- IČO
- 35541016
- Sídlo
- Námestie Maratónu mieru 1, 04266 Košice-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2020-2021
- Termín kontroly
- 21.02.2022 - 28.04.2022
- Stav kontroly
- Pripravovaná
Zistenia
Kontrolovaný subjekt tým, že nedôsledne vyplnil Požiadavku na vykonanie verejného obstarávania nepostupoval v súlade s Metodickým pokynom vydaným v zmysle Smernice pre oblasť VO.
Z predloženej dokumentácie nebolo zrejmé, na základe akých skutočností boli na predloženie indikatívnej cenovej ponuky vyzvané práve tieto spoločnosti, s osobitným akcentom na skutočnosť, že tiež nebolo zrejmé akým spôsobom kontrolovaný subjekt získal informáciu o mailovej adrese jednej z oslovených spoločností. Taktiež z predloženej dokumentácie nebolo zrejme, na základe akých skutočností boli stanovené požadované technické parametre. KSK nepostupoval v súlade s 117 ods. 1 zákona o VO, keďže nepostupoval v súlade s princípom transparentnosti a nezdokumentoval celý priebeh verejného obstarávania, tak aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie. Zároveň nepostupoval v súlade s § 10 ods. 2 zákona o VO, konkrétne s princípom transparentnosti.
KSK pri stanovení PHZ nepostupoval v súlade s 117 ods. 1 zákona o VO, keďže nepostupoval tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Nezdokumentoval celý priebeh verejného obstarávania, tak aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie. Zároveň nepostupoval v súlade s § 10 ods. 2 zákona o VO, konkrétne s princípom transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti., keďže opis predmetu zákazky uvedený vo Výzve na predloženie ponuky (pozn.: indikatívnej cenovej ponuky za účelom stanovenia PHZ z 27.10.2020) nebol jednoznačný a úplný (neobsahoval organizácie v pôsobnosti KSK, ktorým mali byť dodané teplomery /názvy, miesta/, resp. pasportizáciu. Obhliadka miesta montáže nebola umožnená. Nebolo zrejmé, na základe akých skutočností vyzvané spoločnosti vypracovali a predložili cenovú ponuku. Z dokumentácie nebolo zrejmé, akým spôsobom bolo možné naceniť položku doprava teplomerov na miesto plnenia (1 kpl), keď KSK nešpecifikoval, v ktorých 96 organizáciách v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK mali byť teplomery namontované. Podľa požiadavky mali byť dodané do každej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK, ktorých v tom čase bolo 108.
KSK nepostupoval v súlade s 117 ods. 1 zákona o VO, keďže nepostupoval tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne. Nezdokumentoval celý priebeh verejného obstarávania, tak aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie. Zároveň nepostupoval v súlade s § 10 ods. 2 zákona o VO, že by sa KSK zaoberal pravdivosťou uvádzaných informácií a skutočnosťou, že boli predložené indikatívne cenové ponuky na rôzne typy prechodových teplomerov. Napriek tomu že samotný oslovený subjekt DUBAMI s. r. o. uviedol, že nespĺňa stanovené požiadavky, predložil cenovú ponuku (indikatívnu) v sume 84 179,712 s DPH (nečitateľná cena bez DPH 70 149,76 eur) sa KSK predmetnou skutočnosťou nezaoberal a stanovil PHZ ako priemer ceny z predložených dvoch cenových ponúk v sume 69 970,88 eur bez DPH.
KSK pri stanovení PHZ nepostupoval v súlade s § 6 ods. 18 zákona o VO, keďže v dokumentácii k verejnému obstarávaniu neuchovával aj informácie a podklady, na základe ktorých určil PHZ. V predloženej dokumentácii k verejnému obstarávaniu sa nenachádzali podklady týkajúce konkrétnych miest dodania predmetu obstarávania – uvedenie organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK (keďže požadovaný počet teplomerov bol nižší, ako je počet organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti KSK).
KSK pri stanovovaní lehoty na predkladanie ponúk nepostupoval v súlade s § 117 ods. 1 zákona o VO a § 10 ods. 2 uvedeného zákona, konkrétne s princípom transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti, keďže pri jej stanovení neprihliadal na zložitosť predmetu zákazky a čas potrebný na vypracovanie ponúk. Pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou nepostupoval tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne.
Lehota na predkladanie ponúk bola necelé dva kalendárne dni. V takto stanovenej lehote je otázny čas na vysvetľovanie informácií uvedených vo Výzve na predloženie ponuky alebo inej poskytnutej dokumentácii, čo NKÚ SR považuje za relevantné vo vzťahu k neúplnému a nejednoznačnému opisu predmetu zákazky.
Predmetné zistenie akcentuje fakt, že KSK stanovil lehotu na predloženie indikatívnej cenovej ponuky za účelom stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky 5 kalendárnych dní.
KSK nepostupoval v súlade s 117 ods. 1 v spojení s § 10 ods. 2 zákona o VO, konkrétne s princípom transparentnosti, rovnakého zaobchádzania, princípom nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov vo verejnom obstarávaní, hospodárnosti a efektívnosti, keďže napriek skutočnosti, že išlo o osobu, ktorá podpisovala zmluvu, z predloženej dokumentácie nevyplývalo, že by sa KSK zaoberal existenciou prípadného konfliktu záujmov predsedu KSK, prijal vhodné opatrenia. Zároveň KSK nepostupoval v súlade s § 23 ods. 1 zákona o VO, keďže nepreukázal splnenie povinnosti zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť hospodársku súťaž alebo porušiť princíp transparentnosti a princíp rovnakého zaobchádzania.
Kontrolovaný subjekt doložením uvedených dokumentov nepostupoval v súlade s princípom transparentnosti podľa § 10 ods. 2 zákona o VO. Kontrolovaný subjekt parametre nevyužíva, čo poukazuje na nezabezpečenie hospodárnosti pri vynaložení finančných prostriedkov v procese obstarania. Pritom v zmysle pravidiel rozpočtového hospodárenia je KSK povinný používať verejné prostriedky na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov.
KSK nepostupoval v súlade s § 117 ods. 5 zákona o VO, keď uzavrel zmluvu s uchádzačom, ktorý nepreukázal splnenie podmienky účasti osobného postavenia podľa § 32 ods. 1 písm. e) uvedeného zákona. V nadväznosti na uvedené pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou na dodanie dezinfekčnej služby nepostupoval v súlade s § 117 ods. 1 v spojení s § 10 ods. 2 zákona o VO a to najmä s princípom transparentnosti, efektívnosti a hospodárnosti, keďže zadal predmet zákazky uchádzačovi, ktorý nemal na predmetnú činnosť oprávnenie.
Kontrolovaný subjekt tým, že bez zverenia do správy umožnili PBT užívať organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti, nezabezpečil jeho ochranu a nepostupovali v súlade s § 7 ods.2 písm. b) zákona o majetku VÚC.
Tým, že služba bola poskytnutá obchodnou spoločnosťou, ktorá na dojednaný predmet činnosti nemala oprávnenie kontrolovaný subjekt nepostupoval v súlade s § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Nedodržaním ustanoveného, alebo určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami došlo k porušeniu finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. k uvedeného zákona.
Kontrolovaný subjekt vo vyššie uvedených prípadoch porušil ustanovenie § 7 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite, podľa ktorého je orgán verejnej správy povinný overovať základnou finančnou kontrolou súlad každej finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 písm. d) uvedeného zákona.
Čerpaním verejných prostriedkov v sume 133 466,64 eur na ochranné pomôcky obstarané pre podnikateľské subjekty poskytujúce zdravotnú a lekársku starostlivosť Úrad KSK nekonal v súlade s § 7 ods. 2 písm. b) zákona o majetku VÚC v nadväznosti na § 6 Zásad hospodárenia s majetkom KSK, ktorý neumožňuje bezodplatné poskytnutie majetku.