- IČO
- 42181810
- Sídlo
- Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2014 - 2016 a súvisiace obdobia
- Termín kontroly
- 16.03.2017 - 30.10.2017
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že v SR zatiaľ nebol vypracovaný Národný program znižovania emisií základných znečisťujúcich látok do roku 2020 ani do roku 2030.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že v kontrolovanom období v SR chýbala ucelená stratégiu ochrany ovzdušia, ktorá by aktuálne riešila výzvy na redukciu emisií z dlhodobého hľadiska a riešila by dosiahnutie dobrej kvality ovzdušia.
MŽP SR nepripravovalo na rokovanie vlády SR samostatný materiál, obsahom ktorého by bola analýza problému znečistenia ovzdušia.
Kontrolou NKÚ SR boli zistené aj problémy s nie úplnou, či presnou transpozíciou a implementáciou európskej environmentálnej legislatívy pre oblasť ovzdušia. V súčasnosti SR rieši tieto prípady nesúladu s európskymi predpismi:
INFRINGEMENT EK voči SR č. 2008/2201 - Uplatňovanie smernice EP a Rady 2008/50/ES o kvalite ovzdušia a
o čistejšom ovzduší v Európe vzhľadom na limitné hodnoty PM10 v ovzduší SR
Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že od začiatku platnosti Smernice o kvalite okolitého ovzdušia nebolo zabezpečené v SR pre vybrané oblasti a koncentrácie prachových častíc PM10 dodržiavanie stanovených limitných hodnôt
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že SR priebežne plní svoj záväzok znižovať emisie VOC s výnimkou roku 2010, keď dosiahla redukciu emisií prchavých organických zlúčenín len o 25,84 % a nie o 30 % ako bolo stanovené.
Kontrolou bolo zistené, že SR si plní svoje povinnosti stanovené v Smernici o kvalite okolitého ovzdušia, ale že existujú aj určité problémy pri ich plnení.
Kontrolnou skupinou NKÚ SR bolo zistené, že:
-SR dostatočne nevyužívala mobilné monitorovacie stanice na monitoring kvality ovzdušia,
-súčasný stav NMSKO v SR nepokrýva plne požiadavky príslušných článkov Smernice, pretože chýbajú dve stále vzorkovacie miesta na monitorovanie pre mestského pozadia pre častice PM v Bratislavskom kraji a v Trnavskom kraji,
-NMSKO nie je dostatočná vzhľadom na zložitú orografiu územia Slovenska. Podľa vyjadrenia MŽP SR v nasledujúcich rokoch je plánované dobudovať NMSKO, tak aby celkový počet automatických monitorovacích staníc bol najmenej 50 a vzhľadom na členitosť terénu bolo pokryté väčšie územie a boli monitorované aj prihraničné regióny,
-v rokoch 2015 a 2016 mal NMSKO problém s výťažnosťou dát.
-pre nedostatočné personálne a finančné kapacity SHMÚ však nebolo splnené opatrenie zabezpečiť monitorovanie chemického zloženia PM10 v jednotlivých oblastiach z dôvodu určenia potenciálnych zdrojov a ich podielov na meraných koncentráciách
-požiadavky na požadovanú úroveň znečistenia pre PM10 v zmysle článku 13 ods. 1 Smernice sa v rokoch 2014 - 2016 nepodarilo dodržať vo všetkých zónach a aglomeráciách.
-nebola splnená limitná hodnota pre oxid dusičitý NO2 v zmysle článku 13 ods. 1 Smernice. Limitná hodnota pre NO2 bola v niektorých rokoch prekročená na niektorých dopravných staniciach
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že v každoročných správach s názvom Hodnotenie kvality ovzdušia v Slovenskej republike za príslušný rok chýba záver, ktorý by dal jasnú a stručnú informáciu o dosiahnutom stave kvality ovzdušia za príslušný rok zrozumiteľnú širokej laickej verejnosti.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že v SR nie je zákonom ustanovený systém sankcií za znečisťovanie ovzdušia z lokálnych kúrenísk, preto odporúča MŽP SR zvážiť návrh ich zavedenie.
MŽP SR nevedelo preukázať ako si plnilo svoje povinnosti v zmysle § 10 ods. 3, 4 a 5 zákona o ovzduší, t. j. v prípadoch možnosti vzniku cezhraničného znečistenia.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že v súčasnosti nie všetky prijaté opatrenia sú dostatočné a účinné na zabezpečenie dobrej kvality ovzdušia v danej lokalite. Realizované opatrenia na zabezpečenie splnenia cieľa v kvalite ovzdušia neboli dostatočné pre dosiahnutie dobrej kvality ovzdušia pre všetky zóny a aglomerácie.
SR v súčasnosti nespĺňa všetky ustanovené kritériá určujúce dobrú kvalitu ovzdušia, i keď v niektorých oblastiach sa už kvalita ovzdušia zlepšila. Problémom je najmä prekračovanie limitných koncentrácií pre PM10, PM2,5, ale aj ďalších znečisťujúcich látok (prekračovanie cieľovej hodnoty pre ozón, ako aj limitnej hodnoty pre NO2 a benzo(a)pyrén).
Medzirezortná spolupráca okrem spomínaných prípadov nebola dostatočná, pravidelná a bola závislá na kapacite ľudských zdrojov.
Koordinácia politík pre zdravie obyvateľstva a hospodárskych politík s politikou na zabezpečenie dobrej kvality ovzdušia nebola zatiaľ dostatočne efektívna a nie je na dostatočnej úrovni.
V rámci kontroly predložených dokladov k dvom projektom SHMÚ (Systémové a technické riešenie monitorovania kvality ovzdušia v regiónoch stredné, východné a západné Slovensko a Obnova a modernizácia Národnej monitorovacej siete kvality ovzdušia) NKÚ SR zistil problémy s umiestňovaním monitorovacích staníc a uzatváraním nájomných zmlúv v lokalitách, v ktorých musí byť monitorovaná kvalita ovzdušia. Niektoré mestá a obce neakceptovali odborné podklady SHMÚ na umiestnenie monitorovacích staníc vypracované v súlade so zákonom o ovzduší.
Kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že doterajšími opatreniami sa nepodarilo dosiahnuť ustanovené ciele v kvalite ovzdušia, preto je potrebné doterajšie opatrenia aktualizovať a prijať nové účinnejšie a efektívnejšie opatrenia. V SR neexistuje systém merania účinnosti a efektívnosti prijatých opatrení na riešenie problému kvality ovzdušia.