-
IČO
-
00607231
-
Sídlo
-
Limbová 1, 83340 Bratislava-Nové Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2011-2015
-
Termín kontroly
-
11.07.2016 -
11.12.2016
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
DFNsP BA príjmy aj výdavky za rok 2013 z prostriedkov ŠR zo zdroja 131C vo finančnom výkaze FIN 1-12 z 27.01.2014 vykázala nesprávne v časti III. Podnikateľská činnosť subjektu verejnej správy, príjmy a výdavky zariadení školského stravovania a iné nerozpočtované príjmy a výdavky, čo bolo v rozpore s ustanovením § 1 opatrenia č. MF/21513/2012-31 v platnom znení.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/21513/2012-31
Príspevky z Lekárskej fakulty UK BA na krytie nákladov súvisiacich s výučbou študentov LFUK v účtovníctve osobitne neboli sledované.
DFNsP BA ich vykazovala vo finančných výkazoch na podpoložke 223001 – Za predaj výrobkov, tovarov a služieb, s kódom zdroja 46 (vlastné zdroje). V skutočnosti išlo o transfer finančných prostriedkov v rámci verejnej správy (položka 312), podpoložka 312001 – Od ostatných subjektov verejnej správy. Tým, že DFNsP BA vo finančnom výkaze uviedla nesprávne údaje, konala v rozpore s ustanovením § 1 opatrenia č. MF/21513/2012-31 v platnom znení.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/21513/2012-31
Transfermi prijaté finančné prostriedky na vzdelávanie študentov LFUK nevykazovala DFNsP BA v účtovníctve ako výnosy z transferov. Tým v jednotlivých rokoch kontrolovaného obdobia uvádzala nesprávne údaje aj vo Výkaze ziskov a strát na účte 683 – Výnosy z bežných transferov
od ostatných subjektov verejnej správy, čo bolo v rozpore s ustanovením § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Podľa ustanovenia § 28 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách môže príspevková organizácia vykonávať podnikateľskú činnosť nad rámec hlavnej činnosti, pre ktorú bola zriadená, so súhlasom zriaďovateľa. V hlavnej knihe k 31.12.2015 na účte 501 DFNsP BA vykázala ako náklady na podnikateľskú činnosť so skratkou PČ aj náklady napr. na krv a krvné výrobky, dermatologiká, lieky, obväzový materiál, zdravotnícku techniku a náhradné diely, mzdové náklady lekárov a ostatných zdravotníckych zamestnancov a odvody do poisťovní za týchto zamestnancov, ktoré však nespadali do výkonu činností, na ktoré mala DFNsP BA udelený súhlas MZ SR na podnikateľskú činnosť. Výnosy z podnikateľskej činnosti zodpovedajúce týmto nákladom neboli v hlavnej knihe označené, takže nebolo možné identifikovať, ktoré čiastky výnosov boli zahrnuté do výsledku hospodárenia za podnikateľskú činnosť za rok 2015. Ako PČ boli v nákladoch účtované tiež položky týkajúce sa výroby infúznych roztokov. Na túto činnosť však bol súhlas MZ SR zamietnutý z dôvodu, že „v zmysle príslušných ustanovení zákona NR SR č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti nie je možné udeliť súhlas na podnikateľskú činnosť“ na viacero požadovaných činností, medzi nimi ani na prípravu špeciálnych infúznych roztokov.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť, Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 547/2011 Z.z., 523/2004 Z.z.
V prípadoch pohľadávok štátu DFNsP BA,ktoré vznikli do 31.12.2013, ani do času kontroly NKÚ SR (november 2016) nepoužila ustanovenie § 22 ods. 1 zákona o pohľadávkach štátu, v zmysle ktorého správca pohľadávky štátu je povinný do 31.12.2016 odplatne postúpiť písomnou zmluvou na poverenú osobu splatné pohľadávky štátu, ktoré vznikli do 31.12.2013 (pôvodná účinnosť tohto zákona 31.12.2015 bola upravená na 31.12.2016).
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 374/2014 Z.z., 374/2014 Z.z.
V prípadoch pohľadávok štátu DFNsP BA, ktoré vznikli do 31.12.2013, ani do času kontroly NKÚ SR (november 2016) nepoužila ustanovenie § 22 ods. 1 zákona o pohľadávkach štátu, v zmysle ktorého správca pohľadávky štátu je povinný do 31.12.2016 odplatne postúpiť písomnou zmluvou na poverenú osobu splatné pohľadávky štátu, ktoré vznikli do 31.12.2013 (pôvodná účinnosť tohto zákona 31.12.2015 bola upravená na 31.12.2016).
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 374/2014 Z.z.
Ku koncesnej zmluve o zabezpečení parkovacej plochy obstarávateľa a jej riadnej prevádzke a údržbe č. 132/2010 nebola doložená ani nikde uvedená predpokladaná hodnota koncesie, resp. výpočet predpokladanej hodnoty zákazky za účelom zvolenia správneho postupu verejného obstarania. Túto DFNsP BA nepredložila ani na vyžiadanie kontrolnej skupiny zo 14.11.2016, t. j. nemocnica nepreukázala, že pri výbere koncesionára nebolo potrebné uplatniť postupy v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. Mesačný výnos vyplývajúci z koncesnej zmluvy činil pre DFNsP BA výšku 12 000,00 eur s DPH. Výpočet protiplnenia nebol doložený žiadnym relevantným materiálom, ktorým by bolo preukázané hospodárne naloženie s majetkom na účely koncesie a teda finančný profit pre DFNsP BA. K zmluve nebol priložený výpočet výnosu koncesionára a tento výpočet DFNsP BA nepredložila ani na vyžiadanie kontrolnej skupiny zo 14.11.2016, preto kontrolná skupina považuje koncesnú lehotu 40 rokov za neprimerane dlhú. Na preukázanie hospodárneho konania bolo potrebné vypracovať kalkuláciu nákladov a tržieb súvisiacu s plnením koncesnej zmluvy, čo DFNsP BA nezabezpečila a takýto doklad kontrolnej skupine nepredložila. Ku koncesnej zmluve bola uzavretá „Dohoda o úprave súčasných a budúcich vzájomných práv a povinností“ medzi DFNsP BA a koncesionárom MEDIPARK Bratislava s. r. o. z 08.10.2010, z ktorej bolo možné prvý raz zistiť zmenu obchodného mena koncesionára; dohoda ako forma zmluvy bola uzatvorená v rozpore s bodom 8.3 koncesnej zmluvy, podľa ktorého mal byť k zmluve vypracovaný dodatok. Kontrolná skupina preverila refakturáciu spotreby elektrickej energie a bolo zistené,
že DFNsP BA do výkonu kontroly (november 2016) spotrebu elektrickej energie na parkovisku nesledovala a koncesionárovi nefakturovala, čím konala v rozpore s ustanovením § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého je povinná zabezpečiť hospodárne použitie verejných prostriedkov. Spoločnosť VINCI Park Slovakia, s. r. o. cenu parkovného zdvojnásobila, s čím DFNsP BA súhlasila, a to bez zvýšenia peňažného plnenia koncesionára. Zvýšenie peňažného plnenia voči DFNsP BA vzhľadom na zvýšenie parkovného nebolo v žiadnom ustanovení zmluvy dohodnuté, nebolo upravené žiadnym dodatkom ku koncesnej zmluve a DFNsP BA si ho nenárokovala ani pri schvaľovaní dvojnásobného parkovného. Uhrádzaním nákladov súvisiacich s parkoviskom konala DFNsP BA v rozpore s ustanovením bodu „C“ a tiež bodu 1.1 koncesnej zmluvy, podľa ktorých mal všetky náklady spojené s realizáciou stavebných úprav parkoviska ako aj s jeho prevádzkou znášať koncesionár. DFNsP BA zároveň konala v rozpore s ustanovením § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého je povinná zabezpečiť hospodárne použitie verejných prostriedkov. Kontrolná skupina vypočítala orientačne výnos z tržieb koncesionára Indigo Infra Slovakia
s. r. o. pri 80 % obsadenosti parkoviska (čo z 93 miest robí 74,4 miesta), zabratí parkovacieho miesta 6 hodín denne, za obdobie od roku 2014 na 37 rokov (zostatok koncesnej lehoty), ktorý vychádza cca 12 mil. eur: 74,4 x 12 eur x 365 x 37 = 12 057 264 eur.
Čistý výnos DFNsP BA z peňažného plnenia na 37 rokov vychádza: 12 000 eur x 12 mesiacov x 37 rokov = 5 328 000 eur.
Išlo by o výnos, ktorý by nemocnica dosiahla bez úhrad nákladov spojených s parkoviskom (tieto za kontrolované obdobie rokov 2011 – 2015 dosiahli výšku 147 681,16 eur). Posúdením podkladov predložených ku koncesnej zmluve a na základe kontrolných zistení sa preukázalo, že kontrolovaný subjekt konal pri nakladaní s dotknutým majetkom štátu nehospodárne a neefektívne.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Pozemok v Abraháme okres Galanta o výmere 108 459 m2, zapísaný na LV 376, nebol využívaný na plnenie predmetu činnosti a pre DFNsP BA bol prebytočným majetkom, s ktorým sa nemocnici nepodarilo naložiť do výkonu tejto kontroly. Jeho hodnota vedená v účtovníctve bola 72 003,60 eur.
Nakoľko ide o chránené územie, spravovanie, prevádzka a údržba tohto územia si vyžaduje zvýšené finančné nároky, ktoré sú pre nemocnicu nehospodárne vynakladanými finančnými prostriedkami a ktoré DFNsP BA uhrádza z vlastných zdrojov. Na vyžiadanie kontrolnej skupiny, akým spôsobom nemocnica získala predmetný pozemok a prečo sa s ním nepodarilo hospodárne naložiť, nemocnica predložila písomné vyjadrenie z 18.10.2016, podľa ktorého:
Pozemok (tzv. Abrahámsky park) bol časťou pôvodného parku z 19. storočia a patril
k nemu aj priľahlý pozemok s kaštieľom a budovami, ktoré slúžili ako detská ozdravovňa a DFNsP BA ich používala na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Nakoľko DFNsP BA prestala využívať budovy ako detskú ozdravovňu, v roku 2004 prebehlo osobitné ponukové konanie a všetky nehnuteľnosti vrátane Abrahámskeho parku boli predané spoločnosti AKN, s. r. o. Následne bol predaj Abrahámskeho parku spochybnený orgánom ochrany prírody, nakoľko Abrahámsky park bol vyhlásený za chránené územie so 4. stupňom ochrany, avšak tento zápis absentoval na LV. Z uvedeného dôvodu bol tento prevod nehnuteľnosti Abrahámskeho parku neplatný a rozhodnutím správy katastra Galanta z 26.06.2007 bol Abrahámsky park zapísaný späť do vlastníctva SR, správy DFNsP BA. Vzhľadom na nemožnosť prevodu nehnuteľnosti bol ponúknutý nájom Abrahámskeho parku obci Abrahám, resp. OZ Aquila Abrahám, ktoré sa v súčasnosti o park starajú, avšak s nájmom nesúhlasili. Vzhľadom nato, že ide o samostatný pozemok – park so 4. stupňom ochrany bez akýchkoľvek nehnuteľností, jeho nevyhnutná potreba na plnenie úloh v rámci predmetu činností štátnych organizácií je málo pravdepodobná.
Typ nedostatku: Neúčinné konanie
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.