- IČO
- 50668277
- Sídlo
- Župné námestie 13, 81490 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2019 - 2021
- Termín kontroly
- 06.02.2023 - 14.06.2023
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Kontrolné zistenie 1
Strednodobý plán vnútorného auditu na roky 2019 až 2021 ani ročné plány interných auditov na roky 2019, 2020, 2021 neboli zostavené na základe objektívnej analýzy a hodnotenia rizík, vyplývajúcich z úloh a cieľov KNS SR a ich pravidelného prehodnocovania, čo nebolo v súlade s § 17 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a audite, podľa ktorého strednodobý plán a ročný plán vypracúva útvar vnútorného auditu na základe objektívneho hodnotenia rizík, ktoré vyplývajú z určených úloh a cieľov správcu kapitoly štátneho rozpočtu.
Kontrolné zistenie 2
Kontrolovaný subjekt nesprávnym účtovaním technického zhodnotenia budov na nám. SNP a Župnom námestí v Bratislave na účet 029 Ostatný DLHM k 31.12.2021 v celkovej výške 1 183 813 eur nepostupoval v súlade s § 22 ods. 1 opatrenia MF SR o postupoch účtovania pre ROPO v spojení s § 32 ods. 9 príslušného opatrenia, podľa ktorého sa dlhodobý majetok a jeho technické zhodnotenie účtuje na príslušných účtoch dlhodobého majetku.
Kontrolovaný subjekt nesprávnym účtovaním nepostupoval v súlade s § 7 ods. 1 zákona o účtovníctve, pretože si nesplnil povinnosť účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva a § 8 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovníctvo účtovnej jednotky je správne, ak účtovná jednotka vedie účtovníctvo podľa tohto zákona a ostatných osobitných predpisov.
Kontrolné zistenie 3
Tým, že kontrolovaný subjekt neuviedol v poznámkach k IÚZ skutočnosti týkajúce sa zmeny stavu dlhodobého majetku, nepostupoval podľa § 17 ods. 9 zákona o účtovníctve a § 3 ods. 1 opatrenia MF SR k IÚZ, podľa ktorých poznámky sa zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli pre užívateľa užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé.
Kontrolné zistenie 4
Kontrolovaný subjekt tým, že pri zaradení osobných motorových vozidiel do odpisovej skupiny s dobou odpisovania 4 roky nezohľadnil predpokladanú dobu ich používania, nepostupoval podľa § 28 ods. 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorého hmotný majetok okrem zásob odpisuje účtovná jednotka počas predpokladanej doby používania zodpovedajúcej spotrebe budúcich ekonomických úžitkov z majetku a § 30 ods. 1 opatrenia MF SR o postupoch účtovania pre ROPO, podľa ktorého dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok sa odpisuje nepriamo prostredníctvom účtovných odpisov a § 30 ods. 2 a ods. 7 citovaného opatrenia, podľa ktorého dlhodobý hmotný majetok sa odpisuje počas predpokladanej doby používania zodpovedajúcej spotrebe budúcich ekonomických úžitkov z majetku a pri tvorbe odpisového plánu sa zohľadňuje doba použiteľnosti majetku.
Kontrolné zistenie 5
KNS SR pri mimoriadnej inventarizácii DLHM k 31.08.2021 si nesplnila povinnosť uloženú v § 6 ods. 3 zákona
o účtovníctve, podľa ktorého účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov v zmysle § 29 a § 30 zákona, pretože pri inventarizácii nepostupovala podľa § 29 a § 30. Kontrolovaný subjekt:
- v inventúrnych súpisoch neuviedol deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, čím porušil § 30 ods. 2 písm. b) zákona o účtovníctve,
- preukazným spôsobom nevykonal inventúru nehnuteľností (budov a pozemkov), nepostupoval podľa § 29 ods. 1 zákona o účtovníctve, pretože inventarizáciou neoveril či stav majetku v účtovníctve zodpovedá skutočnosti,
- dokladovou inventúrou, t. j. na základe listov vlastníctva, neoveril skutočný stav nehnuteľností (budov a pozemkov), čím nepostupoval podľa § 30 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého pri majetku hmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou, a ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.
Kontrolné zistenie 6
Inventúrne súpisy neobsahovali odporúčania na posúdenie reálnosti ocenia DLHM, čím kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa § 30 ods. 2 písm. h) zákona o účtovníctve. Inventarizačné zápisy neobsahovali výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia DLHM, čím kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa § 30 ods. 3 písm. c) zákona o účtovníctve.
Kontrolné zistenie 7
Kontrolovaný subjekt v rokoch 2020 a 2021 nesprávne uviedol hodnotu pohľadávok v tabuľkovej časti poznámok k IÚZ z hľadiska doby splatnosti, čím nepostupoval v súlade s § 3 ods. 1 opatrenia MF SR k IÚZ, podľa ktorého poznámky sa zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé. V roku 2020 neboli uvedené pohľadávky po lehote splatnosti vo výške 2 544 eur a v roku 2021 vo výške 2 604 eur. Neuvedením pohľadávok po lehote splatnosti, tabuľková časť poznámok nezodpovedala skutočnosti, t. j. neposkytovala spoľahlivé informácie.
Kontrolné zistenie 8
Nevykonaním inventarizácie pohľadávok k 31.12.2019 si kontrolovaný subjekt nesplnil povinnosť uloženú v § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve, v zmysle ktorého účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. Nebola splnená ani povinnosť daná v § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov, pričom podľa § 8 ods. 4 citovaného zákona účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak účtovná jednotka vykonala inventarizáciu.
Kontrolné zistenie 9
KNS SR pri inventarizácii pohľadávok 31.12.2020 a 31.12.2021 nepostupovala podľa § 30 zákona o účtovníctve tým, že:
- inventúrne súpisy k účtom pohľadávok neobsahovali náležitosti uvedené v § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve, konkrétne písm. b) deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, e) meno, priezvisko a podpisový záznam zodpovednej osoby za príslušný druh majetku, i) podpisový záznam osoby zodpovednej za zistenie skutočného stavu pohľadávok,
- nebola vykonaná dokladová inventúra pohľadávok podľa § 30 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou,
- inventúrne súpisy k pohľadávkam neobsahovali odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia pohľadávok podľa § 30 ods. 2 písm. h) a inventarizačné zápisy neobsahovali výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia pohľadávok podľa § 30 ods. 3 písm. c) zákona o účtovníctve.
KNS SR si tak nesplnila povinnosť uloženú v § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve, v zmysle ktorého účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.
Kontrolné zistenie 10
Tým, že KNS SR nemala vnútorným predpisom stanovený spôsob tvorby a používania rezerv, ani postupy ich identifikácie prehodnocovania s ohľadom na vývoj súdneho sporu, nekonala v súlade s § 14 ods. 2 opatrenia MF SR o postupoch účtovania pre ROPO, podľa ktorého spôsob tvorby a používania rezerv sa účtuje podľa vnútorného predpisu účtovnej jednotky.
Kontrolné zistenie 11 Nevykonaním inventarizácie rezerv k 31.12.2019 si kontrolovaný subjekt nesplnil povinnosť uloženú v § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve, v zmysle ktorého účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku
a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. Nebola splnená ani povinnosť daná v § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov, pričom podľa § 8 ods. 4 citovaného zákona účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak účtovná jednotka vykonala inventarizáciu.
Inventarizačný zápis ÚIK z inventarizácie k 31.12.2021 nebol podpísaný predsedom ÚIK, čím nebol dodržaný § 30 ods. 3 písm. d) zákona o účtovníctve, podľa ktorého inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva a ktorý musí obsahovať meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke.
Kontrolné zistenie 12
Tým, že v niektorých zápisoch o zaradení dlhodobého hmotného a dlhodobého nehmotného majetku do účtovnej evidencie pri oprave údajov o evidencii do majetku nebol uvedený údaj o dni opravy a čitateľný záznam zodpovednej osoby za vykonanú opravu, kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 34 ods. 1 a ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého oprava účtovného záznamu sa musí vykonať tak, aby bolo možné určiť zodpovednú osobu, ktorá vykonala príslušnú opravu, deň jej vykonania.
Kontrolné zistenie 13
Tým, že do databázy CEM k 31.12.2021 nebol vložený nehnuteľný majetok evidovaný na LV č. 3172, č. 3173 a č. 2941, kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 3c ods. 3 zákona o správe majetku štátu, podľa ktorého údaje do centrálnej evidencie majetku alebo ich zmeny vkladá správca do 30 dní po vzniku skutočností uvedených v ods. 2 alebo ich zmene.
Chýbajúce údaje o nehnuteľnom majetku v správe KNS SR boli do CEM vložené v priebehu kontroly NKÚ SR 02.04.2023.
Kontrolné zistenie 14
Kontrolovaný subjekt tým, že nepoistil majetok štátu, ktorý má v správe, a to budovy na Klobučníckej 7 a Župnom nám. 13 v Bratislave, nepostupoval podľa § 3 ods. 2 zákona o správe majetku štátu, ktorý ukladá správcovi majetku povinnosť využívať všetky právne prostriedky na jeho ochranu a dbať, aby nedošlo k poškodeniu majetku, jeho strate, zneužitiu alebo zmenšeniu.
Kontrolné zistenie 15
Tým, že kontrolovaný subjekt nezverejnil pohľadávky v Centrálnom registri splatných pohľadávok štátu, nepostupoval podľa § 5 ods. 3 zákona o pohľadávkach štátu, podľa ktorého je správca povinný zverejniť v centrálnom registri údaje o splatných pohľadávkach štátu do 30 dní od dátumu splatnosti pohľadávky štátu. Správca je povinný údaje v centrálnom registri aktualizovať do 30 dní odo dňa, keď sa o zmene zverejnenej skutočnosti dozvedel.