- IČO
- 00686832
- Sídlo
- Mlynské Nivy 44/a, 82715 Bratislava-Ružinov
- Kontrolované obdobie
- 2020-2022
- Termín kontroly
- 19.06.2023 - 18.09.2023
- Stav kontroly
- Pripravovaná
Zistenia
MH SR nepredložilo NKÚ SR (podľa vyjadrenia MH SR ani nemá k dispozícii) podpísanú zmluvu o účasti s organizátorom výstavy ani elektronicky ani v listinnej forme.
Preverením zverejňovania zmluvy bolo zistené, že zmluva nebola zverejnená v centrálnom registri zmlúv.
Podľa predložených dodatkov č. 1, č. 2 a č. 3 k zmluve o účasti nebolo možné zistiť a MH SR zároveň nepreukázalo, aká bola výmera prenajatej plochy v m2.
Uhradenie ďalšej splátky za nájom výstavných priestorov po oficiálnom ukončení výstavy v sume 329 646,85 eur bez DPH (326 319 USD bez DPH) z dôvodu nezabezpečenia včasnej prepravy exponátov a obstaraného majetku na Slovensko.
MH SR zmluvne neupravilo prevod tržieb a poplatkov súvisiacich s prevádzkou KIOSK.
Nebola vykonaná základná finančná kontrola finančnej operácie vykonanej na základe dohody o vysporiadaní záväzkov
Zo strany MH SR bolo umožnené spoločnosti HRASA s. r. o. užívanie priestorov reštaurácie bez uzatvorenia podnájomnej zmluvy a vzájomné vzťahy boli urovnané až následne v dohode o urovnaní. Tým vzniklo riziko nevymoženia práva na peňažné plnenie z dôvodu získania majetkového prospechu na strane užívateľa týchto priestorov a s tým spojené riziko pri vymáhaní tohto peňažného plnenia v súdnom konaní v prípade neuzatvorenia dohody o urovnaní druhou zmluvnou stranou. MH SR tým oslabilo svoje postavenie pre prípad preukazovania zmluvného vzťahu a vzájomných práv a povinností počas tohto obdobia a uvedené mohlo viesť až k riziku nevymoženia tejto pohľadávky.
Nevypracovaním protokolov o spätnom odovzdaní priestorov kontrolovaný subjekt porušil ustanovenia čl. 10 ods. 10.2 podnájomných zmlúv, podľa ktorých mal byť spísaný odovzdávací protokol o odovzdaní predmetu podnájmu späť nájomcovi so zachytením stavu a prípadných škôd spôsobených na predmete podnájmu.
NKÚ SR zistil, že v súvislosti s ustanovením čl. 9 bod 9.1 písm. a) Podnájomnej zmluvy na reštauráciu a rovnako aj Podnájomnej zmluvy na Take Away, podľa ktorého bolo s omeškaním podnájomcu spojené (v prípade nevykonania nápravy do 7 dní) oprávnenie nájomcu na ukončenie zmluvy
MH SR neupravilo v podnájomných zmluvách spôsob vzájomného vysporiadania práv a povinností v súvislosti s prevádzkou reštaurácie a Take Away
Prevodom tržieb na účet spoločnosti HRASA s. r. o a úhradou platieb za nákup alkoholu pre túto spoločnosť kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa Príkazu generálneho tajomníka služobného úradu č. 9/2021 z 23. decembra 2021, na základe ktorého bolo prikázané všetkým zamestnancom MH SR zodpovedných za EXPO Dubaj 2020 nevykonávať žiadne platby v mene AED, ani USD z bankového účtu zriadeného v Dubaji bez objednávky, bez zmluvy a bez predchádzajúceho súhlasu sekcie rozpočtu a financovania.
Prevody tržieb a úhrady platieb za alkohol boli realizované bez vykonania základnej finančnej kontroly
Náklady za ubytovanie členov EXPO tímu Dubaj 2020 za obdobie od 01.01.2022 do 01.04.2022 boli zaúčtované do roku 2021, čo nebolo v súlade s § 3 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého náklady a výnosy účtuje účtovná jednotka
v tom účtovnom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo na deň vyrovnania iným spôsobom.
Dňa 18.07.2022 boli zo strany hotela doručené riadne faktúry za ubytovanie členov tímu EXPO 2020, o ktorých nebolo účtované, čím bolo porušené ustanovenie § 8 ods. 1 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. Zároveň doručené faktúry za ubytovanie obsahovali konkrétne mená členov tímu EXPO 2020 a nie MH SR, čím bolo porušené ustanovenie § 10 ods. 1 písm. b) zákona o účtovníctve, podľa ktorého účtovný doklad musí obsahovať označenie jeho účastníkov.
NKÚ SR kontrolou zistil, že ubytovanie v piatich apartmánoch využívali fyzické osoby, ktoré neboli hosťami ani členmi delegácie MH SR, tak ako to bolo zadefinované v objednávke. Na základe uvedeného možno konštatovať, že MH SR použilo verejné prostriedky v sume 164 226,39 eur nehospodárne, čím porušilo finančnú disciplínu
podľa § 31 ods. 1 písm. j) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov v nadväznosti na § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy je povinný pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť. Zároveň kontrolovaný subjekt porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. g) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny umožnenie bezdôvodného obohatenia získaním finančného prospechu z verejných prostriedkov.
MH SR nemalo jasne stanovené pravidlá týkajúce sa ubytovania v Dubaji, nevenovalo dostatočnú pozornosť plánovaniu využívania apartmánov a neexistovala presná evidencia osôb, ktoré reálne využívali príslušné apartmány,
čo viedlo k nehospodárnemu vynakladaniu verejných zdrojov a umožneniu bezdôvodného obohatenia.
MH SR nepostupovalo pri preprave exponátov a vybavenia pavilónu podľa § 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy je povinný pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť tým, že použilo verejné prostriedky v sume 25 142 eur nehospodárne. Zároveň kontrolovaný subjekt porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. j) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov.
Analýzou časových súvislostí spojených s uzatvorením zmlúv na vypracovanie architektonickej štúdie a projektovej dokumentácie NKÚ SR zistil, že finančné prostriedky vo výške 115 500 eur na vypracovanie architektonickej štúdie a projektovej dokumentácie na stavbu pavilónu boli vynaložené nehospodárne a MH SR nepostupovalo v zmysle
§ 19 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého subjekt verejnej správy je povinný
pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť. Zároveň kontrolovaný subjekt porušil finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. j) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny nehospodárne vynakladanie verejných prostriedkov.
systém výberu fyzických osôb, ktoré sa zúčastnili výstavy, nebol nastavený a kritériá výberu podnikateľských subjektov sa neuplatňovali. Existovalo tak riziko subjektívneho posudzovania tohto výberu.
NKÚ SR kontrolou zistil, že v siedmich prípadoch boli platby realizované z účtu vedenom v AED bez predchádzajúceho súhlasu, čím došlo k porušeniu Príkazu generálneho tajomníka služobného úradu č. 9/2021.
MH SR neurčil zamestnancov zodpovedných za vykonanie základnej finančnej kontroly počas výstavy EXPO Dubaj 2020 tak, aby zabezpečil hospodárnu, efektívnu, účinnú a účelnú realizáciu finančnej operácie alebo jej časti, čím nepostupoval v súlade s § 5 ods. 1 písm. b) zákona o finančnej kontrole a audite, podľa ktorého je orgán verejnej správy povinný vytvoriť, zachovávať a rozvíjať finančné riadenie, v rámci ktorého zabezpečuje hospodárnu, efektívnu, účinnú a účelnú realizáciu finančnej operácie alebo jej časti.
NKÚ SR zistil, že pred uskutočnením finančných operáciách realizovaných z bankového účtu vedeného v Dubaji nebola vykonávaná základná finančná kontrola, čím kontrolovaný subjekt nepostupoval podľa § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite, podľa ktorého základnou finančnou kontrolou je orgán verejnej správy povinný overovať vždy súlad každej finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 na príslušných stupňoch riadenia.
kontrolovaný subjekt nezabezpečil dostatočne funkčný a účinný systém finančného riadenia v súvislosti so zabezpečením oficiálnej účasti SR na Svetovej výstave EXPO Dubaj 2020, čím nedodržal ustanovenie § 5 ods. 1 a 2 zákona o finančnej kontrole a audite.