-
IČO
-
31320414
-
Sídlo
-
Pribinova 25, 81109 Bratislava-Staré Mesto
-
Kontrolované obdobie
-
2014-2015
-
Termín kontroly
-
26.05.2016 -
18.09.2016
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Obstarávanie osobných automobilov
Kontrolovaný subjekt obstarával v roku 2015 deväť kusov automobilov. Pri obstarávaní osobných motorových vozidiel vykonala TASR v októbri 2015 Záznam z prieskumu trhu – Určenie predpokladanej hodnoty zákazky. Z daného prieskumu vyplývalo, že TASR vykonalo prieskum ceny osobným prieskumom a to výberom z cenníkov na webe. Prieskum bol vykonaný na vozidlách Škoda Rapid, Škoda Fabia Combi a Škoda Fabia.
Na základe vykonaného prieskumu trhu TASR zistila predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 108 300,00 EUR bez DPH. Do tejto ceny nebol zahrnutý správny poplatok za zápis vozidla ani zimná súprava pneumatík.
Kontrolovaný subjekt obstarával nákup osobných motorových vozidiel formou podlimitnej zákazky s využitím Elektronického trhoviska. Základné kritérium bola najnižšia cena. V kritériách nebolo určené, že vozidlá majú byť dodané aj so zimnými pneumatikami.
1.1.1 Technické podmienky
Prostredníctvom Elektronického trhoviska TASR vytvorila opisný formulár OF-55695 Osobného motorového vozidla, ktorý mal charakter súťažných podkladov.
Opisný formulár pozostával z Objednávkového formuláru, ktorý v technických vlastnostiach obsahoval tri druhy nového motorového vozidla a označil ich ako A.1 (7 nových vozidiel), A.2 (1 nové vozidlo) a A.3 (1 nové vozidlo). Ďalej objednávkový formulár obsahoval technické špecifikácie predmetu zákazky vrátane min. a max. požiadaviek (rozsah).
V tomto formulári obstarávateľ požadoval dodať konkrétne špecifikácie, ktoré mohol splniť v danej kombinácii iba konkrétny produkt. Išlo o kombinácie:
min. objem motora 1197 ccm pre špecifikácie A.1 a A.2 a maximálnou priemernou kombinovanou spotrebou 4,8 l; pri A.3 min. objem motora 1197 ccm a maximálnou priemernou kombinovanou spotrebou 4.9 l;
disky kolies z ľahkej zliatiny min. 15“ biele pri jednom druhu objednávky;
špecifikácie A.1 a A.2 mali obsahovať ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS, TSA, RBS, XDS+, multikolíznej brzdy a funkcie „prefil“ (funkcia „prefil“ bola ponúkaná iba jedným výrobcom na trhu);
A.1 farba vozidla modrá metalíza, strecha biela; interiér A.1 mal obsahovať sedadlá v korporátnej farbe – modra; A.2 malo isť o COMBI.
Špecifickým technickým požiadavkám nebol schopný vyhovieť žiadny konkurenčný výrobca a model iný ako Škoda pre modely Fabia, Fabia Combi a Rapid.
Týmto konaním TASR v opisnom formulári nezabezpečila rovnaký prístup pre všetkých uchádzačov alebo záujemcov a nezabezpečila čestnú hospodársku súťaž, čo požaduje ustanovenie § 34 ods. 1 bod. b) zákona o verejnom obstarávaní.
1.1.2 Hospodárnosť
Okrem uvedeného v Objednávkovom formulári, ktorý bol súčasťou zmluvy, bola v jej bode 2.4 Osobitné požiadavky na plnenie požiadavka, v ktorej predávajúci sa zaväzuje poskytnúť kupujúcemu súčinnosť potrebnú na vykonanie zmien držiteľa a vlastníka predmetu kúpy v príslušnej evidencii dopravného inšpektorátu v prospech kupujúceho.
Táto súčinnosť zo strany zmluvných strán nebola považovaná za súčasť ceny a bola fakturovaná zvlášť vo výške 2 484,00 EUR.
Správny poplatok podľa zákona o správnych poplatkoch bol za prvý zápis motorového vozidla vo výške 200,00 EUR za jedno motorové vozidlo s daným výkonom.
Predávajúci si fakturoval za prihlásenie nového motorového vozidla 276,00 EUR s DPH, čo tvorilo rozdiel 76,00 EUR na jedno vozidlo. Keby si prihlásenie nového motorového vozidla vykonala TASR sama vlastným oddelením logistiky, ktoré zabezpečuje okrem iného aj autodopravu organizácie, vrátane riadnej starostlivosti o autopark, mohla TASR ušetriť na tomto úkone 684,00 EUR.
TASR dokúpil 7 dní po dodaní vozidiel od toho istého dodávateľa zimné pneumatiky na oceľových diskoch na každé vozidlo v celkovej sume 3 780,00 EUR s DPH. Táto dodávka taktiež nebola súčasťou verejného obstarávania.
Na základe uvedeného mala byť prvá evidencia motorových vozidiel ako aj dodanie zimných pn
Typ nedostatku: Nehospodárne konanie, Odchýlka od súladu, Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 25/2006 Z.z., 523/2004 Z.z.
Reklamné a marketingové služby
Kontrolná skupina skontrolovala dodávky reklamných a marketingových služieb a prislúchajúcu dokumentáciu k VO za rok 2015 uvedené v tabuľke.
Číslo faktúry Dátum vystavenia Suma Tovar/služba
bez DPH DPH s DPH
5129/04/2015 24.4.2015 1 308,00 261,60 1 569,60 40 ks krytiek na mikrofón s potlačou
5033-A/02/2015 13.2.2015 19 920,00 3 984,00 23 904,00 TV spot - PF 2015
5042/02/2015 26.2.2015 12 983,00 2 596,60 15 579,60 Reklamné a marketingové služby
5368/10/2015 1.10.2015 4 900,00 980,00 5 880,00 Propagačná kampaň "Nebuď otrok drog"
5435/11/2015 18.11.2015 18 950,00 3 790,00 22 740,00 Priamy marketing
Spolu 58 061,00 11 612,20 69 673,20
Zdroj: TASR
Predmetné dodávky boli obstarané prieskumom trhu z titulu bežnej nedostupnosti na trhu v zmysle ustanovenia § 9 ods. 9 zákona o verejnom obstarávaní.
Pri kontrole VO na dodávku podľa faktúry č. 5042/025/2015 na reklamné a marketingové služby v celkovej sume 15 579,60 EUR s DPH bolo zistené, že dva návrhy na plnenie kritérií k prieskumu trhu od dvoch uchádzačov neobsahovali dátum vypracovania ani doručenia.
Tým nebolo možné preukázať, či boli návrhy predložené v termíne uvedenom vo výzve na predloženie ponuky.
Kontrolou bolo zistené, že tieto dodávky boli službou bežne dostupnou na trhu. TASR namietala zistenie tým, že nešlo o službu bežne dostupnú na trhu. Bolo zistené, že zo strany TASR došlo k nesprávnemu posúdeniu dostupnosti požadovanej služby z dôvodu posudzovania výsledku služby a nie služby ako takej.
Vo všetkých piatich prípadoch kontrolovaný subjekt pri verejnom obstarávaní zvolil nesprávne formu obstarávania podľa § 9 ods. 9 zákona o verejnom obstarávaní. Správne mal použiť postup pre podlimitné zákazky v zmysle ustanovenia § 4 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní.
Bolo tiež zistené, že v kontrolovanom období TASR nemala aktualizované smernice o verejnom obstarávaní, a tie boli v niektorých bodoch v rozpore so zákonom o VO.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 25/2006 Z.z.
Poskytnuté preddavky
Kontrolná skupina preverila správnosť a oprávnenosť poskytovania preddavkov podľa zákona o rozpočtových pravidlách za obdobie rokov 2014 a 2015.
Rok 2014
Bolo zistené, že v 15 prípadoch za rok 2014 neboli v zmluvách písomne dohodnuté preddavky poskytnuté vo výške spolu 7 172,13 EUR, čím došlo k porušeniu ustanovenia § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách, ktoré písomnú dohodu požaduje.
V prípade preddavku v sume 4 460,40 EUR s DPH zo dňa 29.12.2014 za poskytnutie reklamného priestoru bolo zistené, že tento preddavok bol finančne vyporiadaný až v nasledujúcom rozpočtovom roku.
Tým, že bol tento preddavok oneskorene finančne vyporiadaný až v nasledujúcom rozpočtovom roku, došlo k porušeniu ustanovenia § 19 ods. 10 zákona o rozpočtových pravidlách, ktorý ukladá, že poskytnuté preddavky musia byť finančne vyporiadané najneskôr do konca rozpočtového roka, v ktorom sa poskytli.
Rok 2015
Kontrolná skupina zistila, že v 11 prípadoch neboli v zmluvách písomne dohodnuté preddavky poskytnuté v sume spolu 10 896,33 EUR, čím došlo k porušeniu ustanovenia § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách, ktoré písomnú dohodu požaduje.
V prípade preddavku zo dňa 16.10.2015 v sume 2 068,50 s DPH, za poskytnutie ubytovania pre výhercov zo súťaže „Letná súťaž s trhoviskom“. Do ukončenia výkonu kontroly nebol tento preddavok finančne vyporiadaný.
Tým, že nebol tento preddavok vyporiadaný, došlo k porušeniu ustanovenia § 19 ods. 10 zákona o rozpočtových pravidlách, ktorý ukladá, že poskytnuté preddavky musia byť finančné vyporiadané najneskôr do konca rozpočtového roka, v ktorom sa poskytli.
Okrem uvedeného kontrolovaný subjekt evidoval poskytnuté preddavky v sume spolu 2 361,28 EUR na exekúcie až od roku 1998, ktoré v 16-tich prípadoch neboli do ukončenia kontroly zúčtované a vyporiadané. Zmluvy umožňujúce poskytnutie týchto preddavkov kontrolovaný subjekt nemal k dispozícii v dvoch prípadoch.
Tým neboli dodržané ustanovenia § 19 ods. 8 a 10 zákona o rozpočtových pravidlách.
Zároveň vo všetkých prípadoch úhradou preddavku z verejných prostriedkov v rozpore s týmto zákonom prišlo zároveň aj k porušeniu finančnej disciplíny podľa ustanovenia § 31 ods. 1 písm. l) zákona o rozpočtových pravidlách spolu celkom vo výške 20 429,74 EUR.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 523/2004 Z.z., 523/2004 Z.z.
Digitalizácia archívu TASR
Na základe Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku č. MK-01/2013-SORK zo dňa 23.01.2013 v znení neskorších dodatkov na Digitalizáciu archívu TASR v rámci OPIS bol realizovaný projekt digitalizácie archívu TASR.
Predmetom projektu bola digitalizácia 903 333 archívnych objektov z rokov pred rokom 1993 a výsledkom 1 536 200 zdigitalizovaných objektov v elektronickom archíve s 90 % sprístupnením týchto objektov verejnosti. Ostávajúcich 10 % bude sprístupnených v rámci udržateľnosti projektu.
Na realizáciu tohto projektu boli obstarané a následne uzatvorené zmluvy s dodávateľmi, ktorí realizovali svoje dodávky nasledovne:
Projekt Digitalizácia archívu - oprávnené výdavky podľa dodávateľov
Dodávateľ Sídlo Suma Predmet dodávky
ARAKIS, s.r.o Chrasťova 37, 831 01 Bratislava 4 129,63 sieťové prepojenie, kabeláž
EKOMA desingn, spol. s r.o. Rožňavská 17, 831 04 Bratislava 6 620,35 interiérové vybavenie
ROKO, a.s. Majakovského 9, 811 04 Bratislava 1 136,95 výroba propagačných materiálov
Lamačská 3. s.r.o. Dvořákovo nábrežie 10, 811 02 Bratislava 36 435,72 prenájom miestností
AMIS z.p.o. Ostravská 18, 040 11 Košice 16 827,27 manažér monitoringu
Regionálna Inovačná Agentúra z.p.o. Heydukova 14, 040 01 Košice 16 359,84 finančný manažér
AVI Studio, s.r.o. Na vyhliadke 22,841 07 Bratislava 2 628 550,39 digitalizácia+technika+softvér+mat.
3Connect, s.r.o. Ul. biskupa Kondého 5138/30 Dunajská Streda 3 787,00 manažér VO
osobné výdavky 521 826,13 mzdové výdavky
dohody 149 343,56 výdavky na dohody
Spolu 3 385 016,84
Zdroj: TASR
Počas realizácie projektu prišlo vplyvom nedočerpania osobných výdavkov a dohôd v oblasti prípravy objektov a priestorov na digitalizáciu (vplyv 81 %) a verejným obstarávaním (vplyv 19 %) k zníženiu objemu finančných prostriedkov potrebných na realizáciu projektu celkom o 18 % nasledovne:
Čerpanie upraveného rozpočtu projektu
Výdavky Oprávnené výdavky (EUR) Vyčerpané oprávnené výdavky (EUR) Rozdiel (EUR) Úspora v %
610620 Osobné náklady 806 069,60 521 826,13 284 243,47 35,26
633006 Všeobecný materiál 16 374,27 2 456,14 13 918,13 85,00
636001 Nájom budov, objektov alebo ich častí 41 323,20 36 435,72 4 887,48 11,83
637003 Propagácia, reklama a inzercia 2 388,51 1 136,95 1 251,56 52,40
637005 Špeciálne služby 2 514 598,30 2 457 149,73 57 448,57 2,28
637027 Odmeny zamestnancov mimo pracovného pomeru 497 707,20 149 343,56 348 363,64 69,99
711003 Nákup softvéru 53 192,02 52 152,40 1 039,62 1,95
713001 Nákup interiérového vybavenia 6 666,05 6 620,35 45,70 0,69
713002 Nákup výpočtovej techniky 97 481,13 79 247,91 18 233,22 18,70
713004 Nákup prevádzkových strojov, prístrojov ... 55 014,25 50 714,32 4 299,93 7,82
713005 Nákup špeciálnych strojov, prístrojov ... 28 194,11 23 804,00 4 390,11 15,57
713006 Nákup komunikačnej infraštruktúry 8 949,04 4 129,63 4 819,41 53,85
Spolu 4 127 957,68 3 385 016,84 742 940,84 18,00
Zdroj: TASR
Nedočerpaním prostriedkov neprišlo k nenaplneniu vecnej realizácie aktivít projektu ani k nesplneniu merateľných ukazovateľov.
Dňa 27.08.2014 bol uzatvorená zmluva o dodaní tovaru a poskytnutí služby medzi TASR a skupinou dodávateľov na dodanie tovaru a fyzické vykonanie služby digitalizácie archívu TASR v zmysle podrobnej špecifikácie v celkovej cene 2 429 344,16 EUR bez DPH (2 915 212,99 EUR s DPH).
Podľa bodu 11.3. sa zmluvné strany dohodli, že ak by výsledkom použitia služby podľa tejto zmluvy boli výstupy, ku ktorým sa viažu au
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z.
Inventarizácia
Kontrolná skupina preverila doklady k inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov za roky 2014 a 2015.
Pri kontrole inventúrnych súpisov kontrolná skupina zistila, že pri inventarizácií pokladne, bankových účtov a iných prípadoch chýbali inventúrne súpisy. Tým nebolo dodržané ustanovenie § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.
Pri kontrole inventarizačných zápisov kontrolná skupina zistila, že niektoré inventarizačné zápisy chýbali. Tým nebolo dodržané ustanovenie § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Inventúrne súpisy ako aj inventarizačné zápisy sa považujú za účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva v zmysle § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve.
Tým, že neboli súčasťou inventarizácie došlo k nedodržaniu ustanovenia § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, ktorý určuje účtovnej jednotke povinnosť viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zabezpečujúcim trvalosť účtovných záznamov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu, Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z., 431/2002 Z.z.
Majetok
Kontrolovaný subjekt za kontrolné obdobie vlastnil stavbu – Redakčné zariadenie TASR, stojacu na pozemku vo vlastníctve tretích osôb, v katastrálnom území Starý Smokovec, obec Vysoké Tatry, zapísaná na liste vlastníctva č. 587 vedenom Katastrálnym úradom Prešov, Správa katastra Poprad.
Na tomto liste vlastníctva neboli v časti B „Vlastník“ uvedené aktuálne údaje o názve a sídle TASR.
Týmto nebolo dodržané ustanovenie § 19 písm. a) katastrálneho zákona, ktoré ukladá vlastníkom a iným oprávneným osobám povinnosť, dbať, aby všetky údaje katastra týkajúce sa nehnuteľností alebo vlastníka nehnuteľností, ako aj zmeny týchto údajov mohli byť v katastri riadne evidované, a ohlásiť každú zmenu okresnému úradu do 30 dní odo dňa vzniku, zmeny alebo zániku rozhodujúcej skutočnosti a na vyzvanie okresného úradu predložiť v určenej lehote doklady na zápis týchto údajov do katastra; na fyzické osoby sa nevzťahuje povinnosť ohlasovať údaje o nehnuteľnostiach uvedené vo verejných listinách a v iných listinách.
Prevádzkovanie Redakčného zariadenia TASR v Starom Smokovci v minulosti bolo zabezpečované formou ekonomického prenájmu osobitným ponukovým konaním podľa ustanovenia zákona o správe majetku štátu ako dočasne prebytočný majetok štátu v správe TASR-Slovakia, nakoľko TASR bola do roku 2008 príspevkovou organizáciou. Vzhľadom na skutočnosť, že sa v osobitnom ponukovom konaní zúčastnil iba jeden záujemca, ktorý bol neustále v omeškaní s platením nájomného, bolo rozhodnuté ukončiť prenájom zariadenia a následne v rokoch 2009 až 2014 bolo vyhlásených niekoľko obchodných verejných súťaží, ktoré neboli úspešné.
V roku 2011 bol vypracovaný znalecký posudok č. 59/2011 zo dňa 28.12.2011, ktorý vyhotovil znalec Dr. Ing. Roman Chotár, Hečkova 8, 831 51 Bratislava, ktorý stanovil hodnotu stavby v sume 161 000,00 EUR bez uvedenia daňového údaju.
Kontrolovaný subjekt v zmysle § 5 zákona o nakladaní s majetkom sa rozhodol v novembri 2015 predať nepotrebný nehnuteľný majetok na základe obchodnej verejnej súťaže, do ktorej sa prihlásil jeden uchádzač a to SPV98 s. r. o., ktorý navrhol výšku kúpnej ceny v sume 161 000,00 EUR bez DPH. Dňa 04.01.2016 rozhodla TASR o nepotrebnosti a odpredaji nehnuteľného majetku.
Kúpna zmluva medzi TASR a SPV98, s. r. o. bola uzatvorená 08.01.2016. Dňa 29.01.2016 bol uzatvorený dodatok č. 1 ku Kúpnej zmluve, v ktorom sa nahrádzal v Článku 4 bod 4.2 týmto znením „4.2 Dodanie Predmetu kúpy podľa tejto zmluvy nebude oslobodené od dane z pridanej hodnoty v zmysle § 38 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov“.
Kúpna cena vo výške 161 000,00 EUR bola uhradená a pripísaná na účet predávajúceho podľa príslušného bankového výpisu dňa 22.01.2016.
Podľa kúpnej zmluvy podľa Článku 4 bode 4.4 sa uvádza, že „zmluvné strany sa dohodli, že Kupujúci zaplatí Predávajúcemu Kúpnu cenu najneskôr do 5 pracovných dní od uzatvorenia tejto zmluvy, a to na účet Predávajúceho uvedený v záhlaví tejto zmluvy. Predávajúci vystaví pre Kupujúceho riadnu faktúru.“.
Tento bod bol v rozpore s ustanovením § 5 ods. 10 zákona o nakladaní s majetkom, v ktorom sa uvádza, že ak ide o nehnuteľnú vec, verejnoprávna inštitúcia je povinná v kúpnej zmluve dohodnúť, že cenu nehnuteľnej veci dohodnutú v kúpnej zmluve je kupujúci povinný zaplatiť v deň uzavretia zmluvy. To sa v tomto prípade nestalo.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 176/2004 Z.z.