-
IČO
-
00316253
-
Sídlo
-
Mýtna 47, 98553 Mýtna
-
Kontrolované obdobie
-
doba realizácie projektu a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
27.03.2014 -
28.07.2014
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Pri kontrole účtovníctva týkajúceho sa poskytnutých finančných prostriedkov na realizáciu prác 2. RP bolo zistené, že obec o úhrade zálohy v sume
11 619,74 EUR účtovala podľa dátumu v denníku dňa 06.12.2011, pričom podľa bankového výpisu bola záloha v sume 11 619,74 EUR uhradená až dňa 08.12.2011.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
V súvislosti s kontrolou hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti použitia finančných prostriedkov bolo zistené, že obec nevykonala verejné obstarávanie na dodávateľa stavebných prác súvisiacich s realizáciou 2. RP v sume 15 994,15 EUR. Týmto konaním nezabezpečila obec maximálnu hospodárnosť pri použití finančných prostriedkov, čím nepostupovala v súlade s § 19 ods. 6 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Pri kontrole poskytovania preddavkov poskytnutých v súvislosti s 1. RP bolo zistené, že na základe faktúry č. 10110015 z 15.06.2011 uhradila obec dňa 16.06.2011 dodávateľovi stavebných prác preddavok v sume 67 500,00 EUR. Poskytnutý preddavok bol zúčtovaný faktúrou č. 10110036 z 28.09.2011.
Poskytnutím preddavku na obdobie dlhšie ako tri mesiace kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s ustanovením § 19 ods. 8 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého subjekt verejnej správy môže poskytovať preddavky najviac na obdobie troch mesiacov
v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Bolo zistené, že obec nevykonala vyúčtovanie oprávnených výdavkov 1. RP v súlade so zmluvou, keď:
V zmysle dodatku č. 1/2011 k Zmluve č. 204/2011 bol dohodnutý termín na použitie a vyúčtovanie finančných prostriedkov do 30.11.2011.
Obec vypracovala „Vyúčtovanie finančných prostriedkov, poskytnutých na základe Zmluvy č. 204/2011 na realizáciu prác prvého realizačného projektu Programu revitalizácie krajiny a integrovaného manažmentu povodí SR 2011“ dňa 14.12.2011.
Tým, že obec nevyúčtovala finančné prostriedky v zmluvne dohodnutom termíne do 30.11.2011, nekonala v súlade s čl. II, bod 5 Zmluvy č. 204/2011.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
V zmysle čl. II, bod 5 Zmluvy č. 1817/2011 bola obec povinná vyúčtovať poskytnuté finančné prostriedky v termíne do 15.04.2012.
Obec bola dňa 12.04.2012 formou mailovej komunikácie usmernená z úradu vlády, že v prípade, ak obec nestihne zaslať Vyúčtovanie finančných prostriedkov poskytnutých na základe Zmluvy č. 1817/2011 na realizáciu prác 2. RP v stanovenom termíne do 15. apríla 2012, úrad vlády bude akceptovať aj neskoršie predloženie vyúčtovania a predloženie príslušnej dokumentácie najneskôr do 30.04.2012.
Obec vypracovala vyúčtovanie finančných prostriedkov dňa 30.04.2012.
Tým, že obec nevyúčtovala finančné prostriedky v zmluvne dohodnutom termíne do 15.04.2012, nekonala v súlade s čl. II, bod 5 Zmluvy č. 204/2011.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Obec vo vyúčtovaní finančných prostriedkov z 30.04.2012 deklarovala čerpanie poskytnutých finančných prostriedkov v sume 19 410,06 EUR.
Rozdiel medzi výškou poskytnutých finančných prostriedkov a výškou vyčerpaných finančných prostriedkov v sume 589,94 EUR obec uhradila dňa 27.04.2012 na účet úradu vlády.
Tým, že obec nevrátila nevyčerpanú časť poskytnutých finančných prostriedkov
v sume 589,94 EUR do desiatich pracovných dní odo dňa určeného na použitie finančných prostriedkov, t.j. najneskôr do 17.04.2012 nekonala v súlade s čl. II, bod 7.2 zmluvy
č. 1817/2011.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
V Zmluve č. 204/2011, čl. II, bod 4 bolo stanovené, že „prijímateľ použije finančné prostriedky podľa schválených položiek štruktúrovaného rozpočtu“. Zmena štruktúry výdavkov, na ktoré boli finančné prostriedky použité bola možná maximálne do výšky 10% v rámci jednotlivých položiek.
Prijímateľ mohol požiadať o zmenu štruktúry výdavkov vyššiu ako 10 % v rámci jednotlivých položiek formou písomnej žiadosti o zmenu štruktúrovaného rozpočtu v lehote 15 pracovných dní pred uplynutím lehoty určenej na vyúčtovanie poskytnutých finančných prostriedkov.
Na základe dodacích listov bolo zistené, že došlo k zmene štruktúry výdavkov vyššej ako 10 % pri nasledovných položkách, ktoré sú uvedené v tabuľke č. 3
Tabuľka č. 3 Položky rozpočtu, kde bol zistený rozdiel vyšší ako 10 % medzi zmluvne dohodnutou a skutočnou výškou položky vyčíslenú v merných jednotkách m3 a v EUR
Položka Výdavky na položku podľa zmluvy Výdavky na položku skutočnosť Rozdiel* Rozdiel (v %)
m3 EUR m3 EUR m3 EUR
revitalizácia lesných ciest 400 1 012,00 463 1 171,39 + 63 + 159,39 15,75
revitalizácia eróznych rýh 4 700 11 891,00 6 697 16 943,41 + 1 997 + 5 052,41 42,48
revitalizácia vodných tokov 21 760 55 052,80 13 562 34 311,86 - 8 198 - 20740,94 37,67
revitalizácia tráv. porastov 4 160 10 524,80 10 638 26 914,14 + 6 478 + 16 389,34 155,72
revitalizácia ornej pôdy 340 860,20 0 1 171,39 - 340 - 860,20 -
* cena za jednotku bola 2,53 EUR/ m3
Tým, že obec nepožiadala o zmenu štruktúry výdavkov vyššiu ako 10 % v rámci jednotlivých položiek formou písomnej žiadosti o zmenu štruktúrovaného rozpočtu nekonala v súlade s čl. II, bod 4 Zmluvy č. 204/2011.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Kontrola preverila súlad realizovaných stavieb s projektom, pričom bolo zistené, že:
a) Prvý realizačný projekt:
Podľa projektu bolo navrhnutých:
- na lesných cestách a zvážnych linkách 50 - 70 vodozádržných opatrení (odrážky, úprava svahov),
- v eróznych ryhách a roklinách 200 – 230 vodozádržných opatrení (drevené stupne 150 – 180 kusov a sypané hrádze z lomového kameňa v počte 50 kusov),
- na periodicky vysychajúcich drobných bezmenných tokoch 180 – 220 vodozádržných opatrení (drevené hrádzky),
- na trvalých trávnatých porastoch a lúkach 30 – 40 vodozádržných opatrení (zasakovacie pásy a jamy),
- na ornej pôde a nespevnených cestách neboli v projekte vyčíslené počty vodozádržných opatrení, ale len predpokladaný vodozádržný objem navrhovaných zasakovacích pásov, vŕbových zápletov a drevených stupňov v celkovom objeme 660 m3.
V projekte bolo navrhnuté vybudovať celkom 460 – 560 vodozádržných opatrení, ktoré mali zadržať 31 860 m3 vody.
Podľa porealizačného zamerania a údajov uvedených v záverečnej správe:
- bolo vybudovaných celkom 223 vodozádržných objektov s vodozádržným objemom 32 500 m3, ktorých prehľad je uvedený v tabuľke č. 5.
Tabuľka č. 5 Prehľad zrealizovaných revitalizačných opatrení
Revitalizačné opatrenie Počet v kusoch Vodozádržný objem v m3
Drevená hrádza 174 13 017
Odrážka na lesnej/poľnej ceste 26 1 076
Sypaná hrádza 6 7 742
Zasakovacia jama 3 27
Zasakovací pás 14 10 638
Celkom 223 32 500
Dňa 09.09.2011 obec obdržala od odborného garanta projektu mail, v ktorom jej zasiela na vedomie usmernenie od zamestnanca úradu vlády, že „
v prípade rozdielu medzi lokalitou, resp. počtom zhotovených opatrení v teréne a naprojektovaných opatrení v štúdii je modifikácia projektu možná pokiaľ sa zachová stanovený objem vodozádržných opatrení, pričom pán splnomocnenec žiada, aby takéto zmeny boli ohlásené na jeho sekretariát“.
Obec listom bez čísla a dátumu informovala úrad vlády, že došlo k zmene počtu a typov vybudovaných vodozádržných opatrení ako bolo navrhnuté v projekte.
Tým, že došlo k zmene počtu a typov vybudovaných vodozádržných opatrení oproti tomu, ako boli navrhnuté v projekte, obec nekonala v súlade s čl. II, bod 3 Zmluvy
č. 204/2011, podľa ktorého prijímateľ pri realizácii opatrení a aktivít projektu postupuje podľa projektovej dokumentácie spracovanej odborným garantom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Druhý realizačný projekt:
Podľa projektu bolo navrhnutých:
- 100 – 140 vodozádržných opatrení (drevené a dreveno-kamenné stupne),
- 9 vodozádržných opatrení (sypané hrádze),
- 30 vodozádržných opatrení (odrážky a zasakávací priestor),
- 4 vodozádržné opatrenia (zasakovacie pásy),
- 20 vodozádržných opatrení (zasakovacie jamy).
V projekte bolo navrhnuté vybudovať celkom 163 – 203 vodozádržných opatrení, ktoré mali zadržať 10 000 m3 vody.
Podľa porealizačného zamerania a údajov uvedených v záverečnej správe bolo vybudovaných celkom 76 vodozádržných objektov s vodozádržným objemom 11 042 m3, ktorých prehľad je uvedený v tabuľke č. 6.
Tabuľka č. 6 Prehľad zrealizovaných revitalizačných opatrení
Revitalizačné opatrenie Počet v kusoch Vodozádržný objem v m3
Drevená hrádza 68 1 881
Dreveno-kamenná hrádza 2 401
Zasakovacia jama 1 16
Zasakovací pás 5 8 744
Celkom 76 11 042
V súlade s usmernením úradu vlády, ktorý obec obdŕžala dňa 09.09.2011 postupovala obec aj pri 2. RP.
Tým, že došlo k zmene počtu a typov vybudovaných vodozádržných opatrení oproti tomu, ako boli navrhnuté v projekte, obec nekonala v súlade s čl. II, bod 3 Zmluvy č. 1817/2011, podľa ktorého prijímateľ pri realizácii opatrení a aktivít projektu postupuje podľa projektovej dokumentácie spracovanej odborným garantom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Predbežnou finančnou kontrolou neboli overované finančné operácie súvisiace s vyplatením preddavkov na základe vystavených zálohových faktúr.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 502/2001 Z.z.
Kontrolou bolo zistené, že v súvislosti s realizáciou vodozádržných objektov 1. RP obec nepožiadala miestne príslušný stavebný úrad o vydanie rozhodnutia o využívaní územia.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 50/1976 Zb.
Kontrolou vedenia stavebného denníka a odovzdávacích protokolov bolo zistené, že dodávateľ stavebných prác v súvislosti s realizáciou vodozádržných objektov 1. RP a 2. RP neviedol stavebný denník.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Obhliadkou 25 protipovodňových objektov prvého a druhého realizačného projektu bolo zistené, že vodozádržné opatrenia plnia svoj účel s výnimkou dvoch vodozádržných opatrení (zasakovacích pásov) prvého realizačného projektu, ktoré boli zanesené zeminou t.j. boli nefunkčné.
Tým, že obec nezabezpečila údržbu všetkých vytvorených revitalizačných opatrení v takom rozsahu aby boli funkčné a plnili svoj účel, nekonala v súlade s čl. II, bod 13 Zmluvy č. 204/2011.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Kontrolou internej smernice o verejnom obstarávaní bolo zistené, že smernica neobsahovala aktuálne finančné limity v zmysle § 4 ods. 1 zákona č. 25/2006 Z. z.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Predpokladaná hodnota zákazky bola vo výzve stanovená v sume 90 000,00 EUR s DPH,
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Kontrolou obstarania stavebných prác súvisiacich s realizáciou 2. RP v sume 15 994,15 EUR bolo zistené, že obec nepostupovala v súlade s § 9 ods. 1 a 2 zákona č. 25/2006 Z. z., keď uzatvorila zmluvu s dodávateľom stavebných prác bez predchádzajúceho verejného obstarávania.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Bolo zistené, že vyúčtovania finančných prostriedkov 1. RP a 2. RP neobsahovali fotodokumentáciu stavu pred realizáciou projektu.
Tým, že vyúčtovania neobsahovali všetky požadované náležitosti, obec nekonala v súlade s čl. II, bod 5 Zmluvy č. 204/2011 a v súlade s čl. II, bod 5 Zmluvy č. 1817/2011.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.