-
IČO
-
35528290
-
Sídlo
-
Tatranská Lomnica 128, 05960 Vysoké Tatry
-
Kontrolované obdobie
-
roky 2017 - 2022 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
19.01.2023 -
16.05.2023
-
Stav kontroly
-
Pripravovaná
Zistenia
Rozsah predmetu činnosti v štatúte nezodpovedal vymedzeniu predmetu činnosti, uvedenom v zriaďovacej listine v znení dodatkov č. 1 až 3, pričom vymedzenie predmetu činnosti určuje v zmysle § 21 ods. 9 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy iba zriaďovacia listina.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
V roku 2019 nebol splnený stanovený počet lôžkodní podľa kontraktu, a to o 226. Podľa správy o hodnotení plnenia predmetu kontraktu za rok 2019 dôvodom bola najmä realizácia investičných akcií, súvisiacich s rekonštrukciou silnoprúdových a slaboprúdových rozvodov, ústredného kúrenia, výmeny okien a ďalších stavebných činností
za obmedzenej, resp. úplne zatvorenej prevádzky.
V rokoch 2020 a 2021 nebol stanovený ukazovateľ splnený (plnenie na 70,5, resp. 54,5 %) z dôvodu prijatých opatrení v čase pandémie ochorenia COVID – 19. Ani v jednom z uvedených rokov kontrolovaný subjekt nepožiadal o úpravu stanoveného limitu lôžkodní, pritom dodatok č. 2 ku kontraktu na rok 2019 bol uzatvorený 27.12.2019, dodatok č. 2 ku kontraktu na rok 2020 bol podpísaný 31.12.2020 a rovnako dodatok č. 2 ku kontraktu na rok 2021 bol schválený 31.12.2021.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Kontrolou predloženej dokumentácie boli zistené v roku 2022 tri prípady vzdelávacích aktivít, organizovaných mimo rezort MF SR, pri ktorých zariadenie nevedelo doložiť súhlas ministerstva, čím nebola splnená podmienka podľa článku III. bodu 3.2, písm. b) uzatvoreného kontraktu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
VDZ VS – Financie cenníky doplnkového tovaru a nápojové lístky nepredkladalo zriaďovateľovi
na schválenie v zmysle článku III. kontraktu na príslušný rok.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
V dodatku č. 1 ku kontraktu na rok 2022 článok III. bod 3.1 bola stanovená povinnosť pre VDZ VS - Financie upraviť vo svojom IRA podmienky ubytovania odídencov z Ukrajiny a pred jeho podpísaním riaditeľkou organizácie predložiť na schválenie MF SR. Kontrolnej skupine bol predložený ubytovací poriadok, týkajúci sa odídencov z Ukrajiny, v slovenskom a ukrajinskom jazyku. Išlo o pôvodný ubytovací poriadok, preložený do ukrajinského jazyka, ktorý bol poverenou riaditeľkou podpísaný 19.05.2022, bez jeho predloženia na schválenie ministerstvu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
V kontrakte článok III. bod. 3.2 medzi zmluvnými stranami bolo dohodnuté, že vzdelávacie miestnosti sa budú bezodplatne prenajímať orgánom štátnej správy v súlade so zmluvou o prenájme podpísanou zástupcom orgánu štátnej správy a štatutárnym zástupcom VDZ VS – Financie. V kontrolovanom období organizácia pri poskytovaní školiacich priestorov uzatvorila dve zmluvy o bezplatnom prenájme vzdelávacej miestnosti (so Železničnou spoločnosťou Slovensko a. s. zo 16.04.2018 a 19.06.2019). V ostatných prípadoch s organizátormi vzdelávacích aktivít neboli uzatvárané žiadne zmluvy o prenájme, čím nebola splnená podmienka podľa článku III bod 3.2 kontraktu. Zároveň nebola vhodne zvolená právna forma na bezodplatné poskytovanie priestorov a techniky, pričom vhodnou právnou formou je výpožička.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
VDZ VS - Financie poskytovalo materiálno-technické zázemie v kontrolovanom období aj pre iné organizácie, ktoré neboli štátnymi rozpočtovými organizáciami, a to Mincovňa Kremnica štátny podnik, PosAm, spol. s r. o., Bratislava, Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Poskytovanie školiacich miestností a školiacej techniky bolo bezodplatne, čo bolo v rozpore s ustanovením § 26 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého bezplatne si poskytujú výkony navzájom iba štátne rozpočtové organizácie vo svojej pôsobnosti.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
VDZ VS – Financie v dvoch prípadoch neuhradené sumy - celkom 858,43 eur za rodinné oslavy neviedlo
vo svojom účtovníctve ako pohľadávky, ktoré vznikli z prevádzkovej činnosti. Tým, že nebolo účtované o pohľadávke voči objednávateľovi rodinnej oslavy, nebol dodržaný § 2 ods. 1 a § 43 ods. 6 opatrenia č. MF/16786/2007-31. Zároveň tým došlo k porušeniu § 4 ods. 2, § 7 ods. 1, § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve a nebola zabezpečená evidencia majetku v zmysle § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
VDZ VS – Financie pri vynaložení finančných prostriedkov na rodinnú oslavu – svadba v sume 401,39 eur (1 196,97 eur – 164,28 eur – 631,30 eur), nezabezpečilo dodržanie hospodárnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami v zmysle § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, čím bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. j) citovaného zákona. Pri oslave 30-ky rodinného príslušníka, bez požiadania MF SR o súhlasné stanovisko, boli výdavky na prípravu občerstvenia v sume 227,13 eur použité nad rámec oprávnenia, čím došlo k vyššiemu čerpaniu verejných prostriedkov a zároveň bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Neuhradením sumy 858,43 eur (za obidve akcie 631,30 eur + 227,13 eur) za stravovacie služby došlo
k umožneniu bezdôvodného obohatenia získaním finančného prospechu z verejných zdrojov, čím bola porušená finančná disciplína podľa § 31 ods. 1 písm. g) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny, Porušenie finančnej disciplíny, Porušenie finančnej disciplíny, Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Poskytovanie ubytovacích a stravovacích služieb zariadenia na rodinné oslavy nebolo vymedzené v predmete činnosti zriaďovacej listiny v zmysle § 21 ods. 9 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
VDZ VS - Financie nepostupovalo v súlade s § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, pretože pri obstarávaní defibrilátora poskytlo preddavok v sume 2 254,76 eur bez zmluvnej dohody. Zároveň tým došlo aj k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. l) uvedeného zákona.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt o poskytnutej zálohovej platbe neúčtoval na účte 314 Poskytnuté prevádzkové preddavky, ale nesprávne na účte 321100 Dodávatelia, čo nebolo v súlade s § 43 ods. 4 opatrenia č. MF/16786/2007-31. Zároveň tým neboli dodržané postupy účtovania podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
Spoločnosť INPRO POPRAD, s. r. o. oznámila listom z 13.03.2020 ukončenie procesu verejného obstarávania pre výber dodávateľa stavebných prác IA č. 33234 „Rekonštrukcia, prístavba a nadstavba budovy“. Podľa oznámenia k uvedenému dátumu proces verejného obstarávania bol v štádiu po kontrole zmluvy o dielo predloženej zhotoviteľom a táto bola pripravená na podpis po splnení podmienok vyhláseného verejného obstarávania, čo bolo oznámené úspešnému uchádzačovi v oznámení o výsledku verejného obstarávania z 24.02.2020.
Podľa vyššie uvedeného oznámenia ako aj uvedených skutočností v čase vystavenia faktúry č. 190242
z 30.12.2019 v sume 4 794,00 eur a jej úhrady verejné obstarávanie nebolo ešte zrealizované.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Výdavky celkom v sume 10 380,00 eur boli nesprávne triedené v rámci kapitálových výdavkov namiesto bežných výdavkov, čo bolo v rozpore s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42 a § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Uvedené ovplyvnilo aj plnenie záväzných ukazovateľov a správnosť vykázania výsledkov rozpočtového hospodárenia.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., MF/010175/2004-42
Náklady v sume 10 380,00 eur boli nesprávne zaúčtované na ťarchu účtu 042100 Obstaranie dlhodobého hmotného majetku namiesto účtu 518 Ostatné služby, a teda v rozpore s § 28 ods. 1 písm. a) opatrenia č. MF/16786/2007-31, čím došlo k porušeniu § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Uvedené nedostatky ovplyvnili aj správnosť vykázaných odpisov a nákladov v účtovníctve vrátane údajov v účtovnej závierke.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
Technické zhodnotenie dlhodobého hmotného majetku v piatich prípadoch bolo ocenené v cene vyššej o uvedené náklady, za investičné akcie celkom o 5 112,00 eur v rozpore s § 25 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve, čím nebola zabezpečená ani správna evidencia majetku v zmysle § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt sumu 340,00 eur za nákup pozemku uhradil nad rámec oprávnenia, čím došlo k vyššiemu čerpaniu verejných prostriedkov. Tým porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň výdavky neboli triedené v súlade s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42 a § s 4 ods. 4 uvedeného zákona.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: MF/010175/2004-42, 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Výdavky v sume 340,00 eur boli nesprávne zaúčtované na str. MD účtu 538100 Ostatné dane a poplatky (účtovný doklad č. 5102191 z 29.12.2017). Kontrolovaný subjekt nezaúčtoval záväzok voči predávajúcemu v uvedenej sume.
Zaúčtovaním časti nákladov v sume 340,00 eur na obstaranie pozemku do nákladov a neúčtovaním o záväzku, kontrolovaný subjekt nekonal v súlade s § 44 ods. 1 a § 60 ods. 4 opatrenia č. MF/16786/31-2007, čo bolo v rozpore
s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Zároveň dlhodobý hmotný majetok nebol správne ocenený obstarávacou cenou v zmysle § 25 ods. 1 písm. a) a ods. 6 písm. a) uvedeného zákona, a teda ani správne evidovaný v zmysle § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31, 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt predložil záznam – krycí list k objednávke č. 50146, podľa ktorého bola 29.12.2017 vykonaná základná finančná kontrola, súvisiaca s nákupom pozemkov v sume 13 720,00 eur. V súvislosti s úhradou uvedenej sumy bola vykonaná základná finančná kontrola len jedným zodpovedným zamestnancom. V prípade ďalšej finančnej operácie v sume 340,00 eur základná finančná kontrola vykonaná nebola.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Výdavky na obstaranie troch sedacích súprav vrátane taburetiek do apartmánov so vstupnou cenou nižšou ako 1 700,00 eur (za jednu súpravu) boli nesprávne uhradené v rámci kapitálových výdavkov a zatriedené na podpoložke 717003 Nákup interiérového vybavenia, čo bolo v rozpore s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42
a § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42, 523/2004 Z.z.
Náklady na tri sedacie súpravy boli zaúčtované na účet 022100 Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí 20.05.2019 vrátane ceny za dve taburetky, ktoré v tom čase neboli dodané (účtovné doklady č. 7100019, č. 7100020 a č. 7100021). Zálohová faktúra č. 6430091261 z 25.04.2019 za dve taburetky celkom v sume 424,82 eur, bola uhradená firemnou kartou Diners Club CS, s. r. o. 25.04.2019 a kontrolovaný subjekt uhradil uvedenú sumu na základe vyúčtovania 20.05.2019. Poskytnutý preddavok, ale ani jeho vyúčtovanie neboli zaúčtované vôbec. Taburetky boli dodané podľa dodacieho listu č. 6430091261 a vyúčtovania - dokladu z elektronickej pokladne 06.06.2019.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z., 278/1993 Z.z.
Výdavky na obstaranie 16 šatníkových skríň boli nesprávne uhradené v rámci kapitálových výdavkov a zatriedené na podpoložke 717003 Nákup interiérového vybavenia, a teda v rozpore s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia
č. MF/010175/2004-42 a § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42, 523/2004 Z.z.
VDZ VS – Financie tým, že o obstaraných šatníkových skriniach účtovalo ako o dlhodobom hmotnom majetku, nekonalo v súlade s § 21 ods. 3 písm. b) a ods. 6 písm. b), § 28 ods. 1 a § 32 ods. 9 opatrenia č. MF/16786/2007-31, čím porušilo § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Kontrolovaný subjekt zároveň nesprávne evidoval drobný hmotný majetok, pričom ani na karte investičného majetku neuviedol jednotlivé súčasti – počet šatníkových skríň v zmysle § 25 ods. 5 opatrenia č. MF/16786/2007-31. Nedodržaním postupov účtovania subjekt nezabezpečil úplnú a správnu evidenciu majetku, čo bolo v rozpore s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve a § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt v roku 2020 pri triedení výdavkov na obstaranie dodávky a montáže atypických celoantikorových regálov celkom v sume 5 185,20 eur nepostupoval v súlade s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/10175/2004-42 a § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42, 523/2004 Z.z.
V prípade účtovania regálov, police a pracovného stolu ako o dlhodobom hmotnom majetku nebol dodržaný
§ 21 ods. 3 písm. b), § 21 ods. 6, § 25, § 26 a § 32 ods. 9 písm. b) opatrenia č. MF/16786/2007-31, čo bolo aj v rozpore s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt pri triedení výdavkov za stolný futbal v sume 1 353,99 eur postupoval v rozpore s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42 a § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, pretože výdavky za stolný futbal uhradil a nesprávne triedil v rámci kapitálových výdavkov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42, 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt tým, že náklady na obstaranie stolného futbalu celkom v sume 1 353,99 eur nesprávne zaúčtoval ako dlhodobý hmotný majetok, konal v rozpore s § 21 ods. 3 písm. b) a § 28 ods. 1 opatrenia
č. MF/16786/2007-31, čím došlo k porušeniu § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Zároveň v rozpore s § 3 ods. 6 zákona
o správe majetku štátu nebol uvedený majetok správne evidovaný.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31
V prípade obstarania drobného hmotného majetku - troch sedacích súprav, 16 šatníkových skríň, regálov a stolného futbalu bol tento majetok považovaný za dlhodobý hmotný majetok v rozpore s bodom 2.5 písm. b) IRA č. 11/2017 Smernica o správe majetku štátu v podmienkach VDZ VS – Financie.
Zároveň nesprávne triedenie výdavkov ovplyvnilo správnosť vykázaných bežných výdavkov a kapitálových výdavkov vo finančnom výkaze FIN 1-12 o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách.
Nesprávne účtovanie drobného hmotného majetku ako o dlhodobom hmotnom majetku ovplyvnilo správnosť vykázaných nákladov a tým aj výsledok hospodárenia za príslušný rok v účtovej závierke.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Kontrolovaný subjekt výdavky na obstaranie 12 regálov v sume 7 437,12 eur nesprávne triedil na podpoložke 717002 Rekonštrukcia a modernizácia stavby, nepostupoval v súlade s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42 a s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., MF/010175/2004-42
V prípade zaradenia obstaraných regálov v sume 7 437,12 eur (súbor hnuteľných vecí) na účet 021100 Stavby, namiesto účtu 022100 Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí, nebol dodržaný § 32 ods. 9 písm. a) opatrenia č. MF/16786/2007-31, a tým došlo k porušeniu § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Uvedené ovplyvnilo aj výšku odpisov (regály sa mali odpisovať v 2. odpisovej skupine 6 rokov, zaradená investícia - budova 20 rokov), a teda správnosť vykázaných nákladov v účtovnej závierke.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31
V prípade dvoch projektových dokumentácií výdavky celkom v sume 5 650,00 eur boli nesprávne triedené na podpoložke 717002 Rekonštrukcia a modernizácia, namiesto podpoložky 716000 Prípravná a projektová dokumentácia, čo bolo v rozpore s § 1 ods. 5 a prílohou opatrenia č. MF/010175/2004-42 a s § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Nesprávne vykazovanie kapitálových výdavkov vo finančnom výkaze FIN 1-12 o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách za rok 2018 neovplyvnilo celkovú výšku kapitálových výdavkov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/010175/2004-42
Kontrolovaný subjekt v prípadoch finančných operácií alebo ich častí, týkajúcich sa kapitálových výdavkov u ktorých boli zistené nedostatky, podľa predloženej dokumentácie - krycích listov vykonal základnú finančnú kontrolu, a to jedným zodpovedným zamestnancom za príslušnú oblasť. Podľa krycieho listu štatutárny orgán overil, že každá finančná transakcia bola v súlade zo zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Uvedené nebolo v súlade s § 7 ods. 2 zákona o finančnej kontrole.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
V prípade šiestich rámcových zmlúv, resp. objednávok na zabezpečenie verejného obstarávania, projektovej dokumentácie, správy počítačovej siete dodávky hotelového sortimentu a čistiacich potrieb s dohodnutou sumou celkom 255 440,00 eur (bez DPH), skutočné plnenie 583 718,82 eur s DPH, kontrolovaný subjekt postupoval v rozpore s internými smernicami. Zároveň tým nevedel preukázať hospodárnosť, transparentnosť a nediskrimináciu hospodárskych subjektov pri výbere dodávateľa vo vyššie uvedených prípadoch. Rovnako nepreukázal ako vyhodnotil, že v danom období vybraní dodávatelia dodajú a poskytnú najlepšie tovary a služby pre potreby organizácie, a to čo do výšky nákladov, tak do kvality dodaných tovarov, poskytovaných služieb a zhotovenia stavebných prác.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Rozdelenie pôvodnej zákazky "Rekonštrukcia fasády a výmeny okien" v roku 2019 na dve samostatné malo okrem iného za následok aj zvýšené náklady na obstaranie projektových dokumentácií. Kontrolovaný subjekt dodatočne uhradil 6 480,00 eur s DPH za rozdelenie pôvodnej projektovej dokumentácie na dve samostatné a za ich prepracovanie, resp. doplnenie. Uvedeným konaním nebola zabezpečená hospodárnosť pri vynakladaní verejných prostriedkov podľa § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, čim došlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. j) uvedeného zákona.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt tým, že rozdelil zákazku na obstaranie stavebných prác v rámci IA č. 34776 Rekonštrukcia fasády a výmena okien na dve zákazky, neuplatnil pri výbere zhotoviteľa postup pre podlimitnú zákazku podľa § 112 a nasl. zákona o verejnom obstarávaní. Medzi rozdelenými zákazkami bola časová, miestna a vecná (funkčná) súvislosť. Z pohľadu časovej súvislosti obe zákazky boli vyhlásené v podobnom časovom období, v prípade miestnej súvislosti išlo o ten istý objekt, ktorý mal byť rekonštruovaný a aj z hľadiska vecnej súvislosti (funkčná súvislosť) predmetom zadávaných zákaziek bolo plnením obdobného charakteru. Uvedené bolo v rozpore s § 6 ods. 16 zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého zákazku, koncesiu alebo súťaž návrhov nemožno rozdeliť ani zvoliť spôsob určenia jej predpokladanej hodnoty s cieľom znížiť predpokladanú hodnotu pod finančné limity podľa tohto zákona.
Zároveň kontrolovaný subjekt pri príprave danej investičnej akcie nevenoval náležitú pozornosť všetkým okolnostiam, súvisiacim s jej prípravou.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 343/2015 Z.z.
VDZ VS – Financie požadovalo v rámci výzvy na predloženie ponuky od úspešného uchádzača aj certifikát o absolvovaní školenia teoretickej a praktickej aplikácie dodávaných dverí a okien „na pásky“ podľa STN 73 31 34. Súčasťou výzvy na predloženie ponuky bol aj návrh zmluvy o dielo, kde podľa čl. VI ods. 6.5. zmluvy kontrolovaný subjekt požadoval predložiť zoznam všetkých pracovníkov a doklad o ich beztrestnosti.
Kontrolovaný subjekt tým, že požadoval od úspešného uchádzača certifikát o školení a výpis z registra trestov bez toho, aby riadne odôvodnil nevyhnutnosť vyžadovania uvedených dokladov, postupoval v rozpore § 10 ods. 2 a 3 zákona o verejnom obstarávaní, a to konkrétne s princípom nediskriminácie hospodárskych subjektov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 343/2015 Z.z.
Kontrolovaný subjekt nepristúpil k uzatvoreniu dodatku podľa bodu 3.3 zmluvy o dielo so spoločnosťou TATRA – THERM SK s. r. o., ale priamo, prostredníctvom objednávok zadal tieto práce celkom v sume 11 074,94 eur spoločnosti TATRA – THERM SK s. r. o. Uvedené nebolo v súlade s IRA č. 3/2019, podľa ktorého mal verejný obstarávateľ pri zadávaní zákaziek s nízkymi hodnotami postupovať podľa
§ 117 zákona o verejnom obstarávaní.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Kontrolovaný subjekt pri zabezpečovaní dodávateľov jednotlivých komodít potravín postupoval v rozpore
s princípom transparentnosti v zmysle § 10 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Uvedeného porušenia sa dopustil tým, že jednotlivé komodity obstarával rôznym spôsobom. Niektoré komodity obstarával prostredníctvom spoločnosti INPRO POPRAD, s. r. o., ďalšie priamym zadaním jednotlivým dodávateľom. Pri niektorých komoditách stanovil predpokladanú hodnotu zákazky vychádzajúc z predchádzajúcich rokov, pri niektorých cenu navyšoval o rôzne percentuálne body,
pri ďalších nebolo možné zistiť, akým spôsobom bola stanovená predpokladaná hodnota zákazky. Svojím konaním vnášal do celého procesu nepredvídateľnosť, nečitateľnosť, nekontrolovateľnosť a neprehľadnosť.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 343/2015 Z.z.
Podľa § 117 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní bol verejný obstarávateľ povinný uverejniť v profile súhrnnú správu o zákazkách s nízkymi hodnotami, ktoré zadal za obdobie kalendárneho štvrťroka do 30 dní po skončení kalendárneho štvrťroka, v ktorej pre každú takúto zákazku mal uviesť najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa. Kontrolou bolo zistené nezverejnenie požadovaných údajov v prípade 15 zákaziek, a to:
a) Dodávka čerstvého mäsa a mäsových výrobkov v roku 2020, 2021, 2022
b) Dodávka mrazených výrobkov (mäsa, zeleniny a mrazených polotovarov) a výrobkov z rýb v roku 2020, 2021, 2022
c) Dodávka potravín 2020, 2021, 2022
d) Dodávka mlieka a mliečnych výrobkov v roku 2020, 2021, 2022
e) Dodávka ovocia a zeleniny v rokoch 2020, 2021, 2022
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 343/2015 Z.z.
Kontrolovaný subjekt v prípade nákupu a predaja doplnkového tovaru neúčtoval o nakúpenom tovare na účtoch 13 Tovar v zmysle § 36 ods. 4 opatrenia č. MF/16786/2007-31. Rovnako neúčtoval podľa § 57 ods. 4 a § 68 ods. 1 uvedeného opatrenia o jeho predaji na ťarchu účtu 504 Predaný tovar a v prospech účtu 604 Tržby z predaja tovaru. Uvedené bolo v rozpore s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Zároveň tým nezabezpečil správnu evidenciu majetku v zmysle § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31, 431/2002 Z.z.
Kontrolovaný subjekt v prípadoch došlých faktúr v januári za predchádzajúce účtovné obdobie neúčtoval účtovné prípady do obdobia s ktorým časovo a vecne súviseli, postupoval v rozpore s § 2 ods. 1 opatrenia č. MF/16786/2007-31 a § 3 ods. 1 a 2 a § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve. Neúčtovanie účtovných prípadov ovplyvnilo správnosť vykázaných záväzkov a nákladov vrátane výsledku hospodárenia v účtovnej závierke. Zároveň účtovníctvo nebolo vedené správne a úplne v zmysle § 8 ods. 1 až 3 uvedeného zákona, čo ovplyvnilo výsledok hospodárenia v účtovnej závierke, informácie v účtovnej závierke neboli spoľahlivé v zmysle § 17 ods. 9 toho istého zákona.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31
V prípade realizovanej investičnej akcie, súvisiacej s rekonštrukciou relaxačného centra (IA č. 34773) v roku 2017, v piatich prípadoch zverejnené číslo faktúry – interné nebolo totožné s číslom, uvedeným na faktúre a v účtovníctve. Podobne v prípade faktúr za nákup zariadení, resp. vybavenia v roku 2017 v šiestich prípadoch bolo zverejnené odlišné interné číslo faktúry od čísla, uvedeného na faktúre. Organizácia tak nezverejnila správne informácie v zmysle § 5b ods. 1 písm. b) bod 1 zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Podľa § 224 ods. 2 písm. d) Zákonníka práce bol zamestnávateľ povinný viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí v akom boli uzatvorené. Preverením predloženej evidencie bolo zistené nesprávne poradie v roku 2017, a to dohoda o vykonaní práce č. 35/2017 uzatvorená 07.11.2017, dohoda o vykonaní práce č. 34/2017 uzatvorená 22.11.2017. Ďalej v roku 2019 bola dohoda o vykonaní práce č. 24/2019 uzatvorená 28.10.2019, dohoda o vykonaní práce č. 25/2019 uzatvorená 10.10.2019 a dohoda o vykonaní práce
č. 26/2019 uzatvorená 24.10.2019.
Kontrolovaný subjekt tým, že neviedol evidenciu dohôd o vykonaní práce vo vyššie uvedených prípadoch v poradí v akom boli uzatvorené, nepostupoval v súlade s § 224 ods. 2 písm. d) Zákonníka práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Preverením dohôd o vykonaní práce z hľadiska dohodnutej práce bolo zistené, že v 163 prípadoch, okrem dohôd o vykonaní práce na zabezpečenie hudobnej produkcie č. 34/2017, 35/2017, 37/2018, 38/2018, 23/2019, dohody o vykonaní práce na zhotovenie rúšok č. 9/2020 a dohôd o vykonaní práce č. 10/2020, 11/2020, 12/2020, 13/2020 a 14/2020 na komplexné zabezpečenie všetkých činností spojených s príchodom repatriovaných osôb do karanténneho zariadenia, mali uzavreté dohody charakter opakovaných činností, typických pre uzatváranie dohôd o pracovnej činnosti, ktoré sú vymedzené druhom práce. Išlo napríklad o:
- samostatné preberanie objednávok, vystavovanie a aranžovanie jedál, stolovanie a obsluha stravníkov v jedálni, samostatné vedenie príručného skladu vrátane hmotnej zodpovednosti,
- čistenie interiérov, výmena záclon, závesov, umývanie okien, podláh, výmena a prezliekanie bielizne, vynášanie odpadkov,
- pomocné práce pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu,
- kontrola správnosti účtovných dokladov, zúčtovanie odberateľských faktúr, dodávateľských faktúr,
- zásobovanie skladov tovarom vrátane fyzickej inventarizácie tovarov a obalov, prijímanie, uskladnenie a výdaj tovarov
a ďalšie.
Uvedené nebolo v súlade s § 223 ods. 1 Zákonníka práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Kontrolovaný subjekt tým, že v prípade 13 uzatvorených dohôd o vykonaní práce neviedol evidenciu vykonanej práce tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom sa práca vykonávala, nepostupoval v súlade
s § 224 ods. 2 písm. e) Zákonníka práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
V prípade desiatich zamestnancov, s ktorými bola uzatvorená dohoda o vykonaní práce a ktorí odpracovali denne viac ako 12 hodín, ako aj v prípade šiestich mladistvých, ktorí odpracovali viac ako osem hodín v priebehu 24 hodín, došlo k porušeniu § 223 ods. 2 Zákonníka práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Preverením dohôd o vykonaní práce č. 10/2020, 11/2020, 12/2020, 13/2020, 14/2020 bolo zistené, že boli uzatvorené 04.04.2020 na dobu od 04.04.2020 do 03.05.2020, čo nebolo v súlade s § 226 ods. 2 Zákonníka práce, podľa ktorého písomná dohoda o vykonaní práce sa uzatvára najneskôr deň pred dňom začatia výkonu práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Preverením dohody o vykonaní práce č. 5/2022 bolo zistené, že doba trvania dohody bola určená od 01.04.2022 a bez uvedenia dátumu ukončenia doby trvania, resp. skutočnosti, ktorá by dobu trvania ohraničovala. V prípade predmetu dohody – procesný audit, odborné konzultácie, nebolo možné s určitosťou predpokladať dobu jej trvania. Zároveň preverením dohôd o vykonaní práce č. 5/2017 (od 01.02.2017 – do doby trvania práceneschopnosti), č. 10/2018 (od 20.05.2018 – do doby trvania práceneschopnosti), č. 22/2020 (od 01.09.2020 – do doby trvania práceneschopnosti) bolo zistené, že doba trvania bola ohraničená ukončením práceneschopnosti iného zamestnanca. Rovnako v týchto prípadoch však nebolo možné s určitosťou predpokladať dobu trvania práceneschopnosti. Uvedené nebolo v súlade s § 226 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého dohodu o vykonaní práce možno uzatvoriť najviac na 12 mesiacov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
V prípade dohôd o vykonaní práce základná finančná kontrola nebola vykonaná v súlade s § 7 ods. 2 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého základnú finančnú kontrolu vykonáva štatutárny orgán orgánu verejnej správy alebo ním určený vedúci zamestnanec orgánu verejnej správy) a zamestnanec zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Preverením dohôd o vykonaní práce č. 8/2020 a 9/2020 bolo zistené, že boli uzatvorené 24.03.2020. Základná finančná kontrola však bola vykonaná 25.03.2020, čo nebolo v súlade s § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého osoby vykonávajúce základnú finančnú kontrolu mali okrem potvrdenia súladu uviesť, či finančnú operáciu alebo jej časť možno vykonať alebo nemožno vykonať, resp. vo finančnej operácii alebo jej časti možno pokračovať alebo nemožno pokračovať. Základná finančná kontrola tak bola vykonaná formálne.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Kontrolou predloženej dokumentácie bolo zistené, že v prípade dodatkov k dohodám o vykonaní práce
č. 10/2017, 7/2020, 5/2020, 1/2021, 2/2021, 5/2021, 4/2022 a 6/2022 nebola vykonaná základná finančná kontrola, čím kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Všetky dohody uzatvorené na tieto činnosti mali v rokoch 2020 a 2021 odmenu dohodnutú na mesačnej báze v sume 500 eur (okrem mesiacov január až apríl 2021 – odmena znížená na 100,00 eur z dôvodu vyhlásenia núdzového stavu). Zároveň sa jednalo o činnosti prevažne administratívneho charakteru. Z uvedeného prehľadu na základe počtu vykázaných odpracovaných hodín je zrejmé, že v prípade ak by boli odmeny dohodnuté podľa počtu hodín tak ako
pri iných dohodách o vykonaní práce s administratívnym charakterom práce (ako napr. označenie a uloženie šanónov
do registratúrneho strediska v súlade s registratúrnym poriadkom, odborná práce vo finančnej učtárni či samostatné prijímanie a vybavovanie objednávok ubytovacích a iných hotelových služieb, vedenie predpísanej evidencie na úseku recepcie), a teda napr. v škále od 4,60 eur do 6,00 eur za hod. bolo by to pre VDZ VS – Financie hospodárnejšie. Zároveň z hľadiska hospodárnosti vo vzťahu k počtu odpracovaných hodín napr. za december 2020 (M. T. - odpracované 2 hodiny, M. B. – odpracované 2 hodiny) bola priznaná odmena 1 000,00 eur a v prípade J. B. priznaná odmena 2 000,00 eur
za 34,5 hod.
Podľa § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy subjekt verejnej správy bol povinný
pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť ich použitia, čo v uvedených prípadoch nebolo dodržané. Zároveň vyplatenie odmien spolu v sume 6 510,00 eur bolo nad rámec oprávnenia, čim došlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. b) a j) uvedeného zákona.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Preverením dohôd o vykonaní práce č 3/2020, 7/2020 a 1/2021 uzatvorených s mesačnou odmenou bolo zistené, že boli uzatvorené na prácu podľa § 52 Zákonníka práce. Zároveň preverením dohody o vykonaní práce č. 9/2020 bolo zistené, že bola taktiež uzatvorená na prácu podľa § 52 Zákonníka práce, t. j. pracovný pomer zamestnanca, ktorý vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v dohode doma alebo na inom dohodnutom mieste – domácka práca – zabezpečenie materiálu a zhotovenie (ušitie) 200 kusov ochranných rúšok s kovovou výstužou pre zamestnancov VDZ VS – Financie.
Podľa § 223 ods. 2 Zákonníka práce sa na pracovnoprávny vzťah založený dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vzťahujú ustanovenia prvej časti, § 43 ods. 4 druhej vety, § 85 ods. 1 a 2, § 90 ods. 10, § 91 až 95, § 98, § 119 ods. 1, § 122a ods. 1 až 3, § 122b ods. 1 až 3, § 123 ods. 1 a 2, § 124 a šiestej časti. Z uvedeného je zrejmé, že § 52 Zákonníka práce nemožno aplikovať v rámci uzatvárania dohôd o vykonaní práce, čim kontrolovaný subjekt nepostupoval pri uzatváraní týchto dohôd v súlade s § 223 ods. 2 Zákonníka práce.
Charakter uvedených prác neumožňoval v týchto prípadoch (okrem zhotovenia rúšok) výkon domáckej práce. Kontrolovaný subjekt neuviedol miesto výkonu prác. Taktiež neuviedol ako bol zabezpečený prístup pre zamestnancov pracujúcich v zmysle vyššie uvedených dohôd k faktúram, objednávkam, spisom, šanónom a inej dokumentácii potrebnej pre splnenie pracovnej úlohy. Zároveň nezdôvodnil prečo boli tieto dohody uzatvárané ako domácke práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Vyplatením finančných prostriedkov v sume 2 783,75 eur nad rámec dohodnutých odmien došlo k porušeniu finančnej disciplíny v zmysle § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Preverením výkazov odpracovaných hodín v rámci jednotlivých dohôd o vykonaní práce bolo zistené, že v 38 prípadoch došlo k prekročeniu rozsahu maximálneho prípustného pracovného času určeného pre dohody o vykonaní práce v zmysle § 226 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého dohodu o vykonaní práce môže zamestnávateľ uzatvoriť
s fyzickou osobou, ak rozsah práce (pracovnej úlohy), na ktorý sa táto dohoda uzatvára, nepresahuje 350 hodín
v kalendárnom roku. Do rozsahu práce sa započítava aj práca vykonávaná zamestnancom pre zamestnávateľa na základe inej dohody o vykonaní práce.
Všetky predložené dohody o vykonaní práce boli uzatvárané s rozsahom práce max. 350 hodín. Prekročením tejto hranice došlo okrem porušenia Zákonníka práce aj k porušeniu samotných dohôd o vykonaní práce.
Zároveň, kontrolovaný subjekt tým, že vyplatil v 38 prípadoch spolu 19 313,75 eur za hodiny odpracované nad rámec zákonom prípustnej hranice 350 hodín a nad rámec príslušných dohôd o vykonaní práce, porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 311/2001 Z.z.
Preverením 16 dohôd o vykonaní práce bolo zistené, že organizácia uzatvorila viac dohôd s jedným zamestnancom na obdobie spadajúce do jedného kalendárneho roka. Každá dohoda však bola uzatvorená s rozsahom práce na max. 350 hod. Uvedené opakované uzatváranie dohôd s neštandardne nastaveným rozsahom práce vo všetkých prípadoch do 350 hod. nebolo v súlade s § 226 ods. 1 Zákonníka práce.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
Kontrolovaný subjekt tým, že vyplatil v 24 prípadoch spolu 2 520,53 eur za príplatky za prácu v sobotu, nedeľu, vo sviatok a nočnú prácu, ktoré boli súčasťou hodín odpracovaných nad rámec zákonom prípustnej 350 hodinovej doby, porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt tým, že umožnil vykonávať prácu v dňoch resp. obdobiach, na ktoré nemal s danými osobami uzatvorené platné dohody o vykonaní práce a za tieto dni im priznal odmeny v sume spolu 1 789,30 eur a príplatky za prácu v sobotu, nedeľu a vo sviatok v sume 688,63 eur porušil v celkovej sume 2 477,93 eur finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Kontrolou bolo zistené, že na inventárnej karte nebola uvedená žulová doska ako súčasť/príslušenstvo majetku a ani jej dodávateľ v zmysle § 25 ods. 5 opatrenia č. MF/16786/2007-31, podľa ktorého v analytickej evidencii sa dlhodobý majetok sleduje aj podľa subjektov, analytická evidencia podľa jednotlivých zložiek dlhodobého hmotného majetku slúži na jeho identifikáciu a pri súbore hnuteľných vecí a majetku, ktorého súčasťou je aj príslušenstvo, sa jednotlivé časti súboru a jednotlivé kusy majetku zaznamenávajú v analytickej evidencii vo fyzickom a hodnotovom vyjadrení. Nedodržaním postupov účtovania subjekt nezabezpečil úplnú a správnu evidenciu majetku, čo bolo v rozpore s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve a § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31
Kontrolovaný subjekt pri zaradení rekonštrukcie fasády 28.12.2020 do užívania nepostupoval v súlade s 26 ods. 1 a 2 opatrenia č. MF/16786/2007-31, keď v uvedenom čase nemal vydané právoplatné povolenie na jeho užívanie, resp. povolenie na predčasné užívanie. Podľa uvedeného ustanovenia uvedením do užívania sa rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií tohto majetku, potrebných na jeho užívanie a splnenie povinností podľa osobitných predpisov. Tým nepostupoval v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve a zároveň s § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu.
Zároveň do obstarávacej ceny majetku boli nesprávne zahrnuté výdavky na zabezpečenie procesu verejného obstarávania celkom v sume 1 776,00 eur (účtovné doklady č. 7100037 a č. 7100041 z 28.12.2020).
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31
Kontrolovaný subjekt nevykonal inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v súlade s § 30 ods. 1, § 30 ods. 2 písm. a), písm. b), písm. e), písm. i), § 30 ods. 3 písm. b) a d) a § 30 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z.
Odpísanie zásob bez preukázateľného uplynutia minimálnej doby trvanlivosti, nepreukázanie spotreby vyfakturovaného ovocia, ako aj použitie vyššie uvedených surovín na prípravu jedla pre zamestnancov podľa predloženej dokumentácie, spochybňuje nakladanie so zásobami z hľadiska preukázateľnosti, transparentnosti a hospodárnosti.
Postup zamestnávateľa nebol v súlade s § 152 ods. 1 a 2 Zákonníka práce, podľa ktorého bol povinný zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo
na pracoviskách alebo v ich blízkosti, a to najmä poskytovaním jedného teplého hlavného jedla vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo mal zabezpečiť stravovanie pre svojich zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby s oprávnením sprostredkovať stravovacie služby.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 311/2001 Z.z.
VDZ VS – Financie v prípade odpísania škody v sume 169,94 eur nepostupovalo v súlade s § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého verejné prostriedky sa môžu používať na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov a subjekt verejnej správy bol povinný okrem iného zachovávať hospodárnosť ich použitia. Zároveň tým došlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. j) uvedeného zákona.
V prípade uvedenej potraviny nebola zistená škoda podľa výsledkov mimoriadnej inventarizácie majetku
so stavom k 31.05.2022.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Kontrolovaný subjekt neinformoval písomne ministerstvo o vydaní rozhodnutia o prebytočnosti v zmysle bodu 14.7. IRA č. 11/2017 – Smernica o správe majetku štátu v podmienkach VDZ VS – Financie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Kontrolovaný subjekt neinformoval MF SR o vydaní rozhodnutia o prebytočnosti majetku v zmysle uvedenej smernice.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Základná finančná kontrola v prípade uzatvorených zmlúv o prevode správy majetku štátu nebola vykonaná v súlade s § 7 ods. 2 zákona o finančnej kontrole, podľa ktorého základnú finančnú kontrolu vykonáva štatutárny orgán orgánu verejnej správy alebo ním určený vedúci zamestnanec orgánu verejnej správy a zamestnanec zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu verejnej správy.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Dodatok k zmluve bol uzatvorený dňa 02.01.2023 pričom platnosť zmluvy č. 15/2022 skončila 31.12.2022. Dodatok bol teda uzatvorený už k neplatnej zmluve, resp. ku skončenej zmluve. Podľa § 43 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov sú účastníci zmluvných vzťahov povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 40/1964 Zb.
Podľa krycieho listu k zmluve č. 15/2022 z 10.12.2021 základná finančná kontrola bola vykonaná dňa 13.12.2021. Základná finančná kontrola je podľa zákona o finančnej kontrole typom kontroly ex ante – vykonáva sa zásadne v etape prípravy finančnej operácie, teda v danom prípade ju bolo potrebné vykonať pred uzatvorením dohôd. Uvedenou skutočnosťou nebol zabezpečený súlad s § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole.
Základná finančná kontrola k zmluve č. 11/2020 a 15/2021 bola vykonaná za oblasť súladu s výsledkom verejného obstarávania v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní a platného IRA organizácie len jednou osobou, čo nebolo v súlade s § 7 ods. 2 zákona o finančnej kontrole.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
VDZ VS – Financie neúčtovalo o vzniku pohľadávok celkom v sume 1 508,20 eur ku dňu účtovného prípadu, čím postupovalo v rozpore s § 2 ods. 1 a § 43 ods. 6 opatrenia č. MF/16786/2007-31. Zároveň tým došlo k porušeniu k § 4 ods. 2, § 7 ods. 1, § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve a § 3 ods. 6 zákona o správe majetku štátu. Kontrolovaný subjekt tak nesprávne vykázal stav pohľadávok a výnosov v účtovnej závierke za rok 2020.
V poznámkach za roky 2020 až 2022 bola zároveň uvedená aj nesprávna informácia o skutočnosti, že subjekt neevidoval žiadne pohľadávky po lehote splatnosti, pričom všetky hotelové účty mali splatnosť do 14 dní .
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 278/1993 Z.z., 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z., MF/16786/2007-31, MF/16786/2007-31
Uvedením nesprávnych informácií v poznámkach kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 18 ods. 5 zákona o účtovníctve a § 3 opatrenia č. MF/25755/2007-31.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., MF/25755/2007-31