- IČO
- 45741662
- Sídlo
- Trnavská cesta 100, 82101 Bratislava-Ružinov
- Kontrolované obdobie
- 2017-2019
- Termín kontroly
- 11.03.2020 - 28.10.2020
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
NKÚ zistil, že cenníky na roky 2018 až 2020 boli zverejnené na webovom sídle Agentúry v mesiaci december predchádzajúceho roku, v ktorom mal daný cenník platiť. Zverejnenie uvedených cenníkov až v decembri priamo nadväzovalo na decembrové termíny zasadnutí predstavenstva a členskej schôdze, na ktorých schvaľovali cenník na nadchádzajúci kalendárny rok.
Odplata za službu zabezpečenia udržiavania núdzových zásob na rok 2017 bola schválená vo výške 29,65 eur/m3/t, pričom jej výška vypočítaná v zmysle stanov bola 31,23 eur/m3/t. NKÚ SR zistil, že Agentúra nekonala v súlade
so stanovami schválenými vládou SR, keď na rok 2017 následne upravila odplatu za službu zabezpečenia udržiavania núdzových zásob vypočítanú v zmysle stanov.
NKÚ SR zistil, že v jednom prípade v roku 2017, keď si VP neplnil svoje povinnosti zo zmluvy včas a riadne (pohľadávka na zaplatenie zabezpečovacieho depozitu), Agentúra začala vymáhať splnenie týchto povinností
po viac ako zákonom ustanovených 60 dňoch odo dňa, keď mali byť povinnosti VP splnené, čo nebolo v súlade
s ustanovením § 4 ods. 2 zákona o núdzových zásobách. Zároveň Agentúra nekonala v súlade s interným predpisom.
NKÚ SR zistil, že Agentúra v jednom prípade v roku 2017 neoznámila colnému úradu nedoplatky VP vzniknuté
z porušenia povinností plniť si svoje platobné záväzky voči Agentúre riadne a včas v zmysle ustanovení
§ 4 ods. 2 zákona o núdzových zásobách, čo nebolo zároveň v súlade s interným predpisom. Ďalej bolo zistené, že v jednom prípade bol nedoplatok VP oznámený colnému úradu po lehote uvedenej v internom predpise.
Agentúra sa pri kontrole kvalitatívnych parametrov núdzových zásob ropných výrobkov podľa technických noriem spoliehala na výsledky z jedného akreditovaného laboratória, pričom predmetné laboratórium bolo majetkovo prepojené so zakladateľom uznaného skladovateľa ropných výrobkov. NKÚ SR upozorňuje v tejto súvislosti na možné riziko konfliktu záujmov medzi uznaným skladovateľom a akreditovaným laboratóriom.
NKÚ SR zistil, že kontrolovaný subjekt v kontrolovanom období nevykonával kontrolu núdzových zásob vo forme tiketov priamo na mieste u uznaných skladovateľov. V tejto súvislosti NKÚ SR poukazuje na možné riziko,
že núdzové zásoby nemuseli byť v skutočnosti zabezpečené v takom množstve, ako boli dokladovo vykazované zo strany ochraňovateľov. Zároveň NKÚ SR poukazuje na riziko možnej nedostupnosti núdzových zásob ropy
a ropných výrobkov vo forme tiketov v prípade potreby.
NKÚ SR identifikoval viaceré riziká súvisiace so zmluvami o udržiavaní núdzových zásob ropy a ropných výrobkov formou tiketov.
Pri absencii špecifikácie ceny Agentúra nepreukázala aká je štruktúra a výška jednotlivých položiek agregovanej ceny, a tým nebolo možné vyhodnocovať, porovnávať a analyzovať ich hospodárnosť a efektívnosť.
Štát mal pri rozhodovaní členskej schôdze v prípade schválenia a zmeny odplaty za zabezpečenie udržiavania núdzových zásob obmedzenú priamu rozhodovaciu právomoc, keď pri rozhodovaní bol potrebný aj súhlas členov Agentúry zastupujúcich VP, ktorí v tomto prípade mali „právo veta“.
NKÚ SR upozorňuje na riziko nezachovania rozhodovacej právomoci štátu pri schválení a zmene výšky odplaty za zabezpečenie núdzových zásob z dôvodu, že od výšky odplaty sa odvíja celý finančný systém zabezpečenia správy núdzových zásob na Slovensku. Riziko obmedzenia rozhodovacej právomoci existuje aj v ostatných prípadoch uvedených v bode 7.4 stanov (napr. schválenie kritérií pre výber uznaného skladovateľa, vylúčenie
a prijatie člena).
Stanovy Agentúry umožňovali v rozhodovacom procese predstavenstva vznik situácie, keď by v prípade neúčasti jedného z dvoch členov predstavenstva za štát mohlo prísť k prehlasovaniu nadpolovičnou väčšinou hlasov prítomných členov, ktorí zastupujú VP, čím by nebola zabezpečená rozhodovacia právomoc štátu.