- IČO
- 42181810
- Sídlo
- Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2015 až 2019 a súvisiace obdobia
- Termín kontroly
- 08.03.2020 - 06.12.2020
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Portál ISOH dostupný pre verejnosť nemal v čase kontroly zverejnených 11 zo 16 registrov podľa § 103 ods. 4 zákona o odpadoch, medzi nimi aj register podľa písm. h) zariadení na zneškodňovanie odpadov, kam spadajú SO. Túto skutočnosť považuje NKÚ SR za nedostatočnú aj vzhľadom na informačné nároky verejnosti a konštatuje v danom ohľade konanie MŽP SR v nesúlade s príslušnou právnou úpravou
Kontrolou NKÚ SR sa preukázalo, že v kontrolovanom období nebol taktiež kompletný IS IPKZ, keď v ňom od začiatku jeho spustenia chýbali podrobné informácie o pokutách a opatreniach na nápravu, čo nebolo v súlade s ustanoveniami podľa § 5 ods. 2 písm. b) vyhlášky MŽP SR č. 11/2016 Z. z.
Z celkového počtu 321 zostavených správ z kontrol vykonaných na SO SIŽP IPK, počas kontrolovaného obdobia 14 nebolo zverejnených v danom systéme, čo nebolo v súlade s ustanoveniami podľa § 5 ods. 2 písm. a) vyhlášky MŽP SR č. 11/2016 Z. z. Osem správ nebolo vložených z dôvodu zabudnutia konkrétnym inšpektorom a ostatné neboli viditeľné z technických dôvodov informačného systému. Kontrolou NKÚ SR bolo taktiež zistené, že MŽP SR v kontrolovanom období nekontroloval správnosť a úplnosť informácií a dokladov v IS IPKZ, čo je z pohľadu NKÚ SR nevyhovujúci postoj MŽP SR, vzhľadom na vyššie zistené nedostatky.
Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že MŽP SR nemalo spracovanú rizikovú analýzu k svojej riadiacej, usmerňovacej a vyhodnocovacej činnosti orgánov vykonávajúci štátny dozor na SO. Taktiež nedisponovalo akýmkoľvek strategickým materiálom, z ktorého by vyplývala dôležitosť alebo prioritizácia konkrétnych subjektov a k nim viažucim sa usmernení
na frekvenciu alebo podrobnosť procedúr vo veci výkonu štátneho dozoru týkajúceho sa využívaných SO, resp. iných subjektov podliehajúcich štátnemu dozoru.
MŽP SR nespracovalo a nevydalo usmernenie, ani žiadnu konkrétnu metodiku vo veci „Plánov úprav“ SO týkajúcich sa prevádzkovateľov SO a orgánov štátnej správy pred 31.12.2018.
Na konkrétne žiadosti SIŽP o usmernenie vo veci aplikácie vyhlášky 200/2018 Z. z. zo dňa 16.08.2019
a o usmernenie vo veci aplikácie § 35 písm. a) zákona o IPKZ zo dňa 10.03.2020 nedalo do času výkonu kontroly MŽP SR žiadnu odpoveď, čo NKÚ SR považuje za neprimerane dlhý čas vzhľadom na pretrvávajúcu nejasnosť prípadne riziko vykonania nesprávnych postupov SIŽP v danej záležitosti.
MŽP SR konalo neúčinne vo veci zabezpečovania a uskutočňovania štátneho dozoru SIŽP v zmysle zákona o environmentálnych záťažiach, ktorý vôbec SIŽP nezačala vykonávať, hoci jej táto povinnosť vyplývala od účinnosti daného zákona, t. j. od 01.01.2012, resp. od spracovania plánov prác a ukončenia rekultivácií vybraných EZ v roku 2015. Z textu zákona taktiež nevyplývalo žiadne rozlíšenie okolností výkonu štátneho dozoru OÚ a SIŽP a nebol k nemu spracovaný žiadny vykonávací predpis. Situácia v oblasti bola sťažená aj skutočnosťou, že k výkonu úkonov štátnej správy a štátneho dozoru OÚ a SIŽP v zmysle zákona o environmentálnych záťažiach nebolo zabezpečené žiadne navýšenie finančných prostriedkov a ľudských zdrojov, čo predpokladala doložka vplyvov k zákonu
MŽP SR nemalo zavedený efektívny systém na vyhodnocovanie výsledkov kontrolnej činnosti SIŽP a OÚ, ktorú tieto orgány štátneho dozoru v odpadovom hospodárstve, resp. IPK vykonávali na SO. SIŽP nezasielala a nepredkladala závažné problémy o kľúčových zisteniach z kontrol jednotlivo a systematickým spôsobom na MŽP SR, takže MŽP SR OOH IP neadresovalo poznatky z nich v rámci riadiaceho procesu spať SIŽP, ktorá by z nich mohla čerpať v nasledujúcom období vo výkone štátneho dozoru.
Vyhodnotenie kontrolnej činnosti vykonávanej OSZP OÚ nebolo na MŽP SR zasielané vôbec, takže MŽP SR v danom ohľade nemalo podklady na poskytnutie spätnej väzby OÚ
Kontrolný systém MŽP SR vo vzťahu k úlohám štátneho dozoru bol neúčinný, keďže MŽP SR nevykonávalo kontrolu kvality a vecnej správnosti vykonávaných úkonov štátneho dozoru dotknutých orgánov v odpadovom hospodárstve a IPK ohľadom skládkovania odpadov.
Vyťaženosť ľudských zdrojov OIOH IP súvisí s nedostatočnou početnosťou kontrol, keď za obdobie 2015 - 2019 bola vykonaná zo strany OOH IP iba jedna kontrola SIŽP IPK v roku 2017, a to zameraná na procesy konaní v integrovanom povoľovaní. Kontroly OÚ s krajskou pôsobnosťou vykonalo MŽP SR v počte dve ročne. Početnosť kontrol na ostatných úradoch vykonaných OOH IP bola dve za päť rokov. Kontrolou takéhoto zamerania a početnosti MŽP SR nedokáže získať dostatočný prehľad o problémoch a nedostatkoch výkonu štátneho dozoru v odpadovom hospodárstve a teda nemôže disponovať vhodnými poznatkami z tejto oblasti pre riadiacu činnosť, ktorú je povinné realizovať v zmysle príslušnej legislatívy, ako aj vlastného štatútu a organizačného poriadku. V súvislosti s ťažkosťami a prekážkami OÚ pri výkone štátneho dozoru v ŽP NKÚ SR zistilo, že OSZP OÚ Bratislava nevedel zabezpečovať kontrolnú činnosť v ŽP vrátane odpadového hospodárstva v kvalite a rozsahu, akých si táto činnosť vyžaduje z dôvodu nedostatočnosti ľudských zdrojov. Okrem iných požiadaviek sa v danej záležitosti OÚ dňa 16.04.2020 obrátil na MV SR so žiadosťou o ich navýšenie.