- IČO
- 37828100
- Sídlo
- Námestie SNP 23, 97401 Banská Bystrica
- Kontrolované obdobie
- 2014 - 2018
- Termín kontroly
- 20.02.2019 - 25.06.2019
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
Z pohľadu cieľov a opatrení pre oblasť školstva bol PHSR BBSK najmä pre nevypracovanie akčných plánov kontrolou vyhodnotený ako formálny dokument.
Regionálna stratégia rozvoja odborného vzdelávania a prípravy na roky 2018 a 2019 nemala definované konkrétne opatrenia potrebné na dosiahnutie plánovaných zámerov v oblasti vzdelávania, obsahovala len načrtnuté možnosti na ich dosiahnutie.
Merateľné ukazovatele programového rozpočtu týkajúce sa stredného školstva boli kvantitatívneho charakteru, chýbali kvalitatívne merateľné ukazovatele merajúce želanú zvýšenú kvalitatívnu úroveň vzdelávania, maximálnu pripravenosť pre univerzitné vzdelávanie v podprograme 01101 – Stredné školy.
Merateľné ukazovatele programového rozpočtu za podprogram 01101 – Stredné školy neboli stanovené správne, absentovala logická väzba medzi merateľnými ukazovateľmi, cieľmi prvkov a zámerom podprogramu stredné školy a ich splnením nebolo možné merať dosiahnutie čiastkového a ani hlavného zámeru pre oblasť školstva
Ciele v PHSR 2015 - 2023, programovom rozpočte a Koncepcii rozvoja školstva
2016 - 2020 neboli jednotné a navzájom na seba nenadväzovali.
Normatívne a nenormatívne finančné prostriedky poskytnuté na hlavnú činnosť škôl zo ŠR, vrátane dohodovacieho konania a prevodu zostatku z predchádzajúceho roka, nepostačovali na financovanie bežných výdavkov škôl z hlavnej činnosti.
Celková kapacita škôl bola v školskom roku 2018/2019 pre 29 078 žiakov,
tzn. nenaplnených miest bolo 10 151. V percentuálnom vyjadrení bola kapacita škôl naplnená len na 65 %.
Do dňa začatia kontroly BBSK v zmysle strategických dokumentov nenastavil transparentné ukazovatele akceptovateľné verejnosťou na optimalizáciu siete stredných škôl a nerealizoval optimalizačné zmeny týkajúce sa počtu škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti BBSK v zmysle stanovených ukazovateľov.
Nemonitorovaním a nevyhodnocovaním plnenia PHSR 2015 -2023 v rokoch 2017 a 2018 kontrolovaného obdobia nepostupoval BBSK v súlade s § 11 písm. b) zákona o podpore regionálneho rozvoja, podľa ktorého VÚC pravidelne monitoruje svoj PHSR a každoročne vyhodnocuje jeho plnenie.
V kontrolovanom období absentovalo monitorovanie a hodnotenie plnenia zámerov, cieľov a opatrení základných strategických dokumentov za oblasť školstva.
Napriek monitorovaniu a hodnoteniu plnenia merateľných ukazovateľov programového rozpočtu, nebola kontrolou NKÚ SR hodnotená účinnosť dosahovania cieľov a zámerov v programovom rozpočte za oblasť školstva z dôvodu, že merateľné ukazovatele neboli formulované v logickej súvislosti so stanovenými cieľmi a ich plnenie neumožňovalo sledovať dosahovanie cieľov
Merateľné ukazovatele k opatreniu za oblasť zdravotníctva uvedené v PHSR 2015 - 2023
sa týkali len jednej z troch aktivít a neobsahovali konkrétne cieľové hodnoty.
Z pohľadu cieľov a opatrení, najmä pre nevypracovanie akčných plánov, resp. neformulovania opatrení za oblasť zdravotníctva, bol PHSR 2015 - 2023 za kontrolované obdobie pre oblasť zdravotníctva kontrolou vyhodnotený ako formálny dokument
Za plnenie niektorých z opatrení Koncepcie rozvoja zdravotníctva 2010 - 2015 boli okrem BBSK zodpovední aj strategickí partneri, zdravotné poisťovne, profesné komory, či príslušné úrady. Uvedené opatrenia neboli stanovené správne, keďže BBSK nebolo schopný vymôcť plnenie opatrenia z ich strany
Od roku 2016 nemal BBSK platnú koncepciu rozvoja zdravotníctva, v ktorej by mal stanovené smerovania a priority regionálnej zdravotnej politiky
Absentovala prepojenosť programového rozpočtu v oblasti zdravotníctva s PHSR 2015 - 2023. Strategické ciele a opatrenia Koncepcie rozvoja zdravotníctva 2010 - 2015 boli v programovom rozpočte do roku 2015 zohľadnené v minimálnej miere
Napriek určenému zámeru zabezpečenia zvýšenia dostupnosti a kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti pre občanov na území BBSK program Zdravotníctvo neobsahoval kvalitatívne, výsledkovo orientované merateľné ukazovatele merajúce želanú zvýšenú kvalitu a dostupnosť zdravotnej starostlivosti, ale len kvantitatívne ciele.
Dotácie sa v zmysle článku 3 bod 3 písm. l) VZN č. 25/2014 neposkytovali na výdavky na obstaranie dlhodobého hmotného a nehmotného majetku, tzn. z poskytnutej zdravotníckej dotácie si záujemca mohol kúpiť len menej nákladné prístroje a zariadenia.
Výška poskytovaných dotácií nepredstavovala dostatočnú motiváciu pre lekára otvoriť si prax v menej rozvinutých regiónoch Banskobystrického kraja
Monitorovanie a hodnotenie plnenia PHSR 2015 - 2023 od roku 2017 a Koncepcie rozvoja zdravotníctva 2010 - 2015 v rokoch 2014 a 2015 BBSK nevykonával