-
IČO
-
30232295
-
Sídlo
-
Národná 12, 97401 Banská Bystrica
-
Kontrolované obdobie
-
2012-2016
-
Termín kontroly
-
19.03.2017 -
21.06.2017
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Nesprávnym uplatňovaním EKRK pri pohyboch na účtoch finančných aktív nekonala UMB v súlade s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého v rozpočte verejnej správy, pri sledovaní plnenia rozpočtu verejnej správy a pri pohyboch na účtoch finančných aktív sa uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy vrátane ich vecného vymedzenia, a finančné operácie s finančnými aktívami.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt nekonal v súlade s § 5 ods. 12 zákona o verejnom obstarávaní tým, že rozdelil predmet zákazky s cieľom znížiť predpokladanú hodnotu zákazky pod finančný limit stanovený zákonom o verejnom obstarávaní pre podlimitné zákazky, čím sa dostal do rozporu s § 9 ods. 1 a § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, a to najmä s princípom transparentnosti, keď nepoužil postup zodpovedajúci procesu zadávania podlimitných zákaziek.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Tým, že na splnenie podmienok účasti vo VO sa požadovala pri všetkých troch zákazkách vysoká odbornosť
na úrovni experta, ktorá pri realizácii týchto zákaziek nebola dodržaná, čím bola znemožnená účasť záujemcom, ktorí nedisponovali požadovaným expertom, nekonala UMB v súlade s § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov.
Tým, že zákazku realizovali aj osoby, ktoré boli členmi komisie pre vyhodnocovanie ponúk uchádzačov a zároveň zamestnanci verejného obstarávateľa, nekonala UMB v súlade s § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie a transparentnosti a zároveň nekonala UMB v súlade s § 40 ods. 5 písm. b) citovaného zákona, podľa ktorého členom komisie nesmie byť osoba, u ktorej možno mať pochybnosť o jej nezaujatosti vo vzťahu k uchádzačov alebo záujemcovi, najmä ak ide o osobu, u ktorej môže vzniknúť výhoda alebo ujma v súvislosti s výsledkom vyhodnotenia ponúk.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Tým, že spoločnosť OTONYCTERIS s.r.o. Môlča vyhrala verejnú súťaž na službu, ktorú nemala uvedenú
v obchodnom registri, tzn. že ju nevykonávala, resp. nemohla vykonávať, nekonala UMB v súlade s § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie a transparentnosti.
Tým, že zákazku realizovali aj osoby, ktoré s uchádzačom do 31. 8. 2014 pracovali na jednej fakulte, nekonala UMB v súlade s § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie a transparentnosti a zároveň nekonala UMB v súlade s § 40 ods. 5 písm. b) citovaného zákona, podľa ktorého členom komisie nesmie byť osoba, u ktorej možno mať pochybnosť o jej nezaujatosti vo vzťahu k uchádzačov alebo záujemcovi.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
UMB pri zákazke „poskytovanie odborných oponentúr a poradenstva k študijným programom“ uhradila víťazovi verejnej súťaže spoločnosti OTONYCTERIS s.r.o. Môlča aj rizikovú prirážku v sume 10 044,00 eur. Podľa zdôvodnenia projektového manažéra RNDr. Michala Klauča, PhD. v oznámení o použití rizikovej prirážky z 3. 12. 2015 „Riziková prirážka bola použitá z dôvodu navýšenia cien v medziobdobí medzi uzatvorením zmluvy o NFP a samotnou realizáciou projektu. Kolísanie cien súvisí s ekonomicko-politickou situáciou.“ Žiadne navýšenie, resp. kolísanie cien nebolo UMB preukázané a tiež nebolo zdôvodnené, prečo k navýšeniu cien v súvislosti s ekonomicko-politickou situáciou došlo len pri tejto jednej zákazke. Nedodržaním maximálnej hospodárnosti pri čerpaní verejných prostriedkov nekonala UMB v súlade s § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého verejné prostriedky sa môžu používať na krytie nevyhnutných potrieb a subjekt verejnej správy je povinný zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Nehospodárnym, neefektívnym a neúčinným vynakladaním verejných prostriedkov došlo zároveň k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. j) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy v sume 10 044,00 eur.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
UMB nezostavovala rozpočet nákladov a výnosov na príslušný rozpočtový rok, čím nekonala v súlade s § 16 ods. 1 zákona o vysokých školách, podľa ktorého na zabezpečenie hlavnej činnosti si verejná VŠ zostavuje rozpočet pozostávajúci z výnosov a nákladov na kalendárny rok a hospodári na jeho základe.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
UMB nevypracovala vnútorné pravidlá hospodárenia, ktoré mali obsahovať, podľa Čl. 29 ods. 7 Štatútu UMB, podrobnosti o tvorbe a čerpaní rozpočtu, čím nekonala v súlade s § 15 ods. 2 písm. m) zákona o vysokých školách, podľa ktorého štatút verejnej VŠ obsahuje najmä vnútorné pravidlá hospodárenia verejnej VŠ.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
UMB rozpočtovala na roky 2014 a 2015 schodok hospodárenia a nie prebytok hospodárenia, ako bolo deklarované vo výkazoch „Rozpočet a skutočnosť vo vykazovaní HČ a PČ“, v ktorých do príjmov zostavených rozpočtov boli započítané aj zostatky prostriedkov z predchádzajúcich rokov v sume 10 503 897,98 eur pre rok 2014 a v sume 10 459 699,96 eur pre rok 2015. Zostatky prostriedkov z predchádzajúceho roka vstupujú do rozpočtu ako príjmové finančné operácie, ktoré sú súčasťou rozpočtu, ale, z dôvodu duplicity, nemôžu byť súčasťou príjmov rozpočtu, pretože už boli príjmom rozpočtu v predchádzajúcom období. V schodkovom rozpočte tieto zostatky prostriedkov vykrývajú chýbajúce príjmové zdroje. Ich použitie je výdavkom rozpočtu a tým sa stáva takýto rozpočet schodkovým. Rozpočet
na rok 2016 už bol zostavený ako vyrovnaný. Tým, že UMB rozpočtovala na roky 2014 a 2015 schodok hospodárenia, ktorý vykazovala ako prebytok hospodárenia, nekonala v súlade s § 4 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého pre potreby vyčíslenia rozpočtovaného schodku rozpočtu verejnej správy
v rozpočtovom roku alebo rozpočtovaného prebytku rozpočtu verejnej správy v rozpočtovom roku v jednotnej metodike platnej pre EÚ do rozpočtov subjektov verejnej správy nepatria zostatky prostriedkov z predchádzajúceho rozpočtového roka.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Niektoré výdavky UMB neboli kryté rozpočtom na príslušný rozpočtový rok, pričom celkové výdavky boli kryté príjmami a príjmovými finančnými operáciami v príslušnom rozpočtovom roku. Napríklad podľa FIN 1-12 k 31.12.2015, resp. podľa výkazu čerpania rozpočtu v členení na finančné kategórie na rok 2015, bol na podpoložke: 711003 Nákup softvéru rozpočet po úpravách v sume 746 230,44 eur a čerpanie v sume 844 715,93 eur, tzn. vyššie čerpanie o 98 485,49 eur; 713004 Nákup prevádzkových strojov,... rozpočet po úpravách v sume 517 874,08 eur a čerpanie v sume 694 495,51 eur, tzn. vyššie čerpanie 176 621,43 eur; 714001 Nákup osobných automobilov rozpočet po úpravách v sume 0,00 eur a čerpanie v sume 70 878,00 eur, tzn. vyššie čerpanie o 70 878,00 eur; 714005 Nákup špeciálnych automobilov rozpočet po úpravách v sume 0,00 eur a čerpanie v sume 29 400,00 eur. Za hlavnú kategóriu 700 Kapitálové výdavky bolo potom vyššie čerpanie oproti upravenému rozpočtu na rok 2015 o sumu 130 413,01 eur.
UMB nevykonávala dostatočne úpravy rozpočtu v priebehu rozpočtového roka a tým nehospodárila na základe aktuálneho rozpočtu, čím nekonala v súlade s § 16 ods. 1 zákona o vysokých školách, podľa ktorého na finančné zabezpečenie hlavnej činnosti si VVŠ zostavuje rozpočet na kalendárny rok a hospodári na jeho základe.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
Schválený rozpočet UMB na roky 2016 až 2018 bol identický za každý rozpočtový rok, ako každý predchádzajúci rozpočet na tri roky, pričom zároveň neobsahoval schválený rozpočet a očakávanú skutočnosť za rok 2015 a skutočnosť za roky 2014 a 2013, čím UMB nekonala v súlade s Čl. 9 ods. 1 ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého subjekty verejnej správy sú povinné zostavovať svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je aj schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 493/2011 Z.z.
Netvorením RF z celkového VH v rokoch 2015 a 2016 bol vytvorený RF nižší o 202 536,52 eur, čím konala UMB v rozpore s § 16a ods. 2 zákona o vysokých školách, podľa ktorého finančné fondy verejnej vysokej školy sa tvoria z kladného celkového VH verejnej vysokej školy, z darov, z dedičstva a z výnosov z nich. Celkový VH verejnej vysokej školy je súčet jej VH v HČ a VH v PČ po zdanení.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
UMB vykazovala vo výkaze ziskov a strát výnosy z prenájmu svojich priestorov ako aktivitu v rámci PČ, pričom odpisy z tohto prenajatého majetku vykazovala v rámci HČ. Žiadny nehnuteľný majetok UMB, resp. jeho alikvontná čiastka, nebol odpisovaný v súvislosti s jeho použitím v rámci PČ.
Týmto konaním bol negatívne ovplyvnený VH z HČ a pozitívne ovplyvnený VH z PČ.
Výnosy z prenajatého majetku UMB boli v sume 134 524,16 eur za rok 2015 a v sume 108 627,00 eur za rok 2016. Alikvontnú časť odpisov za plochu prenajatých priestorov UMB neeviduje. Tým, že v rámci PČ boli vykazované len výnosy z prenajatého majetku a nie aj alikvontná časť odpisov z tohto majetku nekonala UMB v danom prípade v súlade s § 7 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
UMB uplatňovala samostatné analytické členenie nákladov a výnosov v hlavnej knihe len pri oprávkach k strojom, pri pohľadávkach, pri záväzkoch, pri dani z príjmov a pri časovom rozlíšení, pričom v účtovom rozvrhu bolo uvedené členenie na HČ a PČ aj pri účte 021, 551, 552. Výnosy neboli samostatne členené. Tým, že UMB neviedla v hlavnej knihe všetky náklady a výnosy z PČ oddelene od nákladov a výnosov spojených s HČ nekonala v súlade s § 18 ods. 3 zákona o vysokých školách, podľa ktorého verejná VŠ vedie vo svojom účtovníctve výnosy a náklady spojené s PČ oddelene od výnosov a nákladov spojených s HČ.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
UMB nevykonáva PČ v rámci poskytovania právnych služieb. Napriek tomu podpísala dňa 16. 8. 2016 darovaciu zmluvu ako obdarovaný, na základe ktorej poskytol darca Mgr. Richard Koiš, MBA sumu 5 000,00 eur pre právnickú fakultu UMB, „za účelom pokrytia výdavkov súvisiacich so spracovaním právneho rozboru – odporučenia alebo neodporučenia ďalšieho vedenia súdneho konania (pokračovania), vedeného pred okresným súdom Bratislava III, v právnej veci uplatnenia nároku darcu na náhradu škody v rozsahu ušlého zisku a skutočnej škody v celkovej výške 10 406 329,09 eur, spolu s 9 % úrokmi z omeškania ročne“. Na právne analýzy, rozbory a ďalšie právne služby používa UMB externé právne služby právnickej firmy člena správnej rady UMB JUDr. Tomáša Suchého.
Darca neprenechal finančné prostriedky bezplatne obdarovanému, ale požadoval poskytnutie právnych služieb. O darovaní nemožno hovoriť, ak by z darovacej zmluvy vyplývala pre obdarovaného povinnosť, ktorá by priniesla darcovi prospech.
Poskytnutím právnych služieb za úhradu v rámci HČ nekonala UMB v súlade s § 18 ods. 1 zákona o vysokých školách, podľa ktorého v rámci PČ verejná VŠ vykonáva za úhradu činnosť nadväzujúcu na jej vzdelávaciu, výskumnú, vývojovú, liečebno-preventívnu, umeleckú alebo ďalšiu tvorivú činnosť alebo činnosť slúžiacu na účinnejšie využitie ľudských zdrojov a majetku. Uvedený postup sa javí v rozpore s § 628 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého darovacou zmluvou darca niečo bezplatne prenecháva alebo sľubuje obdarovanému.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 131/2002 Z.z.
Nájomnú zmluvu č. 13/2016/OPS-110 uzavrela UMB ako prenajímateľ so združením GLOBSEC so sídlom v Banskej Bystrici ako nájomcom 30. 9. 2016. S týmto združením mala UMB podpísanú dohodu o vzájomnej spolupráci z 31. 8. 2016 na dobu neurčitú. Predmetom zmluvy bol prenájom časti nebytových priestorov spolu o výmere 43,26 m2 nachádzajúcich sa v budove FPVaMV, zapísanej na LV č. 1685. Išlo o miestnosť a spoločné priestory, ktoré mali nájomcovi slúžiť na prevádzkovanie kancelárie občianskeho združenia. Nájom bol dohodnutý na dobu určitú, na jeden rok od 1. 10. 2016 do 30. 9. 2017. Cena nájmu bola stanovená dohodou v sume 1,00 eur na rok, ktorú bol nájomca povinný uhradiť do 14. 12. 2016 na účet UMB. Podľa vyjadrenia UMB bolo nájomné uhradené včas
a v správnej výške. V cene nájmu neboli zahrnuté náklady na energie a ostatné náklady za služby súvisiace s nájmom, ktoré mali byť nájomcovi fakturované mesačne na základe samostatnej fakturácie.
Podľa § 8 ods. 3 zákona o nakladaní s majetkom VPI je verejnoprávna inštitúcia povinná dohodnúť v nájomnej zmluve také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenecháva do nájmu na dohodnutý účel taká alebo porovnateľná nehnuteľnosť. Tým, že kontrolovaný subjekt prenechal svoj majetok do nájmu za neobvykle nízke nájomné, nekonal v súlade s § 8 ods. 3 zákona o VPI.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 176/2004 Z.z.
Verejný obstarávateľ vyhlásil verejnú súťaž na podlimitnú zákazku „Drobné stavebné opravy a úpravy objektov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici“ bez využitia elektronického trhoviska v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. Predmetom zákazky bolo zabezpečovanie drobných stavebných opráv a úprav objektov UMB v Banskej Bystrici. Pri kontrole dokumentácie bolo zistené, že v súťažných podkladoch neboli uvedené predpokladané množstvá pri jednotlivých položkách, ktoré ovplyvňujú jednotkovú cenu jednotlivých položiek a tým majú vplyv na výšku cenových ponúk potenciálnych uchádzačov. Do súťaže sa zapojil aj dovtedajší dodávateľ a zároveň víťazný uchádzač spoločnosť PDP, s. r. o. Nitrianske Sučany, ktorý bol dodávateľom stavebných prác UMB už od roku 2011 a teda mal konkurenčnú výhodu oproti ostatným uchádzačom. Na základe uvedeného došlo k diskriminácii potenciálnych uchádzačov, čo nebolo v súlade s § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého sa pri zadávaní zákaziek musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
S víťazným uchádzačom bola uzavretá Rámcová dohoda o dielo na drobné stavebné opravy a úpravy objektov UMB v Banskej Bystrici do vyčerpania limitu najviac 3 850 000,00 eur bez DPH, ktorá neobsahovala podmienky zadávania zákazky, týkajúce sa predpokladaného množstva v súlade s § 11 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého rámcová dohoda určuje podmienky zadávania zákaziek počas jej platnosti, najmä čo sa týka ceny a predpokladaného množstva predmetu zákazky.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
UMB nezverejňovala na svojom webovom sídle dátum doručenia faktúry. Tým, že zverejnené faktúry za tovary, služby a práce neobsahovali náležitosti podľa § 5b ods. 1 písm. b) bod 6 zákona o slobodnom prístupe k informáciám, nekonala UMB v súlade s týmto zákonom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.