-
IČO
-
00165565
-
Sídlo
-
Limbová 2, 83752 Bratislava-Nové Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2019-2022
-
Termín kontroly
-
08.03.2023 -
30.08.2023
-
Stav kontroly
-
Pripravovaná
Zistenia
Tým, že rozhodnutia o vydaní povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia (DZS) vydával minister MZ SR, došlo zo strany ministerstva v procese vydávania povolení na prevádzkovanie ambulancií DZS k porušeniu článku 73 písm. k) Organizačného poriadku MZ SR, platného od 01.01.2019 do jeho novelizácie 01.07.2020, podľa ktorého bola úloha vydávať povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti podľa § 11 ods. 1 a 3 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti zverená oddeleniu nesporovej agendy a právnej podpory (Odbor právny), ktorý zároveň rozhodoval o zmenách povolení, ich dočasnom pozastavení a zrušení.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Tým, že kontrolovaný subjekt v rámci povoľovacích konaní na prevádzkovanie ambulancií DZS nepristupoval rovnako vo vzťahu ku všetkým žiadateľom, t. z. jednému žiadateľovi pri vydávaní rozhodnutí vyhovel a druhému v tej istej veci za splnenia tých istých podmienok nevyhovel, došlo k porušeniu § 3 ods. 5 zákona o správnom konaní, podľa ktorého musí rozhodnutie správnych orgánov vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 71/1967 Zb.
Tým, že ministerstvo pri rozhodovaní o povoleniach na prevádzku ambulancií DZS nevychádzalo zo spoľahlivo zisteného stavu veci, došlo k porušeniu ustanovenia § 32 ods. 1 zákona o správnom konaní, podľa ktorého je správny orgán povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 71/1967 Zb.
Tým, že MZ SR pri rozhodovaní o povoleniach na prevádzku ambulancií DZS v uvedených prípadoch nespisovalo zápisnice z ústnych podaní a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch a o vyjadreniach účastníkov konania, nepostupovalo v súlade s § 22 ods. 1 zákona o správnom konaní, podľa ktorého o ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch, o vyjadreniach účastníkov konania, o ústnom pojednávaní a o hlasovaní správny orgán spíše zápisnicu
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 71/1967 Zb.
Tým, že sa v predložených spisoch k jednotlivým konaniam na vydanie povolenia na prevádzku DZS nenachádzala žiadna listina preukazujúca tú skutočnosť, že by MZ SR dalo účastníkom konania a zúčastneným osobám možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho podkladu, ministerstvo nepostupovalo v súlade s § 33 ods. 2 zákona o správnom konaní, podľa ktorého je správny orgán povinný dať účastníkom konania a zúčastneným osobám možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho podkladu i k spôsobu jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 71/1967 Zb.
Tým, že MZ SR ako správny orgán pripustil možnosť niektorým účastníkom konania preukázať splnenie podmienok na základe čestného vyhlásenia a zároveň iných účastníkov žiadal v skutkovo zhodných alebo podobných prípadoch o predloženie originálov dokumentov, nepostupovalo v súlade s § 39 ods. 2 zákona o správnom konaní, podľa ktorého čestné vyhlásenie správny orgán nepripustí, ak tomu bráni všeobecný záujem alebo ak by tým bola porušená rovnosť medzi účastníkmi konania. Zároveň boli uvedeným konaním porušené ustanovenia § 13 ods. 5 a § 13 ods. 11 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktoré vymedzujú dokumenty potrebné k doloženiu k žiadosti o vydanie povolenia.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 71/1967 Zb.
Tým, že MZ SR nevykonalo v kontrolovanom období žiadnu kontrolu u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti DZS, došlo k porušeniu ustanovenia § 81 ods. 1 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, podľa ktorého dozor nad dodržiavaním ustanovení a plnením povinností tohto zákona vykonáva MZ SR.
MZ SR teda nedisponuje informáciami, či poskytovatelia zdravotnej starostlivosti ambulancií DZS dodržiavajú podmienky ustanovené zákonom o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 578/2004 Z.z.
Tým, že MZ SR ako gestor zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti nezabezpečilo úpravu nariadenia Vlády SR č. 640/2008 Z. z., ktorým by sa stanovila minimálna sieť pre DZS podľa § 5 ods. 2 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, došlo k porušeniu ustanovenia § 5 ods. 5 zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti podľa ktorého minimálnu sieť podľa § 5 odsekov 1 a 3 a § 5a ustanoví nariadenie Vlády SR. MZ SR tak nezosúladilo vykonávacie predpisy so zákonom a nereflektovalo na zmenu vykonanú v oblasti DZS z roku 2019.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 578/2004 Z.z.
Tým, že MZ SR ako gestor zákona o zdravotných poisťovniach nezabezpečilo úpravu nariadenia Vlády SR č. 752/2004 Z. z., ktorým by sa stanovili indikátory kvality pre DZS, došlo k porušeniu § 7 ods. 7 zákona o zdravotných poisťovniach, podľa ktorého ak osobitný zákon neustanovuje inak, indikátory vydáva vláda nariadením. Aktuálne platné nariadenie Vlády SR č. 752/2004 Z. z., ktorým sa vydávajú indikátory kvality na hodnotenie poskytovania zdravotnej starostlivosti, neobsahuje indikátory kvality pre DZS, zároveň nereflektuje ani zmenu vykonanú v oblasti DZS v roku 2019.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 581/2004 Z.z.
MZ SR je podľa zákona o organizácii činnosti vlády zodpovedné za to, aby legislatíva v oblasti zdravotníctva bola v súlade s legislatívou EÚ. Napriek stanovisku EK zo dňa 20.04.2020, z ktorého vyplýva že slovenská legislatíva v oblasti zdravotníctva nie je v súlade s európskymi pravidlami verejného obstarávania, MZ SR nepredložilo, počas obdobia rokov 2019 – 2022 ani jeden legislatívny návrh na úpravu národnej legislatívy v oblasti DZS. Slovenskej republike hrozí konanie na Súdnom dvore EÚ, ktorého výsledkom môže byť uloženie pokuty alebo penále.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 575/2001 Z.z.
Tým, že MZ SR nepreukázalo, že Pracovná skupina pre prípravu legislatívnych zmien v oblasti záchranných zdravotných služieb v SR zasadala najmenej jeden krát za štvrťrok, došlo k porušeniu článku 6 ods. 8 štatútu Pracovnej skupiny pre prípravu legislatívnych zmien v oblasti záchranných zdravotných služieb v SR.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Príloha č. 1 k vyhláške č. 189/2019 Z. z. Minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie ambulancie DZS umožňuje schváliť ako ambulanciu DZS aj vozidlá, ktoré nie sú špeciálnymi sanitnými vozidlami. Súčasné legislatívne podmienky a postup, ktorý uplatnilo MZ SR pri povoľovacích konaniach na prevádzku ambulancií DZS umožnili schváliť na prevádzku ambulancií DZS aj osobné vozidlá
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 189/2019
MZ SR v procese vydávaní povolení nepostupovalo v súlade s prílohou č. 1 písm. B, vyhlášky MZ SR č. 189/2019 Z. z., podľa ktorej povolenia na ambulancie DZS je možné vydať len na vozidlá kategórie M, druh Špeciálne vozidlo, typ karosérie SANITNÁ. Z predloženej spisovej dokumentácie vyplýva, že MZ SR akceptovalo v procese vydávania povolení na ambulancie DZS aj vozidlá, ktoré podľa údajov uvedených v osvedčení o evidencii (časť II.) neboli špeciálnymi vozidlami (SC) kategórie M.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 189/2019
Z dôvodu, že ministerstvo nedisponuje zoznamom, ktorý by evidoval počet schválených ambulancií DZS, nebolo možné overiť súlad s Prílohou č. 1, písm. B, bod 1., vyhlášky MZ SR č. 189/2019 Z. z., podľa ktorej počet ambulancií dopravnej zdravotnej služby podľa písmena A tvorí najmenej 80 % z celkového počtu ambulancií DZS u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý má vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie DZS. Skutočnosť, že sa v spisoch nenachádza prepočet pre jednotlivé vozidla, zároveň indikuje porušenie ustanovenia § 3 ods. 1 zákona o správnom konaní, podľa ktorého je každý správny orgán povinný viesť pri každom konaní spis, ktorý obsahuje všetky písomnosti, úkony a podklady týkajúce sa konkrétneho správneho konania.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 189/2019