- IČO
- 00151742
- Sídlo
- Štefanovičova 5, 81782 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2018, 2019, -2020
- Termín kontroly
- 28.02.2021 - 29.06.2021
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Kontrolou použitia príjmov z odvodov z hazardných hier kontrolná skupina NKÚ SR zistila, že MF SR nemá zavedený
systém rozdelenia a evidencie použitia týchto príjmov na zabezpečenie všeobecne prospešných služieb v zmysle
§ 70 ods. 1 zákona o hazardných hrách. Za preukázateľné použitie príjmov z odvodov z hazardných hier na všeobecne
prospešné služby v rokoch 2018 až 2020 možno považovať prostriedky, ktoré predstavovali len 13,5 % až 20,7 %
z celkových príjmov z odvodov z hazardných hier, plynúcich do štátneho rozpočtu.
MF SR nemalo vnútorným predpisom upravený proces schvaľovania dotácií, nemalo zriadený kolektívny poradný orgán
na hodnotenie žiadostí, čo umožnilo, aby 226 subjektom boli poskytované dotácie opakovane, napriek skutočnosti, že
priemerne ročne bolo zamietnutých 330 žiadostí o poskytnutie dotácií (62 %) z dôvodu obmedzených finančných zdrojov.
Uplatňovaný spôsob rozhodovania o prideľovaní dotácií nie je zárukou transparentnosti a objektívnosti
poskytovania dotácií podľa § 1 Výnosu MF SR.
MF SR pri poskytovaní dotácií podľa § 1 Výnosu MF SR o poskytovaní dotácií neuzatváral písomné zmluvy o poskytnutí
dotácií s jednoznačne definovanými podmienkami a termínmi, akceptovanými oboma zmluvnými stranami, ale pridelenie
dotácií oznamoval len formou listu – oznámenia MF SR o poskytnutí dotácie. Túto formu uzatvárania zmluvných vzťahov
kontrolná skupina NKÚ SR považuje za rizikovú, ktorá nie je v súlade s ustanovením § 43 Občianskeho zákonníka,
podľa ktorého „sú účastníci povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť
k vzniku rozporov“.
MF SR nepožadovalo k tlačivu na zúčtovanie dotácie poskytnutej v pôsobnosti MF SR priložiť žiadne prílohy, ani uvádzať
odvolávky na doklady, ktoré by preukazovali použitie prostriedkov dotácie na účel uvedený v oznámení o poskytnutí
dotácie. Týmto postupom nebolo zabezpečené preukázanie účelového použitia prostriedkov dotácií.
Nepožadovaním dokumentácie preukazujúcej použitie dotácie na stanovený účel nevznikla kontrolovanému subjektu ani
povinnosť vykonania administratívnej finančnej kontroly v zmysle zákona o finančnej kontrole a audite a Metodického
usmernenia sekcie auditu a kontroly MF SR č. MF/008005/2019-1411. Výnimku z vykonávania administratívnej finančnej
kontroly pri poskytovaní dotácií malo MF SR uvedené aj v smernici č. 9/2016 o postupe pri vykonávaní základnej
finančnej kontroly, administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste v podmienkach MF SR