- IČO
- 30416094
- Sídlo
- Námestie Slobody 6, 81005 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2010-2013
- Termín kontroly
- 20.03.2014 - 27.04.2014
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Kontrakt bol podľa článku II. uzavretý na dobu určitú od 01.01.2013 do 31.12.2013. Vzhľadom na jeho uzatvorenie dňa 28.02.2013 a účinnosť od 01.03.2013, nie je vhodné aby bol Kontrakt uzatvorený so spätnou pôsobnosťou.
MDVRR SR vypracované správy o dosiahnutých príjmoch a čerpaných výdavkoch kapitoly a úradu MDVRR SR za príslušný štvrťrok, v ktorých hodnotilo aj priebežné vecné a finančné plnenie Kontraktu v roku 2013, nemožno považovať za dostatočne vykonané štvrťročné priebežné hodnotenie vecného a finančného plnenia Kontraktu v zmysle článku V. ods. 1 Kontraktu, v nadväznosti na bod III. Návrhu opatrení.
MDVRR SR nevykonalo komplexné vyhodnotenie vecného a finančného plnenia Kontraktu na rok 2013 v stanovenom termíne. Týmto postupom nekonalo v súlade s článkom V. ods. 5 Kontraktu ako aj článkom III. Návrhu opatrení. Podľa MDVRR SR bolo dôvodom nepredloženie podkladov zo strany SSC v určenom termíne.
Za vyhodnotenie plnenia Kontraktu považovalo ministerstvo vyhodnotenie plnenia stanovených cieľov a merateľných ukazovateľov programového rozpočtovania v Monitorovacej správe programovej štruktúry kapitoly MDVRR SR k 31.12.2012. Uvedené však nemožno považovať za dostatočnú priebežnú kontrolu a vyhodnotenie plnenia Kontraktu tak, ako si to stanovilo v článku VIII. ods. 1 a 3 Kontraktu na rok 2012 v zmysle bodu III. Návrhu opatrení
o viacerých prípadoch bol stanovený cieľ určený vágne a nekonkrétne, nezrozumiteľne, nemerateľne, nejednoznačne a nekontrolovateľne. Týmto postupom MDVRR SR nekonalo v súlade s čl. 2 písm. f) Metodického pokynu MF SR.
? Stanovené ciele vo svojej formulácií neboli uvedené explicitne, neobsahovali uvedenú očakávanú hodnotu, ktorá sa má v daný rok dosiahnuť alebo iba neurčito odkazovali na plán. Ten bol obsahom tabuľky merateľných ukazovateľov.
? Niektoré ciele boli stanovené povrchne a formálne, neboli určené reálne, konzistentne s rozpočtovými zdrojmi, ktoré boli k dispozícii, resp. so znalosťou možností SSC vykonať predmetné činnosti v roku 2013. Napríklad pri cieli č. 6 bola dosiahnutá skutočnosť oproti plánu viac než 22 násobná, resp. 2 213 % vyššia. Tento stav bol dlhodobý pri cieli č. 3, ktorý bol v roku 2011 bol prekročený cca 12 násobne, v roku 2012 4,6 násobne a v roku 2013 4,4 násobne. Týmto postupom MDVRR SR nekonalo v súlade s čl. 2 písm. f) Metodického pokynu MF SR.
V rokoch 2010 až 2013 sa neuskutočnilo hodnotenie programu, jeho časti. Uvedeným postupom nekonalo v súlade s § 9 ods. 4 písm. e) zákona č. 523/2004 Z. z. a s čl. 8 Metodického pokynu MF SR
Podľa článku III. ods. 3 Zriaďovacej listiny, SSC spracováva koncepciu a koordinuje rozvoj cestnej siete. V skutočnosti uvedené činnosti od roku 2004 SSC nevykonávala. Tieto kompetencie patria MDVRR SR.
V rámci procesu registra obnovenej evidencie pozemkov (ďalej len „ROEP“) MDVRR SR zistilo, že pozemky v správe SSC boli lokalizované a identifikované ako pozemky pod cestami v správe NDS. Tie majú byť využité na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Z tohto dôvodu MDVRR SR začalo v roku 2012 ďalší proces usporiadania pozemkov medzi SSC a MDVRR SR. Tento proces pozostával z identifikácie pozemkov, vzájomných rokovaní MDVRR SR, SSC a NDS a následne aj s MF SR. V roku 2013 boli vypracované znalecké posudky. Pripravuje sa prevod správy tohto majetku z SSC do správy ministerstva a následný vklad do základného imania NDS.
Po predchádzajúcich kontrolách NKÚ SR, týkajúcich sa ciest I. triedy v rokoch 2012 a 2013, prijalo MDVRR SR opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku. Splnených bolo desať opatrení, dve sa priebežne plní a dve boli nesplnené.
Kontrakt na rok 2013 (ďalej len “Kontrakt na rok 2013“) bol MDVRR SR podpísaný dňa až 28.02.2013,
t.j. o mesiac neskôr ako v predchádzajúcich rokoch, ale v termíne, ktorý ministerstvu stanovuje uznesenie vlády SR č. 328 zo 06.07.2012. Okrem ostatných náležitostí obsahoval základný rozpis záväzných ukazovateľov na rok 2013 na BV a KV, pričom jednotlivé vecné úlohy v rámci podprogramov a prvkov/projektov boli bez konkrétneho číselného vyjadrenia.
Podrobné vymedzenie účelu použitia (časový a vecný plán úloh, s finančným vyjadrením) finančných prostriedkov Kontraktu na rok 2013, bolo predmetom samostatného dokumentu Špecifikácia účelu použitia prostriedkov štátneho rozpočtu na rok 2013 (ďalej len „Špecifikácia“). Tá bola podpísaná až 30.04.2013. V rovnaký deň bol stanovený prvý termín na vyhodnotenie priebežného plnenia kontraktu. Špecifikácia nebola zverejnená v zmysle § 5a zákona č. 311/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dôvodom je, že MDVRR SR ju považuje za plánovací dokument, ktorý sa nezverejňuje.
Negatívom bol značný časový rozdiel medzi schválením štátneho rozpočtu (december 2012), Kontraktu na rok 2013 (28.02.2013) a jeho Špecifikácie (30.04.2013).
SCDPK mala k 31.12.2012 43 zamestnancov a k 31.12.2012 41 zamestnancov, z uvedeného počtu sa len dvaja zamestnanci venovali problematike ciest I. triedy a súvisiacej infraštruktúry.
Preverovaním bolo zistené, že MDVRR SR ako zriaďovateľ SSC nevykonal vecné
a finančné vymedzenie majetku SSC v zmysle článku V. Zriaďovacej listiny SSC
v nadväznosti na § 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z.
Preverením vyhodnocovania a použitia návrhov a materiálov od SSC bolo zistené, že MDVRR SR nedisponuje záznamami z pracovných rokovaní so SSC. Ako dôvod ministerstvo uviedlo ich časté konanie.
Z analýzy vyplýva, že najvhodnejší model je, keď za cestnú infraštruktúru vyššieho významu (diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy) zodpovedá jedna organizácia. To platí najmä pre krajiny s nedobudovanou základnou diaľničnou sieťou ako je SR, kde značná časť ciest I. triedy plní tranzitnú funkciu.
V predmetnej analýze boli posúdené možnosti doriešenia správcovstva a vlastníctva aj ciest I. triedy, kde boli navrhnuté možné riešenia súčasného stavu.
Subjekty verejnej správy sú pri používaní verejných prostriedkov povinné zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Aby pri používaní verejných prostriedkov bola miera chybovosti a nedostatkov čo najmenšia, je nevyhnutná správna funkčnosť vnútorných kontrolných systémov, v zmysle § 19 ods. 6 zákona c. 523/2004 Z. z.
Na MDVRR SR vykonáva uvedené činnosti odbor kontroly, štátneho dozoru
a dohľadu (ďalej len „OKŠDD“). Ten v rokoch 2010 až 2012 neplánoval a neuskutočnil žiadnu (následnú finančnú) kontrolu na SSC týkajúcu sa výstavby, údržby, rekonštrukcií a opráv ciest I. triedy a súvisiacej infraštruktúry.
MDVRR SR v roku 2013 plánovalo a vykonalo na SSC následnú finančnú kontrolu na overenie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami poskytnutými podľa Kontraktu na rok 2012.