-
IČO
-
31791981
-
Sídlo
-
Junácka 6, 83280 Bratislava-Nové Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2010-2011
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Počas kontroly bolo zistené, že elektronické vyúčtovanie dotácie SZZ zo dňa 25.01.2012 nebolo vyplnené správne (niektoré riadky boli vložené nekorektne a príslušné čerpanie nebolo do vyúčtovania zahrnuté). Po konzultácii kontrolnej skupiny s MŠ SR boli na MŠ SR tieto riadky upravené korektne v prospech SZZ.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Suma skutočného spolufinancovania bola vypočítaná kontrolnou skupinou z elektronických podkladov a líši sa od sumy uvedenej vo vyúčtovaní v dôsledku logickej súčtovej chyby v elektronických formulároch. Táto chyba nemala vplyv na výšku vyúčtovaných prostriedkov ale iba na celkovú a čiastkové sumy spolufinancovania. Chyba nemala vplyv na hodnotenie čiastkových ukazovateľov v rámci spolufinancovania. Správca dotácie bol o zistenej chybe kontrolou informovaný.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Na účte ŠR bol k 01.01.2010 zistený zostatok vlastných prostriedkov vo výške 15,87 eur. Na tento účet boli tiež vložené vlastné prostriedky SZZ vo výške 15 347,06 eur priamo. Z týchto prostriedkov bola v priebehu roka postupne vrátená suma 9 000,00 eur späť na bežný účet organizácie. Celkový obrat na strane príjmov účtu ŠR bol 330 191,55 eur. Na strane výdavkov bolo zúčtovaných 330197,62 eur. Rozdiel 6,07 eur tvorili vlastné prostriedky na účte ŠR z 01.01.2010. Zostatok na účte ŠR k 31.12.2010 bol 9,80 eur. Rozdiel medzi kontrolou zistenou spoluúčasťou organizácie a výškou vlastných prostriedkov SZZ poukázaných na samostatný bankový účet vo výške 80,40 eur v prospech spoluúčasti SZZ kontrolná skupina z časových dôvodov neskúmala.
Tým, že na účte ŠR boli vedené aj vlastné prostriedky SZZ prišlo k nedodržaniu zmluvy č. 0154/2010/SŠSŠ zo dňa 14.01.2010 o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu prostredníctvom rozpočtu MŠ SR v znení neskorších dodatkov v článku 2 ods. 1, ktorého ustanovenie určuje, že poskytovateľ poskytne prijímateľovi dotáciu výlučne bezhotovostne na samostatný bankový účet otvorený prijímateľom iba na vedenie prostriedkov poskytovaných so štátneho rozpočtu uvedený v predmetnej zmluve.
Tým, že samostatný účet bol dotovaný vlastnými prostriedkami a aj pokladničné operácie boli zúčtovávané priebežne s bankou nebolo možné vo výdavkoch ďalej rozlíšiť prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu a vlastné prostriedky SZZ.
Nedodržaním zmluvných podmienok prišlo k porušeniu pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, a tým k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. n) zákona o rozpočtových pravidlách.
Naplnenie ustanovenia § 31 ods.7 cit zákona, podľa ktorého bolo možné vrátenie dotácie so sankciami z titulu nedodržania pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, nebolo zmluvne dostatočne dohodnuté. Existencia vlastných prostriedkov na účte ŠR a nedostatočne upravené zmluvné vzťahy determinovali ďalšie zistenia vo vzťahu k použitiu prostriedkov z účtu ŠR tak, že nebolo možné odlíšiť použité prostriedky štátneho rozpočtu a vlastné prostriedky SZZ.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Podľa účtovného dokladu VD 149 z 13.12.2010 boli za cestovné a ubytovanie z pokladne vyplatené dňa 13.12.2010 prostriedky v sume 873,77 eur. Súčasťou dokladu bolo potvrdenie Britskej asociácie zápasenia za zaplatenie ubytovania a stravy vo výške 360,00 libier šterlingov zo dňa 11.05.2010. Táto suma bola započítaná do vyúčtovania nákladov na výcvikový tábor vo výške 360,00 eur. V tejto výške bol doklad aj vyplatený a zaúčtovaný. Správne mala byť vyplatená a zaúčtovaná suma 418,80 eur v kurze 0,8596 GPB/eur ku dňu úhrady a kurzové rozdiely ku dňu zúčtovania 13.12.2010 vo výške 7,87 eur mali byť zúčtované v prospech SZZ.
Nesprávnym zaúčtovaním kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s ustanovením § 8 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, podľa ktorého účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne a zrozumiteľne.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Kontrolná skupina v rámci predloženého vyúčtovania dotácie zistila, že vo vyúčtovaní sa nachádzali aj sumy, ktoré neboli doložené žiadnymi relevantnými dokladmi, bez vzťahu k skutočnému čerpaniu dotácie a účtovníctvu SZZ. Tieto sumy boli započítané do vyúčtovania duplicitne v celkovej sume 3 462,98 eur. Tým prišlo k zníženiu spoluúčasti z 3,14 % na 2,01 %. Špecifikácia duplicitne započítaných súm tvorí obsah nasledujúcej tabuľky.
Duplicitné vyúčtovanie 2010 dotačný titul/číslo dokladu zo dňa R 27 z 30.7.10 R 36 z 3.12.10 R 10 z 6.5.10 FA 21071 z 17.5.10 Spolu
vyúčtovanie dotácie podľa dotačného titulu Ollé 3 628,42 771,00 4 680,00 9 079,42
Jaloviar 5 095,35 2 234,06 128,56 7 457,97
Pálinkás 195,00 1 740,00 1 935,00
Ostatné úlohy 2 387,01 1 189,90 5 904,54 9 481,45
Lengyel 440,00 440,00
spolu 11 110,78 2 155,90 14 558,60 568,56 28 393,84
doklady 8 832,36 1 579,90 14 078,60 440,00 24 930,86
zálohy pokladňa 20.05.2010, 23.11.2010, 09.03.2010 15 810,00 2 100,00 15 480,00 0,00 33 390,00
vyúčtovanie pokladňa 30.07.2010, 03.12.2010, 06.05.2010 6 977,64 520,10 1 401,40 0,00 8 899,14
rozdiel vo vyúčtovaní oproti dokladom 2 278,42 576,00 480,00 128,56 3 462,98
ukončenie akcie 19.06.2010 29.11.2010 19.04.2010 N/A N/A
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Pri vyúčtovaní podľa dokladov R 10 a R 27 bolo zistené, že nebola dodržaná ekonomická smernica SZZ č. 4 z 26.11.2009 (ďalej „smernica č. 4“), ktorá v článku 19 určuje, že „Zamestnanec alebo osoba konajúca v záujme SZZ je povinná do desiatich pracovných dní po dni ukončenia pracovnej cesty predložiť SZZ písomné doklady potrebné na vyúčtovanie pracovnej cesty a tiež vrátiť nevyúčtovaný preddavok.“
Ďalej bolo zistené, že organizácia nedodržala termíny zúčtovania zahraničných pracovných ciest v lehote 10 dní podľa účtovných dokladov nasledovne.
číslo účtovného dokladu/zo dňa predmet suma v eur dátum rozdiel stĺpca
dátum ukončenia cesty dátum vyúčtovania pracovnej cesty dátum zúčtovania organizáciou e - d f - e
a b c d e f g h
ZR 5/22.06.10 zahraničná pracovná cesta 932,69 23.05.2010 16.06.2010 22.06.2010 24 6
ZR 12/23.09.10 zahraničná pracovná cesta 2 642,91 23.07.2010 21.09.2010 23.09.2010 60 2
ZR 13/05.10.10 zahraničná pracovná cesta 1 427,90 23.07.2010 30.09.2010 05.10.2010 69 5
ZR 15/14.12.10 zahraničná pracovná cesta 2 697,64 05.08.2010 29.10.2010 14.12.2010 85 46
ZR 16/14.12.10 zahraničná pracovná cesta 1 550,84 23.07.2010 30.07.2010 14.12.2010 7 137
Pri účtovných dokladoch č. ZR 5, ZR 12, ZR 13 a ZR 15 prišlo k nedodržaniu ustanovenia smernice č. 4 v čl. 19.
Vo všetkých popísaných prípadoch prišlo nedodržaním ustanovenia smernice č. 4 ods. 19 aj k nedodržaniu ustanovenia § 36 ods. 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov, podľa ktorého je zamestnanec povinný do desiatich pracovných dní odo dňa skočenia pracovnej cesty alebo inej skutočnosti zakladajúcej nárok na náhrady podľa tohto zákona predložiť zamestnávateľovi písomné doklady potrebné na vyúčtovanie náhrad a vrátiť nevyúčtovaný preddavok.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Pri účtovných dokladoch č. ZR 15 a ZR 16 prišlo neskorým zaúčtovaním účtovných prípadov k nedodržaniu ustanovenia § 3 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, podľa ktorého mala účtovná jednotka účtovať a vykazovať tieto účtovné prípady v období, s ktorým časovo a vecne súviseli.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Na účte ŠR bol k 01.01.2011 zistený zostatok vlastných prostriedkov vo výške 9,80 eur. Na tento účet boli tiež vložené vlastné prostriedky SZZ vo výške 16 000,00 eur priamo a prostriedky vo výške 51 000,00 eur nepriamo prostredníctvom pokladne. Celkový obrat na strane príjmov účtu ŠR bol 333 019,21 eur, z toho 14 374,31 eur bolo zúčtovaných ako refakturácia s bežným účtom organizácie. Na strane výdavkov bolo zúčtovaných 333 026,92 eur. Rozdiel 7,71 eur tvorili vlastné prostriedky na účte ŠR z 01.01.2011. Zostatok na účte ŠR k 31.12.2011 bol 2,09 eur. Rozdiel v prospech spoluúčasti SZZ medzi kontrolou zistenou spoluúčasťou organizácie a výškou vlastných prostriedkov SZZ poukázaných na samostatný bankový účet kontrolná skupina z časových dôvodov neskúmala.
Tým, že na účte ŠR boli vedené aj vlastné prostriedky SZZ prišlo k nedodržaniu zmluvy č. 0154/2010/SŠSŠ zo dňa 14.01.2010 o poskytnutí dotácie zo štátneho rozpočtu prostredníctvom rozpočtu MŠ SR v znení neskorších dodatkov v článku 2 ods. 1, ktorého ustanovenie určuje, že poskytovateľ poskytne prijímateľovi dotáciu výlučne bezhotovostne na samostatný bankový účet otvorený prijímateľom iba na vedenie prostriedkov poskytovaných so štátneho rozpočtu uvedený v predmetnej zmluve.
Tým, že samostatný účet aj pokladňa boli dotované vlastnými prostriedkami a aj pokladničné operácie boli zúčtovávané priebežne s bankou nebolo možné vo výdavkoch ďalej rozlíšiť prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu a vlastné prostriedky SZZ.
Nedodržaním zmluvných podmienok prišlo k porušeniu pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, a tým k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. n) zákona o rozpočtových pravidlách.
Naplnenie ustanovenia § 31 ods.7 cit zákona, podľa ktorého bolo možné vrátenie dotácie so sankciami z titulu nedodržania pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, nebolo zmluvne dostatočne dohodnuté. Existencia vlastných prostriedkov na účte ŠR a nedostatočne upravené zmluvné vzťahy determinovali ďalšie zistenia vo vzťahu k použitiu prostriedkov z účtu ŠR tak, že nebolo možné odlíšiť použité prostriedky štátneho rozpočtu a vlastné prostriedky SZZ.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Ukazovateľ vyčerpania účelových prostriedkov nebol dodržaný pri dotačnom titule organizovanie významných podujatí, resp. športová príprava vybraných športovcov. Nepoužité prostriedky boli vrátené na príjmový účet štátneho rozpočtu dňa 03.11.2011. vo výške nevyčerpanej dotácie 1 441,10 eur, resp. 18,98 eur v priebehu kontroly dňa 16.02.2011. V prípade organizovania významných podujatí nebola dodržaná ani výška spolufinancovania.
Výška spolufinancovania nebola v zmluve explicitne stanovená pre prípad nevyčerpania celej sumy poskytnutej dotácie. Pomerne podľa celkovej sumy spolufinancovania, pri účele použitia organizovanie významných podujatí, bola suma spolufinancovania vypočítaná kontrolnou skupinou na 141,72 eur pri dotácii 1 417,15 eur. Celkovú vyúčtovanú sumu 1 558,87 eur kontrolná skupina považovala, vzhľadom k existencii vlastných prostriedkov na účte ŠR, za sumu so spoluúčasťou SZZ.
Pri spolufinancovaní dotačného titulu športová príprava vybraných športovcov bolo spolufinancovanie dodržané na plnú výšku dotácie.
Výška spolufinancovania nebola dodržaná ani pri použití účelových prostriedkov na výber a prípravu talentovanej mládeže, kde bol vo vyúčtovaní zistený rozdiel 2 207,02 eur za predpokladu, že dotácia bola vyčerpaná v poskytnutej výške.
Výška spolufinancovania nebola v zmluve explicitne stanovená pre prípad neuhradenia celej sumy spolufinancovania. Pomerne podľa celkovej sumy spolufinancovanie bolo vypočítané kontrolnou skupinou na 2 101,92 eur pri dotácii 49 098,08 eur. Celkovú vyúčtovanú sumu 51 552,98 eur kontrolná skupina považovala, vzhľadom k existencii vlastných prostriedkov na účte ŠR, za sumu so spoluúčasťou SZZ.
Nedodržaním zmluvných podmienok v uvedených prípadoch prišlo k porušeniu pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, a tým k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. n) zákona o rozpočtových pravidlách. Sankcie z titulu nedodržania pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté, neboli zmluvne dostatočne dohodnuté.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Pri kontrole účtovného dokladu R 24 zo dňa 11.07.2011 pri vyúčtovaní zahraničnej pracovnej cesty na MT-K Subotica boli zistené nesprávne uvedené počty km pri vyúčtovaní vlastného motorového vozidla. Účtovateľ zahraničnej pracovnej cesty po zistení rozdielu v náležitostiach pracovnej cesty svoj omyl priznal a vrátil neoprávnene vyplatené prostriedky vo vypočítanej výške 108,00 eur v prospech SZZ. Tieto prostriedky boli následne odvedené na príjmový účet štátneho rozpočtu v priebehu kontroly dňa 16.03.2012.
Nesprávnym priznaním náhrad prišlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny poskytnutie alebo použitie verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia, ktorým dôjde k vyššiemu čerpaniu verejných prostriedkov.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Ďalej bolo zistené, že suma pri účtovnom doklade FA 211106 zo dňa 31.08.2011 za letenky vo výške 536,32 eur bola nesprávne vyúčtovaná v rámci priamych nákladov. Správne mala byť vyúčtovaná v rámci nepriamych nákladov.
Podľa účtovného dokladu FA 211014 zo dňa 23.2.2011 bola zakúpená letenka na trase Viedeň – Minsk – Viedeň na termín 02. – 06.03.2011 v cene 562,92 eur pre štatutárneho zástupcu SZZ. Podľa účtovného dokladu FA 211034 zo dňa 28.03.2011 bol na tejto letenke zmenený termín letu na 01. – 05.12.2011 za poplatok 50,00 eur.
Nesprávnym naplánovaním letov organizácia nedodržala ustanovenie § 19 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia a použila verejné prostriedky nehospodárne v sume 50,00 eur za zmenený termín letu.
Zároveň týmto nehospodárnym konaním prišlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. j) citovaného zákona.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Ďalej bolo zistené, že pri použití dotácie boli za použitie služobného motorového vozidla vo všetkých prípadoch v rokoch 2010 a 2011 uplatnené a poskytované náhrady vo výške náhrad za použitie súkromného motorového vozidla. Bola poskytovaná náhrada 0,18 eur na 1 km, ktorú smernica č. 4 v článku 10 predpokladala pre použitie súkromného motorového vozidla („SZZ dohodne so zamestnancom alebo osobou konajúcou v záujme SZZ poskytovanie náhrady za použitie súkromného motorového vozidla, ktoré nie je majetkom SZZ, v sume ktorá mu prislúcha za každý 1 km jazdy (výšku kilometrovného rieši Ekonomické usmernenie platné v danom roku resp. § 7 ods. 2 zákona č. 283/2002 Z.z.)“).
Namiesto týchto náhrad mala byť uplatnená náhrada za skutočne spotrebované pohonné hmoty na základe daňových dokladov, ktorá bola na 1 km nižšia. Rozdiel v náhradách, vzhľadom na rôzne ceny pohonných hmôt v rôznych krajinách a v rôznom čase a k existencii vlastných prostriedkov na účte ŠR nebolo možné kontrolnými postupmi vyčísliť.
Nesprávnym priznávaním náhrad prišlo k nedodržaniu ustanovenia § 19 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi a sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.
Zároveň týmto nehospodárnym konaním prišlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. j) citovaného zákona.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Kontrolná skupina zistila v rokoch 2010 a 2011 aj nedostatočne zdokladované použitie prostriedkov dotácie v nasledujúcich prípadoch, aj keď predložené doklady boli vystavené na oprávnenú osobu uvedenú v dotačnom titule:
Číslo účtovného dokladu Zo dňa Popis Suma eur
VD 150 13.12.2010 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 2 385,81
VD 151 13.12.2010 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 2 578,52
VD 152 13.12.2010 VT Krasnodar 1+3 os.-pobyt.nákl,letenka 2 975,58
Spolu 7 939,91
Číslo účtovného dokladu Zo dňa Popis Suma eur
VD 145 27.12.2011 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 4 791,98
VD 146 27.12.2011 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 6 995,46
R 42 27.12.2011 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka. 5 790,68
VD 144 27.12.2011 VT Krasnodar 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 4 869,25
R 45 27.12.2011 VT Krasnodar 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 5 348,01
VD 142 27.12.2011 VT Krasnodar 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 4 021,77
R 43 27.12.2011 VT Kislovodsk 1+2 os.-pobyt.nákl,letenka 5 932,40
VD 141 27.12.2011 Peking 1 os. lek.zabezpečenie-letenka 872,71
VD 140 27.12.2011 Peking 1 os.-lek.zabezpečenie-letenka 672,94
R 44 27.12.2011 New York 1 os.-lek.zabezpečenie-letenka 1 647,01
Spolu 40 942,21
Faktúry k účtovným dokladom VD 150, VD 151, VD 152 všetky z 13.12.2010 a VD 142, VD 144, VD 145, VD 146, R 42, R 43, R 45, všetky z 27.12.2011 potvrdzovali tréningový pobyt oprávnenej osoby. O ostatných dvoch, resp. troch účastníkoch uvedených vo fakturácii konkrétne nepojednávali. Letenky podľa účtovných dokladov VD 140, VD 141 a R 44 všetky zo dňa 27.12.2011 boli vystavené na meno oprávnenej osoby bez ďalších dokladov, vyslania alebo odôvodnenia cesty, resp. špecifikácie lekárskeho zabezpečenia.
Pri všetkých týchto dokladoch išlo o refundáciu nákladov oprávnenej osoby – športovca, na ktorého prípravu boli tieto prostriedky účelovo určené. Tieto platby nebolo možné, vzhľadom k chýbajúcim podkladom, ako je rozpočet akcie, vyslanie na pracovnú cestu, tréningový plán, schválenie osôb, ktoré sa na výcvikových táboroch zúčastnili, ich funkcia v tréningovom procese a z toho vyplývajúci podiel na pobytových nákladoch, vyhodnotenie výcvikového tábora, hodnotiť z pohľadu hospodárnosti použitých prostriedkov.
Z hľadiska účelnosti nebolo možné hodnotiť použitie verejných prostriedkov vzhľadom na neúplne doklady o uhradení faktúr v hotovosti, o bližšej špecifikácii a preukázaní účelu cesty a výšku spoluúčasti SZZ poukázanej na účet ŠR.
Doklady o úhradách boli v priebehu kontroly vyžiadané od oprávnenej osoby prostredníctvom SZZ, ale vzhľadom k tomu, že ide o športovca reprezentujúceho Slovenskú republiku, s pobytom mimo územia SR, nebolo možné v časovom horizonte ukončenia kontroly získať chýbajúce podklady.
V kontexte so skutočnosťou, že konečný príjemca dotácie, oprávnená osoba, sa nezúčastnil na žiadnej súťaži v kontrolovanom období rokov 2010 – 2011, nebolo možné z hľadiska efektívnosti hodnotiť použitie týchto prostriedkov.
V zmysle smernice č. 4 ustanovenie článku 4 určovalo, že „SZZ vysielajúci zamestnanca alebo osobu konajúcu v záujme SZZ na pracovnú cestu písomne určí miesto jej nástupu, miesto výkonu práce, čas trvania, spôsob dopravy a miesto skončenia pracovnej cesty, môže určiť aj ďalšie podmienky pracovnej cesty.“ V rokoch 2010 a 2011 bolo zistené nedostatočné dodržiavanie smernice č. 4 v tejto oblasti, kedy pri vysielaní na pracovnú cestu neboli dostatočne písomne určené miesto jej nástupu, miesto výkonu práce, čas trvania, spôsob dopravy a miesto skončenia pracovnej cesty. Tak isto neboli dostatočne určené aj ďalšie podmienky pracovnej cesty. Vo väčšine prípadov neboli presne dohodnuté podmienky pred uskutočnením cesty, ale náležitosti vyslania boli dohodnuté dodatočne a to uzatvorením dohody o použití vlastného cestného motorového vozidla pri pracovnej ceste po ukončení c
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie