnené príčiny nezavedenia takéhoto zberu obcami sú zákonom o odpadoch taxatívne vymedzené, pričom za jeden z opodstatnených dôvodov sa považuje aj skutočnosť, ak obec preukáže, že najmenej 50 % obyvateľov kompostuje vlastný odpad.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 223/2001 Z.z.
Prevádzkový poriadok pohrebiska mala obec ako prevádzkovateľ zriadeného pohrebiska schválený s účinnosťou od 1. januára 2013 formou VZN, ktorým bolo zrušené predchádzajúce VZN účinné od roku 1999. Prevádzkový poriadok obsahoval stanovené obligatórne náležitosti. Vykonanou kontrolou na mieste bolo zistené, že predmetný prevádzkový poriadok nebol verejnosti prístupný na mieste obvyklom na pohrebisku, čo bolo v rozpore s povinnosťou ustanovenou § 18 ods. 2 zákona o pohrebníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2010 Z.z.
Prevádzkovanie domu smútku bolo v kontrolovanom období zabezpečované prenechaním jeho prevádzkovania právnickej osobe, ktorá na základe zmluvy realizovala aj poskytovanie niektorých služieb vykonávaných prevádzkovateľmi pohrebiska (vykopanie a zasypanie hrobu, exhumácie, prevádzka chladiaceho zariadenia), čo vyplývalo aj z prevádzkového poriadku pohrebiska. Samotné prevádzkovanie domu smútku zmluvným prevádzkovateľom však z prevádzkového poriadku pohrebiska nebolo zrejmé, naopak správu domu smútku mala podľa tohto poriadku vykonávať obec.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
V kontrolovanom období obec nemala vypracovaný a schválený aktuálny plán údržby (zimnej a letnej) a obnovy miestnych komunikácií a verejných priestranstiev, plán prevádzky a údržby verejného osvetlenia, ani plán údržby verejnej zelene, miestneho cintorína a domu smútku.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Programový rozpočet zostavený na rozpočtový rok 2012 vykazoval finančné údaje roku 2012 chybne ako údaje roku 2011.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Programové rozpočty zostavené na rozpočtové roky 2013 a 2014 neboli predložené na schválenie a schválené ObZ spolu s rozpočtom obce zostaveným na rovnaké obdobie podľa ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
V priebehu kontrolovaných rozpočtových rokov boli rozpočtovými opatreniami vykonané zmeny a následné úpravy rozpočtov, ktorými neboli súčasne realizované aj zmeny príslušných programov obce, t.j. nebolo zrejmé, ktorých programov sa zmeny vo výdavkoch týkali. Obec tým nepostupovala podľa ustanovenia § 14 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého zmeny rozpočtu vrátane zmeny programov obce schvaľuje príslušný orgán obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Projekty spolufinancované z prostriedkov EÚ a z prostriedkov štátneho rozpočtu neboli zahrnuté v príslušnom programovom rozpočte obce, ktorý mal byť priebežne aktualizovaný a spolu s vykonanými zmenami finančného rozpočtu mal byť doplnený o zámery, ciele a merateľné ukazovatele realizovaných projektov. Pôvodne definované programy bez tejto úpravy neodzrkadľovali realizovanú skutočnosť a ich plnenie tak bolo formálne. Finančné prostriedky vynaložené na predmetné projekty boli finálne premietnuté až v príslušnom koncoročnom hodnotení plnenia programov obce formou finančného čerpania.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
PHSR a POH boli vypracovávané externými dodávateľmi, pričom obec do tvorby programov nezapojila v dostatočnej miere svojich obyvateľov. Tí podľa vykonaného dotazníkového prieskumu nemali dostatok vedomostí o zámeroch a cieľoch svojej obce v oblasti komunálnych služieb.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Ciele v oblasti komunálnych služieb stanovené PHSR do roku 2022 nemali definované príslušné merateľné ukazovatele. Cieľ vzťahujúci sa na komunálne služby, vyplývajúci z PHSR do roku 2013 nemal výstupy, ktoré sa mali dosiahnuť modernizáciou a kultiváciou sídla definované príslušnými merateľnými ukazovateľmi v plánovanej číselnej alebo logickej hodnote. Nestanovenie merateľných ukazovateľov s plánovanými hodnotami znemožnilo merať pokrok, resp. úspešnosť pri plnení cieľov a prispôsobovať ďalšie aktivity reálnym potrebám obce.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Programy obce týkajúce sa komunálnych služieb stanovené v predchádzajúcom aj v aktuálnom PHSR neobsahovali východiskový bod, stav, voči ktorému sa má posudzovať dosiahnutý stav, plnenie zámeru a cieľa prostredníctvom merateľných ukazovateľov a nezahŕňali jednoznačne ani cieľový bod s hodnotou, ktorý sa má dosiahnuť. V predmetných programoch obce stanovených v PHSR do roku 2022 nebol určený časový harmonogram ich realizácie a plnenia a ani príslušná zodpovednosť za ich plnenie. V oboch PHSR neboli na činnosti v oblasti komunálnych služieb, t.j. na jednotlivé opatrenia a aktivity vyčlenené príslušné finančné prostriedky.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
V prípade zámeru týkajúceho sa biologicky rozložiteľných odpadov zneškodňovaných skládkovaním, vyplývajúceho z POH chýbal východiskový bod, voči ktorému sa má posudzovať dosiahnutý stav, plnenie zámeru a cieľa.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Zostaveniu programových rozpočtov na príslušné obdobia nepredchádzalo dôkladné zmapovanie existujúceho, východiskového stavu v oblastiach pokrývajúcich komunálne služby, od ktorého by sa mali odvíjať formulácie zámerov, cieľov a plánované cieľové hodnoty merateľných ukazovateľov. Pri určovaní programovej štruktúry rozpočtu sa nestanovili a neurčili priority vo väzbe na aktuálne potreby obce a jej obyvateľov vyplývajúce najmä z existujúcich strategicko-plánovacích programových dokumentov. Zámery, ciele, opatrenia a príslušné aktivity týkajúce sa oblasti komunálnych služieb, určené ako základné programové východiská v PHSR a POH sa nepremietli v rozhodujúcej miere do programovej štruktúry rozpočtov. Ich napĺňanie a realizovanie nebolo v programoch rozpočtov optimálne a komplexne zapracované, už vôbec nie prostredníctvom vhodne a logicky určených merateľných ukazovateľov.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Tvorbu, monitorovanie a hodnotenie programového rozpočtu nemala obec v kontrolovanom období upravené vnútorným predpisom, t.j. nevymedzila ani príslušnú zodpovednosť a časový harmonogram rozpočtového procesu. Programové rozpočty obce boli zostavované spravidla osobou zodpovednou za financie a rozpočet, ktorej agendou neboli komunálne služby. Na tvorbe zámerov a cieľov sa v minimálnej miere spolupodieľali aj iné osoby. Bez poznania jestvujúceho stavu, požiadaviek obyvateľov obce ako konečných užívateľov komunálnych služieb a bez zapojenia viacerých osôb zodpovedných za realizáciu (výkon) komunálnych služieb programový rozpočet objektívne nemohol plniť funkciu základného krátkodobého plánovacieho nástroja. Takto zostavený programový rozpočet, ktorý nebol výsledkom hlbšej analýzy nemohol objektívne reflektovať na požiadavky ostatných zainteresovaných strán a mať pre obec reálny pozitívny prínos.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Obec pri zostavovaní svojho programového rozpočtu nedodržala v oblasti komunálnych služieb správnu logickú programovú štruktúru. Niektoré komunálne služby boli riešené vo viacerých programoch, či podprogramoch začlenených do rozdielnych programov. Iné komunálne služby (údržba verejnej zelene, údržba miestneho cintorína s domom smútku) neboli v programovom rozpočte obsiahnuté vôbec. Takéto zoskupenie činností jednotlivých komunálnych služieb do viacerých programov zneprehľadňovalo programový rozpočet ako celok a narúšalo logický rámec jednotlivých programov.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Všetky preverené programy a podprogramy sa mali splniť v priebehu jedného kalendárneho roka, a to aj také projekty ako vybudovanie zberného dvora a revitalizácia verejných priestranstiev v obci. Tieto dva projekty nemali určené žiadne časové harmonogramy realizácie. Hlavné programy a podprogramy upravujúce preverované komunálne služby, resp. činnosti a aktivity vedúce k ich naplneniu sa rok čo rok opakovali, ostávali prakticky bez zmeny s rovnakými cieľmi. Z časového hľadiska tak v oblasti komunálnych služieb programový rozpočet obce obsahoval časovo neohraničené programy.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Obec pri formulovaní väčšiny preverených programov a podprogramov nedodržala zásady správneho programového rozpočtovania. Okrem niektorých výnimiek boli všetky zámery programov a najmä podprogramov nesprávne formulované ako ciele, popisujúce konkrétne činnosti, služby zabezpečované obcou, či výstup týchto činností a nie ako budúci želaný stav. Boli príliš konkrétne a úzko špecifikované. Neboli formulované ako výzva. Niektoré zámery boli úplne totožné (formulované rovnako) s cieľmi, ktoré ich mali bližšie konkretizovať a rozviesť.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Všetky ciele preverených programov a podprogramov boli výstupovo orientované, zamerané na kvantitu a nie na kvalitu. Obec tak ani v jednom zo svojich programov nedodržala logický rámec, keďže im chýbali výsledkovo orientované ciele pomáhajúce splniť zámery programov. Ciele niektorých podprogramov boli vo vzťahu k určeným zámerom nedostatočné.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Vážnym nedostatkom programových rozpočtov obce boli merateľné ukazovatele, pomocou ktorých sa malo hodnotiť a kontrolovať ich plnenie, a teda aj účinnosť prostriedkov vynaložených na komunálne služby. V drvivej väčšine boli buď nesprávne určené, logicky nesúviseli s cieľmi, ktoré mali merať, boli nedostatočné, alebo nemali určenú cieľovú hodnotu, prípadne neboli vôbec určené.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Obec v kontrolovanom období priebežne nesledovala (nemonitorovala) a žiadnym spôsobom nevyhodnocovala plnenie zámerov a cieľov stanovených v POH. Pôvodný aj aktuálne platný PHSR obce neboli v kontrolovanom období monitorované ani vyhodnocované, čím obec nepostupovala podľa ustanovenia § 12 písm. b) zákona o podpore regionálneho rozvoja, podľa ktorého obec vo svojej pôsobnosti na účely podpory regionálneho rozvoja pravidelne monitoruje svoj PHSR a každoročne vyhodnocuje jeho plnenie a podľa toho istého ustanovenia zákona účinného od 1. januára 2015 zasiela každoročne do 31. mája príslušnému vyššiemu územnému celku správu o jeho plnení. Nemonitorovanie a nehodnotenie príslušného PHSR negatívne ovplyvňuje plnenie stanovených opatrení a aktivít.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 539/2008 Z.z.
Monitorovanie plnenia programov obce bolo v kontrolovanom období realizované iba v rozpočtovom roku 2014 a 2015. Podľa príslušných monitorovacích správ bolo vykonané v prípade rozpočtového roku 2014 dňa 11.12.2014 a v prípade rozpočtového roka 2015 dňa 28.10.2015, hoci správa deklarovala jeho vykonanie k 30. júnu 2015. Obec tým nepostupovala podľa Praktického a konkrétneho manuálu pre tvorbu programových štruktúr na úrovni miestnej a regionálnej územnej samosprávy, podľa ktorého sa monitorovanie vykonáva jedenkrát počas rozpočtového roka k 30. júnu. V týchto monitorovacích správach obec hodnotila len finančné čerpanie jednotlivých programov, no nie priebežné dosahovanie určených zámerov a cieľov. Navyše obec vykonávala monitorovanie až koncom príslušných rozpočtových rokov, čím bolo povrchné a formálne.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
V prípade rozpočtových rokov 2012 a 2013 nebolo monitorovanie plnenia programov obce realizované vôbec, čím obec nepostupovala podľa ustanovenia § 12 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého obce hospodária s rozpočtovými prostriedkami podľa schváleného rozpočtu a počas roka monitorujú plnenie programov obce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
V prípadoch, keď hodnotením programových rozpočtov bolo zistené neplnenie stanovených cieľov, obec túto skutočnosť žiadnym spôsobom v komentári nezdôvodnila a reálne žiadne nápravné opatrenia neprijala. Predmetné správy obsahovali v niektorých prípadoch informácie o plánovaných hodnotách merateľných ukazovateľov, ktoré však nezodpovedali schválenej očakávanej skutočnosti. Skutočne dosiahnuté hodnoty tak vtedy boli porovnávané s chybnými údajmi, v dôsledku čoho boli výsledky takého hodnotenia skreslené.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Hlavným zámerom POH obce bolo do roku 2015 zvýšiť podiel separovaných odpadov v rámci komunálnych odpadov na úroveň 35 %. Z údajov predložených obcou o množstvách komunálneho odpadu podľa jednotlivých druhov vyplýva, že obec tento cieľ určený POH nesplnila. Podiel vyseparovaného odpadu na celkovom komunálnom odpade dosiahol v roku 2015 hodnotu 16,32 %, čo bolo o 18,68 % menej ako stanovoval cieľ. Cieľ obce tak bol plnený na 46,63 %, čo z hľadiska hodnotiacich kritérií kontroly predstavuje neúčinné použitie verejných prostriedkov a v prípade tohto zámeru aj neúčinný POH.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Zverejnený nebol aktuálny POH obce. Monitorovacie a hodnotiace správy programového rozpočtu neboli obcou v kontrolovanom období zverejňované. PHSR a POH neboli obcou monitorované, ani hodnotené, takže o ich plnení, resp. neplnení obec ani neinformovala.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
V kontrolovanom období obec organizovane nezisťovala a nevyhodnocovala spokojnosť svojich obyvateľov s poskytovanými komunálnymi službami, ani nesledovala jej vývoj, keďže takýto prieskum nebol ani zadefinovaný ako cieľ v programovom rozpočte. Spokojnosť obyvateľov obce s poskytovanými komunálnymi službami nebola ani hlavným strategickým zámerom obce, ani sa nevyskytla ako merateľný ukazovateľ v žiadnom z kontrolovaných programov programového rozpočtu.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie