-
IČO
-
00699021
-
Sídlo
-
Hlboká cesta 2, 83336 Bratislava-Staré Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2012 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
14.02.2013 -
02.05.2013
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Kontrolná skupina preverila kompletnú dokumentáciu verejného obstarávania s konštatovaním, že:
• jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk, podľa bodu č.31.2 SP bol súčet jednotkových cien požadovaného predmetu zákazky,spôsob určenia, resp. vyčíslenia tohto kritéria vyhodnotenia ponúk nebol v súlade so stanovením PHZ uvedenej v bode č.6.2 SP,COO mala bod č.31.2 SP doplniť o metodický postup vyčíslenia súčtu jednotkových cien, ktorým by sa súčet stal vyhodnotiteľným z hľadiska stanovenia PHZ a z hľadiska jeho použitia v ustanoveniach RD,
• uplatnenie takto určeného kritéria v ustanoveniach RD sa následne premietlo do mechanizmu zabezpečovania leteniek. Postupom času jeho výsledkom bola nedostupnosť predloženia ponuky poskytovateľmi a nevykonatelnosť niektorých ustanovení RD,
• nesprávnym zadefinovaním hodnotiaceho kritéria vznikol medzi ním a predpokladanou hodnotou zákazky v SP vecný nesúlad s následkom porušenia zásady transparentnosti a hospodárnosti v zmysle ustanovenia § 9 ods. 4 zákona č. 25/2006 o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Kontrolná skupina preverila:
• vzorku faktúr z pohľadu plnenia RD a zistila nedodržanie ustanovenia čl. 2 bodu č. 2.2.1. a čl.3 bodu 3.9.6. RD pri 5 faktúrach uvedených v Tabuľke č.3, Prílohy č. 2,
• návrh jednotkových cien 1028 leteckých destinácií jednotlivých poskytovateľov leteckých služieb, s tým, že :
• z ponuky nebolo zrejmé či uchádzači aplikovali výpočtový mechanizmus pre budúce praktické použitie návrhu ponuky,
• ponuky týchto cien obsahovali číselné – formálne chyby, ktoré výberová komisia nezistila,
• výber poskytovateľov a výsledné poradie poskytovateľov vychádzalo z celkového súčtu jednotkových cien všetkých súťažených destinácií spolu 1028 a nie z porovnania jednotkovej ceny konkrétnej služby/dodania letenky,
Kontrolná skupina ďalej ku mechanizmu zabezpečovania leteniek a vyhodnocovaním ponúk zmluvných poskytovateľov konštatuje, že:
• hospodárne a efektívne zabezpečovanie leteckých služieb nie v plnom rozsahu podporovali niektoré ustanovenia RD. Postupom času vyhodnotiteľné ponuky na všetky súťažené destinácie v súlade s RD, dokázal predložiť len P7;
• dôvodom nepredkladania ponúk boli: parametre požiadaviek na let zadávané objednávateľom a zmluvná nedostupnosť, t.j. cena letenky na trhu bola vyššia ako jej záväzný limit v RD u poskytovateľa. Z toho vyplýva, že základom kritéria pre výber a výsledné poradie poskytovateľov vo VS nemal byť súčet cien leteniek, ale cena letenky danej destinácie, s prípadným použitím úrokového, resp. inflačného mechanizmu,
• v dôsledku nutnosti zabezpečenia leteckých služieb a vyššie uvedených skutočností sa stali postupom času niektoré ustanovenia RD nevykonateľnými,
• mechanizmus podľa čl.3 RD bol pracovne náročný a nie vždy viedol k výberu ekonomicky najvýhodnejšej ponuky.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Tým, že organizácia v rámci predbežnej finančnej kontroly vo viacerých prípadoch nezistila rozdiely voči zmluvným požiadavkám a neboli dôsledne dodržané interné predpisy o finančnej kontrole, neboli dodržané príslušné ustanovenia zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Rámcová dohoda č. 71/2010 (ďalej zmluva) bola uzatvorená medzi organizáciou ako kupujúcim a firmou D, a.s. Bratislava zo dňa 28.10.2010 na základe verejného obstarávania (ďalej VO), ktoré bolo realizované postupom užšej súťaže v roku 2010. Druh zákazky bol definovaný ako tovary. Výsledok bol publikovaný vo vestníku VO č. 213/2010 zo dňa 06.11.2010pod číslom 06988 – VUT s celkovou konečnou hodnotou zákazky 533084,00 Eur. Zmluva bola uzatvorená na 24 mesiacov s možnosťou jej predĺženia na 48 mesiacov. Táto možnosť bola organizáciou využitá a platnosť zmluvy bola dodatkom č. 1 predĺžená na 36 mesiacov.
Postup VO nebolo možné skontrolovať, pretože organizácia najprv deklarovala, že dokumentácia nie je dostupná a pred ukončením kontroly predložila neúplnú dokumentáciu k predmetnej súťaži realizovanej prostredníctvom EVO Úradu pre verejné obstarávanie, ktorá obsahovala iba súťažné ponuky uchádzačov. Vyjadrenie organizácie tvorí prílohu č. 3 tohto protokolu.
Bez ohľadu na priebeh VO boli zistené nasledujúce nezrovnalosti:
Zmluva bola uzatvorená na iný rozsah tovarov a služieb na aký bolo vykonané VO. V zmluve v článku II ods. 1 bol definovaný rozsah predmetu obstarávania takto: Na základe tejto Dohody a podmienok v nej určených sa predávajúci zaväzuje na dodanie/inštaláciu a poskytovanie záručného ako aj pozáručného servisu osobných počítačov, notebookov, tlačiarní, skenerov, záložných zdrojov, switchov, routerov, USB kľúčov, multifunkčných zariadení, káblov a iného hardvéru, súvisiaceho spotrebného materiálu, vrátane dodávok náhradných dielov, príslušenstva a rozširujúcich komponentov pre tieto zariadenia, t.j. dodanie počítačových zariadení a spotrebného materiálu a s tým súvisiacich služieb v zmysle spoločného slovníka obstarávania s nasledovnými CPV kódmi: 30200000-1, 51600000-8 a 50300000-8. Takto dohodnutý predmet zmluvy bol širší ako bol rozsah hodnotených tovarov na základe cien vo VO. Ďalej vyhodnotenie obstarávania dodávky bolo na 60% založené na predpokladanom dodanom počte 26 druhov hodnotených tovarov a z toho vyplývajúcej ceny. Cena bola hodnotená za predpokladanú výšku dodávky a neboli hodnotené jednotkové ceny jednotlivých druhov tovarov. Vzhľadom k tomu, že išlo o oblasť výpočtovej techniky, a tým často sa meniacich cien na trhu v závislosti od konkrétnych tovarov nebola v zmluve dostatočným spôsobom zabezpečená transparentnosť tvorby cien týchto tovarov, tak aby bolo možné konštatovať, že boli optimálne.
V zmluve bol v čl. VIII. Bod 2 dohodnutý bezplatný záručný servis na predmet čiastkovej zmluvy po dobu 36 mesiacov s výnimkou osobných počítačov, monitorov a notebookov, kde bola dohodnutá doba 42 mesiacov. V prílohe č. 2 tejto zmluvy bola pri špecifikácii Tovarov pod položkou 1. osobné počítače a položkou 3. notebooky dohodnutý bezplatný záručný servis v mieste kupujúceho 4 roky.
Týmto nebolo dodržané ustanovenie § 43 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého sú účastníci povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov.
Zmluvne dohodnutá konfigurácia notebookov procesor i5-520M a 2GB RAM bola porovnateľná výkonom s konfiguráciou procesora i3 a 4GB RAM. Rozdiel v cene procesora bol v tom čase rádovo v stovkách Eur a rozdiel v cene RAM v desiatkach Eur (cena organizáciou dodatočne nakúpených 2GB RAM v novembri 2012 bola 9,96 Eur s DPH/ks). Pomer cena výkon bola v tomto prípade v prospech konfigurácie procesor Intel i3 4GB RAM.
Splatnosť faktúr bola dohodnutá na 40 dní a termín plnenia čiastkových zmlúv do 5 pracovných dní s následnou možnosťou zmluvnej pokuty 30,00 Eur za každý omeškaný deň. Po nedodaní predmetu zmluvy do dvoch týždňov mala organizácia možnosť od zmluvy odstúpiť.
Na základe tejto zmluvy boli na základe objednávok dodané tovary a služby za celkom 924 416,44 Eur, čo bolo 1,74 krát viac ako bola predpokladaná hodnota zákazky. Z tohto objemu dodávok bol, na základe zmluvne
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Vo všeobecnosti boli faktúry uhrádzané skôr ako bol dátum ich splatnosti. Priemerná hodnota skoršej úhrady faktúr bola 12 dní pri maxime 46 dní a minime 4 dni. Stredná hodnota bola 7 dní, pričom najčastejšie sa vyskytovala hodnota 4 dni.
Týmto neboli finančné prostriedky použité na skoršiu úhradu faktúry po túto dobu k dispozícii Štátnej pokladnici, ale boli k dispozícii fakturujúcemu.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri preberaní dodávok neboli dodacie listy vo viac ako 34 % opatrené dátumom prijatia tovaru, čo mohlo v v budúcom období spôsobiť problémy pri stanovení rozhodnej doby pre ukončenie záručného servisu, resp. prechodu vlastníckemu práva a z toho vyplývajúcich rizík a povinností.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Kontrolou bolo zistené, že z hľadiska smernice na vypracovanie ZÚ návrh ZÚ kapitoly 10 za rok 2012 neobsahoval v časti 1.8. stav a vývoj pohľadávok a záväzkov v štruktúre podľa lehoty splatnosti.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 2 460,00 Eur na faktúru č. 121200112 boli kúpené skenery HP SJ N6310 Document Flatbet Scanner bez 3 ročnej záruky, ktorá bola ponúknutá vo výške 96,00 Eur/ks. Ak bol produkt nakúpený podľa zmluvy mali byť aj podmienky uvedené v zmluve platné pre tento produkt a záruka mala byť poskytnutá v dodávke.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 630,00 Eur na faktúru č. 121200183 boli kúpené SW OES MS Windows 7 Pro 32-bit Slovak 1 pk DVD. Zmluva zabezpečovala dodávky osobných počítačov (ďalej PC) a notebookov (ďalej NB) bez operačného systému ďalej (OS).
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 762,96 Eur na faktúru č. 121200627 boli kúpené grafické karty VGA ATI Sapphire HD6450 512MB HM (64) pasiv D H Ds D3 mimo ponukových cien v zmluve.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v cene spolu 1 980,00 Eur na faktúru č. 121200944 boli kúpené servery HP ProLiant ML110G7 E3-1220 4GB 2x500GB 3Y s procesorom vyššej generácie, 2x väčším HDD a dvojnásobnou pamäťou ako bolo zmluvne dohodnuté. Na novej generácii sa zmluvné strany dohodli až po uskutočnení dodávky. Takýto nákup nezabezpečoval transparentný a optimalizovaný prístup k dohodám o cene. Servery boli nakúpené bez licencie ILO.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 1 118,40 Eur na faktúru č. 121201331 boli kúpené NB HP Folio i5-2467M 1,6 GHz 4G 128GB 13,3" W7Pro64 SK/CZ a rozšírenú záruku HP 3Y Nbd Onsite Notebook Only SVC – Folio. V dokladoch chýbal dodací list na rozšírenú záruku v cene 129,60 Eur. Z e-mailovej komunikácie pri ponuke je evidentné, že dodávka bola predávajúcim sprostredkovaná. Z ponuky ďalej vyplýva záruka 1 rok a z dodacích podmienok nevyplýva, že by bola dodržaná zmluvná záruka. Ak bol produkt nakúpený podľa zmluvy mali byť aj podmienky uvedené v zmluve platné pre tento produkt a záruka mala byť poskytnutá v dodávke v zmluvnej výške.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v zmluvnej cene spolu 1 761,60 Eur na faktúru č. 121201782 boli kúpené 4 ks PC HP Compaq 6005 Pro SFF-Phenom II X4-B97/2GB/250/DVDRW/FreeDOS a 1 ks PC HP Compaq 6005 Pro SFF-Phenom II X4-B97/2GB/250/DVDRW/W7Pro za takú istú jednotkovú cenu 440,40 Eur.
Dodaný OES Windows mal cenu v iných dodávkach 105,00 Eur bez DPH a dodávky tohto tovaru bez OES mali byť o túto sumu lacnejšie, resp. táto dodávka v rozpore so zmluvou o túto sumu drahšia. Cena pre túto dodávku bola staršia ako 1 rok a PC boli za túto cenu dodané ako bez OS tak s OS. Takýto nákup nezabezpečoval transparentný a optimalizovaný prístup k dohodám o cene.
Objednávku prevzal zástupca firmy D, a.s. dňa 26.06.12. Prevzatie tovaru bolo potvrdené pôvodne dátumom 18.07.2012. Tento bol opravený na dátum02.07.2012. Podpisy dodávateľa aj preberajúceho sú nečitateľné a na mieste potvrdzujúcom prevzatie tovaru je pečiatka firmy D. Príjemka na sklad MZVaEZ SR č. 11632 bola datovaná 01.08.2012. V prípade, že bol v skutočnosti dátum dodania neskorší ako opravený dátum, dodávateľ by podstatným spôsobom porušil zmluvu v časti IV bod 2 a 3. a kupujúci by mohol zmluvu v zmysle druhého bodu vypovedať, resp. uplatniť zmluvnú pokutu vo výške 480 Eur.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 1 358,40 Eur na faktúru č. 121201780 boli kúpené 2ks NB ASUS, 2ks Card SDHC a 2ks Prime Gold klávesnice mimo ponukových cien v zmluve. Z ponuky ďalej vyplýva záruka 1 rok a z dodacích podmienok nevyplýva, že by bola dodržaná zmluvná záruka. Ak bol produkt nakúpený podľa zmluvy mali byť aj podmienky uvedené v zmluve platné pre tento produkt a záruka mala byť poskytnutá v dodávke v zmluvnej výške.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v cene spolu 2 976,00 Eur na faktúru č. 121201781 boli NB HP 6560b 15,6" i5-2520M 2GB 320GB DVD RW za ceny staré viac ako 10 mesiacov.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 5 040,00 Eur na faktúru č. 121201955 boli kúpené chránené USB adaptéry mimo ponukových cien v zmluve.
Dodávka bola obstaraná predávajúcim sprostredkovane napriek tomu, že organizácia mala v tom čase uzatvorenú platnú rámcovú zmluvu s výhradným dovozcom tohto tovaru, ktorá mala počas jej 4 ročnej platnosti nulové plnenie. Pri nákupe tohto tovaru deklarovanom v zmysle zmluvy, mala byť táto dodávka dodaná do 5 pracovných dní od dátumu objednania a nedodaním tovaru do 2 týždňov od uplatnenia písomnej objednávky kupujúcim prišlo k podstatnému porušeniu zmluvy zo strany predávajúceho a kupujúci mohol odstúpiť od zmluvy. Tiež si mohol uplatniť zmluvnú pokutu vo výške 30,00 Eur za každý deň omeškania.
Objednávka bola prevzatá zástupcom predávajúceho dňa 15.5.2012 a dodávka mala byť splnená najneskôr 22.05.2012. termín splnenia dodávky bol podľa fakturácie 13.08.2012, čo predstavovalo zmluvnú pokutu za 83 dní vo výške 2 490,00 Eur. Organizácia neuplatnila ani jednu z možností na uplatnenie sankcií za nedodržanie termínu dodávky v zmysle zmluvy v časti IV bod 2 a 3. Podobne to bolo aj pri faktúrach za dodané rozšírenie dvoch chránených PC zostáv objednaných v ten istý deň v cene spolu 1522,32 Eur. Zmluvná pokuta by predstavovala 3 720,00 Eur, čo by bolo viac ako hodnota celej dodávky. Pri uplatnení zmluvných pokút by prišlo spolu k úspore 6 210,00 Eur oproti hodnote celých popísaných dodávok 6 562,32 Eur, čo by bolo 94,63 % zaplatenej ceny. Organizáciu zmluvné sankcie neuplatnila.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v cene spolu 2 356,80 Eur na faktúru č. 121202231 boli tlačiarne HP LJ Pro 400 M401d A4Tlačiareň dodaná na základe mailovej komunikácie ako náhrada za ponúknutú tlačiareň pol č. 14 za zmluvnú maximálnu cenu 196,40 Eur; V cenníku z 12.06.2012 bola dohodnutá ako náhrada za ukončený typ ale cena bola dohodnutá vyššia ako vysúťažená (220,00 Eur bez DPH) Za túto cenu neboli realizované žiadne dodávky. Ďalšia dodávka bola dodaná za dohodnutú zníženú cenu 190,00 Eur bez DPH.
Dohodnutím vyššej ceny ako maximálne určenej v prílohe č. 1 zmluvy, prišlo k porušeniu zmluvy v čl. III. Ods. 4 posledná veta, ktoré ustanovuje, že táto cena sa nebude zvyšovať.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 6 468,00 Eur na faktúru č. 121202481 boli kúpené ventilátory a 2,5" disky. Tieto boli ponúknuté 14.08.2012 aj s cenami a s dodacou lehotou 4 týždne. Objednávka bola vystavená dňa 12.09.2012 a dodávka bola realizovaná 10.10.2012. Pri nákupe tohto tovaru deklarovanom v zmysle zmluvy, mala byť táto dodávka dodaná do 5 pracovných dní od dátumu objednania a nedodaním tovaru do 2 týždňov od uplatnenia písomnej objednávky kupujúcim prišlo k podstatnému porušeniu zmluvy zo strany predávajúceho a kupujúci mohol odstúpiť od zmluvy. Tiež si mohol uplatniť zmluvnú pokutu vo výške 30,00 Eur za každý deň omeškania v zmysle časti VI bod 4zmluvy.
Za 29 dní omeškania by zmluvná pokuta tvorila sumu 870,00 Eur. Organizáciu zmluvné sankcie neuplatnila.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v cene spolu 3 240,00 Eur na faktúru č. 121202569 boli kúpené externé HDD WD 1TB 2,5" USB 3,0.
Disky boli dodané za inú ako dohodnutú cenu. Namiesto maximálnej zmluvne dohodnutej ceny 61,20 Eur bez DPH boli nakúpené za 90,00 Eur bez DPH. V tomto čase bola aktuálna zmluvná cena 70,00 Eur bez DPH, ale bola dohodnutá v rozpore so zmluvou bod III ods. 4 posledná veta, že zmluvné strany sa zároveň dohodli, že jednotkové ceny za tovary špecifikované v Prílohe č. 1 tejto Dohody sa nebudú po dobu platnosti tejto Dohody voči kupujúcemu zvyšovať.
Úhrada faktúry nad dohodnutú maximálnu cenu za predmet dodávky bola celkom v cene 1 036,80 Eur.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci i nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 14 832,00 Eur na faktúru č. 121202572 boli kúpené servery HP ProLiant ML110G7 E3-1220 4GB 2x500GB 3Y za zmluvnú cenu 9 900,00 Eur. K nim nad rámec zmluvy boli objednané a dodané 4GB pamäte a ILO licencie v cene spolu 4 932,00 Eur. Dodané servery boli s dvojnásobným HDD ako bolo zmluvne dohodnuté. Na nových podmienkach sa zmluvné strany dohodli až 15.11.2012.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci a nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 17 616,00 Eur na faktúru č. 121202862 boli kúpené PC HP Compaq Pro 6305 SFF AMD A10-5800B 2GB DDR3-1600 DIMM 250GB SuperMulti ODD Free DOS 2,0 v zmluvnej cene 17 616,00 Eur.
Objednaná bola zmluvne dohodnutá rada PC. Dodaná bola nedohodnutá rada PC s inou radou procesora, ako v tom čase v zmysle zmluvy (dohoda až 15.11.2012 cenník); podľa dodacieho listu nebolo jasné aké PC boli dodané. Na sklad boli prijaté PC s firemným označením PC HP 6005 čo zodpovedalo pôvodnej rade procesora.
Podľa cenníka firmy D pre organizáciu zo dňa 15.11.2012 bol dohodnutý nový typ PC. V dokladoch sa nachádza "Stanovisko OIKT k zmene predmetu objednávky" zo dňa 13.12.2012, v ktorom sa uvádza, že vo faktúre č. 121202862 boli uvedené PC HP Compaq Pro 6005. V dodacom liste sa ale uvádza dodanie počítačov HP Compaq Pro 6305, ktoré boli aj reálne dodané s tým, že OIKT súhlasí s dodaním uvedenej počítačovej rady nakoľko jej výkon zodpovedá požadovanej špecifikácii.
V skutočnosti bola faktúra č 121202862 vystavená na rovnaký typ PC ako je uvedený v DL s dodacou pečiatkou pošty MZVaEZ SR 11.12.2012, t.j. 2 dni pred stanoviskom OIKT. Vzhľadom k tomu, že dodaný typ PC bol dohodnutý v rámci zmluvy už 15.11.2012 predmetné stanovisko je nadbytočné.
Z časovej následnosti objednávky, zmeny typu dodávaného PC a skutočne dodaného PC vyplýva, že neboli dodržané zmluvné podmienky pre termín dodania tovaru o 28 dní v zmysle časti IV bod 2 a 3. zmluvy. Organizácia v ich zmysle mohla zmluvu vypovedať alebo si uplatniť zmluvnú pokutu vo výške 30,00 Eur za deň v zmysle časti VI bod 4zmluvy. Za 28 dní by bola zmluvná pokuta v sume 840 Eur. Organizácia nevyužila ani jednu zo zákonných možností.
Nad rámec zmluvy boli dodané optické karty NB Lenovo IP B570 dopredaj so zárukou 12 mesiacov. Z dodacích podmienok nevyplýva, že by bola dodržaná zmluvná záruka. Ak bol produkt nakúpený podľa zmluvy mali byť aj podmienky uvedené v zmluve platné pre tento produkt a záruka mala byť poskytnutá v dodávke v zmluvnej výške.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci vysúťažených tovarov v cene spolu 2 976,00 Eur na faktúru č. 121202863 NB HP 6570b Core I-5-3210M 2,5 GHz 4G 500GB DVD+-RW Dos. Objednaná bola zmluvne dohodnutá rada NB. Dodaná bola nedohodnutá rada NB s vyššou radou procesora ako v zmysle zmluvy (dohoda až 15.11.2012 cenník).
Podľa dodacieho listu nebolo jasné aké NB boli dodané. Podľa Product number išlo o NB s 2 GB RAM a 320GB HDD a podľa názvu tovaru išlo o NB so 4GB RAM a 500GB HDD.
Na sklad boli prijaté NB s firemným označením 6560b NB PC čo zodpovedalo nižšej (objednanej) rade procesora. Podľa cenníka firmy D pre organizáciu zo dňa 15.11.2012, kedy bol dohodnutý nový typ PC boli dohodnuté parametre 2GB RAM a 320GB HDD.
Z časovej následnosti objednávky zmeny typu dodávaného PC a skutočne dodaného PC vyplýva, že neboli dodržané zmluvné podmienky pre termín dodania tovaru v zmysle časti IV bod 2 a 3. zmluvy. Organizácia v ich zmysle mohla zmluvu vypovedať alebo si uplatniť zmluvnú pokutu vo výške 30,00 Eur za deň v zmysle časti VI bod 4. Za 32 dní by bola zmluvná pokuta v sume 960,00 Eur. Organizácia nevyužila ani jednu zo zákonných možností.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu -12 168,00 Eur na faktúru č. 121203148 boli kúpené servery HP ProLiant ML110G7 E3-1220 4GB 2x500GB 3Y za zmluvnú cenu 6 600,00 Eur. Nad rámec zmluvy boli zdarma dodané optické disky HP Half-Height SATA DVDRW optical drive a za úplatu pamäte a licencie ILO v cene spolu 3284,00 Eur.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci a nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 1 836,00 Eur na faktúru č. 121203057boli kúpené tlačiarne HP LJ Pro P1102 Printer mimo ponukových cien v zmluve v cene spolu 1 440,00 Eur. V rámci zmluvy boli kúpené zariadenia Canon PIXMA iP2700 v cene spolu 396,00. Cena dohodnutá v cenovej ponuke bola vyššia ako cena vysúťažená pre položku č. 21 (33 oproti 25,30), čo bolo v rozpore so zmluvou s článkom III ods. 4 posledná veta. Rozdiel v cene bol 92,40 Eur v neprospech organizácie.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru v rámci a nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu -3 476,04 Eur na faktúru č. 121201334. V rámci zmluvy bol kúpený server HP ProLiant DL380G7 E5645 12GB P410i/512MB+BBWC 2x300GB DW-RW 1x460W v cene spolu 3 233,64. Nad rámec zmluvy bola zakúpená licencia ILO za 242,40 Eur.
Neskôr boli podľa faktúr č. 121201956, 121202272, zakúpené rovnaké konfigurácie servera s licenciou ILO a podľa faktúr 121202574, 121202576, 121202577, 121202575 vyššia generácia servera HP ProLiant DL380G7 E5645 12GB P410i/512MB+BBWC 2x300GB DW-RW 1x460W. V týchto prípadoch bola licencia ILO súčasťou ceny servera v zmysle cenníka z 12.06.2012.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 41 596,80 Eur na faktúru č. 121202892 bola kúpená zostava diskového poľa VNX 5100 mimo ponukových cien v zmluve.
Položka zostavy PREMIUM HARDWARE SUPPORT - WAR UPG v cene 3 150,00 Eur bola ponúknutá a bola súčasťou zaplatenej ceny zariadenia. Podľa dodacieho listu č. 2124622 zo dňa 23.11.2012 a jeho mailového doplnenia zo dňa 13.12.12 nebola dodaná. Dodatočne bol dodací list v priebehu kontroly dňa 03.05.2013 doplnený.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Pri dodávke tovaru nad rámec vysúťažených tovarov v cene spolu 5 082,00 Eur na faktúru č. 121201660 bolo kúpené predĺženie licencií Red Hat Enterprise Linux Server Self-support (1-2 sockets)(Up to 1 guest) 1 Year na 1 rok nakúpené mimo ponukových cien v zmluve s odvolaním sa na servisnú zmluvu s firmou D, a.s., Bratislava (ďalej zmluva SLA). Z tejto SLA jednoznačne nevyplýva, že by bol tento tovar jej predmetom, pretože je orientovaná na vymedzený aplikačný SW.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Ďalej bolo zistené, že zmluva SLA bola uzatvorená v roku 2007. Organizácia nepredložila relevantné doklady, ktoré by preukazovali obstaranie tejto zmluvy v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. Na túto zmluvu organizácia uhrádza za úroveň spracovania požiadaviek Štandard ročne 207 072,00 Eur, pričom vykazovanie trvania skutočne vykonaných prác v predplatenej výške bolo formálne, nekonkrétne, a tým nebolo dostatočne preukazné. Tak isto z hľadiska veku zmluvy a zmien SW a HW systému zmluva už neplní svoj účel v plnom rozsahu.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
Na základe zistení organizácia nezabezpečila zachovanie hospodárnosti, efektívnosti použitia verejných prostriedkov v zmysle ustanovenia § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách týkajúcej sa sumy vo výške 134 618,28 Eur. Nedodržaním § 19 ods. 6 prišlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods.1 písm. j) citovaného zákona.
Tým, že organizácia v rámci predbežnej finančnej kontroly nezistila rozdiely vo fakturácii oproti zmluve neboli dodržané interné predpisy o obehu účtovných dokladov a o finančnej kontrole. Tak isto tým neboli dodržané príslušné ustanovenia zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu