-
IČO
-
00316423
-
Sídlo
-
Šíd 0, 98601 Šíd
-
Kontrolované obdobie
-
roky 2018 - 2021, v prípade potreby aj iné súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
04.08.2021 -
24.10.2021
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
K.Z. č. 1: Kapacitná dostupnosť materskej školy v obci bola na základe uvedených skutočností, s ohľadom na jej opakované prekračovanie a s ohľadom na jej budúce potreby, vyhodnotená ako nedostatočná. Súčasná kapacita materskej školy mohla mať podľa kontroly negatívny vplyv na možnosť prijatia mladších detí. V ďalšom školskom roku je veľký predpoklad, že väčšinu detí v materskej škole budú opäť tvoriť päťročné deti s povinnosťou plnenia predprimárneho vzdelávania.
Na základe uvedeného možno konštatovať, že obec v uvedenom období nevyužívala evidenciu obyvateľov
vo vzťahu k 3 až 5 ročným deťom pre účely plánovania kapacít v materskej škole.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
K.Z. č. 2: MŠ okrem písomného oznámenia obecnému úradu mala povinnosť ohlásiť aj príslušnému orgánu štátnej správy, že zákonný zástupca nedbá o riadne plnenie povinného vzdelávania svojho dieťaťa, a tak znemožnila príslušnému orgánu štátnej správy prešetriť túto záležitosť.
Táto oznamovacia povinnosť vyplývala z § 5 ods. 15 a 16 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 596/2003 Z.z.
K.Z. č. 3: Tým, že v školských rokoch 2019/2020 bolo prijatých 18 detí pri kapacite stanovenej RÚVZ na 16 detí a v školskom roku 2021/2022 bolo prijatých 20 detí pri kapacite stanovenej RÚVZ na 18 detí, nepostupovala MŠ v súlade
s § 28 ods. 10 školského zákona, podľa ktorého, ak sú splnené požiadavky podľa osobitného predpisu, najvyšší počet detí v triede podľa odseku 9 sa môže zvýšiť o tri deti. Požiadavky podľa osobitného predpisu sú citované
v § 3 ods. 2 vyhlášky o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, podľa ktorej: „V predškolskom zariadení a prevádzkarni pre starostlivosť o deti predškolského veku musí byť na jedno dieťa najmenej 4 m2 plochy dennej miestnosti, ktorá plní funkciu herne a spálne, a ak je spálňa stavebne oddelená, najmenej 3 m2 plochy herne. Na jedno ležadlo na spanie musí by najmenej 1,7 m2. Priestor na odkladanie ležadiel a lôžkovín musí umožňovať ich riadne prevetrávanie. Na jednu stoličku v jedálni musí byť najmenej 1,4 m2 plochy jedálne“. Požiadavkami podľa osobitného predpisu bolo prijať maximálne toľko detí, koľko bolo stanovených rozhodnutím RÚVZ.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 245/2008 Z.z.
K.Z. č. 4: Obec v rokoch 2018 až 2020 a do 30.09.2021 neurčila podľa § 6 ods. 12 písm. c), tretieho bodu zákona o štátnej správe v školstve všeobecne záväzným nariadením výšku finančných prostriedkov určených na mzdy a prevádzku na dieťa materskej školy alebo školského zariadenia; v zariadeniach školského stravovania na žiaka školy, skutočného stravníka alebo na jedno hlavné jedlo alebo doplnkové jedlo.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 596/2003 Z.z.
K.Z. č. 5: Obec stanovila v prílohe 1 VZN č. 2/2021 o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku škôl na dieťa MŠ na rok 2021 sumu 2 655,00 eur, ktorá bola nižšia o 364,73 eur ako finančné prostriedky na dieťa MŠ napočítané v rámci podielovej dane v sume 3 029,73 eur.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
K.Z. č. 6: Obec neurčila všeobecne záväzným nariadením výšku mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov za pobyt dieťaťa v MŠ v sume 3,50 eur, ktorý MŠ vyberala od roku 2013, čo nebolo v súlade s § 6 ods. 24 zákona o štátnej správe v školstve a § 28 ods. 5 školského zákona.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť
Porušený predpis: 245/2008 Z.z.
K.Z. č. 7: Obec uzatvorila s MPSVR SR kúpnu zmluvu, v ktorej sa zaviazala, že bude odkúpené nehnuteľnosti využívať na zriadenie a prevádzkovanie MŠ s kuchyňou a jedálňou a s výkonom poskytovania všeobecne prospešných služieb začne do dvoch rokov odo dňa nadobudnutia vlastníckeho práva.
Kontrolná skupina vykonala dňa 01.10.2021 za účasti starostu obce obhliadku nehnuteľností a vnútorných priestorov, z ktorej bola vyhotovená fotodokumentácia. Predmetná nehnuteľnosť sa nachádzala v takom stave ako bola odkúpená. V budove nebola zriadená a prevádzkovaná MŠ s kuchyňou a jedálňou. Obec to odôvodnila tým, že v roku 2020 a čiastočne aj v roku 2021 mala finančné ťažkosti aj kvôli Covidu.
Nekonaním obce došlo k porušeniu povinnosti uvedenej v bode 3.3 kúpnej zmluvy a § 11 ods. 3 zákona o správe majetku štátu, v zmysle ktorého kupujúci podľa § 8e písm. d) citovaného zákona bol povinný s výkonom poskytovania všeobecne prospešných služieb začať do dvoch rokov odo dňa nadobudnutia vlastníckeho práva. Vlastnícke právo
k predmetu kúpy obec nadobudla 08.10.2019 a do 09.10.2021 nezriadila MŠ s kuchyňou a jedálňou.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 278/1993 Z.z.
K.Z. č. 8: Obec odkúpila v roku 2019 budovu bývalého detského domova, na ktorú nemala vlastné zdroje. Uzatvorila zmluvu o úvere na celkovú sumu 50 000,00 eur, z ktorej použila 20 000,00 eur na kúpu nehnuteľnosti, kde mala zriadiť a prevádzkovať MŠ s kuchyňou a jedálňou a začať s výkonom poskytovania všeobecne prospešných služieb
od 09.10.2021. Ďalej neinvestovala finančné prostriedky tak, aby splnila účel prevodu vlastníctva, dohodnutý v kúpnej zmluve v stanovenej lehote. Obec nevykonala žiadne právne úkony smerujúce k naplneniu účelu zmluvy, ani v období pred pandémiou Covid-19 nekonala minimálne rok od uzavretia zmluvy.
Uvedeným konaním obec vynaložila verejné prostriedky nehospodárne, čím porušila finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. j) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Verejné financie neboli vynaložené v súlade s § 2 písm. l) zákona o finančnej kontrole a audite na vykonanie činnosti alebo obstaranie tovarov, prác a služieb v správnom čase, vo vhodnom množstve a kvalite za najlepšiu cenu.
V súvislosti s tým, obec nepostupovala v zmysle § 7 zákona o majetku obcí, podľa ktorého sú orgány obce povinné hospodáriť v prospech rozvoja obce a jej občanov a nadobudnutý majetok zveľaďovať a zhodnocovať.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie, Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 138/1991 Zb., 523/2004 Z.z.
K.Z. č. 9: Obec v rokoch 2018 až 2021 nevyužila možnosť zapojiť sa do projektov na rozšírenie kapacity MŠ ani do projektov podporujúcich inkluzívne vzdelávanie. Podľa písomného vyjadrenia zo 06.09.2021 sa obec nezapojila do projektov EÚ z dôvodu, že nemá dobré skúsenosti a neúspešne skončili žiadosti na rôzne projekty. Vznikli jej výdavky, ktoré musela zaplatiť aj v prípade, že bola žiadosť zamietnutá.
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie
K.Z. č. 10: Podľa programu rozvoja obce mal jeho monitorovanie realizácie uskutočňovať Výbor pre program rozvoja obce
a pravidelne pripravovať správy o postupe realizácie a príprave projektov, o vlastnej činnosti a o iných aktivitách súvisiacich s jeho plnením. Výbor mal vydať k realizácii stanovisko a predložiť ho poslancom na ObZ pri schvaľovaní ročných rozpočtov.
Monitorovanie a vyhodnocovanie programu rozvoja obce nebolo vykonávané. V súvislosti s tým nebolo vyhodnocované ani plnenie opatrenia, ktoré sa týkalo rekonštrukcie a modernizácie MŠ a priestorov budovy MŠ tak, aby zodpovedala štandardom pre PPV. Neboli ani vykonané ďalšie kroky smerujúce k sprevádzkovaniu odkúpenej budovy a rozšíreniu kapacít materskej školy.
Typ nedostatku: Formálna nezrovnalosť