- IČO
- 00165182
- Sídlo
- Nám. SNP 33, 81331 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2017 - 2019
- Termín kontroly
- 05.05.2020 - 29.10.2020
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
MK SR nevykonalo opravu odpisov stavieb a technického zhodnotenia nehnuteľných kultúrnych pamiatok v zmysle Metodického usmernenia MF SR, neposudzovalo správnosť ocenenia dlhodobého hmotného majetku v rámci inventarizácie, nepostupovalo v súlade s § 7 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva. MK SR nepoužívalo v preverovanom období také účtovné zásady a účtovné metódy, ktoré by viedli k dosiahnutiu verného a pravdivého zobrazenia skutočností v účtovnej závierke.
Inventúrne súpisy a inventarizačné zápisy k DLHM – stavby a dopravné prostriedky neobsahovali náležitosti podľa § 30 ods. 2 písm. h) a § 30 ods. 3 písm. c) zákona o účtovníctve, t. j. odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia DLHM a výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia DLHM, MK SR nepostupovalo pri vykonávaní inventarizácie v zmysle § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná inventarizovať majetok, záväzok a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.
MK SR minimálne od roku 2016 malo vedomosť o nevyužitej projektovej dokumentácie, obstaranej v roku 2013, v hodnote 198 000 eur, ktorá bola vedená na účte 042 Obstaranie DLHM, pričom neupravilo jej ocenenie opravnými položkami, nepostupovalo v súlade s § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná ku dňu, ku ktorému zostavuje účtovnú závierku upraviť ocenenie hodnoty majetku a § 26 ods. 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorého ocenenie majetku sa upraví opravnými položkami, ak existuje opodstatnený predpoklad zníženia hodnoty majetku pod jeho účtovnú hodnotu.
Kontrolovaný subjekt tým, že nezabezpečil správnosť údajov nehnuteľností v katastri nehnuteľností SR, nepostupoval v súlade s § 2 ods. 2 zákona o správe majetku štátu, podľa ktorého správca majetku štátu môže nadobúdať majetok len do vlastníctva SR a § 3 ods. 7 zákona o správe majetku štátu, podľa ktorého je správca majetku povinný zabezpečiť zápisy v katastri nehnuteľností.
Pri inventarizácii pohľadávok nebolo preukázané zistenie skutočného stavu dokladovou inventúrou podľa § 30 ods. 1 zákona o účtovníctve a inventúrne súpisy a inventarizačné zápisy k pohľadávkam neobsahovali všetky náležitosti podľa § 30 ods. 2 písm. e, h a § 30 ods. 3 písm. b, c, konkrétne odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia pohľadávok a výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia pohľadávok, meno, priezvisko a podpisový záznam zodpovednej osoby za príslušný druh majetku (pohľadávky), MK SR nepostupovalo pri vykonávaní inventarizácie v súlade so zákonom o účtovníctve.
Z preložených inventúrnych súpisov a inventarizačných zápisov za roky 2017, 2018 a 2019 bolo zistené, že na účte 316 Pohľadávky z nedaňových príjmov sú evidované pohľadávky, u ktorých bolo ukončené exekučné vymáhanie z dôvodu nevymožiteľnosti ešte v roku 2011. Kontrolovaný subjekt neupravil ocenenie majetku v prípadoch, keď bolo opodstatnené predpokladať jeho zníženie pod účtovnú hodnotu, čím nepostupoval v súlade s ustanovením § 26 ods. 3 a 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorých je účtovná jednotka ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka povinná upraviť ocenenie hodnoty majetku opravnými položkami, ak existuje opodstatnený predpoklad zníženia hodnoty majetku pod jeho účtovnú hodnotu. Nepostupoval ani v súlade s internou smernicou č. 5/2018 o inventarizácii majetku, keď nenavrhol ich odpísanie.
Údaje o pohľadávkach po lehote splatnosti, uvádzané v poznámkach k IÚZ za roky 2017 a 2018 neboli zrozumiteľné a spoľahlivé, kontrolovaný subjekt nepostupoval pri ich zostavovaní v súlade s § 3 ods. 1 opatrenia MF SR o účtovnej závierke, podľa ktorého : „Poznámky sa zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé.“
MK SR pri vymáhaní pohľadávok nepostupovalo v súlade s § 4 ods. 1 zákona o správe pohľadávok štátu, podľa ktorého je správca povinný nakladať s pohľadávkou štátu podľa tohto zákona, využívať všetky právne prostriedky na jej vymoženie a dbať, aby nedošlo k jej zániku alebo premlčaniu, zániku alebo premlčaniu práv na jej vymáhanie a k zníženiu pohľadávky štátu a § 4 ods. 2 citovaného zákona, keďže riadne a včas neprihlásilo pohľadávky štátu do príslušného konania.
MK SR nemalo v internej smernici stanovený konkrétny spôsob výpočtu rezerv a stanovené jednoznačné pravidlá ich tvorby a používania, nepostupovalo v súlade s § 14 ods. 2 opatrenia MF SR o postupoch účtovania, podľa ktorého spôsob tvorby a používania rezerv sa účtuje podľa vnútorného predpisu účtovnej jednotky.
Údaje o rezervách za rok 2019, uvedené v poznámkach k IÚZ za rok 2019 neboli zrozumiteľné a spoľahlivé, kontrolovaný subjekt nepostupoval pri ich zostavovaní v súlade s § 3 ods. 1 opatrenia MF SR o účtovnej závierke, podľa ktorého : „Poznámky sa zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé.“
V rokoch 2018 a 2019 tvorilo rezervy na nevyfakturované dodávky na základe objednávok, pričom dodávka služieb a prác bola realizovaná až v nasledujúcom účtovnom období, nepostupovalo pri tvorbe a účtovaní rezerv na nevyfakturované dodávky v súlade s § 14 odsek 1 opatrenia MF SR o postupoch účtovania, podľa ktorého „rezerva je záväzok s neistým časovým vymedzením alebo výškou predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom.“
Z predloženej dokumentácie k inventarizácii rezerv bolo zistené, že inventúrne súpisy rezerv na súdne spory neobsahovali kompletné informácie, na ktoré súdne spory boli rezervy tvorené. Taktiež k rezervám na nevyfakturované dodávky neboli priložené doklady, na základe ktorých boli rezervy tvorené, čím MK SR pri vykonaní inventarizácie rezerv nepostupovalo v súlade s § 30 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého „pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou.“