- IČO
- 42181810
- Sídlo
- Nám. Ľ. Štúra 1, 81235 Bratislava-Staré Mesto
- Kontrolované obdobie
- 2015 - 2020
- Termín kontroly
- 04.05.2020 - 25.02.2021
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Ku kontraktom s ŠGÚDŠ v rokoch 2015 až 2020 neboli uzatvorené dodatky, ktoré bolo potrebné uzatvoriť v prípade zmien rozsahu alebo hodnoty kontrahovaných prác, čo nebolo v súlade s uzavretými kontraktami.
MŽP SR nevydalo pre VÚVH poverenie v zmysle § 13 ods. 2 vodného zákona, na základe ktorého VÚVH malo vypracúvať návrh plánov manažmentu povodia v spolupráci s orgánmi štátnej vodnej správy, samosprávnymi krajmi, ostatnými dotknutými orgánmi štátnej správy a ďalšími zainteresovanými subjektmi.
MŽP SR vypracovalo čiastkové analýzy, rizikovú analýzu celého systému ochrany PzV od zberu údajov o zdrojoch znečistenia cez ich monitorovanie a spracovanie do programu opatrení pre zabezpečenie konzistentnosti systému DPSIR nevypracovalo. NKÚ SR zároveň konštatuje, že nebola vypracovaná metodika, prípadne interný predpis pre vypracovanie rizikovej analýzy systému ochrany podzemných vôd.
Zmapovanie zdrojov znečistenia bolo nedostatočné a nebolo vhodným východiskovým podkladom pre nasledujúce kroky systémovej ochrany podzemnej vody. Pre evidenciu zdrojov znečistenia ohrozujúcich PzV nebol zostavený súhrnný register zdrojov znečistenia. Do existujúcich registrov/databáz nemali prístup všetky subjekty zainteresované na ochrane podzemnej vody. Pre určovanie významnosti zdrojov znečistenia neboli stanovené kritéria.
MŽP SR nevykonalo analýzu nedostatkov na základe posúdenia východiskových podkladov v rámci prípravy plánov manažmentu povodí pre zabezpečenie konkrétneho a adresného programu opatrení pre splnenie environmentálnych cieľov.
Spracovaná riziková analýza ÚPzV nezahŕňala identifikáciu neistôt najmä s ohľadom na nedostatočné vstupné informácie a zoznam konkrétnych environmentálnych cieľov pre jednotlivé rizikové útvary, ktoré pravdepodobne nebudú splnené. Pre hodnotenie rizika bol v rizikovej analýze ÚPzV použitý bodovací systém, ktorý nebol v súlade s RSV a metodickým usmernením č. 26.
Koncepčné modely útvarov podzemnej vody neboli dostatočným východiskovým podkladom pre nastavenie monitoringu chemického stavu útvarov podzemnej vody a programu opatrení plánov manažmentu povodí.
Úvodný popis pre vymedzené útvary podzemnej vody bol spracovaný čiastočne, pretože neobsahoval všetky ustanovené náležitosti podľa RSV. Zároveň nebol vypracovaný ďalší popis pre tie ÚPzV, ktoré boli identifikované ako rizikové s cieľom realizovať presnejšie vyhodnotenie významu príslušného rizika.
V procese ochrany PzV sa nestanovoval odhad množstva znečisťujúcich látok vnesených do PzV (sledoval sa len obsah znečisťujúcich látok v podzemnej vode).
Pre vyhodnotenie vplyvov a dopadov kontaminovaných lokalít boli z dôvodu nedostupnosti údajov z monitorovania zdrojov znečistenia použité kritériá upravené v smernici MŽP SR č. 1/2015-7 pre vypracovanie analýzy rizika znečisteného územia; neboli vyhodnocované trendy v zmysle RSV a smernice o ochrane podzemných vôd pred znečistením.
Vyhodnotenie vplyvov a dopadov z plošných zdrojov znečistenia z aplikácie prípravkov na ochranu rastlín (pesticídov) a dusíkatých hnojív za roky 2015 až 2019 bolo vykonané zo spriemerovaných údajov za jednotlivé okresy; vyhodnotenie nebolo vykonané podľa jednotlivých ÚPzV a výmery poľnohospodárskej pôdy.
RPM vykazoval viaceré nedostatky s ohľadom na požiadavky RSV. Monitorovacia sieť základného monitoringu nebola navrhnutá v súlade s RSV, ktorá pri monitorovaní chemického stavu podzemnej vody vyžaduje, aby monitorovacia sieť bola navrhnutá tak, aby poskytovala ucelený a súhrnný prehľad o chemickom stave podzemnej vody v každom povodí a umožnila zistiť prítomnosť dlhodobo stúpajúcich trendov koncentrácií znečisťujúcich látok vyvolaných antropogénnymi vplyvmi. RSV stanovovala vykonať hodnotenie výsledkov monitorovania chemického stavu podzemných vôd raz za šesť rokov, čo v RPM nebolo uvedené. RPM nedefinoval, komu sa výsledky monitorovania predkladajú a kto ich následne vyhodnotí.
Na základe zistených nedostatkov v prvom kroku systémovej ochrany podzemnej vody a nedostatkov RPM hrozí riziko, že lokálny monitoring zdrojov znečistenia, vrátane EZ, neposkytoval reálny obraz o množstve znečisťujúcich látok vnesených do PzV, rozsahu kontaminačných mrakov a riziku zhoršovania stavu PzV.
Program monitorovania vôd na roky 2016 až 2021 nevychádzal z výsledkov analýzy rizika nedosiahnutia environmentálnych cieľov ÚPzV a koncepčných modelov. Proces hodnotenia vplyvov zdrojov znečistenia na PzV nebol prepojený s programom monitorovania chemického stavu ÚPzV a monitorovania kvality PzV. Výsledky monitoringu v nerizikových útvaroch vyvolávajú pochybnosti o správnosti výsledkov analýzy rizika nedosiahnutia environmentálnych cieľov ÚPzV.
Vývojové trendy obsahu znečisťujúcich látok v PzV boli spracované len čiastočne, ich vyhodnocovanie nebolo systematické a dostatočné.
V rámci spracovania podkladov pre vypracovanie plánov manažmentu povodí neboli prepojené údaje z jednotlivých monitorovacích systémov (lokálny monitoring zdrojov znečistenia, monitoring útvarov podzemnej vody, monitoring ochranných pásiem vodárenských zdrojov).
Pri hodnotení lokálneho znečistenia sa spracovávala riziková analýza podľa geologickej legislatívy (geologický zákon, smernica MŽP SR č. 1/2015-7 na vypracovanie analýzy rizika znečisteného územia). Zisteným nedostatkom je, že z údajov nebol vyhodnotený trend koncentrácie znečisťujúcich látok v podzemnej vode a jeho dopad na chemický stav dotknutého ÚPzV tak, ako to definuje RSV a smernica o ochrane podzemnej vody pred znečistením.
Hodnotenie chemického stavu ÚPzV bolo vypracované z neúplných údajov (z hľadiska kvality, kvantity a spracovania), výsledky z hodnotenia neumožňovali vypracovať konkrétny a adresný návrh opatrení na dosiahnutie dobrého stavu vôd.
Hodnoteniu chemického stavu geotermálnych ÚPzV malo predchádzať vypracovanie úvodného a ďalšieho popisu ÚPzV. Stav geotermálnych ÚPzV nebol vyhodnotený na základe monitoringu ÚPzV. Vyhodnotenie bolo urobené bez potrebných vstupných údajov, použitia zákonných kritérií a metodických prístupov pre hodnotenie chemického stavu geotermálnych ÚPzV.
Pracovná skupina Podzemná voda nebola žiadnym spôsobom formalizovaná, nemala štatút, ktorý by jasne vymedzoval systém, ciele, zodpovednosť a povinnosti členov ani mechanizmus zberu, zdieľania a odovzdávania informácií o kvalite podzemnej vody ako zdroja pitnej vody vo vzťahu k vypracovaniu plánov manažmentu povodí.
Kontrolou NKÚ SR boli identifikované slabé miesta v riadení procesu implementácie RSV, keď MŽP SR nezabezpečilo vykonávanie odborného posúdenia čiastkových úloh vo vzájomnom kontexte, ktoré zabezpečovali organizácie spolupracujúce na vypracovaní plánov manažmentu povodí (najmä VÚVH, SHMÚ, ŠGÚDŠ). Nebola tak zabezpečená konzistentnosť a nadväznosť údajov podľa princípu DPSIR.
Pre nezávislé posúdenie jednotlivých výstupných dokumentov ministerstvo a ani pracovná skupina Podzemná voda nezabezpečovali vypracovanie oponentských posudkov.
Pre ochranu zdrojov podzemnej vody sa nevyužívali všetky existujúce údaje o znečistení vôd, ktorými disponovali orgány štátnej vodnej správy, SAŽP, VÚVH, ŠGÚDŠ, prípadne ďalšie subjekty (napr. SIŽP) patriace do rezortu životného prostredia (napr. množstvá znečistenia pochádzajúce z domových čističiek odpadových vôd a odlučovačov ropných látok).
MŽP SR nemalo zavedený systém včasného varovania, prostredníctvom ktorého by postupovalo závažné informácie zainteresovaným stranám pre včasné rozhodovanie (atrazín, geologické utajené správy).
Vzhľadom na to, že neboli k dispozícií údaje z monitoringu znečisteného územia a vyhodnocované trendy hrozí riziko, že realizované opatrenia nebudú dostatočne účinné.
V Správe o dosiahnutom pokroku v zavádzaní programu opatrení, ktorá bola zaslaná v roku 2018 EK, neboli uvedené žiadne informácie o realizovaných opatreniach na redukovanie znečistenia dusíkatými látkami, pesticídnymi látkami a ostatnými chemickými látkami. Opatrenia mali byť zavedené do troch rokov od prijatia druhého plánu manažmentu povodí podľa čl. 11 ods. 8 RSV, t. j. do 22. decembra 2018 (čl. 15 ods. 3 RSV). Dopad realizovaných opatrení mal byť vyhodnotený na základe aktualizácie hodnotenia vplyvov a dopadov na stav podzemných vôd. Záväzný termín bol december 2019.