- IČO
- 30796491
- Sídlo
- Nevädzová 5, 82101 Bratislava-Ružinov
- Kontrolované obdobie
- 2014-2016
- Termín kontroly
- 18.05.2017 - 07.11.2017
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Fond konal nad rámec zákona č. 587/2004 Z. z. tým, že žiadateľom umožnil doplniť chybné a neúplné žiadosti o podporu. Týmto spôsobom vznikal výrazný nepomer medzi počtom oprávnených žiadostí zaradených do zoznamu na schválenie a disponibilnými zdrojmi prostriedkov určených na činnosť L1 až L3.
V jednom prípade bolo zistené, že po uzavretí hodnotiaceho obdobia bolo v hodnotiacom hárku z roku 2014 dodatočne vykonané zníženie bodového hodnotenia, bez zdôvodnenia.
V niektorých prípadoch bola dotácia schválená skôr, ako žiadateľ ukončil verejné obstarávanie a uzavrel zmluvu so zhotoviteľom diela. Schválená dotácia bola vždy vyššia ako boli oprávnené výdavky na zhotovenie diela. Potom pri vyúčtovaní bolo vykázané nedočerpanie dotácie. Tento spôsob priznávania dotácií poukazuje na neefektívnosť konania, pretože pri presnom prerozdelení indikovanej sumy na špecifickú činnosť L1 až L3 sa mohla dotácia poskytnúť vyššiemu počtu žiadateľov, aj s nižšou požadovanou sumou.
Spôsob prideľovania projektov interným a externým hodnotiteľom nebol vykonávaný preukázateľným spôsobom.
EF poskytoval oprávneným právnickým osobám dotácie na realizáciu projektov, ktorých stavebná činnosť bola rozdelená na etapy. Fond nemal vo svojich pravidlách stanovené, že dotácia na špecifickú činnosť L1 až L3 môže byť priznaná oprávnenej osobe len v max. sume 200 000,00 eur počas celej existencie vyhlásenej podpory. V prípade viacnásobného poskytnutia dotácie jednému subjektu na projekt obnovy, rekonštrukcie a zateplenia administratívnych, kultúrnych a multifunkčných budov rozdeleného na etapy je otázne či nejde o formu štátnej pomoci, ktorej postupy upravuje zákon č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
• Doručené žiadosti o podporu boli v podateľni EF mechanicky zaregistrované pečiatkou príjemcu a poradovým číslom došlej pošty. Tento spôsob evidencie však nezaručuje, že s došlou dokumentáciou sa po uplynutí termínu
na predloženie žiadostí ďalej nemanipuluje, napr. doplnením listov žiadosti, resp. výmenou celého tlačiva, atď. Podľa názoru NKÚ SR by bezpečnosť a preukázateľnosť obsahu, dodržanie stanovených termínov (lehôt) došlých a odosielaných zásielok a v neposlednom rade minimalizácia konfliktov v administratívnych procesoch bola zaručená elektronickou podateľňou. Elektronizáciou správy dokumentov by sa cez vytvorený program registratúry EF vytvoril záznam o došlom a odoslanom dokumente s uvedením čísla a označením typu dokumentu, ktorý by bol pred následným skenovaním označený čiarovým kódom, registratúrnou pečiatkou s generovaným poradovým číslom.
Po uložení dokumentu cez inštalovanú aplikáciu by bol dokument archivovaný v Centrálnom archíve. Týmto spôsobom by už nebolo potrebné elektronické doručovanie žiadostí.
EF nemá v interných predpisoch stanovené na ktoré verejné budovy sa može/nemože poskytnúť dotácia.