Detail kontrolnej akcie

Pravidelne aktualizovaný zoznam prebiehajúcich kontrol NKÚ SR a ich doterajšie čiastočné výsledky.

Evidenčné číslo KA:
KA-040/2024/1300
Názov KA:
Výkon práv a povinností vyplývajúcich Technickej univerzite v Košiciach zo Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022 a dodatku č. 1 k tejto zmluve
Účel KA:
Preverenie dodržania povinností vyplývajúcich TUKE zo Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2021 a dodatku č. 1.
Začiatok KA:
24.10.2024
Koniec KA:
08.07.2025
Stav KA:
Schválená v RPKČ

Podať príspevok ku kontrolnej akcii

Subjekty

Technická univerzita v Košiciach

IČO
00397610
Sídlo
Letná 9, 04200 Košice-Sever
Kontrolované obdobie
2022 - 2024
Stav kontroly
Prebiehajúca

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky

IČO
54669464
Sídlo
Tomášikova 14366/64A, 83104 Bratislava-Nové Mesto
Kontrolované obdobie
2022 - 2024
Stav kontroly
Prebiehajúca

Zistenia

Slobodný prístup k informáciám TUKE nepostupovala v súlade s § 5a zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o slobode informácií). Metodika merania stavu plnenia (príloha č. 8) nebola zverejnená. Jednotlivé body Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci týkajúce sa príloh predmetnej Zmluvy neboli zosúladené. Metodika merania stavu plnenia, teda dokument, ktorý mal zásadný význam pre určenie obsahu a rozsahu povinností zmluvných strán počas realizácie projektu, keďže určoval spôsob, akým sa má priebežné plnenie vyhodnocovať nebol zverejnený v CRZ, takže sa jej obsah nemohol uplatňovať ako záväzná zmluvná požiadavka. Reálne prišlo o rozdielnemu výkladu merania stavu projektu pri plnení Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. TUKE zároveň nepostupovala v súlade s § 7 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite, keďže finančná operácia bola schválená napriek skutočnosti, že jednotlivé body dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci týkajúce sa príloh predmetnej Zmluvy neboli zosúladené. Zmluva o spolupráci a Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráce akcentom na použitú terminológiu bola nejednoznačná v nadväznosti na termíny a rozsah plnenia a takto nezrozumiteľným spôsobom pripúšťala rôzny výklad pri jej plnení. Metodika merania stavu plnenia, teda dokument, ktorý mal zásadný význam pre určenie obsahu a rozsahu povinností zmluvných strán počas realizácie projektu, keďže určoval spôsob, akým sa má priebežné plnenie vyhodnocovať nebol zverejnený v CRZ SR, takže sa jej obsah nemohol uplatňovať ako záväzná zmluvná požiadavka. Reálne prišlo o rozdielnemu výkladu merania stavu projektu pri plnení Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Predmetné nezverejnenie Metodiky merania stavu plnenia malo vplyv aj na hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť použitia finančných prostriedkov s akcentom na problém týkajúci sa prevzatia finálnych výstupov ÚÚPV SR. Kontrolovaný subjekt sa k metodike stavu plnenia dňa 15.04.2025 listom č. 20323/2025 vyjadril, že „do času podpísania Dodatku č. 1 k zmluve o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 012/2022 neexistovala žiadna oficiálna metodika hodnotenia stavu plnenia projektu“: Kontrolná skupina NKÚ SR požiadala TUKE o uvedenie, či a akým spôsobom získavala informácie týkajúce sa dobrej/zlej praxe od lídrov v oblasti zavádzania “BIM based building permission” a aplikácií technológií digitálneho dvojčaťa v územnom plánovaní. Kontrolovaný subjekt predložil kontrolnej skupine NKÚ SR nasledovné vyjadrenie: „TUKE v úvodných etapách riešenia projektu podrobne analyzovala prístupy k riešeniu predmetu zmluvy v zahraničí. Výsledkami analýz sa inšpirovala aj pri návrhu riešení pre Slovenskú republiku. Spracovaný koncept riešenia, tak ako ho navrhli riešitelia však v takej šírke a forme spracovania zatiaľ v žiadnej z analyzovaných krajín neexistuje.“ ( zdroj: list č. 13569/2025 zo dňa 24.03.2025) V Stanovisku k pripomienkach ÚÚPaV k finálnym výstupom projektu PoC (zo dňa 20.12.2024) TUKE o. i. uviedla: „Komplexnosť výskumnej úlohy je možné vnímať aj v kontexte toho, že vytvorený funkčný prototyp je jeden z mála systémov celosvetovo, ktorý umožňuje automatizované posúdenie BIM modelov stavieb voči digitálnemu územnému plánu a bol vyvinutý na mieru vznikajúcej legislatívy na Slovensku .....“. Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že z predloženej dokumentácie nevyplývalo, že by sa TUKE pri realizácii projektu zaoberala možnosťou využitia skúseností s digitalizáciou stavebného konania iných krajín. Na stretnutí kontrolnej skupiny NKÚ SR s kontrolovaným subjektom dňa 25.03.2025 zástupca TUKE ústne uviedol, že disponuje Analýzou, ktorá sa týka scanov územia, ktorými disponuje/disponoval ÚGKK SR (vypracovanou externou spoločnosťou). Predmetná analýza, podľa vyjadrenia TUKE, nebola poskytnutá ÚÚPV SR vzhľadom na povinnosť mlčanlivosti zo strany TUKE. Kontrolná skupina NKÚ SR požiadala TUKE o predloženie predmetnej Analýzy. TUKE podľa jej vyjadrenia „nedisponuje predmetnou analýzou vypracovanou externou spoločnosťou pre ÚGKK SR, táto analýza nebola predmetom Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 12/2022, ani jedným z výstupov projektu, ktoré by na základe požiadavky Technickej univerzity v Košiciach vypracovali tretie strany. Táto analýza je zo strany NKÚ požadovaná v dôsledku osobnej kontroly NKÚ na Technickej univerzite v Košiciach v marci 2025 a vyjadrenia prizvaného zamestnanca univerzity, avšak predmetná analýza bola zamestnancovi zaslaná mimo jeho pracovného vzťahu s univerzitou, v rámci neformálnej komunikácie s tretími stranami.“.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu Porušený predpis: 211/2000 Z.z.
Kontrolné zistenie č. 2 Analýza Konanie TUKE hodnotí kontrolná skupina NKÚ SR ako netransparentné. Zároveň vo vzťahu k vyjadreniu TUKE „predmetná analýza bola zamestnancovi zaslaná mimo jeho pracovného vzťahu s univerzitou, v rámci neformálnej komunikácie s tretími stranami“ akcentuje povinnosť mlčanlivosti zamestnancov, ktorá im vyplýva z pracovno – právnych vzťahov. Monitoring riadenia predmetu projektu, riadenie zmien, rozpis práce a popis činností bol realizovaný TUKE pomocou agilnej metodiky SCRUM, vedenej v systéme git. S cieľom zabezpečiť efektívne projektové riadenie, napĺňanie cieľov a zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúce z realizácie Zmluvy o spolupráci predseda ÚÚPV SR (s účinnosťou od 19.06.2023) vydal Štatút Riadiaceho výboru Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky projektu Digitálna transformácia (ďalej len „Štatút Riadiaceho výboru“). V zmysle predmetného Štatútu bol Riadiaci výbor Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky projektu Digitálna transformácia (ďalej len „Riadiaci výbor“) zriadený ako najvyšší riadiaci orgán s cieľom zabezpečiť efektívne projektové riadenie, napĺňanie cieľov a zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúcich z realizácie Zmluvy o spolupráci. Štatút Riadiaceho výboru upravoval najmä postavenie Riadiaceho výboru, jeho pôsobnosť, právomoci, úlohy, zloženie, zasadnutie a hlasovanie. Riadiaci výbor mal 12 členov (vrátane jeho predsedu, ktorým je/bol predseda ÚÚPV SR), z toho sedem členov bolo z TUKE. Príkazom č. 11/2024 predsedu ÚÚPV SR zo dňa 01. júla 2024 bol vydaný dodatok č. 1 k Štatútu Riadiaceho výboru. Riadiaci výbor, ako konečný prijímateľ výstupov plnenia vyplývajúcich z realizácie Zmluvy o spolupráci, opakovane žiadal TUKE o detailný prehľad čerpania finančných prostriedkov vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte. TUKE opakovane namietala požiadavku ÚÚPV SR týkajúcu sa predloženia detailného čerpania finančných prostriedkov k termínu 22.12.2023 (t. j. k termínu ukončenia prvej etapy projektu) s odvolaním sa na legislatívne prekážky" a iné skutočnosti, ktoré neumožňujú/neumožňovali TUKE predložiť predmetný prehľad čerpania vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte. Predseda riadiaceho výboru vo vzťahu k bodu 3 a 4.programu Zasadnutia Riadiaceho výboru č. 5/2024 (konaného dňa 22.05.2024, t.j. v čase platnosti Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci), ktorým bolo: • bod 3: Zdôvodniť, prečo nedošlo zo strany TUKE k predloženiu zoznamu legislatívnych a iných prekážok neumožňujúcich predložiť ÚÚPV SR detailný prehľad čerpania finančných prostriedkov • bod 4: Zdôvodniť, prečo nedošlo zo strany TUKE k bezodkladnému predloženiu samotného detailného čerpania finančných prostriedkov v súlade si žiadosťou adresovanou a doručenou TUKE dňa 24.04.2024) uviedol, že požiadavky ÚÚPV SR týkajúce sa predloženie detailného prehľadu čerpania finančných prostriedkov vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte sú legitímne, keďže snahou ÚÚPV SR je aj s ohľadom na externú kontrolu tretej strany a jej závery, kontrolovať plnenie TUKE a opätovne sa dopytovať na tie skutočností, vo vzťahu ktorým ÚÚPV SR nedostáva požadované informácie. TUKE kontrolnej skupine NKÚ SR k jej žiadosti o uvedenie legislatívnych prekážok a iných skutočností, ktoré podľa názoru TUKE jej neumožňovali predložiť Riadiacemu výboru (štatút riadiaceho výboru účinný od 19.6.2023) pred uzatvorením dodatku č. 1 prehľad finančného čerpania (v ÚÚPV SR požadovanej štruktúre) vrátane kompletného zoznamu dodávateľov participujúcich na projekte poskytla nasledovné vyjadrenie: „TUKE v tomto bode postupovala v zmysle Zmluvy o spolupráci v oblasti výskumu a vývoja digitálnej transformácie č. 012/2022, kde táto povinnosť v uvedenom formáte a ani štruktúre nebola stanovená. Zároveň všetky zmluvy, objednávky a faktúry sú verejne dostupné v registroch a na webovom sídle TUKE, o čom bol ÚÚPV SR informovaný. Požiadavka ÚÚPV SR v tomto prípade vystala až koncom roku 2023, pričom požadoval spätné ručné spracovanie údajov, kde vzhľadom na výskumnú fázu projektu a administratívnu náročnosť sa TUKE zamerala na naplnenie výstupov projektu. Po doplnení uvedenej povinnosti v zmysle dodatku č. 1 z decembra 2023, uvedené údaje TUKE vypracovala a priebežne zasielala ÚÚPV SR k termínu účinnosti tohto dodatku a požiadavky ÚÚPV SR“. (zdroj: list č. 13569/2025 zo dňa 24.03.2025). Kontrolná skupina NKÚ SR konštatuje, že keďže Zmluva o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci neobsahovala ustanovenie týkajúce sa vzniku Riadiaceho výboru, predmetný Riadiaci výbor bol zriadený bez vzniku právneho základu. V zmysle: • Čl. 2 bodu 2.4. Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci mali TUKE a Úrad konať tak, aby boli Výstupy realizované v súlade so špecifikáciou podľa Prílohy č. 1 Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Zmluvné strany mali v rámci plnenia tejto Zmluvy komunikovať, poskytovať si informácie o stave realizácie Výstupov, dodávať si informácie potrebné pre realizáciu Zmluvy a to všetko prostredníctvom oprávnených osôb uvedených v Prílohe č. 3 tejto Zmluvy. • Čl. 5 bod 5.2 Zmluvy o spolupráci v znení dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci sa zmluvné strany zaviazali počas realizácie tejto Zmluvy intenzívne komunikovať a zapájať do procesu spolupráce členov jednotlivých tímov prostredníctvom oprávnených osôb uvedených v Prílohe č. 3 k tejto Zmluve a vymieňať si navzájom informácie, pripomienky a podnety na prípadné zmeny a zásahy do Výstupov v rámci jednotlivých Prostredí PoC. Oprávnené osoby boli v zmysle Prílohy č. 3 k Zmluve o spolupráci: - rektor TUKE - Dr. h. c. prof. Ing. Martinu Zeleňákovú, PhD. - predseda ÚÚPV SR V zmysle dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci boli oprávnené osoby: - rektor TUKE - Dr. h. c. prof. Ing. Martinu Zeleňáková, PhD., kontaktná osoba - predseda ÚÚPV SR - Ing. Ján Valuška, kontaktná osoba S ohľadom na uzatvorenú Zmluvu o spolupráci č. 012/2022 v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci došlo k zmene kontaktnej osoby za ÚÚPaV SR, ktorou sa stal p. Ing. Ras??slav Gombala. V rámci projektu zastrešil pozíciu projektového a finančného manažéra za ÚÚPaV SR.
Typ nedostatku: Konanie v rozpore s určeným účelom
Kontrolné zistenie č. 3 Poskytovanie informácií TUKE nedodávala ÚÚPV SR všetky potrebné informácie pre realizáciu predmetnej Zmluvy. Nepostupovala v súlade s Čl. 2 bodom 2.4, Čl. 5 bodom 5.2 Zmluvy o spolupráci v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci. Do účinnosti dodatku č. 1 nepostupovala v súlade s Čl. 3 bodom 3.2 písm. b) Zmluvy o spolupráci a od 23.12.2023 nepostupovala v súlade s Čl. 3 bodom 3.2 písm. d) Zmluvy o spolupráci v znení Dodatku č. 1 k Zmluve o spolupráci.
Typ nedostatku: Odchýlka od súladu
Späť