- IČO
- 50349287
- Sídlo
- Pribinova 25, 81109 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2018-2019
- Termín kontroly
- 23.09.2020 - 25.02.2021
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
regionálny príspevok nebol čerpaný podľa predpokladaného harmonogramu najmä v NRO s akčnými plánmi na obdobie 2016 – 2020. Problémom bolo najmä nízke čerpanie v začiatkoch realizácie akčných plánov a následne presúvanie nevyčerpaných finančných prostriedkov do nasledujúcich rokov, čím sa kumulovali finančné prostriedky ku koncu platnosti akčných plánov.
MIRRI SR nepostupovalo v zmysle ustanovení Občianskeho zákonníka a do ukončenia výkonu kontroly nevyzvalo prijímateľa na vrátenie finančných už poskytnutých finančných prostriedkov z dôvodu nenaplnenia predmetu zmluvy.
pomoc NRO cez regionálny príspevok, tak ako bola doposiaľ nastavená a poskytovaná, skôr pomohla obciam a mestám v NRO s budovaním infraštruktúry na ich území alebo dofinancovaním vlastných potrieb, ako so znižovaním nezamestnanosti v daných okresoch. Aj napriek tomu, že podporené projekty, ktoré nevytvárali pracovné miesta boli v súlade s prioritami a aktivitami akčných plánov, nenapĺňali hlavný cieľ akčných plánov, a to zníženie miery nezamestnanosti v danom okrese podporou vytvorenia pracovných miest.
Kontrolou bolo zistené, že MIRRI SR neevidovalo počet skutočne vytvorených pracovných miest na základe realizácie projektov podporených regionálnym príspevkom. Vyhodnocovanie tvorby pracovných miest prebiehalo
pri každom projekte individuálne v rámci kontroly vyúčtovania použitia regionálneho príspevku. Z uvedeného dôvodu nebolo možné vyčísliť počet skutočne vytvorených pracovných miest z poskytnutého regionálneho príspevku a vyčísliť tak jeho vplyv na zníženie nezamestnanosti v NRO.
Kontrolou bolo zistené, že v dvoch prípadoch z ôsmich preverovaných projektov v hodnote do 10 000,- eur bol regionálny príspevok poskytnutý na vypracovanie projektovej dokumentácie ku stavbám a rekonštrukciám, ktorých fianncovanie nemali subjekty ďalej zabezpečené. Vzniklo tak riziko, že môže dôjsť k zmareniu investícií smerovaných do vypracovania dokumentácie a nenaplneniu cieľov akčných plánov.
Procesy poskytovania regionálneho príspevku v zákone o podpore NRO a metodike I. a II. boli nastavené komplikovane a sú časovo a administratívne náročné.
Kontrolou bolo zistené, že pri nárazovom predložení niekoľkých stoviek projektov, ktoré sa častokrát prekrýva s inými úkonmi vyplývajúcimi z uzatvorených zmlúv, dochádza k neprimeranej záťaži zamestnancov MIRRI SR, čo môže mať za následok nedodržanie lehôt stanovených na vykonanie týchto úkonov. Dokumentácia k projektom bola prevažne prijímateľmi príspevku predkladaná v tlačovej forme.
V niektorých prípadoch v spisovej dokumentácie neboli založené kontrolné zoznamy z overenia splnenia podmienok poskytovania regionálneho príspevku, alebo kontrolné zoznamy nepreukazovali overenie všetkých podmienok poskytnutia regionálneho príspevku podľa zákona o podpore NRO.
Kontrolou bolo zistené, že prijímateľ nepreukázal poskytovateľovi použitie vlastných zdrojov najmenej vo výške 52,38 % z celkových oprávnených nákladov podľa zmluvy. MIRRI SR pri vykonávaní AFK neoverilo podľa § 8 ods. 1 zákona o finančnej kontrole dodržiavanie uzatvorenej zmluvy v súlade s cieľom finančnej kontroly podľa 6 ods. 3 písm. d) zákona o finančnej kontrole.
Kontrolou bolo zistené, že zmluvy upravovali zúčtovanie poskytnutého regionálneho príspevku iným spôsobom ako interná smernica o poskytnutí regionálneho príspevku.
MIRRI SR v kontrolovanom období nevykonávalo FKM podľa plánov kontrol na 2. polrok 2019 a 1. polrok 2020. Za obdobie od 01.01.2019 do 31.12.2020 vykonal iba jednu kontrolu na mieste u povinnej osoby.