-
IČO
-
00319031
-
Sídlo
-
Svätoplukova 9, 97901 Rimavská Sobota
-
Kontrolované obdobie
-
Roky 2016-2018 a súvisiace obdobie
-
Termín kontroly
-
15.04.2019 -
22.07.2019
-
Stav kontroly
-
Ukončená
Zistenia
Koncepciu rozvoja športu alebo iné koncepcie (okrem PHSR a KPSS) mesto nemalo spracované. Tým, že mesto nemalo vypracovanú koncepciu rozvoja športu porušilo § 64 písm. a) zákona o športe.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 440/2012 Z.z.
V roku 2016 primátor schválil dotáciu pre Židovskú náboženskú obec v sume 400,00 eur, čo nebolo v súlade
s čl. 5 bod 2 písm. a) VZN č. 68/2004, podľa ktorého primátor schvaľuje dotácie do výšky 332,00 eur.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
V rokoch 2016 až 2018 mesto poskytovalo dotácie Mestskému športovému klubu Rimavská Sobota, s. r. o. podľa § 7 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, nakoľko išlo o 100 % dcérsku spoločnosť mesta. Poskytovanie dotácií právnickým osobám, ktorých zakladateľom je mesto, nebolo predmetom VZN č. 68/2004 o dotáciách ani VZN č. 142/2017 o dotáciách.
Obchodná spoločnosť je zapísaná v OR SR, oddiel: sro, vložka číslo: 16100/S. Podľa výpisu z OR SR v predmete činnosti nebola uvedená športová činnosť klubu, resp. obdobná činnosť, z ktorej by bolo zrejmé, že spoločnosť vykonáva športovú činnosť. Zo správ o činnosti a hospodárení Mestského športového klubu Rimavská Sobota, s. r. o., ktoré boli prílohou záverečného účtu mesta za rok 2016, 2017 a 2018 bolo zistené, že spoločnosť vykonáva najmä športovú činnosť. Mestský športový klub Rimavská Sobota, s. r. o. je tiež evidovaný v informačnom systéme Slovenského futbalového zväzu.
Dotáciu na rok 2016 schválilo MsZ pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2016 uznesením č. 147/2015-MsZ z 15.12.2015 v sume 60 000,00 eur na bežné výdavky pre mužstvo A – dospelí a 40 000,00 eur pre mládež. Uznesením MsZ č. 54/2016-MsZ z 14.06.2016 schválilo MsZ zvýšenie dotácie o sumu 73 000,00 eur na činnosť klubu.
Dotáciu na rok 2017 schválilo MsZ pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2017 uznesením MsZ č. 129/2016-MsZ z 15.11.2016 v sume 100 000,00 eur na bežné výdavky pre mužstvo A – dospelí a 50 000,00 eur pre mládež. Uznesením MsZ č. 72/2017-MsZ z 19.09.2017 schválilo MsZ zvýšenie dotácie o 8 000,00 eur na šport – mládež.
Dotáciu na rok 2018 schválilo MsZ pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2018 uznesením MsZ č. 94/2017-MsZ z 21.11.2017 v sume 100 000,00 eur na bežné výdavky pre mužstvo A – dospelí a 58 000,00 eur pre mládež.
Mesto s Mestským športovým klubom Rimavská Sobota, s. r. o. neuzatvorilo zmluvu, resp. ináč nedohodlo podmienky čerpania dotácie a jej vyúčtovania. Z predmetných uznesení MsZ nebolo dostatočne zrejmé na akú konkrétnu úlohu vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja obce v zmysle § 7 ods. 2 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy boli dotácie poskytnuté.
Dotácie mesto poskytovalo Mestskému športovému klubu Rimavská Sobota, s. r. o. mesačne, pričom časť dotácie poskytovalo na činnosť klubu – dospelí a časť na šport pre mládež. Mestský športový klub Rimavská Sobota,
s. r. o. mestu nepredložil vyúčtovanie dotácie podľa jednotlivých účelov stanovených uznesením MsZ. Mestu predkladal správy o činnosti a hospodárení klubu za I. polrok 2016, I. polrok 2017 a I. polrok 2018, ktoré boli súčasťou hospodárenia mesta k 30.06.2016, k 30.06.2017 a k 30.06.2018. Ďalej mestu predkladal správy o činnosti a hospodárení klubu za daný rok, ktoré boli súčasťou záverečných účtov za rok 2016, 2017 a 2018.
Predmetné správy neobsahovali vyúčtovanie dotácie podľa účelu poskytnutej dotácie, t. j. na čo a v akej výške bola použitá pre mužstvo A - dospelí a na mládež. Tým, že mesto nedohodlo s prijímateľom dotácie spôsob zúčtovania dotácie a nezúčtovalo poskytnuté dotácie s rozpočtom v danom roku, nepostupovalo v súlade s § 7 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého prostriedky podľa ods. 2 a 4 podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom obce. Zároveň tým porušilo finančnú disciplínu podľa § 31 ods. 1 písm. m) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy, podľa ktorého je porušením finančnej disciplíny porušenie pravidiel a podmienok pri poskytovaní prostriedkov z rozpočtu verejnej správy subjektom verejnej správy v sume 173 000,00 eur v roku 2016, v sume 158 000,00 eur v roku 2017 a v sume 158 000,00 eur v roku 2018.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Mesto v roku 2017 poskytlo Volejbalovému klubu Slovan Rimavská Sobota finančnú dotáciu na finančné a technické zabezpečenie športovej sezóny 2017 v sume 6 000,00 eur. Dotáciu schválilo MsZ uznesením č. 33/2017-MsZ z 20.03.2017 na návrh príslušnej komisie z 20.02.2017 a mesto s prijímateľom dotácie uzatvorilo zmluvu o poskytnutí finančnej dotácie z rozpočtu mesta na rok 2017 č. 10/2017 dňa 07.04.2017. Dotácia bola poskytnutá na účet prijímateľa dňa 13.02.2017 v sume 1 500,00 eur a 11.04.2017 v sume 4 500,00 eur.
V roku 2018 mesto poskytlo Volejbalovému klubu Slovan Rimavská Sobota finančnú dotáciu na finančné a technické zabezpečenie športovej sezóny 2018 v sume 6 000,00 eur. Dotáciu schválilo MsZ uznesením č. 26/2018-MsZ z 28.03.2018 na návrh príslušnej komisie z 26.02.2018 a mesto s prijímateľom dotácie uzatvorilo zmluvu o poskytnutí finančnej dotácie z rozpočtu mesta na rok 2018 č. 2/2018 dňa 07.05.2018. Dotácia bola poskytnutá na účet prijímateľa dňa 06.02.2018 v sume 2 000,00 eur a 09.05.2018 v sume 4 000,00 eur.
Podľa čl. 5 bod 2 písm. c) VZN č. 68/2004 prideľovanie dotácií nad 1 660,00 eur schvaľuje MsZ na návrh príslušnej komisie.
Podľa čl. 9 bod 4 písm. b) VZN č. 142/2017 dotácie nad 332,00 eur schvaľuje MsZ na návrh príslušnej komisie.
Podľa čl. 11 bod 1 VZN č. 142/2017 po rozhodnutí MsZ o pridelení dotácie spracovateľ žiadosti vypracuje zmluvu o poskytnutí dotácie a vystaví platobný poukaz, ktorý spolu s jedným vyhotovením podpísanej zmluvy predloží na odbor ekonomický.
Poskytovanie preddavkov upravuje § 19 ods. 8, 9 a 10 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Podľa § 19 ods. 8 predmetného zákona subjekt verejnej správy môže poskytovať preddavky, ak boli v zmluve o dodávke výkonov a tovarov písomne dohodnuté. Podľa § 19 ods. 9 písm. a) až f) môže subjekt verejnej správy poskytnúť preddavky
na základe písomnej zmluvy aj pri obstaraní vojenského materiálu, špeciálnych strojov, prístrojov a zariadení a hudobných nástrojov v zahraničí, trvalú zálohu pri vydaní medzinárodnej platobnej karty, akreditív v prospech zahraničných osôb pri dodávkach výkonov a tovarov, preddavok na úhradu zdravotnej starostlivosti, trvalú zálohu na poskytnutie poštových služieb a zábezpeku pri obstaraní výkonov a tovarov.
Poskytnutím preddavku na dotáciu v rozpore s § 19 ods. 8 a 9 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a v rozpore s čl. 5 bod 2 písm. c) VZN č. 68/2004, čl. 9 bod 4 písm. b) VZN č. 142/2017, porušilo mesto finančnú disciplínu v sume 1 500,00 eur v roku 2017 a v sume 2 000,00 eur v roku 2018 podľa § 31 ods. 1 písm. m) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Preverením žiadostí o dotáciu k vybraným dotáciám bolo ďalej zistené, že žiadosti neobsahovali všetky náležitosti podľa VZN č. 68/2004 a VZN č. 142/2017, keď napr.:
- K žiadostiam o dotáciu za rok 2016 a 2017 (s výnimkou Miestneho odboru Matice slovenskej Rimavská Sobota)
neboli priložené doklady o právnej subjektivite, čo nebolo v súlade s čl. 4, bod 3, písm. a) VZN č. 68/2004, podľa ktorého kompletná žiadosť bude obsahovať presnú identifikáciu žiadateľa v súlade s označením na výpise z príslušného registra – doloženú kópiu dokladu o právnej subjektivite.
- Žiadosti neobsahovali podrobnú celkovú kvantifikáciu projektu podľa s čl. 4, bod 3, pism. c) VZN č. 68/2004. Išlo o žiadosti o poskytnutie dotácie od Miestneho odboru Matice slovenskej Rimavská Sobota (roky 2016 a 2017), OZ OXYMORON (rok 2017).
- Na žiadosti (Volejbalový klub Slovan Rimavská Sobota, zmluva č. 56/2018) nebolo uvedené spolufinancovanie podľa čl. 6 bod 7 VZN č. 142/2017.
- K žiadostiam (HKM Rimavská Sobota, obidve zmluvy) chýbali doklady o právnej subjektivite žiadateľa podľa
čl. 8 bod 3 VZN č. 142/2017.
Poskytovateľ dotácie nevyžadoval doplnenie vyššie uvedených dokladov a aj napriek chýbajúcim dokladom žiadosti akceptoval, čo nebolo v súlade s citovanými ustanoveniami VZN č. 68/2004 a 142/2017.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Preverením vybraných dotácií za rok 2018 bolo zistené, že mesto nepostupovalo v súlade s čl. 11 bod 2 písm. c) d) a e) VZN č. 142/2017, keď zmluvy ktoré uzatvorilo s prijímateľmi dotácií neobsahovali predpísané náležitosti, a to: podmienku účelne a hospodárne nakladať s poskytnutou dotáciou, povinnosť zaplatiť penále podľa čl. 13 tohto VZN, povinnosť vrátiť aj výnos z nepoužitej dotácie.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Podľa čl. 7 ods. 1 písm. b) VZN č. 68/2004 bola právnická osoba a fyzická osoba, ktorej boli poskytnuté finančné prostriedky v súlade s týmto VZN povinná vykonať vyúčtovanie dotácie najneskôr do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka uvedeným spôsobom: predložiť kópie účtovných dokladov o čerpaní pridelených finančných prostriedkov s písomným komentárom o čerpaní na určený účel. Účtovné doklady musia obsahovať všetky náležitosti, ktoré určuje zákon o účtovníctve.
Preverením vyúčtovania dotácií k vybraným dotáciám poskytnutým v roku 2016 a 2017 bolo zistené, že v rámci niektorých vyúčtovaní boli predložené doklady, ktoré nemali náležitosti podľa § 10 ods. 1 zákona o účtovníctve alebo neboli preukázateľné podľa § 32 ods. 1 zákona o účtovníctve. Išlo o nasledovné prípady:
- Vyúčtovanie TJ Mladosť Relax – stolný tenis za rok 2016, k faktúre č. 2016154 v sume 50,10 eur, na ktorej nebol ako odberateľ uvedený prijímateľ dotácie chýbal doklad o úhrade (výdavkový doklad, resp. bankový výpis) preukazujúci, že ide o výdavok prijímateľa dotácie, k bločkom z registračnej pokladne chýbali výdavkové doklady z pokladne TJ Mladosť Relax – tenisti napr. k nákupu športových pomôcok v sume 56,00 eur, k bločku z registračnej pokladne v sume 70,00 eur, nákup kancelárskych potrieb v sume 4,98 doložený iba bloček z registračnej pokladne.
- Vyúčtovanie TJ Mladosť Relax – stolný tenis za rok 2017, k faktúre 171SK0386 za nákup poťahu v sume 33,00 eur, na ktorej nebol ako odberateľ uvedený prijímateľ dotácie chýbal doklad o úhrade (výdavkový doklad, resp. bankový výpis) preukazujúci, že ide o výdavok prijímateľa dotácie, k niektorým bločkom z registračnej pokladne chýbali výdavkové doklady z pokladne TJ Mladosť Relax napr. k nákupu športových pomôcok v sume 56,00 eur z 17.10.2017, k nákupu športových pomôcok v sume 56,00 eur z 10.01.2017.
- Vyúčtovanie HKM Rimavská Sobota za rok 2016 – výdavkové účtovné doklady nemali náležitosti podľa zákona o účtovníctve, keď nemali uvedené číslo výdavkového dokladu, k faktúre 160131 za nákup kokardy v sume 112,26 eur, na ktorej nebol ako odberateľ uvedený prijímateľ dotácie, chýbal doklad o úhrade (výdavkový doklad, resp. bankový výpis) preukazujúci, že ide o výdavok prijímateľa dotácie.
- Vyúčtovanie HKM Rimavská Sobota za rok 2016 a 2017 – výdavkové doklady za vyplatenie odmien trénerom a rozhodcom neboli doložené zmluvami s trénermi a rozhodcami preukazujúce správnosť a opodstatnenosť výdavkov v súlade s daným účelom.
Mesto nevyžadovalo doplnenie vyššie uvedených dokladov a aj napriek chýbajúcim dokladom, resp. neúplným dokladom vyúčtovania dotácií akceptovalo, čo nebolo v súlade s čl. VII bod 1 písmeno b) VZN č. 68/2004.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Mesto 23.11.2018 poskytlo Volejbalovému klubu Slovan Rimavská Sobota aj druhú dotáciu v sume 2 500,00 eur na základe zmluvy č. 56/2018 z 23.11.2018 za účelom úhrady nákladov spojených s akciou „Turnaj žien a žiačok – 50. výročie založenia klubu“, ktorý sa uskutočnil 22.09.2018.
Podľa čl. 6 bod 8 VZN č. 142/2017 dotácie podliehajú ročnému zúčtovaniu s rozpočtom mesta. Prijímateľ preukáže aj použitie iných zdrojov v sume minimálne 10 % celkového rozpočtu projektu.
V súlade s čl. 6 bod 8 VZN č. 142/2017 prijímateľ predložil vyúčtovania dotácií, v ktorých preukázal použitie finančných prostriedkov v sume 2 751,30 eur (zmluva č. 56/20018).
Vo vyúčtovaní dotácie k zmluve č. 56/2018 prijímateľ predložil aj doklady spolu v sume 754,64 eur, ktoré nesúviseli s uvedeným projektom:
- FA č. 2015007 vyhotovená 11.03.2015 za nájom telocvične a energie s tým spojené v sume 172,77 eur, uhradená Volejbalovým klubom Slovan Rimavská Sobota dňa 18.09.2018,
- FA č. 2015010 vyhotovená 27.04.2015 za nájom telocvične a energie s tým spojené v sume 351,10 eur, uhradená Volejbalovým klubom Slovan Rimavská Sobota dňa 18.09.2018,
- FA č. 20150056 vyhotovená 14.12.2015 za nájom telocvične a energie s tým spojené v sume 230,77 eur, uhradená Volejbalovým klubom Slovan Rimavská Sobota dňa 11.12.2018.
Mesto pri zúčtovaní predmetnej dotácie na turnaj žien a žiačok k čerpaniu dotácie akceptovalo účtovné doklady, ktoré boli nad rozsah účelu stanoveného v predmete zmluvy č. 56/2018. Mesto uvedeným konaním porušilo finančnú disciplínu v sume 503,34 eur (2 500,00 eur – (2 751,30 eur – 754,64 eur)) podľa § 31 ods. 1 písm. m) zákona
o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
Podľa písomného vyjadrenia mesta k dotácií Volejbalovému klubu Slovan Rimavská Sobota boli vo vyúčtovaní dotácie k zmluve č. 56/2018 doklady predložené v sume 2 751,30 eur, dotácia bola poskytnutá v sume 2 500,00 eur (faktúra v sume 230,77 eur nebola akceptovaná). Faktúry za rok 2015 boli uhradené v roku 2018, nakoľko klub nemal postačujúce finančné prostriedky na nájom telocvične a uvedený nájom splácajú na základe dohody. Mesto nevyzvalo prijímateľa na vrátenie dotácie, nakoľko boli splnené všetky podmienky na poskytnutie dotácie.
Typ nedostatku: Porušenie finančnej disciplíny
Porušený predpis: 523/2004 Z.z.
Vyúčtovanie HKM Rimavská Sobota za rok 2018 neobsahovalo zmluvy s trénermi preukazujúce správnosť a opodstatnenosť výdavkov v súlade s daným účelom, čo nebolo v súlade s čl. 12 ods. 5 VZN č. 142/2017, podľa ktorého vyúčtovanie dotácie musí obsahovať fotokópie účtovných dokladov a dokladov o úhrade v zmysle zákona o účtovníctve, preukazujúce použitie dotácie na schválený účel (napr. objednávky, faktúry, bankové výpisy, pokladničné doklady, zmluvy a pod).
Podľa písomného vyjadrenia mesta k dotácií HKM Rimavská Sobota predložené doklady k výplatám boli akceptované tak ako boli predložené. HKM aj v predchádzajúcich rokoch predkladal tento typ dokladov a boli mu uznávané. Uvedené doklady kontroloval aj audítor a nevytkol nám spôsob zúčtovania a ani legitímnosť dokladov.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Preverením dokumentácie k vybraným poskytnutým dotáciám v roku 2017 bolo zistené, že mesto v roku 2017 neoverovalo u právnických osôb podľa § 7 ods. 2 a 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, či nemajú uložený trest zákazu prijímať dotácie a v roku 2018 mesto overovalo túto skutočnosť na základe čestného prehlásenia, čím nekonalo v súlade s § 7 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého právnickej osobe, ktorej zakladateľom je obec a právnickej osobe podľa odseku 4 možno poskytnúť dotáciu z rozpočtu obce len vtedy, ak táto právnická osoba nemá právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie.
Podľa písomného vyjadrenia v roku 2017 mesto nevyžadovalo od prijímateľov dotácií výpis z registra trestov a ani čestné prehlásenie, že nemajú zákaz prijímať dotácie. Pri poskytovaní dotácií v roku 2018 mesto od žiadateľov – právnických osôb podľa § 7 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy vyžadovalo na preukázanie beztrestnosti predložiť čestné vyhlásenie, ktoré bolo prílohou č. 2 VZN č. 142/2017.
V súvislosti s uplatňovaním zákona o e-Governmente od 01.01.2019 pri overovaní zákazu prijímať dotácie u právnických osôb mesto v písomnom stanovisku uviedlo, že nemá prístupy k výpisom z registra trestov právnických osôb cez portál oversi.gov.sk na overenie skutočnosti podľa § 7 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, mesto nepostupuje pri vyžiadaní výpisu z registra trestov ani podľa § 8a ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Žiadatelia predkladajú iba čestné prehlásenia (príloha č. 2 k VZN číslo 142/2017), že spĺňajú podmienky v zmysle zákona.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Preverením dodržiavania správnosti rozpočtovej klasifikácie pri triedení výdavkov na dotácie bolo zistené, že mesto použilo nesprávnu ekonomickú klasifikáciu rozpočtovej klasifikácie podľa opatrenia č. MF SR/010175/2004-42, keď poskytnutú finančnú dotáciu Mestskému športovému klubu Rimavská Sobota, s.r.o. v rokoch 2016 – 2018 zatriedilo na podpoložku 642001 – Transfery občianskemu združeniu, nadácií a neinvestičnému fondu namiesto podpoložky 644 001 – Transfery právnickej osobe založenej štátom, obcou alebo vyšším územným celkom. Zatriedením výdavku na nesprávnu podpoložku mesto nekonalo v súlade s § 4 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého sa v rozpočte obce uplatňuje rozpočtová klasifikácia v súlade s osobitným predpisom.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Preverením dodržiavania zákona o účtovníctve pri účtovaní dotácií bolo zistené: že mesto v roku 2016 zaúčtovalo časť čerpania poskytnutej dotácie pre Mestský športový klub Rimavská Sobota, s. r. o. v sume 29 066,00 eur na účet 584 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku do rozpočtových organizácií
a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom, čo nebolo v súlade s § 64 ods. 3 postupov účtovania pre ROPO, podľa ktorého sa na ťarchu účtu 584 účtujú v účtovnej jednotke, ktorou je obec alebo vyšší územný celok transfery poskytnuté rozpočtovým a príspevkovým organizáciám v rámci konsolidovaného celku obce alebo vyššieho územného celku. Nedodržaním postupov účtovania pre ROPO mesto nekonalo v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná dodržiavať opatrenie MF SR o postupoch účtovania.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 431/2002 Z.z.
Kontrolná skupina preverila správnosť a úplnosť vykázaných informácií vo finančných výkazoch FIN 5-04 a FIN 6-04 so stavom k 31.12.2016, k 31.12.2017 a k 31.12.2018 a ich súlad s účtovníctvom, pričom bolo zistené, že
vo FIN 6-04 k 31.12.2016 a 31.12.2018 bola nesprávne vykázaná hodnota úverov ŠFRB podľa § 17 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
K 31.12.2016 mesto uviedlo výšku úverov zo ŠFRB podľa § 17 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy 0,00 eur pričom správne mala byť uvedená suma 355 975,75 eur.
K 31.12.2018 mesto uviedlo výšku úverov zo ŠFRB podľa § 17 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy 0,00 eur pričom správne mala byť uvedená suma 324 041,66 eur.
Mesto z dôvodu nesprávneho vykazovania NZF vo vyššie uvedených finančných výkazoch nekonalo v roku 2016 v súlade s § 1 Opatrenia č. MF/18977/2015-31 a v roku 2018 nekonalo v súlade s § 1 Opatrenia
č. MF/017353/2017-352.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Mesto reagovalo na zmenu zákona o finančnej kontrole a audite vydaním resp. úpravou príslušných interných predpisov s oneskorením takmer dva roky, čo viedlo k porušovaniu zákona pri výkone ZFK a AFK – mesto tým nekonalo v súlade s § 5 ods. 1 písm. a) zákona o finančnej kontrole a audite.
Vykonanie finančnej kontroly v procese poskytovania dotácií a ich zúčtovania v zmysle § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite bolo preverené na vzorke dokumentácie k vybraným dotáciám (výber subjektov v bode 2.1). Od 01.01.2016 bol v platnosti nový zákon o finančnej kontrole a audite. Podľa písomného vyjadrenia mesta zo dňa 31.05.2019 „Na základe platnosti a v zmysle tohto zákona o finančnej kontrole a audite boli vyhotovené na mestskom úrade nové pečiatky a upravené tlačivá v informačnom systéme, ktoré sa používali v praxi. Smernica o vykonávaní finančnej kontroly a audite na úrade bola aktualizovaná podľa platného zákona až od 01.11.2018. Pracovníci sa riadili pri vykonávaní ZFK platným zákonom.“
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
ZFK bola v roku 2016 vykonaná na všetkých preverených zmluvách o poskytnutí dotácií v deň ich podpisu. Prevod finančných prostriedkov prijímateľovi bol realizovaný na základe platobných poukazov, ktoré tiež prešli ZFK.
Na platobnom poukaze pre Mestský športový klub č. 54442 bola dňa 12.01.2016 vykonaná ešte predbežná finančná kontrola podľa predchádzajúceho zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a internom audite, ďalšie ZFK už boli vykonané podľa platného zákona o finančnej kontrole a audite. Na platobných poukazoch č. 57951 (platba 11 920,00 eur dňa 24.10.2016) a č. 58618 (platba 10 420,00 eur dňa 20.12.2016) nie je vyznačené, či finančnú operáciu je alebo nie je možné vykonať, čím mesto nepostupovalo podľa § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite.
V roku 2017 mesto postupovalo analogicky ako v roku 2016 ale ZFK vykonávalo aj na žiadosti o dotáciu. Kontrolou bolo zistené, že ZFK bola vykonaná až po podpise zmlúv o poskytnutí dotácie pre prijímateľov HKM Rimavská Sobota (48/2017 a 49/2017), OZ Oxymoron (26/2017, 50/2017 a 51/2017) a Miestny odbor Matice slovenskej (27/2017), čím mesto porušilo § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite, pretože finančná operácia už bola vykonaná a nebol naplnený cieľ finančnej kontroly podľa § 6 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite. Na preverených platobných poukazoch bola ZFK vykonaná načas – pred prevodom finančných prostriedkov. Na platobnom poukaze č. 59432 (záloha 1 500,00 eur pre Volejbalový klub Slovan uhradená 13.12.2017) bol konštatovaný len súlad s rozpočtom – zmluva nebola ešte podpísaná. Platobné poukazy k dotáciám pre Mestský športový klub Rimavská Sobota, s.r.o., č. 58979, 59476, 60623, 60622, 61320, 62066 a 63345 neobsahovali vyjadrenie, či finančnú operáciu je alebo nie je možné vykonať, čo nie je v súlade s § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite.
Mesto aj v roku 2018 vykonalo ZFK na nasledujúcich zmluvách o poskytnutí dotácie až po ich podpísaní: Volejbalový klub Slovan č. 56/2018, HKM Rimavská Sobota č. 27/2018 a 49/2018, TJ Mladosť Relax č. 1/2018, čo nie je v súlade s § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite. ZFK pri výplate dotácií bola vykonávaná načas, pred vyplatením dotácie prijímateľovi. V prípade Mestského športového klubu, s.r.o. (dotácia bez zmluvy) bol na platobných poukazoch
č. 63635, 64324, 65297, 66711, 67406, 68272 a 68273 potvrdený len súlad s rozpočtom a vnútornými predpismi a nebolo vyznačené, či finančnú operáciu je alebo nie je možné vykonať – mesto tak nekonalo podľa § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Pri dotáciách pre Mestský športový klub, s. r. o., mesto nevykonávalo AFK, čím porušilo § 8 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite. Podľa písomného vyjadrenia subjektu z 20.06.2019: „Pri dotáciách pre Mestský športový klub Rimavská Sobota, s. r. o. v rokoch 2016 – 2018 nebola vykonávaná administratívna finančná kontrola. Mestský športový klub Rimavská Sobota, s. r. o. predkladal vždy rozbor svojho hospodárenia k 30.6. daného roka a rozbor hospodárenia v rámci záverečného účtu mesta. Uvedené rozbory schvaľovalo MsZ uznesením.“ AFK pri vyúčtovaní dotácie pre Volejbalový klub Slovan na základe zmluvy č. 56/2018 nebola vykonaná dôsledne podľa § 8 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite, keďže mesto akceptovalo vo vyúčtovaní aj doklady, ktoré neboli v súlade s dohodnutým účelom dotácie (bod 2.1).
Náležitosti správ podľa § 22 zákona o finančnej kontrole a audite z vykonanej AFK poskytnutých dotácií boli preverené na rovnakej vzorke prijímateľov ako v predchádzajúcom bode. Mesto pri výkone AFK nezistilo žiadne nedostatky – náležitosti správy v tomto prípade stanovuje § 22 zákona o finančnej kontrole a audite v ods. 3 a 4. Mesto nemalo v rokoch 2016 – 2017 ustanovený interným predpisom vzor správy z AFK v zmysle platného zákona o finančnej kontrole a audite. Mesto v praxi používalo upravené tlačivá z predchádzajúcich období. Vzory správ z AFK boli upravené až od 01.11.2018 Smernicou č. 1/2018 o postupe vykonávania finančnej kontroly. Prvýkrát mali byť použité pri výkone AFK po predložení zúčtovania dotácií za rok 2018. Avšak podľa písomného vyjadrenia mesta zo dňa 31.05.2019 bolo nedopatrením novej pracovníčky použité nesprávne tlačivo z predchádzajúcich období. Správy boli podpísané zamestnancom a vedúcim zamestnancom, ktorí vykonali AFK.
Typ nedostatku: Finančná nezrovnalosť
Porušený predpis: 357/2015 Z. z.
Náležitosti vypracovaných správ z AFK za roky 2016 – 2018 neboli plne v súlade s § 22 zákona o finančnej kontrole a audite. Správy neobsahovali cieľ AFK ale predmet AFK. Správy z AFK dotácií poskytnutých v roku 2018 neboli vypracované podľa aktuálneho zákona o finančnej kontrole a audite ale odvolávali sa na ustanovenia predchádzajúceho zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a internom audite a tlačivo správy nezodpovedalo vzoru stanovenému internou Smernicou č. 1/2018. Uvedenú skutočnosť konštatoval aj HK v Správe z kontroly č. 2/2019: „Správy z administratívnej kontroly boli vypracované v rozpore so Smernicou primátora Mesta Rimavská Sobota č. 1/2018, nakoľko administratívne kontroly neboli vykonané na predpísanom tlačive podľa čl. 7 ods. 8 smernice č. 1/2018. Správy z administratívnej kontroly boli vypracované podľa neplatného zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite ...“
Finančnú kontrolu na mieste podľa § 9 zákona o finančnej kontrole a audite mesto počas kontrolovaného obdobia nevykonalo.
Preverením plánov kontrolnej činnosti a správ o kontrolnej činnosti HK za roky 2016 – 2018 bolo zistené, že HK v uvedenom období nevykonal žiadnu kontrolu so zameraním na § 18d ods. 2 písm. d) zákona o obecnom zriadení, t. j. kontrolu osôb, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu mesta účelové dotácie v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Plány kontrolnej činnosti HK v období rokov 2016 – 2018 neobsahovali kontrolu poskytovania a zúčtovania dotácií, resp. kontrolu osôb, ktorým boli poskytnuté dotácie z rozpočtu mesta. Kontrola bola naplánovaná až v 1. polroku 2019 a vykonaná v čase od 14.03.2019 – 08.04.2019, týkala sa poskytovania dotácií v roku 2018. Predložená Správa
o výsledku kontroly č. 2/2019 konštatovala nedostatky v procese vybavovania žiadostí o dotáciu, administratívnej a finančnej kontroly dokladov, pri dokladovej kontrole a pri povinnom zverejňovaní informácií. Mesto nepodalo žiadne námietky voči návrhu správy a prijalo deväť opatrení na odstránenie zistených nedostatkov. Správa bola predložená
na najbližšie zasadnutie MsZ dňa 28.05.2019, ktoré ju vzalo na vedomie uznesením č. 96/2019.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 369/1990 Zb.
V rokoch 2016 a 2017 mesto prijalo nové NZF (reštrukturalizácia postúpených pohľadávok z dodávateľských úverov) vo výške 676 530,40 eur (uznesenie MsZ č. 86/2016 zo dňa 26.07.2016 ), 178 683,50 eur (uznesenie MsZ
č. 36/2017 zo dňa 18.04.2017), ktorých prijatie bolo schválené MsZ bez stanoviska HK k dodržaniu zákonných podmienok na prijatie NZF. Podľa písomného vyjadrenia kontrolovaného subjektu z 17.5.2019 „v rokoch 2016 – 2017 neboli vypracované stanoviská HK k uvedeným NZF (postúpenie pohľadávok z dodávateľských úverov )“. Dňa 19.07.2018 bol prijatý ďalší úver vo výške 621 316,50 eur schválený uvedeným uznesením MsZ č. 36/2017 bez stanoviska HK. Tým, že dodržanie podmienok pre prijatie NZF v rokoch 2016 – 2018 nebolo pred prijatím NZF preverené HK, porušilo mesto § 17 ods. 6 a ods. 14 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Dňa 30.01.2018 schválilo MsZ uznesením č. 2/2018 prijatie nového bankového úveru vo výške
do 300 000,00 eur, úverová zmluva bola podpísaná dňa 09.08.2018. HK vypracoval stanovisko k splneniu podmienok dňa 08.08.2018. Podľa písomného vyjadrenia mesta z dôvodu dlhodobej práceneschopnosti HK pred schválením uznesenia
č. 2/2018 zo dňa 30.01.2018 nebola predložená správa HK na prijatie kapitálového úveru vo výške 300 000,00 eur. Stanovisko HK k prevereniu podmienok na prijatie kapitálového úveru bolo vypracované dňa 08.08.2018 už novým HK pred skutočným prijatím úveru. Nakoľko úver bol schválený uznesením č. 2/2018 dňa 30. januára 2018, nový HK už nemohol predložiť svoje stanovisko na schválenie do zastupiteľstva.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.
Mesto nepredložilo žiadnu dokumentáciu k sledovaniu stavu a vývoja dlhu v rokoch 2016 a 2017. Preverením stanovísk HK k návrhu rozpočtov na roky 2016 – 2018 a k návrhu záverečného účtu za rok 2016 bolo zistené, že HK sa v nich k stavu a vývoju dlhu nevyjadril. Mesto nepreukázalo, že HK v rokoch 2016 a 2017 sledoval stav a vývoj dlhu mesta v zmysle § 17 ods. 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Podľa písomného vyjadrenia HK mesta k sledovaniu stavu a vývoja dlhu mesta počas rokov 2016 – 2018
v zmysle § 17 odsek 15 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy stav a vývoj dlhu v roku 2018 HK sledoval priebežne. O tom svedčí:
- Stanovisko HK mesta Rimavská Sobota k návrhu záverečného účtu a k výročnej správe a hodnotiacej správe programového rozpočtu mesta Rimavská Sobota za rok 2017 (str.9 – 11) schválené uznesením č. 54/2018 MsZ zo dňa 29. mája 2018
- Stanovisko HK k prevereniu podmienok na prijatie kapitálového úveru zo dňa 08.08.2018 (str.2).
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Porušený predpis: 583/2004 Z.z.