- IČO
- 00151742
- Sídlo
- Štefanovičova 5, 81782 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2018 až 2024
- Termín kontroly
- 17.07.2024 - 17.07.2024
- Stav kontroly
- Prebiehajúca
Zistenia
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že sa v druhom polroku 2024 zúčastňoval zasadnutí ALCO výboru aj člen bankovej rady NBS. Pravidelná účasť zástupcu NBS predstavuje potenciálne riziko vo vzťahu k možnému konfliktu záujmov, právnej čistote a oddeleniu fiškálnej a monetárnej politiky.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že počas kontrolovaného obdobia uplynula platnosť stratégie riadenia štátneho dlhu na roky 2015 až 2018 a stratégia na nasledovné obdobie nebola schválená. Neboli tak splnené ustanovenia §18, ods. (3), písm. a) zákona o Štátnej pokladnici (291/2002 Z. z.), podľa ktorého vypracúva návrh stratégie riadenia štátneho dlhu ARDAL a následne §2b, ods. (1), písm. l) cit. zákona uvádza, že túto stratégiu schvaľuje MF SR. Zároveň informácie o predchádzajúcich stratégiách nie sú jednotne uvádzané a formálne predlžovanie stratégie aj 6 rokov po uplynutí jej strategického obdobia zhoršuje transparentnosť a zúčtovateľnosť systému riadenia štátneho dlhu na Slovensku.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že ALCO výbor sa počas kontrolovaného obdobia stretával menej než 5-krát ročne, čo nie je v súlade s čl. 6, ods. 1 rokovacieho poriadku, podľa ktorého sa rokovanie Výboru uskutočňuje spravidla raz mesačne. Na rokovanie sú navyše predkladané len mesačné a ročné správy o fungovaní ARDAL. Ďalšie operatívne aj strategické dokumenty na rokovanie formálne predkladané nie sú, podané sú ako ústna informácia. Takáto prax potenciálne znižuje dôveryhodnosť a transparentnosť zasadnutí ALCO výboru.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že posledná, obsahovo komplexná a verejne dostupná, výročná správa ARDAL bola spracovaná za rok 2014 a okrem toho boli spracovávané správy o činnosti, od roku 2018 len v angličtine. Každoročná správa sumarizujúca vývoj pri riadení dlhu a likvidity, odpočet stratégie riadenia štátneho dlhu a opis makroekonomického prostredia, vrátane výhľadu do budúcnosti, nie je pripravovaná. Vyhodnotenie plnenia cieľov stratégie riadenia štátneho dlhu uvádzané v Súhrnnej výročnej správe SR neposkytuje komplexný obraz. Zákonodarca a verejnosť tak nemajú byť ako informovaní o plnení stratégie. Pripomíname tiež, že pri riadení dlhu a likvidity je potrebné udržiavanie rovnováhy medzi transparentnosťou a ochranou strategických záujmov.