- IČO
- 00151742
- Sídlo
- Štefanovičova 5, 81782 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2017 - I. polrok 2022 a súvisiace obdobia
- Termín kontroly
- 08.03.2022 - 27.11.2022
- Stav kontroly
- Pripravovaná
Zistenia
Fungujúci systém programového rozpočtovania predstavuje nástroj sledovania plnenia zámerov a cieľov. Obmedzenej funkčnosti systému programového rozpočtovania si je vedomá Vláda SR aj MF SR a preto je sfunkčnenie programového rozpočtovania uvedené ako v PVV, tak v POO. Na nefungujúce programové rozpočtovanie tiež viackrát upozornil NKÚ SR vo svojich predchádzajúcich kontrolách a stanoviskách k návrhu ŠR/RVS a návrhu ŠZÚ. Na účely sfunkčnenia programového rozpočtovania publikoval ÚHP v roku 2020 návrh reformy programového rozpočtovania a v rokoch 2020 a 2021 fungovala na MF SR tiež neformálna pracovná skupina. Kontrolou bolo zistené, že jednotlivé body reformy sa plnia čiastočne a pracovná skupina nedosahovala želané výsledky potrebné na sfunkčnenie programového rozpočtovania v zmysle strategických dokumentov, či uznesenia výboru NR SR pre financie a rozpočet. Jednou z príčin bolo neformálne postavenie pracovnej skupiny. Bez formálneho postavenia, mandátu na sfunkčnenie programového rozpočtovania nemohla pracovná skupina predstaviť konsenzuálny návrh zámerov a cieľov jeho sfunkčnenia, vrátane zodpovedností a termínov.
Súčasťou fungujúceho systému programového rozpočtovania ako nástroja na sledovanie plnenia zámerov a cieľov je aj systematické reportovanie plnenia verejných politík a prevzatie zodpovednosti (zúčtovateľnosť). Počas kontroly bolo zistené, že súčasný stav programového rozpočtovania má množstvo príčin ako je (1) Chýbajúce strategické riadenie a gestorstvo, (2) Slabá kultúra výkonnostného riadenia, (3) Nepochopenie programového rozpočtovania, (4) Nezahrnutá zúčtovateľnosť, (5) Zavedené za iných okolností, (6) Chýbajúci systémový nadhľad MF SR. Všetky uvedené príčiny spôsobili stagnáciu a nedostatočné využívanie prínosov programového rozpočtovania, ktoré je aktuálne trpenou a málo využívanou súčasťou rozpočtovania a nie zamýšľaným nástrojom výkonnostného riadenia verejných politík a financií.
Jedným z kritérií podľa osvedčených postupov pri rozpočtovaní založenom na výsledkoch, publikovaných OECD v roku 2019 a hodnotených v rámci kontroly, bolo aj to, že údaje o výkonnosti sa riadia a spravujú ako strategické aktívum s cieľom zabezpečiť, aby boli údaje zistiteľné, prepojiteľné, štandardizované a včas dostupné. Kontrolou bolo zistené, že skutočný stav údajov vkladaných do RISu, zverejňovaných na stránke otvorených údajov MF SR rozpocet.sk a informácie uvedené v MSPŠ nezodpovedajú uvedenému kritériu, údaje sú nekonzistentné. Príčinou je na jednej strane odlišný prístup a chápanie programového rozpočtovania na jednotlivých kapitolách a na druhej strane nevenovanie náležitej starostlivosti o riadenie kvality a dodržiavanie metodiky programového rozpočtovania zo strany kapitol. Informácie vykazované v rámci programového rozpočtovania, monitoringu plnenia verejných politík vo vecnej pôsobnosti rozpočtových kapitol tak majú obmedzenú vypovedaciu hodnotu a minimálnu pridanú hodnotu pre vnútorné aj vonkajšie zainteresované skupiny.