- IČO
- 34000666
- Sídlo
- Pri Šajbách 12, 83106 Bratislava
- Kontrolované obdobie
- 2015 - 2018
- Termín kontroly
- 21.02.2019 - 12.05.2019
- Stav kontroly
- Ukončená
Zistenia
BARMO rozhodlo zmeniť charakter predmetného bytu zo služobného na neslužobný, t. j. byt na byt vo všeobecnom nájomnom režime.
Všetky preverované zmluvy o prevode vlastníctva služobných bytov (v počte 25 bytov) boli uzavreté v zmysle zákona č. 182/1993 Z. z., ktorý sa na predaj služobných bytov, resp. bytov v správe štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií nevzťahuje, t. j. išlo o nezákonný predaj bytov.
BARMO uzatváralo s nájomcami pred odpredajom bytov účelovo nové nájomné zmluvy na dobu neurčitú alebo dodatkom k pôvodnej zmluve menilo dobu nájmu z doby určitej na dobu neurčitú.
Prevodom vlastníctva služobných bytov zo štátneho vlastníctva SR na vlastníctvo fyzickej osoby, t. j. na súkromné vlastníctvo, nebola zachovaná právna povaha služobného bytu.
Predaj bytov sa temer vo všetkých prípadoch uskutočňoval z titulu zabezpečenia bytovej náhrady, pričom bytovou náhradou bol práve užívaný služobný byt. Podľa ustanovenia § 4 zákona č. 189/1992 Zb. pri zániku nájmu dohodnutého na dobu určitú nájomca nemá právo na bytovú náhradu, okrem prípadu, ak nájom bytu skončil pred uplynutím dohodnutej doby z dôvodu, že byt bez zavinenia nájomcu nie je možné ďalej užívať. BARMO túto zákonnú možnosť nevyužívalo.
Podľa ustanovenia § 712 ods. 1 Občianskeho zákonníka bytovými náhradami sú náhradný byt, náhradné ubytovanie a prístrešie. Zároveň podľa ustanovenia § 5 ods. 4 zákona č. 189/1992 Zb. zabezpečením bytovej náhrady pre účely tohto zákona je predloženie písomného vyhlásenia osoby, ktorá poskytne náhradný byt alebo náhradné ubytovanie, o tom, že uzavrie zmluvu o nájme alebo podnájme bytu s osobou, ktorá má vypratať byt. BARMO ani túto možnosť v prípade potreby zabezpečenia bytovej náhrady nevyužívalo.
Prevodom vlastníctva bytov podľa zákona č. 182/1993 Z. z. bola z účtovníctva odúčtovaná obstarávacia hodnota bytov, ktorá v každom prípade tvorila oveľa vyššiu finančnú hodnotu ako bol samotný výnos z predaja týchto bytov. Nakoľko odpisy majetku sú nákladmi organizácie správcu tohto majetku štátu a sú zahrnuté do hospodárenia organizácie, predajom bytov podľa zákona č. 182/1993 Z. z. bola spôsobovaná v rámci hospodárenia finančná strata na majetku štátu. Tým išlo o neefektívne a nehospodárne naloženie s majetkom štátu, čo bolo v rozpore s ustanoveniami § 3 ods. 2 a 3 zákona o správe majetku štátu.
Preverené zmluvy o nájme dostatočne neupravovali podmienky skončenia nájmu, najmä možnosť dať výpoveď zo strany prenajímateľa, nakoľko BARMO nebolo v jednej osobe prenajímateľom a zároveň zamestnávateľom vojakov. V nájomných zmluvách nebola uložená povinnosť nájomcu hlásiť skončenie jeho služobného alebo pracovného pomeru a s ich zamestnávateľom nebola uzavretá dohoda o hlásení skončenia pracovného pomeru. Preto sa BARMO o tejto skutočnosti nedozvedelo včas a nemohlo uplatniť ustanovenie § 711 ods. 1 písm. b) Občianskeho zákonníka, podľa ktorého prenajímateľ môže vypovedať nájom bytu, ak nájomca prestal vykonávať prácu, na ktorú je nájom služobného bytu viazaný.